handdator

Visa fullständig version : Bosön innomhus



Gyld
2008-09-09, 16:41
Hej på er!

Det börjar ju dra ihop sig för den stundande inomhus säsongen.


Vid den sista flygningen förra vintern så fick jag några datum som redan var bokade av SLM (http://www.slmflyg.org/news.php) för flygning kommande säsong (2008-2009).

Det första datumet var 3/10-2008 kl 18:00
Resterande datum har förkommit bland mina ettor och nollor i telefonen.


Är det någon som kan bekräfta/dementera att ovan datum fortfarande gäller, samt komplettera med övriga datum och tider?


/Gyld

hakank
2008-09-13, 08:05
Knuffar upp inlägget. Måste ju börja planera..Du har inte hört ngt Gyld?

/Håkan

Gyld
2008-09-13, 08:15
Knuffar upp inlägget. Måste ju börja planera..Du har inte hört ngt Gyld?

/Håkan

Nej inte något. Har även mailat till en del adresser som jag hittat på SLM's (http://www.slmflyg.org/news.php) hemsida, men inte fått något svar därifrån heller... :bawling:


/Gyld

oestling
2008-09-17, 12:27
Datumen ligger i kalendern på SLM:s hemsida nu så det är bara att ladda ackarna och vänta!:vroam:

Gyld
2008-09-17, 13:05
Datumen ligger i kalendern på SLM:s hemsida nu så det är bara att ladda ackarna och vänta!:vroam:

Och för att förtydliga ytterligare lite:

3 Oktober (http://www.slmflyg.org/e107_plugins/calendar_menu/event.php?1223049600.event.32)
7 November (http://www.slmflyg.org/e107_plugins/calendar_menu/event.php?1226079000.event.33)
6 December (http://www.slmflyg.org/e107_plugins/calendar_menu/event.php?1228586400.event.34)
28 December (http://www.slmflyg.org/e107_plugins/calendar_menu/event.php?1230462000.event.35) - Troligen två dagar

Däremot så krävs medlemsskap i SMFF framöver för att få flyga på Bosön enligt vad SLM (http://www.slmflyg.org/news.php) skriver på sin hemsida.

Från och med nu gäller endast medlemskap i SMFF för att flyga på Bosön. Du som är medlem har fått ett medlemskort som du tar med och visar upp. Senior betalar 50:- för att flyga och juniorer går in gratis. Varför denna ändring har att göra med att vi tillhör RF och får hallen subventionerad genom FSF, som arbetar för ungdomarna i länet inom flyg och modellflyg. Är du inte medlem i SMFF kan du bli det på plats genom att betala 330:- för senior och 100:- för junior, och där med blir du direktansluten resten av detta år samt även för 2009.

/Gyld

jocke1963
2008-09-17, 14:08
Däremot så krävs medlemsskap i SMFF framöver för att få flyga på Bosön enligt vad SLM (http://www.slmflyg.org/news.php) skriver på sin hemsida.


:thumpdown:

bokis
2008-09-17, 15:09
Intressant..SLM trodde jag drevs med landstingspengar men där ser man..Vi får väl ses någon annan stans? Trist o se när Bengt o Co försöker pissa revir men så är det väl numera där...
Det är ju deras förlust med när det kommer mindre folk,ju fler desto roligare brukar det vara men somliga resonerar annorlunda..:rolleyes:
Vi hade kul där i våras i alla fall! Tack för det Micke!:thumbup:

Mats J
2008-09-17, 16:04
Rcff:arna skulle ju kunna gå ihop och hyra en stor hall någonstans i Sverige, för 50spänn/pilot så behövs ju inte så många hundra piloter för en kvällshyra 18:00-24:00 om man inte har tänkt att gå med vinst förstås.

Mvh Mats J

Ultra Bandit
2008-09-17, 18:38
citat
Trist o se när Bengt o Co försöker pissa revir men så är det väl numera där...

Bokis!
Jag tycker det klart och tydligt framgår en anledning till denna förändring så varför denna onödiga kommentar!
Det framgår att det är ungdomarna vi satsar på! Det är för fan nästan gratis för dessa.:thumbup::thumbup:
Så vad är problemet???

I stället för att gnälla så jävla mycket på allt vad Vi i SMFF gör!:thumpdown:
Få arslet ur vagnen och gör något själv…

Hälsningar
Lasse Palm

Ultra Bandit
2008-09-17, 19:30
Rcff:arna skulle ju kunna gå ihop och hyra en stor hall någonstans i Sverige, för 50spänn/pilot så behövs ju inte så många hundra piloter för en kvällshyra 18:00-24:00 om man inte har tänkt att gå med vinst förstås.

Mvh Mats J

Bra förslag Mats!:thumbup:

Ska bli intressant och se om någon tar tag i ditt förslag!

Mvh
Lasse Palm

oestling
2008-09-17, 20:03
citat
Trist o se när Bengt o Co försöker pissa revir men så är det väl numera där...

Bokis!
Jag tycker det klart och tydligt framgår en anledning till denna förändring så varför denna onödiga kommentar!
Det framgår att det är ungdomarna vi satsar på! Det är för fan nästan gratis för dessa.:thumbup::thumbup:
Så vad är problemet???

I stället för att gnälla så jävla mycket på allt vad Vi i SMFF gör!:thumpdown:
Få arslet ur vagnen och gör något själv…

Hälsningar
Lasse Palm

Lugn och fin nu Lasse!:)
Jag förstår din frustration över dessa ständiga hugg och påhopp men
kom ihåg att man kan inte jämföra hallonbåtar med M4-muttrar!

RCFF är en idéell förening med radiostyrt modellflyg som huvudsyssla som
har valt att stå utanför SMFF (som är ett förbund mellan ett stort antal föreningar/klubbar) och alla fördelar som detta innebär.
Men det har ju alltid funnits klubbar som valt detta och även modellflygare
som inte vill ha med föreningslivet att göra i någon form.

Min lilla träeka blir ju liksom inte en ålandsfärja bara för att jag
målar texten "Viking Line" på sidan av den...
I sanningens namn ska väl erkännas att jag inte har nån eka
men liknelsen får tala för sig själv.

Forumet och intentionerna med RCFF är däremot något som ingen
kan racka ner på, med avseende på att bredda och synliggöra modellflyget
i Sverige men det gör vi ju allihopa oaktat klubbtillhörighet.

Om nu SLM av någon anledning bara får disponera Riksidrottsförbundets anläggning under de förutsättningar som gäller så får man acceptera läget
eller kontakta någon i SLM för att reda ut begreppen.
Jag antar att bokis inlägg om "Bengt & co" ´s eventuella "revirpinkning" syftar på det faktum att den förre ordföranden i SLM hette så?

Tro nu inte att jag har något emot RCFF som intresseorganinsation - tvärtom!

När verksamheten inriktas på det stadgarna statuerar istället för att försöka störta och söndra den riksomfattande organisation som finns för modellflyg i Sverige kommer jag omedelbart att betala in avgiften hit också.
Försöka sprida modellflyget och bredda det har jag jobbat med de sista 25 åren på olika vis, såväl genom klubbarbete, skolflyg, tävlingar, mediekontakter och de modeller som jag konstruerat
och fritt distribuerar via nätet.

Detta om detta... dags för byggkväll med den äldre tonåringen...
:icon_pai:

bokis
2008-09-17, 20:13
Njae Lasse,vad jag menar är att SLM står för fiolerna dvs. du o jag via skattsedeln(pengarna kommer från stockholms landsting) och jag tvivlar på att de var tänkta att användas med den motiveringen som SMFF har lagt in!
Sen tycker jag att du ska använda vanlig text,det ser lite gapigt ut när du använder stora bokstäver och svär(jag tror de flesta kan läsa vanlig textstorlek här)
I fjol så pröjsade vi glatt en extraslant eftersom vi inte var med i SMFF och jag skulle kunna tänka mig att betala 330 spänn i inträde om jag får garantier på att dessa pengar stannar i SLM och jag slipper medlemskap i SMFF..
Oestling,jmfr gärna med ifjol,då var vi där hela bunten,dock inte när SMFF själva höll i evenemanget,tycker dock att eftersom SLM står för fiolerna som jag skrev så borde väl inte modellflygare som helhet portas?

Ultra Bandit
2008-09-17, 20:58
Njae Lasse,vad jag menar är att SLM står för fiolerna dvs. du o jag via skattsedeln(pengarna kommer från stockholms landsting) och jag tvivlar på att de var tänkta att användas med den motiveringen som SMFF har lagt in!
Sen tycker jag att du ska använda vanlig text,det ser lite gapigt ut när du använder stora bokstäver och svär(jag tror de flesta kan läsa vanlig textstorlek här)
I fjol så pröjsade vi glatt en extraslant eftersom vi inte var med i SMFF och jag skulle kunna tänka mig att betala 330 spänn i inträde om jag får garantier på att dessa pengar stannar i SLM och jag slipper medlemskap i SMFF..
Oestling,jmfr gärna med ifjol,då var vi där hela bunten,dock inte när SMFF själva höll i evenemanget,tycker dock att eftersom SLM står för fiolerna som jag skrev så borde väl inte modellflygare som helhet portas?

Bokis!
Du har som vanligt en förmåga att lägga ut långa "pladdermattor" på hur jag och andra icke RCFF medlemmar lägger ut våra texter och väljer våra ord,
Jag tycker att du kan börja med att titta runt på forumet och se hur dina egna medlemmar väljer sina ord och text innan du hoppar på mig.

Men i vanlig Bokis maner, försöker du ta bort fokus på dina egna inlägg genom att ifrågasätta mitt ord val och text storlek.

Då säger jag bara!
Skit i det!!
Koncentrera dig på det du borde göra som styrelsemedlem i RCFF.


Få arslet ur vagnen och gör något själv för ungdomsverksamheten i din egen förening innan du hoppar på oss andra som försöker göra något positivt för ungdomsverksamheten i Sveriges modellflygförbund....

Hälsningar
Lasse Palm

oestling
2008-09-17, 20:58
Oestling,jmfr gärna med ifjol,då var vi där hela bunten,dock inte när SMFF själva höll i evenemanget,tycker dock att eftersom SLM står för fiolerna som jag skrev så borde väl inte modellflygare som helhet portas?

Men va fan!... dagen efter att "Stora Halla" brann ner fick SMFF-ordf ett telefonsamtal av en till mig mycket närstående person som föreslog att just SMFF skulle boka hallen på Bosön för att rädda den stora inomhusfestivalen, dessutom med förslaget att ALLA skulle vara välkomna, jag hhhrrrmm... ursäkta, personen som står mig nära föreslog att en differentierad avgift kanske skulle vara befogad för medlemmar/icke medlemmar.

Hallen bokades av SMFF från kvällen 5/1 2007 till mitt på dagen 6/1 2007 och denna notis infördes i MFN nr7 2007:
http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/72/medium/1_mfn_nr6-2007_sid19.jpg

Och om man tittar på filmen publicerad i denna tråd:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=18711
så tycker jag mig se en person som lystrar till namnet "Bokis"???
Så vad menar du med att "hela bunten inte var där???

C-H. Hermansson yttrade en gång de numera bevingade orden "Nå´n jävla ordning får det vara i ett parti" och jag får väl be om samma sak här.:banghead:

Du och minst halva bunten var ju där om nu inte filmen är producerad med Hollywoodmedel i en superdator?
Det kan väl inte vara så svårt att som vuxen ansvarstagande man inse att med ett aktivt val följer konsekvenser - ibland positiva och ibland negativa.
I detta fall har du ju själv valt att "slippa" medlemskap i Modellflygförbundet och kan inte utnyttja Bosön när SLM arrangerar flygning där.

Sigun
2008-09-17, 21:03
Bokis skit i Bosön och boka en normal idrottshall istället med er lokala klubb kosta 100-150kr/timmen. Bosön är ju så löjligt stort att man kan flyga getplan inomhus :).

Ultra Bandit
2008-09-17, 21:12
citat
Njae Lasse,vad jag menar är att SLM står för fiolerna dvs. du o jag via skattsedeln(pengarna kommer från stockholms landsting) och jag tvivlar på att de var tänkta att användas med den motiveringen som SMFF har lagt in!

Bokis!
Innan du går ut med dina påståenden!!
Ta reda på fakta!


Hälsningar
Lasse Palm

Heliuffe
2008-09-17, 21:14
Hej

Citat :"Rcff:arna skulle ju kunna gå ihop och hyra en stor hall någonstans i Sverige, för 50spänn/pilot så behövs ju inte så många hundra piloter för en kvällshyra 18:00-24:00 om man inte har tänkt att gå med vinst förstås."

http://iof4.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=91

Min trötta hjärna räknar till 240 st.
Det är väl bra att ett förbund går in och stöttar med ekonomiska resurser när det är så dyrt att hyra de stora hallarna.
Jag skulle tro att 2000/timme är för RF -anslutna förbund/föreningar, om någon annan hyr är nog timpriset ett annat.
Att sedan ungdomar flyger gratis ser jag som en självklarhet då dessa skall föra hobbyn och klubbarna vidare (vad RCFF:s ordförande än tycker ,Citat "Och det är ju just det jag påtalat - modellflyg är ingen lagsport eller ungdomsverksamhet.") framåt.

Mvh Heliuffe

gimbo
2008-09-17, 21:24
Min undran. Varför tillåts enbart SMFF medlemmar? (jag är medlem i smff). Har RF eller FSF det som ett krav?

Jag kan ha missat något. Har haft en väldigt lång arbetsdag.

bokis
2008-09-17, 21:29
Oestling,var inte där när SMFF hyrde Bosön förra året,däremot de ggr som SLM höll i det..Ser fortfarande en viss skillnad i det..Dock så var vapendragaren Hanke där när SMFF höll sitt inomhusflyg där..Han filmade där och jag tror att den filmen ligger här den med..
Lasse att jag (och andra också) ber dig att inte "skrika " som det kallas ,det får du nog köpa..
Och du får gärna hjälpa mig med fakta om jag har fel,förklara gärna! Jag är ganska påläst om vad SLM är,är du?

bokis
2008-09-17, 21:39
Farbror Östling,har tittat på filmen och jag är inte där,"nån jävla ordning får det väl vara i ett parti" :proud:

Ultra Bandit
2008-09-17, 21:44
Njae Lasse,vad jag menar är att SLM står för fiolerna dvs. du o jag via skattsedeln(pengarna kommer från stockholms landsting) och jag tvivlar på att de var tänkta att användas med den motiveringen som SMFF har lagt in!
Sen tycker jag att du ska använda vanlig text,det ser lite gapigt ut när du använder stora bokstäver och svär(jag tror de flesta kan läsa vanlig textstorlek här)
I fjol så pröjsade vi glatt en extraslant eftersom vi inte var med i SMFF och jag skulle kunna tänka mig att betala 330 spänn i inträde om jag får garantier på att dessa pengar stannar i SLM och jag slipper medlemskap i SMFF..
Oestling,jmfr gärna med ifjol,då var vi där hela bunten,dock inte när SMFF själva höll i evenemanget,tycker dock att eftersom SLM står för fiolerna som jag skrev så borde väl inte modellflygare som helhet portas?

Bokis!
Vad vet du om den motiveringen SMFF lagt in?

Lasse P

oestling
2008-09-17, 21:46
Oestling,var inte där när SMFF hyrde Bosön förra året,däremot de ggr som SLM höll i det..Ser fortfarande en viss skillnad i det..Dock så var vapendragaren Hanke där när SMFF höll sitt inomhusflyg där..Han filmade där och jag tror att den filmen ligger här den med..
Lasse att jag (och andra också) ber dig att inte "skrika " som det kallas ,det får du nog köpa..
Och du får gärna hjälpa mig med fakta om jag har fel,förklara gärna! Jag är ganska påläst om vad SLM är,är du?

Ok, Bokis jag kan ha blandat ihop filmerna men jag förstår fortfarande inte
varför vissa anser att SMFF är otrevligare än digerdöden?

bokis
2008-09-17, 21:47
Motivering? FSF? Jodå och jag begriper anledningen,det gäller o pissa revir!Men varför står det då i SLM:s kalender? Som jag sa tidigare,jag var där när SLM höll i det,det tackar jag för..Lasse .läs Hankes inlägg så tror jag du förstår vad SLM är också,det är du o jag som står för fiolerna för att pengarna ska gå till ungdomsverksamhet..Titta gärna på filmen Östling länkar till så syns det ganska väl hur många ungdomar SMFF hade där,Warbens son,en polare till honom och en till som jag inte kände igen..

jocke1963
2008-09-17, 21:48
Bokis skit i Bosön och boka en normal idrottshall istället med er lokala klubb kosta 100-150kr/timmen. Bosön är ju så löjligt stort att man kan flyga getplan inomhus :).

Om det inte blir föööör många deltagare, (den e ju inte lika stor som Bosön), kan jag låna gympahallen på jobbet graaaatis.... men bara för RCFF:are....närå, skoja ba´, alla e välkomna !! :aetsch:

DrHanke
2008-09-17, 21:48
Oestling bokis var inte där han jobbade den helgen. Jag, warben, henry, byrådirektörn och emil från LCF var där.

Vad gäller SLM så står det i ett tjänsteutlåtande från SLL daterat 2008-02-05 från Enheten för kultur- och föreningsstöd diare nr KUN 2008/2 följande om SLM:

Stockholms Läns Modellflygförbund (SLM) är ett distriktsförbund för modell-flygklubbar som bedriver ungdomsverksamhet. SLM stöder klubbarna genom att utbilda ungdomsledare och arbetar dessutom för spridning av kunskap om modellflyg och ökad säkerhet i samband med utövandet.

Sveriges Modellflygförbund är en nationell organisation där SLM ingår och är den riksorganisation som representerar landets modellflygklubbar. Den ska vara en viktig stöttepelare för att inspirera och utveckla svenskt modellflyg.

Modellflyg delas in i tre huvudgrenar Friflyg, Linflyg och Radioflyg. Friflyg är att flyga med modeller som flyger utan kontroll från piloten. Linflyg är att flyga med modeller som kontrolleras med linor och flyger inom en halvsfär. Radioflyg är att flyga med modeller som kontrolleras med radio-styrning.

SLM har lokala föreningar (klubbar) i 20 av länets kommuner. Klubbarna har ett integrerat arbete med deltagare i olika åldrar. AMA Cub-sektionen är en avdelning inom speciellt utvalda klubbar där det inte tas ut någon medlemsav-gift. Meningen är att ungdomar där när de känner sig mogna skall slussas vi-dare in i en klubb. Ett speciellt kurspaket finns för juniorer där de först med hjälp av instruktör skall ta RC-certifikat och sedan få hjälp att bygga, trimma och flyga modeller.

Dokumentet i original
http://www.sll.se/Handlingar/kultur_utbildningsnamnden/2008/Februari/P14/080214_Tjansteutlatande_uppfoljning_distriktsorgan isationer_2006.pdf

SLM är finansierat genom bidragspengar till Ungdomsverksamhet inom Sthlm läns modellflyg klubbar från sthlm läns landsting.

Vad FSF bidrar med och inte kan man läsa här, och vad ja kan se så finns inga eskningar från SLM på inomhus bidrag...
http://www.flyg-fritt.se/idrottslyftet/list_projects.php

DrHanke
2008-09-17, 21:50
Bokis skit i Bosön och boka en normal idrottshall istället med er lokala klubb kosta 100-150kr/timmen. Bosön är ju så löjligt stort att man kan flyga getplan inomhus :).

Vi har en herrklubb på tisdagana i Täby, kostnad 360:-/tim så sthlm omr e lite dyrare...

DrHanke
2008-09-17, 21:53
Ok, Bokis jag kan ha blandat ihop filmerna men jag förstår fortfarande inte
varför vissa anser att SMFF är otrevligare än digerdöden?

Jag tror mig veta att ingen av oss tycker så, vad man inte gillar är dessa ihop blandningar av de regler som passar bäst för att på största möjliga sätt sätta käppar i hjulet för RCFF. Vilket också leder till dessa ihop kokningar om bidrag, regler mm hela tiden.

bokis
2008-09-17, 22:15
Östling ,det är lugnt,no hard feelings alls! :thumbup:
Jag ogillar inte SMFF som företeelse men det sätt det drivs på om man som jag är lite intresserad och letar reda på vad som händer och vart pengarna går..Jag kan ju få ha mina käpphästar jag med?
Och det var första gången jag tittade på filmen du länkade till o såg på den,ca 20 st var där och av dessa var en tredjedel ur min bekantskapskrets här..Stänger man inte ute de som vill flyga oavsett tillhörighet så blir skaran betydligt större(se SLM arrangemanget)
För mig kvittar det vad eller om man tillhör något när man flyger hos mig,ska det inte vara så? Ska jag fråga om man tillhör en speciell grupp först? Heder år Micke Hansson som sliter med detta,det har jag skrivit förr..
Vill nån av er flyga i de föreningar jag är med i så är ni helt enkelt välkomna! Skulle aldrig falla mig in o porta någon..
De som har varit här har inte klagat! :cheers2:
Jag brukar försöka bjuda på mig själv o det jag har,har även haft ynglingar här o kört dubbelkomando med för o fresta in dem..
Men det är en gubbsport vi har..

Gimbo,din undran: Det kanske finns en bättre förklaring på varför än den jag har men det tvivlar jag på..
Lasse kanske har en?

torleif
2008-09-17, 22:23
Boule är kul.

puss å kram

mvh Glenn

Rolle
2008-09-17, 22:30
Hej Bokis och ni andra som undrar

Jag ska försöka bena ut problematiken lite.

SLM består av Stockholms läns modellflygklubbar anslutna till SMFF
SMFF en del av Flygsportförbundet, och hur tokigt det än kan verka så lyder flygsportförbundet under Riksidrottsförbundet.

Bosön tillhör Riksidrottsförbundet

Mycket riktigt Bokis, så kommer X mängd pengar till SLM från landstinget i Stockholm, för att bedriva ungdomsverksamhet. Som Hanke redogjort för tidigare.(tyvärr så finns det en övre åldersgräns för ungdom som ej gäller ”vuxna med barnasinnet kvar”) SLM har då via SMFF och RF bokat Bosön, detta för att kunna få rabatt på hallhyran.

Mot bakgrund av detta så måste du vara med i en klubb/förening som är ansluten till RF för att få deltaga.

Så vitt jag förstår av dina inlägg har du ett personliga agg mot SMFF och deras styrelse och paragrafer. Du har då gjort valet att lämna en förening/klubb som tidigare var RF-ansluten i hopp om att hitta lyckan på annat håll.

Nackdelen i just detta fall är ju att du inte kan deltaga på Bosön pga avsaknat RF-medlemskap. En konsekvens som fritt valts.

I just detta fall kanske det var dumt att lämna SMFF (trots paragrafer etc) då kick-backen från RF är en subvention på ca 1000 kr/timme i hallhyra. Och oavsett om min förbundsavgift om 330 kr. försvinner i ett svart hål, som någon skrev, så tycker jag att man får mycket tillbaka för den avgiften. I varje fall är det mycket pengar för mig som jag slipper lägga ut
Tyvärr måste jag meddela att du inte kan vara enskilld medlem i SLM utan du måste vara med i en SMFF ansluten klubb eller MFK Direkt. Således tillfaller de 330 kronorna SMFF

Som jag ser det finns det flera valfria lösningar på detta

· Svälj stoltheten och gå med i MFK-direkt, kom och flyg och ha kul.
· Tjura vidare över nån paragraf som varken du eller jag kan göra något åt, och låt bli att flyga på Bosön
· Anslut RCFF till SMFF så är ju problemen ur värden, RCFF´s idé att verka för sport/hobbyflyget är kalas

Flyg väl och försiktigt Rolle

Gyld
2008-09-17, 22:32
Innan du går ut med dina påståenden!!
Ta reda på fakta!

Känns inte som om jag ska ta ställning i tjafset mellan framför allt dig och Bokis just nu... Känns bara tråkigt att man tar till relativt hårda ord i en debatt som borde kunna skötas snyggare från de flesta inblandade i trådar både här och på andra forum.

Jag är inte insatt i hur SLM (http://www.slmflyg.org/index.php) är uppbyggt så jag känner mig inte insatt, och jag misstänker att detta gäller de flesta som läser detta.

Därför ber jag snällt och vänligt om att du eller någon annan som är insatt i all fakta redovisar den på ett bra och sakligt sätt utan påhopp mot varken person eller förbund så att även vi andra ej insatta i faktan kan ta del av den.

/Gyld

Ultra Bandit
2008-09-17, 22:42
Citat
Från tråden att måla in sig i ett hörn


Jag skrev att SMFF troligen uppfyller kraven för att få ta del av "ungdomspengarna". Och är så fallet - är det väl en oerhört ineffektiv fördelning.

Fakta och vision är den vardag vi alla lever i. Fakta var vi står idag - Vision var vi strävar efter att befinna oss imorgon.

Och mycket riktigt, som det skrivs här i debatten, är det väldigt få ungdomar inom modellflyget - vilket minimerar möjligheterna för "ungdomspengar". Hela RF:s upplägg bygger på ungdomsverksamhet, vilket ju gör att det är ganska onödigt att tillhöra den organisationen om man Nöjesflyger. Alltså är klubbarna utlämnade åt sig själv och de kommunala anslagen som finns att söka. Och det har ju ingenting med RF - FSF och SMFF att göra. Nu och i framtiden får alla klubbar fortsätta vara sin egen lyckas smed och ordna det så bra som möjligt för sig själv. Och ett sätt är att dra ner på sina kostnader och betala en avgift som rimmar med vad man får tillbaka.

Mvh
Ove

Bokis!
Får jag fråga?
Varför överhuvudtaget tjafsa om SLMs,SMFFs arrangemang när man läser vad Ove skriver i en tidigare tråd som har rubriken att måla in sig i ett hörn (passar väldigt bra i detta sammanhang!)

Hälsningar
Lasse Palm

Ultra Bandit
2008-09-17, 22:48
Motivering? FSF? Jodå och jag begriper anledningen,det gäller o pissa revir!Men varför står det då i SLM:s kalender? Som jag sa tidigare,jag var där när SLM höll i det,det tackar jag för..Lasse .läs Hankes inlägg så tror jag du förstår vad SLM är också,det är du o jag som står för fiolerna för att pengarna ska gå till ungdomsverksamhet..Titta gärna på filmen Östling länkar till så syns det ganska väl hur många ungdomar SMFF hade där,Warbens son,en polare till honom och en till som jag inte kände igen..

Citat
Sveriges Modellflygförbund är en nationell organisation där SLM ingår och är den riksorganisation som representerar landets modellflygklubbar. Den ska vara en viktig stöttepelare för att inspirera och utveckla svenskt modellflyg.


Bokis!
Frågan är om du har läst det?

Hälsningar
Lasse Palm

AM
2008-09-17, 23:00
Mot bakgrund av detta så måste du vara med i en klubb/förening som är ansluten till RF för att få deltaga.
Jag tror inte att de som hyr ut lokalen bryr sig ett jota om vem som är där. Uthyraren ställer väl inga krav på vilken förening deltagarna tillhör? Uthyraren har väl bara ett avtal med den förening som hyr lokalen. Så fungerar det i alla kommuner i övriga landet - är Lidingö ett undantag?

Eller se det som en värvningskampanj och ett arbete att föra modellflyget framåt - då ska väl alla vara välkomna...

Så ser RCFF på de arrangemang vi har varit inblandade i och de som planeras i framtiden.

Mvh
Ove

Ultra Bandit
2008-09-17, 23:25
Jag tror inte att de som hyr ut lokalen bryr sig ett jota om vem som är där. Uthyraren ställer väl inga krav på vilken förening deltagarna tillhör? Uthyraren har väl bara ett avtal med den förening som hyr lokalen. Så fungerar det i alla kommuner i övriga landet - är Lidingö ett undantag?

Eller se det som en värvningskampanj och ett arbete att föra modellflyget framåt - då ska väl alla vara välkomna...

Så ser RCFF på de arrangemang vi har varit inblandade i och de som planeras i framtiden.

Mvh
Ove


Ove!
Jag tycker att det framgår klart och tydligt att det är en ungdoms satsning från SLM och SMFF där "alla" är välkommna på dom villkoren som står i inbjudan.

Hälsningar
Lasse Palm

Rolle
2008-09-17, 23:29
Jag tror inte att de som hyr ut lokalen bryr sig ett jota om vem som är där. Uthyraren ställer väl inga krav på vilken förening deltagarna tillhör? Uthyraren har väl bara ett avtal med den förening som hyr lokalen. Så fungerar det i alla kommuner i övriga landet - är Lidingö ett undantag?


Mvh
Ove

Där har du säkert rätt Ove, uthyraren vill bara ha in sin hyra. Men om man nu gjort upplägget med att få RF att ta en del av hyreskostnaden så kanske finns något krav som skall uppfyllas. Kan inte verifiera detta då jag tycker det är för sent att ringa hem till folk å fråga.

Men vad är det egentliga problemet. RCFF har ju valt att stå utanför och på så sätt avsagt sig intresset av att ta del av den kaka som finns. Enkelt, är man inte med och betalar blir man utan. Trist, men verklighet.

Att kalla det för PR eller värvarjippo tror jag inte på. Det är fel årstid. Eventuella ungdommar som inte håller på med hockey, innebandy, scouter, simning mfl sporter och aktiviteter är mycket lätt räknade. I varje fall i den här delen av landet. Värre är det nog ute i landet och fram för allt i de mindre orterna. PR och värvning, tror jag, sker främst på vår och sommar på hemmafältet, meetings och dylika happenings som Skaladagarna, Arvika, Ripa-veckan etc när andra aktiviteter utom fotboll har sommarlov

Rolle

Heliuffe
2008-09-17, 23:33
Hej

Återigen ett faktafel av Ordföranden i RCFF .
Bosön är inte en komunal anläggning utan drivs av Riksidrottsförbundet.
http://iof4.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=59


Mvh Heliuffe

gimbo
2008-09-17, 23:40
Tack alla... Nu förstår jag frågan "varför" som jag ställde.

Ultra Bandit
2008-09-17, 23:57
Bokis skit i Bosön och boka en normal idrottshall istället med er lokala klubb kosta 100-150kr/timmen. Bosön är ju så löjligt stort att man kan flyga getplan inomhus :).

Sigun!
Du är kul du!:)

Hälsningar
Lasse Palm

Gyld
2008-09-17, 23:57
Hej

Återigen ett faktafel av Ordföranden i RCFF .
Bosön är inte en komunal anläggning utan drivs av Riksidrottsförbundet.


Var i är faktafelet denna gång då?

Jag tror inte att de som hyr ut lokalen bryr sig ett jota om vem som är där. Uthyraren ställer väl inga krav på vilken förening deltagarna tillhör? Uthyraren har väl bara ett avtal med den förening som hyr lokalen. Så fungerar det i alla kommuner i övriga landet - är Lidingö ett undantag?

Han påstår väl heller inte att det är en kommunal anläggning?
Tolkar det som om han frågar ifall andra principer råder i det geografiska området Lidingö än i övriga kommuner i landet.


Faktafel eller tolkningsfel?


Jag tror många försöker leta mer mellan raderna än vad som egentligen skrivs. (inget ont menat enbart mot dig Heliuffe. Mer menat generelt).
Detta gäller nog speciellt den debatt som råder mellan förbunden, för den debatten verkar komma in i mer eller mindre varje tråd numera.


Jag startade denna tråd med frågan om datum.
Såvitt jag kan se det så är den frågan besvarad! Således borde denna tråd kunna stängas för ytterligare inlägg (även om jag personligen gillar debatt).

Men vi har ju en avdelning i detta forum som handlar om just debatter (http://www.rcflyg.se/forum/forumdisplay.php?f=144) där vi ska kunna föra diskussioner om bland annat förbunden.

Känns som debatten kanske skall fortsätta där.

Och i så fall kanske man kan läsa vad folk skriver, och inte vad man vill att någon skall skriva bara för att leta något att hacka på. Detta gäller många som just nu deltager i debatten. Kanske även mig själv, varpå åtminstone jag ska försöka tänka på sakligheten i mina inlägg.

Någon mer än jag som önskar en snyggare och trevligare ton i debatten framöver?

/Gyld

Heliuffe
2008-09-18, 00:03
Hej Gyld

Citat "Så fungerar det i alla kommuner i övriga landet - är Lidingö ett undantag?"
Klippt ur samma inlägg.
Jag tror nog att Ove tror att anläggningen tillhör Lidingö kommun eftersom de flesta hallar drivs kommunalt.
Är detta svar nog eller ska jag utveckla det mer?

Mvh Heliuffe

bokis
2008-09-18, 00:03
..Vad som man dessutom har lyckats med är ju att stänga ute de som inte är med nånstans,som vill testa sitt depronflax eller helikopter,tror knappast att det var det som var meningen med SLM:s bidrag från landstinget..
Tror mer att det kommer att se ut som en herrklubb där,snittålder 40 år?
Att dra slutsatsen att det här resonemanget ang. vem som får flyga där kommer från något annat än att hålla oss utanför,det har jag svårt att tro på..
Varför då ens säga att man säljer medlemskap vid dörrarna?
Hur tolkar man det i annat fall?
Men jag får väl önska lycka till,ni kanske kan värva ett par medlemmar fastän det inte är säsong?
Ang. personligt agg,delvis korrekt,skulle inte drömma om att bidra med en spänn till en förening där jag helt saknar förtroende för min representant,vad är så konstigt med det?
Om du läser vad just denna man skrev när han var ute o levde om på nätet ifjol så kanske du skulle förstå..
Och vi lever i en värld som förändras,föreningslivet med den o då får man söka sig nya vägar och inte sitta fast i det gamla,det leder ingen vart..
Internet är en väg att visa vad vi sysslar med och en bra sådan,,

Om jag lyckas få någon att börja modellflyga så får jag föröka att förklara varför jag tycker att han/hon ska vara med i RCFF,att skrämmas eller hota funkar inte för mig..
Sen om det inte passar,att SMFF eller ingetdera är bättre,so what?
Kul att jag har fått en till o modellflyga och inte skulle jag drömma om att stänga ute personen i fråga för det?
Samma med denna hemsida,den kostar pengar och en massa tid o driva men inte utesluter vi någon härifrån bara för att man inte är medlem?
Och kan vi locka någon att ta upp modellflyg så är det ju skitkul,om denne är medlem här eller där spelar ingen roll!

Rolle
2008-09-18, 00:32
I länken som Micke Hansson bad mig lägga ut på SMF, och som senare hamnade här, dock ej av mig, finns det en mailadress till Micke Hansson som är ansvarig för evenemanget. Jag föreslår att du kontaktar honom för att reda ut vad och varför.

Jag har bara försökt meddela och förklara vad som gäller utifrån de fakta jag fått mig till dels.

Rolle

Ultra Bandit
2008-09-18, 00:42
citat
bokis;186687]..Vad som man dessutom har lyckats med är ju att stänga ute de som inte är med nånstans,som vill testa sitt depronflax eller helikopter,tror knappast att det var det som var meningen med SLM:s bidrag från landstinget..

Bokis!
Kom igen!!
Vilka syftar du på?
Om du ny syftar på oss flygkåta:man_in_love: gubbar i 40 års åldern! Jag tror dom flesta tycker att det är en skit summa för att få tillgång till en av dom bästa inomhushallarna i Sverige.

Och du kan inte mena våra ungdomar, för dom flyger nästan gratis!

Lasse P

Rolle
2008-09-18, 00:54
Jo då, Bokis, jag har med all tydlighet förstått att denna någon (LC?) som jag blivit beskylld för att vara eller skriva åt, retat gallfeber på både den ena och andre. Jag har fortfarande inte grottat ned mig i vad han skrivit, än mindre träffat honom. Vet fortfarande inte vem det är trots att du upplyst mig.

Du och några till verkar ha upplevt de sämstra sidorna med föreningsliv och modellflyg och då kan jag ha förståelse för att ni kör ett eget race. Den attityden ni mött gäller troligtvis inte alla klubbar som sysslar med modellflyg.

Har du sen lyckats skola några ungdomar och fått dem fast i modellflyget är det ju bara att grattulera.
Fjäder i hatten till dig. Försten att se ut som en indianhövding till nyår vinner.

Jag har liksom Gyld konstaerat att tonläget kan vara lite högt mellan varven. Det kan kanske bli så då man brinner för sin sak. Det som ofta slår mig är bristen på fakta och relevans i vissa inlägg. Detta hjälper ju inte ungdomarna och nybörjarna som söker merparten av fakta på nätet.

Flyg väl Rolle

Mats J
2008-09-18, 01:00
Hej

Citat :"Rcff:arna skulle ju kunna gå ihop och hyra en stor hall någonstans i Sverige, för 50spänn/pilot så behövs ju inte så många hundra piloter för en kvällshyra 18:00-24:00 om man inte har tänkt att gå med vinst förstås."

http://iof4.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=91

Min trötta hjärna räknar till 240 st.
Det är väl bra att ett förbund går in och stöttar med ekonomiska resurser när det är så dyrt att hyra de stora hallarna.
Jag skulle tro att 2000/timme är för RF -anslutna förbund/föreningar, om någon annan hyr är nog timpriset ett annat.
Att sedan ungdomar flyger gratis ser jag som en självklarhet då dessa skall föra hobbyn och klubbarna vidare (vad RCFF:s ordförande än tycker ,Citat "Och det är ju just det jag påtalat - modellflyg är ingen lagsport eller ungdomsverksamhet.") framåt.

Mvh Heliuffe

I ett annat inlägg här i tråden står det att 20personer var på plats, om det stämmer är det ju ett fantastiskt resursslöseri:shock:.

Mats J

Ultra Bandit
2008-09-18, 06:23
Var i är faktafelet denna gång då?


Han påstår väl heller inte att det är en kommunal anläggning?
Tolkar det som om han frågar ifall andra principer råder i det geografiska området Lidingö än i övriga kommuner i landet.


Faktafel eller tolkningsfel?


Jag tror många försöker leta mer mellan raderna än vad som egentligen skrivs. (inget ont menat enbart mot dig Heliuffe. Mer menat generelt).
Detta gäller nog speciellt den debatt som råder mellan förbunden, för den debatten verkar komma in i mer eller mindre varje tråd numera.


Jag startade denna tråd med frågan om datum.
Såvitt jag kan se det så är den frågan besvarad! Således borde denna tråd kunna stängas för ytterligare inlägg (även om jag personligen gillar debatt).

Men vi har ju en avdelning i detta forum som handlar om just debatter (http://www.rcflyg.se/forum/forumdisplay.php?f=144) där vi ska kunna föra diskussioner om bland annat förbunden.

Känns som debatten kanske skall fortsätta där.

Och i så fall kanske man kan läsa vad folk skriver, och inte vad man vill att någon skall skriva bara för att leta något att hacka på. Detta gäller många som just nu deltager i debatten. Kanske även mig själv, varpå åtminstone jag ska försöka tänka på sakligheten i mina inlägg.

Någon mer än jag som önskar en snyggare och trevligare ton i debatten framöver?

/Gyld


Gyld,
Debatt är kul!

Men att påstå att SLMs ungdoms satsning bara handlar om att Pinka revir, är för mig bara ett onödigt påhopp som skapar irritation hos oss andra SMFF medlemmar här på forumet.

När man dessutom läser att RCFF har valt en annan väg angående deras egen ungdomssatsning borde vederbörande vara försiktigare i sina uttalanden.:vroam:

Hälsningar
Lasse Palm

Rolle
2008-09-18, 08:10
I ett annat inlägg här i tråden står det att 20personer var på plats, om det stämmer är det ju ett fantastiskt resursslöseri:shock:.

Mats J


Hej Mats
Kollade med Micke Hansson nu på morgonen.
På innomhusflyget på Bosön höst/vinter -07/-08 var deltagarantalet i snitt lite mer än 50 st./kväll som var SMFF-anslutna. Det var ca 15 st modellflygare/gång som uppgav att de saknade klubbtillhörighet eller tillhörde RCFF. Det största antalet närvarande var 88 st. varav ca 15 st saknade SMFF-anslutning. Mängden juniorer/ungdomar finns det också uppgift på men inte just nu.

Och det går att knö in fler i hallen, om man använder angränsande rum som depå och överger "fri"flygning och istället delar in piloterna i heat och gör tids-slottar då man får flyga

Rolle

bokis
2008-09-18, 09:11
Har aldrig påstått att SLM:s ungdomssatsning är att pinka revir..Läs igen Lasse..Jag sa att just det som görs med dessa inomhusflygningar är det när man ska vifta med medlemskort eller köpa ett på plats för att få flyga,att det är en ungdomssatsning vete fåglarna..Jag skrev 20 st på inomhusflyget i SMFF:s regi ifjol,det var bara o räkna när Micke hade "briefingen" på Hankes film..
På SLM:s tillställningar var det betydligt fler...
Sen att du Rolle inte vet vem som representerar dig i SMFF visar kanske mer på hur mycket du själv har tagit reda på om uppbyggnaden av den organisation du uppskattar så mycket och vad den gör för dig..
Förvånansvärt stora pengar i omlopp och återbäringen på dessa är minimal,sånt bidrar inte jag till...Mycket av infon finns för den som är intresserad att hämta på nätet,som Hanke har gjort ovan,och jag tror att fler får upp ögonen för detta med tiden..
Läste just tråden på SMF om detta med det minskande föreningslivet o den var intressant ,just att vi lever i en värld som förändras och man ska försöka o anpassa sig efter den,inte pissa revir och tvinga..
Och ni kan vara lugna,det gänget som var där ifjol från oss kommer inte i år,det kan jag garantera!

DrHanke
2008-09-18, 09:22
Tråden på SMF ang sviktande medlemsantal.
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=178337&page=&CurrentMainTopic=1

Jag tror liksom många andra att det är 2000-talet och man måste hitta andra vägar för att nå "publiken" precis som man skriver i den tråden.

Gyld
2008-09-18, 09:22
Jag tror nog att Ove tror att anläggningen tillhör Lidingö kommun eftersom de flesta hallar drivs kommunalt.
Är detta svar nog eller ska jag utveckla det mer?

Nej du behöver absolut inte utveckla detta mer.
Jag förstår hur du tolkar meningen som enligt mig går att tolka på flera sätt.
Många på detta forumet, absolut inte bara du, ser i sådana tillfällen till att absolut tolka det på ett sådant sätt så att man kan hacka lite extra på den andra.

Om man gör det med glimten i ögat så är det väl en sak, men blir lite trist i längden annars, och det tror jag nog att även du kan hålla med om.

Men som sagt... Detta var inte riktat enbart till dig, råkade bara ta dig som exempel denna gång. Jag hoppas nämligen att alla kan ta åt sig som känner sig träffad, oavsett förbundstillhörighet eller vad det nu må vara!

/Gyld

Mats J
2008-09-18, 10:05
Hej Mats
Kollade med Micke Hansson nu på morgonen.
På innomhusflyget på Bosön höst/vinter -07/-08 var deltagarantalet i snitt lite mer än 50 st./kväll som var SMFF-anslutna. Det var ca 15 st modellflygare/gång som uppgav att de saknade klubbtillhörighet eller tillhörde RCFF. Det största antalet närvarande var 88 st. varav ca 15 st saknade SMFF-anslutning. Mängden juniorer/ungdomar finns det också uppgift på men inte just nu.

Och det går att knö in fler i hallen, om man använder angränsande rum som depå och överger "fri"flygning och istället delar in piloterna i heat och gör tids-slottar då man får flyga

Rolle

Jag ber om ursäkt, sent på kvällen och jag tänkte mig inte för vad jag skrev.

Det är bra att det arrangeras inomhusflyg för modellflygarna så keep up the god work:thumbup:.

Mvh Mats J

Rolle
2008-09-18, 10:09
Bokis, Jag vill inte påstå att du har fel, men jag har då aldrig påstått att jag uppskattar allt som SMFF står för. Att SMFF är ett rött skynke för dig och några till är det väldigt många som förstått. Troligtvis lika många har nog lika svårt att förstå varför ni skall ha rätt till kakan när ni inte bidrar med ingridienser

När du skriver att du räknat på hankes film så har du troligen gjort det och du har med all säkerhet rätt. Är bara inte helt säker på att alla som gästde 24-timmars evenemanget var med på briefingen som Hanke filmade. Var själv där och minns att det drällde in en drös vid 21:30. De uppgifter jag lämnade i mitt inlägg kommer som sagt var från Micke Hansson som stod i dörren och registrerade de som närvarade. Det var det mest rimliga sättet, och minst tidskrävande, att för mig redovisa ett så korrekt antal deltagare som möjligt.

Om du sen tycker att jag är ett första klassens kronjon, pannben och korkskalle för att jag är med i SMFF, så bjuder jag på det. Som medlem i SMFF (för 330 kr)får jag tillgång till Bosön, där mitt medlemskap gör att RF sponsrar/bidrar med ca 1000 kr/timme (halva hallhyran) eller ca 5000/kväll. Det ger minst 25000 kronor i mindre lokalkostnad under höstens flygningar. För mig är det enkel matematik.
I min matematik har jag inte räknat in de emotionella aspekterna på ett SMFF-medlemskap.
Det är ju flyga som Jag och min son vill, och då skiter jag lite om en representant från Helsingborg finns som funktionär i SMFF. För det är väl inte han som är SMFF.

Jag har också läst tråden på SMF och det finns ett flertal intressanta inlägg och reflektioner där, värda att begrunda och ta till sig. Jag hade dock valt andra ord för att sumera innehållet.

Rolle

AM
2008-09-18, 10:34
Ove!
Jag tycker att det framgår klart och tydligt att det är en ungdoms satsning från SLM och SMFF där "alla" är välkommna på dom villkoren som står i inbjudan.

Hälsningar
Lasse Palm
Då är det väl på sin plats att skriva som det är - att syftet med obligatoriskt medlemskap i SMFF är att öka medlemsantalet i förbundet - inte bidra till utvecklingen av hobbyn för ungdomar.

För visst är det väl så att SLM hyr lokalen (och får betala enligt samma prislista som alla andra ideella föreningar) och därmed (SLM alltså) bestämmer över vilka som får komma in?

Gyld
2008-09-18, 10:40
De uppgifter jag lämnade i mitt inlägg kommer som sagt var från Micke Hansson som stod i dörren och registrerade de som närvarade. Det var det mest rimliga sättet, och minst tidskrävande, att för mig redovisa ett så korrekt antal deltagare som möjligt.

Korrekt?
Beror ju lite på vad man letar efter. Ifrågasätter absolut inte antalet som Micke redovisat för dig.


Kollade med Micke Hansson nu på morgonen.
På innomhusflyget på Bosön höst/vinter -07/-08 var deltagarantalet i snitt lite mer än 50 st./kväll som var SMFF-anslutna. Det var ca 15 st modellflygare/gång som uppgav att de saknade klubbtillhörighet eller tillhörde RCFF. Det största antalet närvarande var 88 st. varav ca 15 st saknade SMFF-anslutning. Mängden juniorer/ungdomar finns det också uppgift på men inte just nu.

Här påstås att ca 15st saknade klubbtillhörighet eller att dom tillhörde RCFF.
Frågan jag ställer mig är hur många som hade tillhörighet i båda förbunden?
Om man hade haft den statistiken så hade antalet som tillhörde RCFF även sett högre ut. Frågan är hur mycket/lite förändring det gett i statistiken.

Jag var själv på plats, och kan därför intyga att siffrorna med garanterad säkerhet hade sett annorlunda ut. Och hur vet jag det? Jo jag vet flera som hade dubbelt medlemsskap, därav mig själv inräknad.

Vad som kan hända nu när man låser tillställningen till att bara vara öppen för SMFF är ju att de som enbart har RCFF anslutning, eller helt saknar anlsutning inte får vara med.
Jag är med i båda, men kommer troligen inte att komma i alla fall då jag kommer att sakna många av de polare som hade dykt upp om tillställningen varit öppen för alla.

Hur många med mig kommer att reagera lika?
Ja ingen kan ju svara på detta innan lyset slocknat på Bosön och bilarna lämnat parkeringn.

Vi var flera från Gävle som tänkt komma. Dom flesta ansluta i ett eller det andra förbundet. Vissa anslutna till båda.

Om nu vi funderar på att hoppa över Bosön, ja då är det säkert fler som tänker lika...



Att SMFF är ett rött skynke för dig och några till är det väldigt många som förstått. Troligtvis lika många har nog lika svårt att förstå varför ni skall ha rätt till kakan när ni inte bidrar med ingridienser


Om jag drev ett café så hade alla varit välkommna att komma och fika hos mig. Personalen hade troligen fått fika gratis eftersom dom ändock var med och bakade kakan. Men jag hade ju inte låst ytterdörren för det.
Besökare som inte jobbade i cafét skulle helt enkelt få fika mot en kostnad, utan att för den delen bli tvingad att gå med i facket.

Jag tror många gärna skulle betala en del av lokalhyran för att få flyga, bara man slapp gå med i SMFF eller RCFF (i exemplet ovan skulle det kunna vara facket). Och jag tror att flera skulle kunna betala dom där 330 kr eller rent utav mer bara dom visste vart pengarna tar vägen.

Nu är ju jag medlem i båda förbunden för tillfället, så jag bör ju vara välkommen, men jag avstår nog ändå eftersom mina polare inte får fika vid samma bord som mig!

/Gyld

bokis
2008-09-18, 11:26
..Och jag har heller aldrig skrivit att du Rolle är citat"första klassens kronjon, pannben och korkskalle för att jag är med i SMFF"..Däremot förvånar det mig att ni inte hänger med vad som händer i ert eget förbund ang. vem som representerar dig och vad som sägs o görs..Jag tjoade glatt över att Lasse skrev att vem som helst var välkommen o flyga i deras klubb i medlems sällskap,så ska det vara men SMFF har även där ändrat sina egna regler ang. just slikt så att det inte ska få förekomma,man har då en oförsökrad bredvid sig..
Har ni missat och läsa om det?
Det är sådant som förvånar mig..

oestling
2008-09-18, 11:27
Gyld: Svaret på din fråga om hur många som var anslutna till mer än ett förbund
måste väl i rimlighetens namn vara exakt noll (0) då RCFF trots sitt namn
inte är ett förbund med allt som det innebör utan en idéell förening och
organisatoriskt är att jämställa med vilken modellflygklubb som helst.

oestling
2008-09-18, 11:30
..Och jag har heller aldrig skrivit att du Rolle är citat"första klassens kronjon, pannben och korkskalle för att jag är med i SMFF"..Däremot förvånar det mig att ni inte hänger med vad som händer i ert eget förbund ang. vem som representerar dig och vad som sägs o görs..Jag tjoade glatt över att Lasse skrev att vem som helst var välkommen o flyga i deras klubb i medlems sällskap,så ska det vara men SMFF har även där ändrat sina egna regler ang. just slikt så att det inte ska få förekomma,man har då en oförsökrad bredvid sig..
Har ni missat och läsa om det?
Det är sådant som förvånar mig..

Bokis! Skulle du kunna vara hygglig och fixa en länk till var du har hittat det uttalandet så uppskattar jag det! :)
Det verkar ju besynnerligt på något vis...

Gyld
2008-09-18, 11:31
Gyld: Svaret på din fråga om hur många som var anslutna till mer än ett förbund
måste väl i rimlighetens namn vara exakt noll (0) då RCFF trots sitt namn
inte är ett förbund med allt som det innebör utan en idéell förening och
organisatoriskt är att jämställa med vilken modellflygklubb som helst.

Ja den tolkningen ger jag mig inte in på.
Tror dock att syftet med mitt inlägg gott fram, eller ?

/Gyld

bokis
2008-09-18, 11:35
http://www.modellflygforbund.se/t2.aspx?p=119779&x=1&a=1139338
Jag tolkar detta som att jag kan flyga hos Lasse en gång per år efter att han har bett om lov sen är det kört..Kanske feltolkat?

DrHanke
2008-09-18, 11:49
Jag förstår inte varför det skall vara så förbenat svårt att lägga ut brevet till allmän beskådan så varje enskild själv får läsa vad som står i försökringsbrevet. Det förvånar mig att man "låser ner" sig i egna skrivningar och tolkningar. Om nu landets klubbar har egna försäkringar tillika RCFF försäkringen och i grunden är den samma, varför har man strypt den och med vems mandat har man gjort det? Är det inte bra att ha en försäkring som gynnar modellflyget och inte en som förkrångligar det hela?

Lite offtopic men eftersom bokis länkade till just den delen.

oestling
2008-09-18, 11:50
http://www.modellflygforbund.se/t2.aspx?p=119779&x=1&a=1139338
Jag tolkar detta som att jag kan flyga hos Lasse en gång per år efter att han har bett om lov sen är det kört..Kanske feltolkat?

Det är endast om du skall ha möjlighet att utnyttja SMFF:s ansvarsförsäkring som du behöver föranmäla osv.:)

I övrigt sker flygning på egen risk eller genom personlig försäkring
t.ex den som du oavsett om du önskar eller ej får dig tilldelad via
medlemskap i RCFF.

Finns det ingen lokal föreskrift som säger annat på det fält du
vill besöka så är det fritt fram vad jag kan förstå.:)

DrHanke
2008-09-18, 11:54
Oestling vad jag förstår med denna nya text man tagit fram så vill man unvika att en person går med i en klubb och konstant tar med 5 kompisar som sedan "obehörigt" nyttjar försäkringen, detta har också lett till uttalande i bla MFN om "andra som utnyttjar" våran försäkring. Hade det inte varit bättre för modellflygsverige om man istället löst problemet med dessa gratisflygare än att begränsa försäkringen så pass att det blir krånligare att hantera frågan?

I denna fråga tycker jag att man gjort en höna av en fjäder men samtidigt inte löst grundproblemet?

oestling
2008-09-18, 12:45
Oestling vad jag förstår med denna nya text man tagit fram så vill man unvika att en person går med i en klubb och konstant tar med 5 kompisar som sedan "obehörigt" nyttjar försäkringen, detta har också lett till uttalande i bla MFN om "andra som utnyttjar" våran försäkring. Hade det inte varit bättre för modellflygsverige om man istället löst problemet med dessa gratisflygare än att begränsa försäkringen så pass att det blir krånligare att hantera frågan?

I denna fråga tycker jag att man gjort en höna av en fjäder men samtidigt inte löst grundproblemet?

Grundproblemet var just försök till obehörigt utnyttjande av försäkringen
och avisering om betydligt höjda premier från försäkringbolagets sida.
Problemet löst - frid på jorden.:thumbup:

McRegor
2008-09-18, 12:56
Grundproblemet var just försök till obehörigt utnyttjande av försäkringen
och avisering om betydligt höjda premier från försäkringbolagets sida.
Problemet löst - frid på jorden.:thumbup:
Hej,
Avhåller mig från övriga delar av denna diskussion men det kanske trots allt varit bättre att ta en höjning av premien istället för denna närmast "kontraproduktiva" begränsning. Om jag inte minns helt fel så låg SMFFs totala kostnader för alla försäkringar runt 25.000 kr/år häromåret. Delar vi detta med säg 7.000 medlemmar så blir det ca: 3,60 kr per medlem och år av de totalt 330 kr/år som vi seniormedlemmar betalar (=de allra flesta). M a o - även en fördubbling av försäkringspremien borde rymmas i den nuvarande medlemsavgiften.
Ursäkta att jag avvek från trådens rubrik men eftersom försäkringen varit en del av diskussionen så tog jag mig den friheten..:)
Bara mina 5 ören hälsar
Roger

matbos
2008-09-18, 16:03
Öppettider och priser



Öppettider
Vardagar 08.00-21.30
Helger 08.00-21.00
http://iof4.idrottonline.se/ImageVault/Images/height_135/width_250/storage_Edited/filename_3A6zMSMRL0Wo4E3OgDcl.jpg/id_44/ImageVaultHandler.aspx
Priser


Hallar idrottshuset
Bollhallen
A/B-plan
A & B-plan
Kampsportshallen
Poolen

Multihallen
Måndag-fredag 15.00-21.30
Lördag-söndag 08.00-21.00

Föreningar
350:-/tim
300:-/tim
600:-/tim
200:-/tim
400:-/tim


1600:-/tim (hel hall)
800:-/tim (halv hall)
Övriga
400:-/tim
350:-/tim
800:-/tim
300:-/tim
500:-/tim


2000:-/tim (hel hall)
1000:-/tim (halv hall)
Måndag-fredag 08.00-15.00
800:-/tim (hel hall)
500:-/tim (halv hall)
2000:-/tim (hel hall)
1000:-/tim (halv hall)
Dagpass idrottshuset
Inkl. friidrottshallen, styrkelhallen och poolen

50:-
40:- (10 pers-)
20:- (barn under 12 år)

matbos
2008-09-18, 16:35
Öppettider och priser



Öppettider
Vardagar 08.00-21.30
Helger 08.00-21.00
http://iof4.idrottonline.se/ImageVault/Images/height_135/width_250/storage_Edited/filename_3A6zMSMRL0Wo4E3OgDcl.jpg/id_44/ImageVaultHandler.aspx
Priser


Hallar idrottshuset
Bollhallen
A/B-plan
A & B-plan
Kampsportshallen
Poolen

Multihallen
Måndag-fredag 15.00-21.30
Lördag-söndag 08.00-21.00

Föreningar
350:-/tim
300:-/tim
600:-/tim
200:-/tim
400:-/tim


1600:-/tim (hel hall)
800:-/tim (halv hall)
Övriga
400:-/tim
350:-/tim
800:-/tim
300:-/tim
500:-/tim


2000:-/tim (hel hall)
1000:-/tim (halv hall)
Måndag-fredag 08.00-15.00
800:-/tim (hel hall)
500:-/tim (halv hall)
2000:-/tim (hel hall)
1000:-/tim (halv hall)
Dagpass idrottshuset
Inkl. friidrottshallen, styrkelhallen och poolen

50:-
40:- (10 pers-)
20:- (barn under 12 år)

Det ser konstigt ut här ovan så här är länken till deras priser för föreningar och övriga. Vilka är dom övriga förmodligen dom som inte är anslutna till ett förbund = finns inget förbud således från Bosöns eller riksidrottsförbundets sida! utan bara av dem som arrangerar det hela. Varför inte ta en symbolisk avgift (kaffe pengar) istället för ett blank nej. Så typiskt svenskt :scared::scared::scared:
p.s Jag har tagit upp denna hobby på nytt med min minsta son 14 år. Det är sånt här som får en att tappa tron på att man ska hålla på med det här över huvudtaget.

matbos
2008-09-18, 16:36
länken
http://iof4.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=91

AM
2008-09-18, 17:14
Det ser konstigt ut här ovan så här är länken till deras priser för föreningar och övriga. Vilka är dom övriga förmodligen dom som inte är anslutna till ett förbund = finns inget förbud således från Bosöns eller riksidrottsförbundets sida! utan bara av dem som arrangerar det hela. Varför inte ta en symbolisk avgift (kaffe pengar) istället för ett blank nej. Så typiskt svenskt :scared::scared::scared:
p.s Jag har tagit upp denna hobby på nytt med min minsta son 14 år. Det är sånt här som får en att tappa tron på att man ska hålla på med det här över huvudtaget.
__________________
/Matte

Det är ju det vi försökt påtala sedan början av denna tråd - det är upp till den förening som hyr lokalen att sätta villkoren för vem som får delta. Hade RCFF hyrt lokalen hade ALLA naturligtvis varit välkomna. Vi hade låtit våra egna medlemmar komma in gratis men tagit ut en liten summa för icke medlemmar. Inget märkvärdigt med det.

Det som är problemen är de ständiga försöken från SMFF:s håll att med alla medel försöka tvinga modellflygare att gå med i deras förbund. Detta görs genom att exempelvis tolka försäkringsvillkoren på sitt eget sätt (så att de egna medlemmarna får sämre villkor), hota med att Luftfartsstyrelsen kommer att inskränka modellflyget, att sätta fältvillkor ute i klubbarna med krav på förbundstillhörighet, att omyndigförklara sina medlemsklubbar genom att kräva att gäster till den lokala klubben ska anmälas till förbundet. Dessa själviska åtgärder försätter hyggligt folk i pinsamma och oönskade situationer. Hur kan man någonsin försvara ett sådant handlande från sitt förbund?

Som sagt tidigare - man kan bjuda sina egna medlemmar på gratis fika, men man låser inte dörren.

Matte, backa inte ur - tala om för din son att han själv kan fundera och ta ställning till hur saker och ting fungerar i samhället.

oestling
2008-09-18, 19:03
Jag föreslår att vi flyttar diskussionen om teknikaliteter
och skillnader i världsuppfattning till en tråd under ämnet debatt.

Det känns som att förutsättningarna för flygning på Bosön
i SLM:s regi är utredda både en och två gånger vid det här laget?

Om något ändrar sig så må väl valfri representant från
arrangerande förening meddela detta här.

:vroam:

DrHanke
2008-09-18, 20:22
Jag måste ändå också tillägga att lägga ner stridsyxan och tala igenom detta internt inom berört förbund, jag tror många fler kan acceptera 100:- per kväll mot att som nu kräva medlemskap, jag tror att fler kommer att vända i dörren än chans till fler nya medlemmar. Vi skall bejaka att flertalet inte har deltagit i denna debbat, eller läst dito och följt med utvecklingen, tillika ens vet vad rcff är och vill man nu skrämma bort även dem så är det ju upp till arrangören...

Hypotetiskt antalet RCFF:are som flög under under 2007/2008 i bosön kan nog räknas på en elller två händer, däremot vill jag påstå att antalet icke organiserade var betydligt fler?

Man måste år 2008 acceptera att man inte vill tillhöra ett förbund, jag har flertalet kompisar som spelar inneandy 1 gång i veckan, inte vill de betala till innebandyförbundet bara för man "måste" ! De spelar ibland mot andra i gemensamt bokade lokaler bara för att det är skoj, inte är det snack om förbund å försäkringar där heller, man gör det för att det är roligt!

Vakna föreningssverige! Det är dags att öppna upp det fria sinnet och acceptera hur samhället ser ut!

Ultra Bandit
2008-09-18, 21:11
Det är ju det vi försökt påtala sedan början av denna tråd - det är upp till den förening som hyr lokalen att sätta villkoren för vem som får delta. Hade RCFF hyrt lokalen hade ALLA naturligtvis varit välkomna. Vi hade låtit våra egna medlemmar komma in gratis men tagit ut en liten summa för icke medlemmar. Inget märkvärdigt med det.

Det som är problemen är de ständiga försöken från SMFF:s håll att med alla medel försöka tvinga modellflygare att gå med i deras förbund. Detta görs genom att exempelvis tolka försäkringsvillkoren på sitt eget sätt (så att de egna medlemmarna får sämre villkor), hota med att Luftfartsstyrelsen kommer att inskränka modellflyget, att sätta fältvillkor ute i klubbarna med krav på förbundstillhörighet, att omyndigförklara sina medlemsklubbar genom att kräva att gäster till den lokala klubben ska anmälas till förbundet. Dessa själviska åtgärder försätter hyggligt folk i pinsamma och oönskade situationer. Hur kan man någonsin försvara ett sådant handlande från sitt förbund?

Som sagt tidigare - man kan bjuda sina egna medlemmar på gratis fika, men man låser inte dörren.

Matte, backa inte ur - tala om för din son att han själv kan fundera och ta ställning till hur saker och ting fungerar i samhället.


Ove och Bokis!
Stora ord! Men det är långt till handling!!

Börja med att HYR LOKALEN SJÄLVA!
Jag tror att det skulle uppskattas av medlemmarna.:thumbup:

Hälsningar
Lasse Palm

bokis
2008-09-18, 21:48
Du tyckte Lasse att jag skulle kolla fakta först..Det har jag gjort hittils..
Lokalen hyrs ut till vem som helst och i detta fallet så kommer pengarna från SLM och i slutändan från våra skattsedlar.
På din uppmaning så tittade jag lite till och tydligen så är SLM uppe på någon slags observationslista också för att medlen inte i tillräckligt stor utsträckning har gått till ändamål som var avsedda(ungdomsverksamhet).
Antar att ett SMFF meeting inte hör dit heller..Eller vad man nu ska kalla det hela..
Men det har fått pengar ändå hittils..
Stora ord? Tycker jag inte,men att ifrågasätta revirtänkande som bäst föredatum gick ut för 20 år sen,det ser jag inget fel i..
Jag tänker inte ljuga om hur många ungdomar vi är för att få bidrag,den hobbyn jag har uppfyller inte kraven för dessa häromkring men jag tycker det är synd att utestänga folk från ett så trevligt initiativ som Bosön o sen försöka sälja medlemskap i dörren för o få in dem i ledet..Är det det bästa argumentet för ett förbund så är det illa.. Läs MATBOS inlägg ovan..
Vi ska ,hoppas jag ,ha ett sammankomst så småningom och jag skulle inte ställa upp på det om jag visste att inte alla var välkomna..Oavsett tillhörighet eller oberoende..

Ultra Bandit
2008-09-18, 22:39
Du tyckte Lasse att jag skulle kolla fakta först..Det har jag gjort hittils..
Lokalen hyrs ut till vem som helst och i detta fallet så kommer pengarna från SLM och i slutändan från våra skattsedlar.
På din uppmaning så tittade jag lite till och tydligen så är SLM uppe på någon slags observationslista också för att medlen inte i tillräckligt stor utsträckning har gått till ändamål som var avsedda(ungdomsverksamhet).
Antar att ett SMFF meeting inte hör dit heller..Eller vad man nu ska kalla det hela..
Men det har fått pengar ändå hittils..
Stora ord? Tycker jag inte,men att ifrågasätta revirtänkande som bäst föredatum gick ut för 20 år sen,det ser jag inget fel i..
Jag tänker inte ljuga om hur många ungdomar vi är för att få bidrag,den hobbyn jag har uppfyller inte kraven för dessa häromkring men jag tycker det är synd att utestänga folk från ett så trevligt initiativ som Bosön o sen försöka sälja medlemskap i dörren för o få in dem i ledet..Är det det bästa argumentet för ett förbund så är det illa.. Läs MATBOS inlägg ovan..
Vi ska hoppas jag ha ett sammankomst så småningom och jag skulle inte ställa upp på det om jag visste att inte alla var välkomna..Oavsett tillhörighet eller oberoende..

Bokis!
Eftersom du alltid vill ha sista ordet så ska du få det i den här Kalle Anka! debatten.
För nu åker jag till Tyskland till nåt som är betydligt roligare JET POWER!!!:thumbup::thumbup::thumbup:

Bokis!
Ett tips från en som har varit med i gamet ganska länge!
(15 år som arrangör av diverse Meetings,Tävlingar,Mässor,Träffar.)

Om du tror att du kan marknadsföra RCFF genom att själv bara flyga och ha kul så kan jag upplysa dig om att det absolut inte håller i längden.

Du bör nog jobba mer aktivt för medlemmarna på andra plan också, inte bara låta andra "eldsjälar" oavsett förbund,föreningar arrangera meetings,träffar som du kan åka o glänsa på.

Med andra ord! Gör nåt själv!

Mvh
Lasse Palm

LAB
2008-09-18, 23:10
Gnäll inte på Bokis!Han är bland dom som bäst hjälpt,tipsat o gjort PR för modellflyg på det här forumet.
Lasse

jugg
2008-09-18, 23:39
Åh jag som bara vill flyga lite flygpplan..... åhhhhhh

Ultra Bandit
2008-09-18, 23:44
Gnäll inte på Bokis!Han är bland dom som bäst hjälpt,tipsat o gjort PR för modellflyg på det här forumet.
Lasse

Lasse !
Styrelsearbete för medlemmarnas bästa måste vara mer en att figurera på forumet och flyga på träffar och meetings som andra förbund och föreningar arrangerar?

Hälsningar
Lasse Palm

warben
2008-09-18, 23:54
Tjena Lasse!
Låter bra med Jetpower, jag hakar nog på nästa år. Måste erkänna att efter Ivves provflygning med jet gav lite lust. Kan Ivve så kan jag!! När det gäller den här tråden kan jag tycka att den tappat fokus. Gyld startade den som en information om inomhusflyg på Bosön. Därefter meddelar arrangören att endast medlemskap i SMFF gäller för flygning på Bosön. Som motivering ges RF och FSF. Arrangör av en träff kan naturligtvis själv bestämma vilka som skall inbjudas. Jag tror dock att Landstinget eller för all del SMFF inte har för avsikt att stödja tvångsanslutningar ala' 70 och 80 talet. Numer har väl till och med facket, ssu, socialdemokraterna samt bokklubbarna upphört med detta. Så poängen som jag ser det är, ordna gärna en träff för SMFF anslutna men inte med Landstingspengar avsedda för ungdomar.
Bara mina funderingar
Tobbe

warben
2008-09-19, 00:01
Tjena igen Lasse,
Apropå styrelsearbete så hade jag varit väldigt nöjd med att se Bengt Lindgren , Lasse Nilsson, Pelle Scherdin osv aktiva på både forum och med flygning på meetings!
Bara mina tankar igen.
Tobbe

Ultra Bandit
2008-09-19, 00:13
Tjena igen Lasse,
Apropå styrelsearbete så hade jag varit väldigt nöjd med att se Bengt Lindgren , Lasse Nilsson, Pelle Scherdin osv aktiva på både forum och med flygning på meetings!
Bara mina tankar igen.
Tobbe


Som arrangör och deltagare så har jag sett alla dessa herrar på diverse meetings denna säsong.
Angående forums deltagandet så tycker jag dom gör rätt i att inte engagera i såna här Kalle Anka debatter där alla kastar skit till höger o vänster (även jag)

Tobbe din gamla get!
Nu måste jag dra!!!!!!


Polaren!
Lasse P

bokis
2008-09-19, 10:36
Lasse !
Styrelsearbete för medlemmarnas bästa måste vara mer en att figurera på forumet och flyga på träffar och meetings som andra förbund och föreningar arrangerar?

Hälsningar
Lasse Palm

Tja..Glänsa på meetings..He,he,it takes one to know one..Har aldrig varit min avsikt,jag o mina kumpaner flyger för att visa hur kul den här hobbyn är..Och jag tycker att vi har lyckats,att få bort den där hemliga klubben stämpeln där vi flyger och visar att alla kan prova på nån del av denna hobby..Är inte det marknadsföring? Trodde det vara att få ut ett budskap men det kanske är något helt annat?
Inte genom att åka runt i slips o ha nån form av myndighetsutövning utan bara visa glädjen med detta..Jag blev jättestolt när jag fick ett pris för detta i Arvika,entusiastpriset,vad är fel med det?
Och mitt övriga arbete? Jo tack,var till LFS o konstaterade att det var ingen större fara för modellflyget framtid där..
Mycket annat småpyssel,ett årsmöte hemma hos mig som visade sig vara ett fungerande koncept via nätet..
Men för att återgå till ursprungsfrågan så är det ofta så här när argumenten tryter,det hoppas från en fråga till en annan uppblandat med lite personangrepp..
Var istället glad för att det finns ett forum där man kan debattera frågor,SMFF:s forum som jag brukar kolla in på är ju ingen höjdare,i delen frågor till styrelsen så besvaras inte frågorna alls oftast..
Tobbes funderingar ovan är ju huvudet på spiken men det passerar dig helt förbi..
Ha det så kul i tyskland!

Rolle
2008-09-19, 12:54
Du tyckte Lasse att jag skulle kolla fakta först..Det har jag gjort hittils..
Lokalen hyrs ut till vem som helst och i detta fallet så kommer pengarna från SLM och i slutändan från våra skattsedlar.
På din uppmaning så tittade jag lite till och tydligen så är SLM uppe på någon slags observationslista också för att medlen inte i tillräckligt stor utsträckning har gått till ändamål som var avsedda(ungdomsverksamhet).
Antar att ett SMFF meeting inte hör dit heller..Eller vad man nu ska kalla det hela..
Men det har fått pengar ändå hittils..
Stora ord? Tycker jag inte,men att ifrågasätta revirtänkande som bäst föredatum gick ut för 20 år sen,det ser jag inget fel i..
Jag tänker inte ljuga om hur många ungdomar vi är för att få bidrag,den hobbyn jag har uppfyller inte kraven för dessa häromkring men jag tycker det är synd att utestänga folk från ett så trevligt initiativ som Bosön o sen försöka sälja medlemskap i dörren för o få in dem i ledet..Är det det bästa argumentet för ett förbund så är det illa.. Läs MATBOS inlägg ovan..
Vi ska ,hoppas jag ,ha ett sammankomst så småningom och jag skulle inte ställa upp på det om jag visste att inte alla var välkomna..Oavsett tillhörighet eller oberoende..


Innan det skrivs mer galenskaper i detta ämne föreslår jag, liksom Hanke redan gjort, att du kontaktar Micke Hansson, hans mailadress hittar du i SLMs kalender och i länken som Östling lade in, för att reda ut både det ena å andra. Dylika påståenden som de jag markerat med rött kan lätt uppfattas på olika sätt beroende på vilka brillor och kavaj man har på sig. Jag har inte tillräckligt med fakta att bemöta ett inlägg av denna kaliber, som i mina ögon (och av två andras ögon som inte är modellflygare) kräver att du har riktigt duktigt på fötterna för att inte stå till knäna i skit. Du må var ilsk och förbannad på vad Lasse P. skriver, men att som vice ordförande i RCFF inte kunna föregå med godare exempel är i mina ögon förvånande. Och i min värld inget större föredömme för nybörjare och ungdomar.

Jag lever i den illusionen att om du är styrelseledamot eller har andra förtroendeuppdrag i en förening/klubb följer ett visst ansvar. Ett av dem är att hjälpa sina medlemmar. Har du Bokis eller annan styrelsemedlem i RCFF ens kontaktat Micke Hansson för att nå en lösning. Eller frågat varför man beslutat som man gjort.
Som RCFF-medlem hade jag förväntat mig att så var gjort för länge sen. Och efter som ni har ett bra forum, åtminstånde försökt informera era medlemmar vad resultatet av mötet blev. Information som man kan förväntas hitta i en tråd som denna.

Rolle

lassebetong
2008-09-19, 13:34
Information som man kan förväntas hitta i en tråd som denna.

Rolle

Du menar info om tider samt datum för det här jippot.:)
Det var väl där det hela började.
Har ingen av er funderat på att sadla om till politiker, tro nog att ni skulle kunna ge dem en match i o vrida och vända på allt som sägs;)
Väntar med spänning på vilken tråd som kommer att spåra ur härnäst.

Mvh lasse

bokis
2008-09-19, 13:34
Det jag läser här räknar jag som giltig informationskälla Rolle:http://www.sll.se/Handlingar/kultur_utbildningsnamnden/2008/Februari/P14/080214_Tjansteutlatande_uppfoljning_distriktsorgan isationer_2006.pdf
Det står rakt upp o ner vad som har hänt,jag har svårt o tro att detta är taget ur luften..
Lasse P tyckte ju att jag skulle ta reda på fakta och jag tycker detta uppfyller kriterierna..

bokis
2008-09-19, 13:53
..men om arrangemanget o betalningen för Bosön kommer från SMFF så är läget ett helt annat ,då ber jag om ursäkt för att jag har ifrågasatt tillvägagångssättet..
Dock,som jag förstår så är det SLM i det här fallet och jag tycker att det är glasklart att pengarna från landstinget inte ska användas på detta viset,har jag så fel?

BosseN
2008-09-19, 15:13
Hej Bokis,

Nu har du gått lite väl långt...

Verkar som du inte läst igenom hela dokumentet. Jag skummade det bara och fann orsaken till att de granskades: "Genom att antalet ungdomsmedlemmar i förhållande till antalet medlemmar var under 50 % prövades verksamhetsstödet 2006 av kulturnämnden."

Det vill säga för få ungdomar. Inga oegentligheter som du insuerade.

Sedan står det i samma dokument att SLM är en del av SMFF. Det är den vägen bidragen delas ut via distrikts/länsförbund. De är delar av ett riksförbund. Sedan kan man tycka vad man vill om det.

Och det är så det är uppbygt inom RF. Riksförbund, distrikts/länsförbund sedan klubbar. De flesta av RF's distrikts/länsföbund sover tyvärr.

Om en annan organisation som du valt att stå utanför får bidrag för att genomföra något. Varför då gnälla på att man inte får vara med? Skatten förmedlas av politikerna och de påverkas av RF. Troligtvis var det orsaken till att SMFF gick med i FSF och FSF redan hade gått med i RF.

Men du vill betala själva så varför då gnälla att man inte får vara med och dela på bidragspengar?

Själv betalar jag gärna för mig. Men erbjuds jag bidrag dessutom tackar jag inte nej genom att stå utanför.

Jag har full förståelse att du vill ha bort en medlem i styrelsen för SMFF. Det vill jag med. Men jag ser till att inte behöva ha något med vederbörande att göra. Det räcker för mig.

Ett spretande inlägg. Men förhoppningsvis lite nyanserat. Jag är inte heller helt nöjd med SMFF som ni säkert sett på deras debattforum. Men jag håller med C-H Hermansson.

/BosseN

bokis
2008-09-19, 15:45
Om det är så att du uppfattade att jag hade antytt oegentligheter så var det inte min mening,det jag försökte få fram var att jag tror knappast Landstingets pengar avsågs till att sälja medlemskap i dörröppningen för SMFF utan att de ska gå till just ungdomsverksamhet..Jag är helt övertygad om att Micke H inte begår oegentligheter,det ligger inte för honom ,men att jag åtminstonde tycker att de kan välkomna samtliga ,oavsett medlem eller inte som är under 25 ,jag uppfattar det som att det är detta som pengarna är tänkta att gå till..

BosseN
2008-09-19, 15:55
Jag håller nästan med dig Bokis.

Men jag drar jämförelsen med övrig ungdomsverksamhet i detta land.

Skickar du ungarna på annan undomsverksamhet i annan förening utan att de skall behöva vara medlemmar?

Men SLM består av de klubbar i Sthlm med omnejd som är anslutna till SMFF, samt även en del av SMFF Direkt.

Vad jag vet är inte SLM ett kostnadsfritt ungdomscenter eller liknande vilket du vill göra gällande.

/BosseN

AM
2008-09-19, 16:32
Kul debatt det här.



Skickar du ungarna på annan undomsverksamhet i annan förening utan att de skall behöva vara medlemmar?
Det gör man väl. Inte skickar man iväg sina ungar med medlemsavgiften i handen vid första tillfället de kommer i kontakt med en förening. Sedan är det ett par saker som man kanske ska ta sig en funderare över:


Om en förening får bidrag från stat och kommun i syfte att öka intresset för föreningens verksamhet - kan man då kräva obligatorisk medlemskap i sitt förbund och tvinga besökarna att lösa medlemskap i dörren?
Om en förening arrangerar exempelvis inomhusflyg - för att själv kunna utöva sin hobby - men även i ett försök att värva nya medlemmar - ska man då låta sitt huvudförbund få ställa krav på att samtliga ska ansluta sig till förbundet?
Bidragspengar över huvud taget - är det inte så att de syftar till att engagera så många som möjligt och inte stänga ute någon?
Får man lov att stänga någon ute om man är en ideell organisation?

Det är ju det som är hela grejen - SMFF ser en lysande chans att mer eller mindre tvinga in fler modellflygare i sitt förbund. När det sedan dessutom är ett ungdomsarrangemang som finansieras av landstingspengar - då är ju något fel.

RCFF tänker precis tvärtom. Det är en självklarhet att alla som vill och kan komma till ett arrangemang är mer än välkomna. Tänk vad kul med nya bekantskaper. Vi har med våra begränsade medel slussat tillbaka uppemot hälften av medlemmarnas pengar ut i verksamheten i form av stöd och aktiv närvaro på meetings som har välkomnat alla - utan undantag. Alla glada och nöjda - både vi på RCFF och den lokala klubben. Tänk så enkelt och okomplicerat det kan vara.

Rolle
2008-09-19, 16:58
Om det är så att du uppfattade att jag hade antytt oegentligheter så var det inte min mening,det jag försökte få fram var att jag tror knappast Landstingets pengar avsågs till att sälja medlemskap i dörröppningen för SMFF utan att de ska gå till just ungdomsverksamhet..Jag är helt övertygad om att Micke H inte begår oegentligheter,det ligger inte för honom ,men att jag åtminstonde tycker att de kan välkomna samtliga ,oavsett medlem eller inte som är under 25 ,jag uppfattar det som att det är detta som pengarna är tänkta att gå till..


Bokis, Har du kontaktat Micke Hansson för att reda ut hur det ligger till?
Det är förvisso "Ditt och Oves" forum men det hidrar ju inte att du/ni för en dialog med en arrangör från SMFF, vid sidan av.

Rolle

bokis
2008-09-19, 17:14
Nej Rolle ,det har jag inte,inbjudan tyckte jag var glasklar..Och det är förfarandet som jag ifrågasätter,jag har inga planer på att åka eftersom med den texten så är jag inte välkommen om jag inte betalar till SMFF,det går väl inte att feltolka? Och forumet är varken Oves eller mitt,det står vem som helst fritt att ha åsikter o synpunkter:cheers2:!
Att jag sen säger till ex. LP att inte "skrika" gör inte att jag är förbannad på han eller någon annan här minus den famöse helsingborgaren som jag bara tyckte var för mycket..
Jag hoppas och tror att RCFF ska kunna fila till något bra nästa år i stockholmsområdet o vi kommer att välkomna alla!
Jag hade inte sagt flaska om det här OM man hade tagit en eller två hundralappar av mig i inträde men att som inträdesbiljett ha ett medlemskap i SMFF är helt ointressant..
Vi kanske gör så att medlemmar gratis o ett par spänn från övriga ,vem vet? Men målet är att alla modellflygare ska vara välkomna!

BosseN
2008-09-19, 17:31
Ove jag håller med om första tillfället till en förening. Men normalt skickar man inte ungarna först till en distriktsträff där man förväntas vara medlem i en förening. Här gäller det att ha hyffsad koll på flygningen. Alltså inte första flygningen!

1. Jag tycker man kräva det om det fodras förbund för bidraget! Vilket är det gängse i idrotts och föreningsvärden idag.

2. Gäller förening. Där brukar även komunen låna ut hall till prova på under loven. Då kan man inte ta betelt av skolungdom, är bara svårt att hitta ledare. När den klubb jag är medlem i ordnar något sådant gäller att första gången är fri. Sedan bör man ju veta vad man vill.

3. Håller med dig. Men som aktiv ledare vill man gärna se att deltagarna lovar att fortsätt. Jag vill inte slösa min tid för att ge någon en kick. Även jag vill ha något tillbaka. Och enda sättet att se det idag är medlemskap som också krävs för t.ex. LOK-stöd i E-tuna, dessutom med en minimimedlemsavgift specad.

4. Ja det får man. De som ej erlägger fastställd medlemsavgift i tid. Jag kan inte komma och tala om vad RCFF skall och inte skall göra. Eller kräva att få delta i era styrelsemöten då jag inte är medlem.

Som sagt jag tycker inte SMFF är perfekta heller. Men som i detta fall gnälla att man inte får vara med om man inte är medlem är lite väl mycket från er sida. Hyr hallen själva och låt alla vara med. Jag kommer garanterat om jag inte är någonannanstans och flyger samt betalar gärna vad det kostar.

Sedan kan ni ju göra som Rolle skriver. Kontakta Micke och fråga om orsaken. kan ju vara något annat än vad vi spekulerar i!

/BosseN

AM
2008-09-19, 19:32
Men som i detta fall gnälla att man inte får vara med om man inte är medlem är lite väl mycket från er sida. Hyr hallen själva och låt alla vara med. Jag kommer garanterat om jag inte är någon annanstans och flyger samt betalar gärna vad det kostar.
Observera att jag gnäller inte på om man får eller inte får vara med om man inte är medlem. Jag tycker det är OK att utomstående ska betala en slant för att få flyga på Bosön. Det hade vi inom RCFF eventuellt också krävt om vi hyrt stället. Men troligen inte.

Jag gnäller på det fenomen att SMFF påtvingar arrangören att kräva att alla besökare ska vara medlemmar i SMFF. Detta dessutom då det tydligen är landstingets pengar som används till hyra av lokalen. Alltså "öronmärkta" bidrag från skattebetalarna grundade på att förbundet/föreningen ska erbjuda och locka så många som möjligt att delta. Och det är en stor skillnad. Precis som att det tolkas försäkringsvillkor så att det försämrar medlemmarnas försäkringsskydd, att det i fraser som "fullt så enkelt är det inte", uttalas att LFS hotar modellflyget, att SMFF:s styrelse kontaktar klubbar och påminner om att endast SMFF-anslutna modellflygare får flyga på klubbens eget fält. Allt i syfte att skrämma modellflygare och klubbar ute i landet till att tvinga modellflygare att lösa medlemsavgift till SMFF. SMFF fråntar också därmed klubbarna rätten att styra över sin egen verksamhet. Hur kan man tycka att SMFF uppfyller målet att bredda och arbeta för en spridning av modellflyghobbyn med de aktionerna?

Jag hoppas du ser skillnaden Bosse.

2009 blir ett mycket aktivt år för RCFF - ett flertal evenmang och aktiviteter. Ännu mer än vi haft 2008. Vi uppnår också med största sannolikhet brytpunkten där mer än hälften av medlemmarenas pengar går tillbaka till verksamheten i landet. Trots detta skulle vi aldrig drömma om att stå i dörren och kräva medlemsavgift av icke medlemmar. Vi hoppas det en dag blir möjligt för modellflygarna i landets klubbar att ha friheten att själv avgöra vilket förbund de vill tillhöra - och kunna stå sida vid sida på fältet och flyga med kompisen som kanske är ansluten till det andra förbundet. Bara ha det bra och njuta - och veta att man är med i ett - eller båda - förbund som erbjuder just det jag själv tycker passar mig.

BosseN
2008-09-19, 20:29
Ove de övriga frågor du tar upp om SMFF skall du nog ta upp i debattdelen i detta forum eller på SMFF's forum. Och som du kan se på SMFF's forum håller jag till stora delar med dig. Är inte det vi diskuterar i denna tråd. Det är Bosön och inget annat som diskuteras i denna tråd. Denna tråd bör nog flyttas till debattdelen den med.

Vad gäller bidraget är det sökt av ett av SMFF's länsförbund som det länets SMFF-klubbar är anslutna till. Sedan kan du ju tala om för mig hur länsförbundet ökar andelen ungdomsmedlemmar om man inte kräver medlemskap. Är ju som så att de som delar ut våra skattepengar vill att ungdomarna skall vara medlemmar! Står ju ganska tydligt i dokumentet Bokis hänvisade till ovan.

Det är ju så föreningssverige är uppbyggt idag. Som jag skrev ovan. Klubb ansluten till förbundd och förbundet har läns/distriktsförbund. Och för att få pengar måste man ha medlemmar och då helst många ungdommar. Men kräver man inte medlemskap av de som är med är det svårt att få bidragspengar till aktiviteterna.

Att då även släppa in icke medlemmar gör ju att man säger nej till ev. större bidrag eller att behålla medlemmar. Och minskar medlemmarna minskar bidragen. Och SMFF har möjlighet att få bidrag och bör väl i det läget använda det?

Tror att även du Ove kan förstå sambanden ovan.

Men som sagt ordna något liknande och jag kommer och betalar om man är välkommen.

Nu skall jag hålla på med flyg resten av helgen!

/BosseN

DrHanke
2008-09-21, 23:36
Efter ha läst på lite så kan man ju börja undra lite om det är värt att gå med i SMFF för att få flyga, men då kommer "men". Läser man reglerna för försäkringen står att läsa i de nya reglerna tillika Verksamhetsberättelsen (punkt 12.2.1):

http://www.airsport.se/modellflyg/files/%7BEEFE455C-C551-4887-A311-1CABB2F66E05%7D.pdf


Försäkringen gäller på de platser som varje enskild klubbstyrelse alternativt säkerhetsansvarig beslutat vara ett godkänt flygfält eller plats. Det kan gärna vara flera fält, men klubben måste besluta om detta samt dokumentera beslutet. Försäkringen gäller således inte vid flygning på icke anvisad plats.


Efter att ha sökt runt på olika klubbar finnar jag inte vilken klubb som arrangerar flygningen, jag finner inte heller några dokument som styrker att Bosön är ett godkänt fält eller godkänd plats. Jag tolkar alltså detta som att flygning inomhus på Bosön är förenat med eget ansvar och piloten ifråga gör dett på egen risk och således är skadestånds skyldig om något inträffar?


Eftersom man så vackert i sina regler anger att en klubb genomför detta godkännande tillika beslutar i frågan och dokumenterar undrar jag vilken klubb som står för detta? Man kan inte på förbundsnivå göra detta då det i reglerna står att klubben beslutar om detta, alltså kan man inte på förbundsnivå styra detta då förbundet gett ansvaret till klubbarna!


Dock står helt plötsligt
"Försäkringen gäller inte för skador som uppkommer vid flygning utanför område som godkänts av SMFF"

Man kan ju tolka denna mening som att SMFF talar om stycket innan, dvs en ansluten SMFF klubb. Talar man alltså som tredje part men menar ansluten klubb som följer reglerna?

Vad gäller egentligen och vem har ansvaret för "platsen", har man delegerat ansvaret eller inte?


Vidare står att läsa på http://www.airsport.se/modellflyg/t3.aspx?p=287936

Försäkringen gäller inte för skada som inträffar när modellflygfarkosten dirigeras från plats utanför område som godkänts för start och landning av SMFF eller ansluten klubbstyrelse.

Alltså måste man förutom att godkänna platsen även godkänna start och landningsplatsen, vilket jag inte heller finner några beslut eller protokoll som styrker att så är fallet med Bosön.

Sen blir det bara snurrigare i huvudet om man läser nästa två stycken:
Försäkringen gäller vidare för all övrig verksamhet som arrangeras av klubbar och SMFF.

Även icke medlemmar som tillfälligt deltager i verksamheten omfattas av försäkringen.


Sen kommer det riktigt snurriga igen...
http://www.airsport.se/modellflyg/t2.aspx?p=119779&x=1&a=1139338 (http://www.airsport.se/modellflyg/t2.aspx?p=119779&x=1&a=1139338)

FÖRSÄKRINGEN GÄLLER ÄVEN FÖR ELEVER/NYBÖRJARE UNDER HANDLEDNING AV KLUBBFUNKTIONÄR SAMT ICKE MEDLEMMAR SOM, EFTER FÖRANMÄLAN TILL SMFF, VID ENSTAKA TILLFÄLLE DELTAGER I VERKSAMHETEN.

Oj hade varit enklare att inte detalj styra samt ha information som är samspråkig...

Konklusion är att man tagit beslut som kan bli orimmliga att uppnå? Samt är det säkert och gäller försäkringen verkligen på Bosön?

DrHanke
2008-09-22, 23:08
Jag måste bara kolla, hur är det runt om i klubbarna har man tagit detta beslut på sitt fält eller flyger folk oförsäkrade? Jag har försökt hitta info på smff klubbarna om detta men inte funnit svaret någon som kan svara?

Om man är med MFK direkt hur fasen fungerar det då? Vart får ja flyga, det finns lu ingen syrelse som kan besluta om det?

Jag vet att jag är jävligt jobbig nu men tankarna for just upp i skallen...

McRegor
2008-09-23, 06:16
Hej Hanke,
Måste säga att jag nog inte riktigt förstår din fråga men avser den sanktioneringen av de ställen som Klubben flyger på så stämmer det. Vår Styrelse tar ett beslut om vi t ex skall ha en Sjöflygträff - då sanktionerar vi den aktuella platsen som ett "flygfält".
Men det kanske var något annat du avsåg ? MFK Direkt måste dock ha svårt med att klara flygfältsfrågorna..:)
Hälsningar
Roger