handdator

Visa fullständig version : Flaperon med "reversed servo"



Johan77
2008-08-30, 13:47
Hej,

Håller på och gör mig redo för jungfruresan och pillar med dom sista inställningarna.

Enligt manualen skall vänstra skeven gå till aux1 och högra till skevroderporten. Den inställningen gör att skevroderet går åt motsatt håll så jag gick in och körde servo reversing på skev och på aux1 som egentligen är flaps kanalen.

Nu funkar det jättefint, men om jag råkar komma åt flapsspaken så går båda neråt istället för uppåt som jag tror (?) dom skall pga att jag var tvungen att "reversa" den kanalen.

Jag undrar varför man måste ha vänster skev på aux1 och höger på skevknalen. Kan man inte bara byta i mottagaren så är saken ordnad? Enligt manualen verkar det som att man inte skall göra så. Finns det någon nackdel?

Mvh Nybörjar-Johan

sundqvistjohan
2008-08-30, 16:17
Det skulle underlätta om du skrev vilken radio du har :-) Kunde vara bra att veta vilken modell du har också. På min Sukhoi 31 och Yak-54 har jag flaperons som går neråt (dvs jag ökar vingens lyftkraft), men jag vet att många även låter sina flaperons gå uppåt på dessa kärror (för att kunna komma in för landning med hög nos). Numera använder jag inte flaperons överhuvudtaget på dessa kärror, jag tycker jag får ner farten och hyfsat kort landning även utan flaperons.

Nackdel med att inte ha vänster skev på aux1 är antagligen att skevtrimmen inte påverkar båda skevrodren om du använder en fri mix.

Ålänning
2008-08-30, 19:38
Swappa om kablarna för skevrodrena så blir det nog rätt. Har råkat ut för samma sak
flera ggr, sen började jag sätta en JR-kabel och en Futaba-kabel som förlängningar
istället för två Futaba (tex) för att slippa koppla fel (då jag har Futaba-servon funkar
det, för man skär av den lilla tappen på kontakten på ena servokabelkontakten) =)

Johan77
2008-08-30, 21:42
Jag lät det va enligt instruktion och har gjort jungfruresan med gott resultat.

En mx-12 är det jag har "sundqvistjohan". Modellen en above all sports trainer som egentligen inte har någon användning för flaps. Visste inte dom kunde gå neråt så jag skall testa slå på någon gång och se hur den beter sig.

Tackar för svaren.

Mvh Johan