handdator

Visa fullständig version : Små servon till gasen



mds
2008-09-02, 04:04
Skulle det funka att sätta ett 8g servo på gasen på en 82 4T?
Eller är det stor risk att dom små servona vibrerar sönder.........

Sigun
2008-09-02, 06:24
Hej Mathias..
Småservon trivs nog inte med så vibrationerna som de blir från en bränslemotor. Men ett vanligt standardservo behöver ju inte kosta så mycket. tex FUTABA S3003 (http://aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/2699E9BFA89AC02BC125735C006C403A?OpenDocument&CartID=7848-) 98kr på AirCpro.

mvh Martin

McRegor
2008-09-02, 06:55
Hej,
Om du absolut vill spara några gram i vikt så kan du säkert utan problem använda ett servo i storleksklassen 20 g. Att använda ett litet 8 g-servo känns dock mycket tveksamt med tanke på bl a servots dimensionering kontra de vibrationer som finns i en förbränningsmotorkärra.
Hälsningar
Roger

kribe
2008-09-02, 07:04
Hej.
Jag har i flera år kört med småservon till trotteln monterade nära motorn. Glöm bara inte gummibussningarna. Täta kabelgenomföringen med silicon.
Exempel:
6g servo till en Saito 56 i en Kyosho Tiger Moth.
9g servo till en OS 120 FS i en Norseman.
9g servo till en OS 70 FS i en Seabee

//Kribe

mds
2008-09-02, 07:11
Hej.
Jag har i flera år kört med småservon till trotteln monterade nära motorn. Glöm bara inte gummibussningarna. Täta kabelgenomföringen med silicon.
Exempel:
6g servo till en Saito 56 i en Kyosho Tiger Moth.
9g servo till en OS 120 FS i en Norseman.
9g servo till en OS 70 FS i en Seabee

//Kribe
Hej vilket fabrikat på servona har du använt?

Nyroth
2008-09-02, 08:19
Hej Mathias,
Den bättre centreringen och resolutionen i ett större servo 20 gram och uppåt är helt klart värt mer än vikt besparingen.
Throttle kontroll är underbart :)

/Niklas

wesse
2008-09-02, 11:25
ja jag hade då inte satt ett sånt litet servo på gasen:thumpdown: det ska vara stora starka servon då får du känna dig mer sällsam under flygningen o då snackar vi servon som väger runt 100gram:thumbup: 20grams servon är för dom som inte orkar cykla ölandsrundan:feminist:

jaka
2008-09-02, 15:41
Hej!
Använder 7g-10g servon på trotteln på flera kärror (Bl.a Marutaka DC-3) utan problem.
Har också ett HS 50 servo på gasen till en Super-Q-500 modell med Nelson LS motor. Använder stora JR gummikuddar under för säkerhetsskull.

Michael
2008-09-02, 19:15
Jag använder inte microservon till trotteln. Miniservon har normalt sett avsevärt kraftigare växellåda, bätttre noggrannhet och tål vibrationer bättre. Visst, kan det fungera med microservon men varför chansa?

wesse
2008-09-02, 19:41
Hej!
Använder 7g-10g servon på trotteln på flera kärror (Bl.a Marutaka DC-3) utan problem.
Har också ett HS 50 servo på gasen till en Super-Q-500 modell med Nelson LS motor. Använder stora JR gummikuddar under för säkerhetsskull.

en Q-500 med microservo till gasen brrr nu blir jag faktis lite nervös...fast jag är ju ganska lättskrämd:)

McRegor
2008-09-02, 19:51
Hej!
Använder 7g-10g servon på trotteln på flera kärror (Bl.a Marutaka DC-3) utan problem.
Har också ett HS 50 servo på gasen till en Super-Q-500 modell med Nelson LS motor. Använder stora JR gummikuddar under för säkerhetsskull.
Hej,
Använder du ett sånt litet servo för att hålla minimivikten eller av annat skäl ? Måste du ändå vikta ner maskinen så borde det väl vara bättre att t ex använda robustare servon. Och i en standardkärra ser jag ingen anledning att chansa med ett litet servo gjort för en liten el-parkflyer. Mervikten på 10-12 g till ett avsevärt bättre servo lär knappast märkas..:)
Bara mina funderingar hälsar
Roger

Nyroth
2008-09-02, 20:08
en Q-500 med microservo till gasen brrr nu blir jag faktis lite nervös...fast jag är ju ganska lättskrämd:)

Inte Q-500 Wesse, SUPER Q-500 nu talar vi nästan dubbla hastigheten :)

Ja ja pylon killarna kör ändå bara på fullgas så en drevsallad eller raseri i en sådan maskin betingar inga tunga regnskurar.

/ 00

mds
2008-09-02, 21:06
Hej,
Använder du ett sånt litet servo för att hålla minimivikten eller av annat skäl ? Måste du ändå vikta ner maskinen så borde det väl vara bättre att t ex använda robustare servon. Och i en standardkärra ser jag ingen anledning att chansa med ett litet servo gjort för en liten el-parkflyer. Mervikten på 10-12 g till ett avsevärt bättre servo lär knappast märkas..:)
Bara mina funderingar hälsar
Roger
Jag ska nog skaffa et JR 8711 till gasen till min Edge med saito 82 åxå
så kan jag såva lungt om natten:man_in_love:

mds
2008-09-02, 21:55
Och nu till verkligheten!!! Ett digitalt standadservo få då bli bra eller??

Nyroth
2008-09-03, 07:36
Utmärkt val!

Niklas

bokis
2008-09-03, 08:02
Instämmer med Guru`n ovanför..Jag flyger en del tvåmotorigt och där är exakthet ett måste om man har tänkt sig att det ska surra någorlunda i synk..
Såsom Futabafreak så gillar jag 3151 (dig) eller 3003(analogt) som gasservo..
Att jaga vikt o pris på servon kan ibland vara att bita sig själv i r*ven,framförallt på större kärror och definitivt bensinare..

Mr X
2008-09-03, 09:34
Att jaga vikt o pris på servon kan ibland vara att bita sig själv i r*ven,framförallt på större kärror och definitivt bensinare..
Stämmer ganska bra för jag köpte nyligen fyra billiga servon och sparade några ören yppii!!
Ena brann när jag slog på strömmen (4,8V) och luktade urk.
Det andra slutade fungera när jag ställde in utslagen på flyget.
De övriga gav jag bort för dom ska ej sitta i ett flyg utan i en båt som går sakta.

Nu har jag blivit lite klokare igen.

mds
2008-09-03, 16:28
Men vad för servo bör man ha på en 50cc bensinare till gasen?
ska man ha metalldrev eller funkar det bra med plastdrev?

Nyroth
2008-09-03, 16:52
Hej igen,
Jag använder oftast plastdrev då de uvecklar mindre glapp än metall dreven.
Men det funkar bra med båda typer.

// Nyroth

wesse
2008-09-03, 17:48
Hej igen,
Jag använder oftast plastdrev då de uvecklar mindre glapp än metall dreven.
Men det funkar bra med båda typer.

// Nyroth

plastdrev pytts tur du inte flyger så mycket då...sånna som Torgny o jag som flyger dyngnet runt vi måste ha mettalldrev....

mds 8711 till gasen låter super kör på det..:thumbup:

Tobbe O
2008-09-03, 18:03
Ja ja kör med era små servon ni, själv kör jag med riktiga grejor:)

http://www.tonegawaseiko.co.jp/pro/images/105_b.jpg

wesse
2008-09-03, 18:13
Ja ja kör med era små servon ni, själv kör jag med riktiga grejor:)

http://www.tonegawaseiko.co.jp/pro/images/105_b.jpg
denna bild får mig o tänka på dig o ditt servo Tobbe
http://www.dugnorth.com/blog/uploaded_images/steel_horse-764912.jpg

Nyroth
2008-09-03, 19:42
plastdrev pytts tur du inte flyger så mycket då...sånna som Torgny o jag som flyger dyngnet runt vi måste ha mettalldrev....


Ja det måste du, du som flyger så ryckigt....

// Mjukroth

Nyroth
2008-09-03, 19:44
[QUOTE=Tobbe O;185320]Ja ja kör med era små servon ni, själv kör jag med riktiga grejor:)

Jisses Tobbe, Stena Line ringde och ville ha tillbaka gas servot till Finlands Färjan...

// Nyroth

wesse
2008-09-03, 20:00
http://www.tokyo-hobbies.com/105.gif

denna ska nog va lite mer styrka i än Tobbes:aetsch: enligt tillverkan har den 34 kulager o Titandrev drar 145kg klarar både 12 o 24 volt finns även i 220v utförande kan det va något till gasen måtro

Sigun
2008-09-03, 20:12
Måste väl vara ett JR servo för futaba gör väl inga sånna starka grejor :vroam:

Nyroth
2008-09-03, 20:46
denna ska nog va lite mer styrka i än Tobbes:aetsch: enligt tillverkan har den 34 kulager o Titandrev drar 145kg klarar både 12 o 24 volt finns även i 220v utförande kan det va något till gasen måtroLedsen god vänner men detta måste göras, kan inte tillåta den lilla filmstjärne ''Wannabeen'' i Hollytsfred att tro han har vunnit denna giganternas kamp inom servo valen. För den som tycker detta är nonsens, kan jag bara meddela att så är icke fallet. Prestigen i att kunna lägga fram det starkaste servo alternativet och därmed slå Wesse AKA, NollKoll, på näsan är inget annat än ett litet vardagsrums Harmagedon.

Tycker inte om att blanda in jobb i hobbyn men jag gör ett undantag.
Nedan har du ett stycke Amerikanskt kvalitets servo, levereras med ett personligt leverans avtal med Både Barsebäck I och II. Dragkraften är 34563 kg/cm de du Kåse karvare Westrin.....phuuöö!

http://www.polysci.com/images/965.jpg

Nanna nanna niii niii....
:dance3:

// Nyroth:big_boss:

Mr J
2008-09-03, 20:52
Grattis grabbar! Ni har just vunnit WM-titeln i klassen: Mest urspårad tråd :icon_wink:

mds
2008-09-03, 21:08
OJOJOJ det blir svårt att välja mellan alla dessa värstingservon:fans:

jaka
2008-09-03, 21:37
Hej!
För att återgå till din fråga...Javisst funkar det bra med ett 8g servo på trotteln.
Växellådan är det inga problem med,det är ju inga stora krafter som verkar på trottelservot. Kör tunnaste Sullivan viren så överförs inte så mycket vibrationer!
Möjligen kan potentiometern på mindre servon var en svag länk. Men varför inte pröva...det är ju bara på trotteln...i. Du kan ju landa eller flyga vidare om nu det skulle bli problem (vilket jag inte tror).

bokis
2008-09-03, 21:48
Där går våra åsikter isär Jan..Om man köper ett BRA (oftast dyrt,dyrare än ett standardservo) servo så OK men inte ett lågpris servo..Och till twin är det sämre ändå om ett servo säger upp sig..Jaga vikt är ok på mindre kärror men inget är bättre än den svagaste länken..

Nyroth
2008-09-03, 22:28
Hej!
För att återgå till din fråga...Javisst funkar det bra med ett 8g servo på trotteln.
Växellådan är det inga problem med,det är ju inga stora krafter som verkar på trottelservot. Kör tunnaste Sullivan viren så överförs inte så mycket vibrationer!
Möjligen kan potentiometern på mindre servon var en svag länk. Men varför inte pröva...det är ju bara på trotteln...i. Du kan ju landa eller flyga vidare om nu det skulle bli problem (vilket jag inte tror).

Riktigt så enkelt är det inte Jaka,

Något mer roderfladder benäget än en UCD får man leta efter hakar sig gasen på fullgas kan man mycket väl få jobbiga problem. likaväl om den dör på hög tomgång, det kommer bli en forcerad landning med skade risk som följd.

Som den säkerhets medvetna erfarna modellflygare du är, så undrar jag vad det är du ser värt risken med att montera dessa micro servon i en förbrännings motor driven modell, speciellt en fyrtaktare med sin hårda cycle?

Vänliga hälsningar,
Nyroth

mds
2008-09-03, 23:21
OJOJ hemmst vilken diskussion det blev av detta:vroam:

wesse
2008-09-04, 12:17
Torgny ringde o berättade hur han brukar göra med sina gas-servo..han plockar i sär servona tätar dom med O-ringar sätter i hop dessa o fyller dom med växelådsolja har oxå monterat en oljegivare som via en kanal indikerar oljenivån på radion så nog måste jag säga att han är den som har mest koll på servon:thumbup:

p.s ta ett standard-servo till gasen så blir alla partner nöjda:)

Snickarjävel´n
2008-09-04, 14:27
http://www.tokyo-hobbies.com/105.gif

denna ska nog va lite mer styrka i än Tobbes:aetsch: enligt tillverkan har den 34 kulager o Titandrev drar 145kg klarar både 12 o 24 volt finns även i 220v utförande kan det va något till gasen måtro


Kärvar trotteln på DA´n?? :lol:

wesse
2008-09-04, 15:02
Viddler.com - Servo - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/eb0a2ac2/@@AMEPARAM@@eb0a2ac2/

mulder
2008-09-06, 13:31
Måste väl vara ett JR servo för futaba gör väl inga sånna starka grejor :vroam:

Hade det varit ett Futaba servo så hade det varit mindre med bättre tryck i. :aetsch: Futaba for ever Im in love :man_in_love::man_in_love::man_in_love:

mulder
2008-09-06, 13:35
Varför inte flyga turbin då slipper servon till gasen, micro hit o ditt ähhhh. /Mulder