handdator

Visa fullständig version : gammal os 90fs



kenneth67
2008-09-08, 17:44
så som det står .. har en gammal os 90 .. går som en dröm gör den .... i mina öron
MEN den har en otrevlig egenhet .. som jag inte tycker om .... den sparkar av sig propellern med jämna mellanrum.... detta oavsett hur hårt man drar åt muttern ... denna gång så återfanns inte muttern så nya är beställda med kontra mutter ... vad beror denna egenhet på?? ngn som vet ... det är altså en gammal os 90 med stiftet i framkant på toppen .. tackar på förhud .. ehh förhand ska de va

GunnarJ
2008-09-08, 22:41
Hej!

Har en likadan som sitter i en Kyosho 60 Cap, flyger med en Master 14x6 OS F-stift, soppa 86-14-10, har aldrig haft problem.
Vad har du för snurra/stift/soppa, låter som om den feltänder för ofta.

Gunnar

kenneth67
2008-09-09, 08:53
hej ... ja körde den på 80/20 recin med en master 13x8.. har nu beställt nya muttrar .. så får se ... då den är körd på recin innan så vill jag inte köra synt i den då den kanske blir otät... men nu så får jag ju köpa ny propp med så kanske skall prova med en 14x6.... det verkar som om motorn är ruskigt känslig på inställningarna för det minsta snålt så sparkar den av proppen ... ingen av mina andra fyrtaktare beter sig som denna gör ...

det är väl en av de första fs 90 som kom antar jag stöt stängerna i bak kant samt stiftet frammåt på toppen ..

LAB
2008-09-09, 11:12
Hej min Saito 82 sparkar av sej proppen om den får för lite på lågfartsnålen
Lasse

GunnarJ
2008-09-09, 22:43
Kan se ett problem i att du kör "ren gammaldags 2-taks-soppa", en 4-taktare (gäller ej Laser) vill helst ha lite nitro (5-10%) för att gå ordentligt.

Har motorn inte gått väldigt mycket med ricinolja tror jag inte att det är någon fara att skifta till syntet, men framför allt tror jag att nitron gör stor skillnad.

Gunnar

kenneth67
2008-09-10, 10:37
hmmm ja enlig lappen som låg med i kartongen så var den körd på 80/20 med så stor som 14x8 propp.. samt fram å baklock samt toppen var bytta .. så kanske klarar den av syntet oljan utan att bli sämre ....
väntar på mina muttrar sedan skall jag prova den med mitt vanliga bränsle 15% klotz å 5 % nitro ... å se om de blir skillnat ...

GunnarJ
2008-09-10, 22:39
14x8 känns ett nummer för stor snurra för den gamla 90:an, om du lastar ner motorn blir den relativt känslig för rätt inställning på nålen.

Jag tror att den största skillnaden får du om du kör med 10% nitro, nitron gör motorn mindre känslig/ mer tolerant för felställning av nålen.

Förstår inte riktigt varför man skulle byta "fram/bak-lock" på motorn.

"framlock" - möjligen om lagren legat och snurrat i godset, "baklocket" har vevtappen möjligen varit emot, i så fall har hela vevaxeln varit på drift, möjligen har motorn haft en ordentlig markkänning?

Toppen bytt, kan möjligen bero på otäta ventiler eller kassa gängor för ljuddämparen, vilket även detta kan tyda på en marksyning.

Har du i dagsläget bra komp med original topp-packning tror jag att rätt soppa/snurra kommer att kurera dina problem.

Gunnar

kenneth67
2008-09-11, 20:38
ja du .. jag har ingen aning .. köpte motorn förra året på bytesmarknaden i falköping - och lappen låg i lådan med vad som var bytt på den .... hur som så idag kom mina muttrar .. blir kontra mutter nu ... skiter i spinner då inte gängorna räcker till... fult.. men hellre det än avsparkade proppar ... så blir nytt försök i morgon eller lördag ... med en 13x7 och 5-15 bränsle .. .. fast egenteligen borde väl denna motor läggas på hylla och bevaras .. för framtiden ..

GunnarJ
2008-09-11, 22:33
Hoppas det grejar sig nu. Det viktiga är att få rätt inställning, om motorn baktänder kastar den förmodligen snurran även om du har kontramutter.
Har inte kollat, men om jag minns rätt är det en M8-gänga, och i så fall kan du även använda en vanlig låsmutter och få samma effekt, och kanske även få plats med spinnern.

Lycka till!

Gunnar

kenneth67
2008-09-13, 17:13
sådära ... återstartad .. med 13x7 propp samt 5%nitro 15% klotz resten metanol...
annat ljud i skällan blev det ... dock lite kämpigt att få till tomgången ordentligt .. snålar jag in mera så spikar den av proppen ..(hörs hur de knackar ) å fetar jag på så blir den för fet .. så lite hög blir tomgången... men nu sitter iaf proppen kvar å bra drag i spisen blev det ... kanske skall man gå upp till 10% nitro ....??? olja lär den inte behöva mer för de står en fet oljerök ur pipan .... om mina nerver håller så blir det test flygning imorn ...(den sitter i en swallow 90 cmpro) enbart för test -... då motorn lär vara lite klen för en f3a kärra i den storleken ..

GunnarJ
2008-09-14, 22:55
Kul att det blev bättre, lite nitro gör motorn mera lättinställd. Testa gärna med 10% och se om det gör någon skillnad.
Om du har för hög tomgång skall du stänga trotteltrumman lite till, om du har tomgångsnålen för snålt ställd dör motorn vid snabbt gaspådrag, om du har den för fett inställd hackar motorn och tvekar innan den börjar accelerera vid gaspådrag.

Gunnar

kenneth67
2008-09-25, 18:08
jaha inte flugit med motorn än men den testades idag med en annan propp... en apc 14x4w dom dära W propparna e ena jäklar på att skyffla luft det e då ett som är säkert !! blev en helt annan gång i motorn med en lite större propp dia !! så om nu bara vädret håller i sig till helgen så blir det test flygning .. sedan jag bytte bränslet och fick på en kontra mutter så är problemet med sparkade proppar iaf borta .. samt att den vart mycket lättare att ställa in ..