handdator

Visa fullständig version : Förlängnings kabel



LAB
2008-09-12, 12:54
Hej jag tänkte kolla vad ni tycker ang förlängnings kablar,ska man köra med kontakter o krympslang eller klippa kontakterna o löda.Det är till min ESM 109a som jag tänkte vara extra extra noga med, 2,4 o dubbla motagar ack blir det också(hängslor o livrem)
Lasse

bokis
2008-09-12, 13:11
Jag skarvar min kablar rakt av,löder o sätter krympslang på dem.. Har inte ännu hittat några direkta nackdelar med detta..
McRegor skrev någonstans att man kanske ska dragavlasta dessa då och det kan ju vara en idé,klök man!

Stig Johansson
2008-09-12, 14:32
Hej

Även jag klipper mina kablar rakt av och löder på förlängningar. Jag dragavlastar o sätter på ferritringar om de förlängda kablarna är långa. Förmodligen onödigt med ferritringarna men jag mår bra i och med att jag tror att dom hjälper.

Stig

LAB
2008-09-12, 17:10
Hej jag pratade med en klubbkompis som jobbar på bilverkstad,enl honom så får de inte löda skarvar längre pga tennet kan rinna iväg några cm åt varje håll under isoleringen.Det kan tydligen orsaka kabelbrott,man får väl vara försiktig med värmen.
Lasse

Sigun
2008-09-12, 17:32
Om du inte vill löda så finns de ju sockerbitar :aetsch::aetsch:

LAB
2008-09-12, 18:55
Om du inte vill löda så finns de ju sockerbitar :aetsch::aetsch:

Va roliger du va då!
Lasse

Lelle
2008-09-13, 07:10
Jag löder mina också, men vilken typ av förlängningskablar använder ni? Jag har bla provat siliconkablar men tycker dom är lite "sladdriga". Tycker bättre om flatkablar som dessutom sitter ihop. Nackdel /fördel ?

Guzzten
2008-09-13, 12:21
Dom kablar jag har förlängt i mina maskiner har jag använt nätverkskabel. Tagit ut ledarna, delat upp dom 3 och 3 och sedan "spunnit" ihop dom med borrmaskinen. funkar kanon i min 1/5 Cessna bland annat.'

Anders

McRegor
2008-09-13, 16:27
Hej,
Jag kan knappast tro att man får problem med kabelbrott i en lödd skarv om man lägger en krympslang över som sträcker sig ca: 2-3 cm utanför lödpunkten. Därmed får man en avlastning av själva lödpunkten och man kan inte "bryta" kabeln just där tennet avslutas och en stum kabel övergår till att vara flexibel.
Hälsningar
Roger

lassebetong
2008-09-17, 14:28
Det är till min ESM 109a som jag tänkte vara extra extra noga med, 2,4 o dubbla motagar ack blir det också(hängslor o livrem)
Lasse

Trodde du lagt ner det där med elflyg. :icon_butt:
/lasse

LAB
2008-09-17, 17:22
Trodde du lagt ner det där med elflyg. :icon_butt:
/lasse

Tänk om man slapp denna förbannade elskit,tror jag kommer börja med friflyg:crazy_pilot:
Lasse