handdator

Visa fullständig version : Tändsystem Roto 25 krånglar



Björn.O
2008-09-03, 10:26
Tändsystemet på min Roto 25 fungerar inte vid lite kallare väder ! Vid ca 5 grader temperatur så tänder den bara en gång sen lägger den av och lysdioden lyser med fast sken eller slocknar helt.
Om man värmer lite på tändboxen så funkar den igen. Jag köpte tillslut ett nytt tändsystem och exakt samma problem med det !

Någon som har haft liknande problem ?

Jag har provat med olika accar, kablar, brytare mm utan resultat...

lars.f
2008-09-06, 16:30
Det verkar som ingen annan flyger när det blir lite kallare....

Snickarjävel´n
2008-09-06, 16:35
Tändstift? Vilken sort , märke , model , längd , storlek kör du med? :)

DrHanke
2008-09-06, 17:01
Hmm... vi flyger friskt med Roto 25, 35 även på vintern så det hela låter lite märkligt? Hur är det med acken, vad har du för ack till den?

bokis
2008-09-06, 17:32
Jag har ett antal ROTO o det här är något nytt för mig..Skulle behöva som Hanke säger veta vad du använder som tändack och om du har provat att koppla in detta direkt (utan strömbrytare eller annat) till tändboxen..Jag har mycket svårt att tro att det är "burken" som är problemet,givaren eller accen är troligare för mig....
Givaren är en spole som kan ,om det är brott på gång i den ,få märkliga resultat,har haft en del trassel med kinamotorer och detta..

bokis
2008-09-06, 17:33
..och visst sjutton är det så att den lyder med fast sken när batteriet börjar o säcka?Är inte 100 på det men det kan vara så..

Björn.O
2008-09-06, 20:40
Jag har använt vanlig mottagarack 4,8V. Har provat flera olika och alla borde ju inte vara dåliga..Är dom väldigt känsliga på strömen?
Ibland händer det att dioden lyser med halv styrka alltså bara glöder lite, någon som vet vad det kan betyda ?

Jag bytte ju hela tändsystemet inkl givaren så det bör ju inte vara den heller.

Jag sätter i en YS 110-Lyckselepower nu i modellen så har man gott om tid att reda ut detta problem i testbänk. :thumbup:

bokis
2008-09-06, 22:19
Japp o nja..Vad menas med ett vanligt ack? Jag använder INTE billighetsacc,jag m.f.l har haft problem med detta och för min del är det Sanyo eller sub-c som gäller..Bensinare drar inte mycket ström men ställer höga krav på urladdningsförmågan under väldigt korta perioder.. kör också gärna på 6v,underlättar..Jag är ganska säker på att det är där problemet ligger..

Björn.O
2008-09-06, 22:50
OK, Tack för tipsen! Jag visste inte om man kunde köra dom på 6V men då ska jag ta och prova det.