handdator

Visa fullständig version : Fråga angående EDF



sm3xrq
2008-09-08, 20:54
Om jag byter motor från en som varvar 3800Kv till en som ligger på 4800Kv borde då inte fläkten leverera mer kraft? eller kan det bli så att den snurrar för fort för att hinna piska in vinden ?

Magnus G
2008-09-08, 21:38
Kraftökningen är inte "linjär" för förlusterna blir större, men är bara insug och utblås lämpligt dimensionerade och konstruerade så kommer det att bli en duktig kraftökning.
Men strömförbrukningen kommer att öka enormt mycket, så se till att den nya motorn och fartreglage+acc pallar det ökade strömuttaget och inte brinner upp!

sm3xrq
2008-09-08, 21:42
jag bytte esc från en 18A till en 36A så esc borde itne vara någe problem. jag har kört samma motor med en 5x5 proppe på 25A esc och det funkade fin fint. och batteriet borde klara det. MEN som jag sa. effekten blev betydligt lägre, :/

det ända jag gjorde var att flytta bak fläkten till det läge som är tilltänkt enligt ritningen. annars så är det helt samma montering som det var tidigare.
lite jobbigt.

LAN
2008-09-08, 22:49
Har du möjlighet att mäta spänning och ström? Det kan vara så att spänningen i ditt batteri sjunker rejält då effekten ökar. Fast du borde inte få minskad effekt, men däremot kan det bli så att effekten är i stort sett blir oförändrad.

/Leif

Joacim
2008-09-08, 23:18
Som du säger så kan fläkten ha sjunkigt i effektivitet pga rpm ökningen då olika fläktar är gjorda för olika effekt/ motor, men som andra vart inne på, ström ökningen kan ju fått acken att krokna tex.

Fläktar brukar ha max rek varv.

sm3xrq
2008-09-10, 23:38
Tror jag ska ta och labba lite med utblåset en aning se om det blir bättre.
finns det några satta procentuella mått på hur stort utblåset ska vara jämte fläktens storlek eller är det olika från fläkt till fläkt?