handdator

Visa fullständig version : Vilket lim till glasfiberkropp?



spitfireIX
2008-09-18, 14:17
Hejsan....
Skulle behöva tips på vad för lim man ska andvända för att limma i spant i en glasfiberkropp?

Tack på förhand

McRegor
2008-09-18, 14:42
Hej,
Jag har alltid använt epoxilim till detta. Finns möjligen andra lösningar men för mig har detta fungerat.
Hälsningar
Roger

spitfireIX
2008-09-18, 15:24
Ok...Tack för svaret:)

Ekis
2008-09-20, 08:24
Ett lim som fäster ännu bättre mot glasfibern och är betydligt billigare är PL-400. Ett lim som ofta används i husbyggen. Sitter stenhårt, finns på byggvaruhus i STORA tuber. Jag har upplevt att epoxin kan släppa från glasfiberytan.

McRegor
2008-09-20, 08:36
Ett lim som fäster ännu bättre mot glasfibern och är betydligt billigare är PL-400. Ett lim som ofta används i husbyggen. Sitter stenhårt, finns på byggvaruhus i STORA tuber. Jag har upplevt att epoxin kan släppa från glasfiberytan.
Hej,
Fullt möjligt att PL-400 är ännu bättre men om man rengör/slipar ytan på laminatet innan man limmar med epoxi så har inte jag upplevt några problem med släppningar. Gissningsvis så är det annat som ger upp före epoxi-fogen..:)
Och billigare...njaa... Epoxin tål lagring bättre enligt min erfarenhet (sen tuben öppnats i vart fall) och så mycket lim gör man sällan av med att det ekonomiska är ett stort bekymmer. Sen hade jag svårt att få tag i PL-400 dessutom när jag skulle köpa det. Men som sagt - fullt möjligt att det är bättre.
Hälsningar
Roger

pilotkalle
2008-09-20, 09:08
Blanda gärna 1/3 epoxi med 2/3 mikroballonger så får du en lätt och slipbar limfog. Mikroballongerna fungerar även som armering i epoxin och blir ordentligt stark.

Och som Mcgregor skriver, slipa alltid med ett ganska grovt sandpapper och rengör sen med tex aceton där epoxin ska vara, sandpappret hjälper limmet att fästa och acetonet rengör och tar bort slipdam.

Prova att blanda kortklippt bomull, glasfiber eller kolfiber i epoxin som armering.

När du limmar tex spant så använd en epoxi med lång härdningstid, 24-timmars.
Jag brukar använda en pensel till epoxin vid såna arbeten.

PL-400 har en bra seghet men inte den styvhet som önskas, spar den till husreperationer.

Krille
2008-09-20, 09:25
Nu har du redan fått bra tipps på hur du skal limma dina spant så tänkte inte skriva något om det.

Men jag har i egenskap av moderator ändrat din rubrik så den blir tydligare för ämnet. För att underlätta för andra som har samma fråga i framtiden att hitta denna tråd.

Thomas
2008-09-20, 15:01
Vafför inte prova PU-lim??? Tar ett dygn att torka, men det är det värt.
Hårdhet mellan epoxi och PL400 och sitter som berget! Helt hopplöst att få väck när det väl hårdnat...

spitfireIX
2008-09-21, 21:11
Tack för alla bra förslag...nu vet jag lite mer...kanon