handdator

Visa fullständig version : Problem med powerbox



Honkanen78
2008-09-14, 10:12
Har problem att få min powerbox 40/16 Evoluton att fungera som den ska mot min mottagare
(Radio: Futaba 10c 2.4 GHz Mottagare: R6014FS).
Problemet är att det fungerar inte mot mina mixade kanaler.
tex "Höjden" Kanal 2 fungerar bra genom PBox men inte slaven på kanal 8 men utan Pboxen så fungerar 8:an bra mot servot.
Lika blir det mot kanal 1 och 6. 6 fungerar inte genom Pboxen men direkt mot mottagaren.


Har testat alla kanaler på Pboxen och de fungerar.

Har några småplan utan Pbox med två kanaler till höjden de fungerar.

Har 2 nya lipo till Pboxen 2500mA.

Kommer inte upp i luften HJÄLP

Nyroth
2008-09-14, 10:47
Hejsan,

Svaret eller i allafall en bekräftelse på att det är ett mottagare problem och inte Powerbox problem hittar du här, vid post nummer 5. http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=21457


Mvh,
Nyroth

Honkanen78
2008-09-14, 12:06
Nu har jag testat igen och med Futaba servon men det fungerar inte...
det är bara kanalerna 1-3 som fungerar via Pbox, Resten fungerar bra genom mottagaren direkt till servo.

Kenneth E
2008-09-15, 12:05
Hej,

Min T14 fungerade igår genom en PB24/40 utan problem, det måste vara något fel.
Prova att byta ingångarna till helt nya på PB´n annars tror jag att du har ett fel på mottagaren eller för låg spänning på PB´n.

Ge dig inte och rapportera det här så vi alla lär oss något av det.

Mvh
Kenneth

Nyroth
2008-09-15, 12:54
Kollade runt lite snabbt och det du erfar är ett känt problem, som jag skrev ovan relaterat till den nya tekniken i din mottagare. Den tekniska utmaningen är välbeskriven i Futaba länken nedan. Den praktiska utmaningen är verifierad av Aircraft International i USA, konstigt nog hittar jag ingen information om detta via Powerbox systems egen websida, men jag tittade inte väldigt noga.

Ta kontakt med din powerbox leverantör så att dom får uppdatera din box. Du har en av världens bästa produkter, lite tråkigt att det strular just med Futabas nya teknologi.




All Futaba receivers with the exception of the FASST 6014FS RX are compatible with all of the PowerBox Systems manufactured to date.

All PowerBox Systems manufactured February 1, 2008 and later are fully compatible with the Futaba 6014FS receiver. These compatible units can be identified by a yellow dot on the underside of the unit.

The PowerBox Royal is exempt from this compatibilty advisory, as all Royal units contain the neccesary circuitry to be compatible.

Units manufactued prior to February 1, 2008 can be made compatible by returning for service through Aircraft International or by adding an RRS Module. Units being returned for service by Aircraft International must have been be purchased through Aircraft International

Även FUTABA känner till problemet se här.

http://www.futaba-rc.com/faq/faq-receivers-q1060.html

Lycka till,
Nyroth