handdator

Visa fullständig version : Nik & Tobbe O på Högkulla



Tobbe O
2008-09-06, 19:27
Jag och Nik åkte och flög en sväng på Högkulla idag.

Så vi tog fram Digitalkameran och filmade lite, kvaliten är skit men
lite flygning går det ju att se på filmerna:)



http://www.viddler.com/explore/Tobbe_O/videos/4/

http://www.viddler.com/explore/Tobbe_O/videos/3/

DrHanke
2008-09-06, 19:55
:man_in_love: va ju bra kvalitet både på film å flygningen! :fans:

Sigun
2008-09-06, 21:24
Den flyger ju fint den där Yaken :) , nu när ni lagt så mycket pengar på era plan kan ni väl lägga ut några tusenlappar på en riktig kamera med :thumbup::thumbup: så vi får se niks helikopter på riktigt nära håll med.

Tobbes plan går ju fint att se med digitalkameran med helin var inte lätt att se. Hoppas ni får mer sånt på film framöver.

Tur med vädret har ni med haft ser jag, här nere har inte varit något vidare idag.

/Martin

Snickarjävel´n
2008-09-06, 21:29
Man ser ju tydligt att ni inte har tagit efter Wesse´s flygningar när han våldgästat er :thumbup:
Lite kul att Yaken hovrar längre än koptern men det går ju träna :aetsch:

gimbo
2008-09-06, 22:15
Härligt fluget Nic... :)
Kör du med V-Stabi på maskinen?

_Nik_
2008-09-06, 22:37
Det syns väl skillnad på filmning, jag filmade planflygningen och det blev bra, Tobbe filmade heli och det syns INGET... SYnd bara att helin blev trasig flygningen efter, ett lager till startaxeln hade skurit ihop och svarvat sönder chassit.....

Nä, jag kör med 2st csm720 gyron, funkar riktigt bra.

/Nik - Raptor är bäst

gimbo
2008-09-06, 22:43
Nä, jag kör med 2st csm720 gyron, funkar riktigt bra.

/Nik - Raptor är bäst

Hmmm... Hur funkar det där undrar då jag :) Är ju lite smågrön på heli. Förklara gärna hur två-gyron funkar. Det skulle vara tacksamt.

Tobbe O
2008-09-06, 22:48
Det syns väl skillnad på filmning, jag filmade planflygningen och det blev bra, Tobbe filmade heli och det syns INGET...


/Nik - Raptor är bäst

Ditt fel att du flög en kilometer bort:icon_butt:

wesse
2008-09-07, 16:17
ja du Tobbe inte kan du tävla i f3a när du snurrar omkring på det där viset nä kom te hultsfred ska jag visa dig en riktig backhalare:aetsch: Nik har full koll det är en riktig hard man det:thumbup: kom te hultsfred du å o lär oss flyg heli:)

tack för go söndagsfilm :icon_pai:

_Nik_
2008-09-07, 17:03
Gimbo, det är bara ett gyro på varje cyklisk axel istället för paddelstången, med den konstruktionen så styr jag inte utslagen själv hur stora de skall vara utan spakinslagen talar om för gyrona hur jag vill den skall rotera i varje axel och sen försöker gyrona ge de utslag som behövs för det. Tar man bort paddelstången blir helikoptern mer instabil, gyrona kan man säga åtserskapar den stabiliteten någorlunda. Vinsten är att man får mer kraft från motorn att överföra till rotorbladen då inget går åt till att driva runt paddlarna också så den blir piggare & snabbare.

/Nik

Sigun
2008-09-07, 17:21
Kan nån översätta niks inlägg :vroam:

Tobbe O
2008-09-07, 17:47
ja du Tobbe inte kan du tävla i f3a när du snurrar omkring på det där viset nä kom te hultsfred ska jag visa dig en riktig backhalare:aetsch: Nik har full koll det är en riktig hard man det:thumbup: kom te hultsfred du å o lär oss flyg heli:)

tack för go söndagsfilm :icon_pai:

Föralldel, men vad är f3a?:fans:

wesse
2008-09-07, 17:58
Föralldel, men vad är f3a?:fans:

är inte säker men tror de är sånt där som Nyroth håller på o lär sig:vroam:

gimbo
2008-09-07, 18:01
Gimbo, det är bara ett gyro på varje cyklisk axel istället för paddelstången, med den konstruktionen så styr jag inte utslagen själv hur stora de skall vara utan spakinslagen talar om för gyrona hur jag vill den skall rotera i varje axel och sen försöker gyrona ge de utslag som behövs för det. Tar man bort paddelstången blir helikoptern mer instabil, gyrona kan man säga åtserskapar den stabiliteten någorlunda. Vinsten är att man får mer kraft från motorn att överföra till rotorbladen då inget går åt till att driva runt paddlarna också så den blir piggare & snabbare.

/Nik

Trevligt...! Det var en ny variant för mig. Jag trodde man ersatte paddelstången med ett treaxligt gyro. Men, som du säger så går det så klart med två gyron. Eller tre måste det bli, eftersom du vad jag antar fortfarande har kvar tailgyrot.
Har du något interface som styr gyrona? Eller är det HH på båda och sedan kopplat mellan mottagare och servo för de cykliska kanalerna?


Är inte så insatt i detta som du förstår :)

_Nik_
2008-09-07, 19:40
nä, inget mellan gyrona, de är helt individuella. CSM gyrona har ganska mycket inställningsmöjligheter så de även passar för detta ändamål.

/Nik - Som lärt tobbe allt han kan

gimbo
2008-09-07, 21:37
Låter riktigt intressant. Det är något jag ska googla :)

Nyroth
2008-09-07, 21:38
är inte säker men tror de är sånt där som Nyroth håller på o lär sig:vroam:


F3A = stå ut med att ens vän bär gröna foppa tofflor........:ciao:


/ Nyroth

Mats J
2008-09-07, 23:41
Snyggt fluget som vanligt Nik o Tobbe, Skulle kännas lite underligt om ni hade samma kvalla på filmningen som flygningen för då fick man ju börja misstänka er för att vara övermänniskor o såna är ju inge kul:D

Mvh Mats J

wesse
2008-09-08, 06:07
man ju börja misstänka er för att vara övermänniskor :D

Mvh Mats J


yehhh Tobbe o Nik är Övermänniskor yehhh the superman´s in Norrland:fans:

Tobbe O
2008-09-08, 17:12
Ni ä då för snälla med oss:love::icon_redface:

wesse
2008-09-08, 22:45
Ni ä då för snälla med oss:love::icon_redface:

ja visst är vi...:) här i småland är vi flera som försöker ge er lite självförtroende:icon_pai: