handdator

Visa fullständig version : Motorstopp i kyla??



rnermfors
2008-09-19, 16:02
Jag var ute flög lite för någon dag sedan då det var lite kallare ute än jag tidigare flugit i. Det var c:a 8 grader. Motorn fick för sej att stanna varje gång efter 1 minut i luften. Ska man ställa om nålen när det är lite kallare eller ha nån annan bränsleblandning. Motorn brukar gå som en klocka annars. Kan vara bra att veta när jag klistrat färdigt (jädrans träd). Tacksam för tips.:)
m v h Robban

Mats J
2008-09-19, 17:53
Prova att öppna huvudnålen lite grann.

Mvh Mats J

Mr J
2008-09-19, 21:52
Jag hade en gång för många år sen en Webra 60 som alltid "bara gick och gick", den enda gången man nånsin behövde skruva på den var om man flög vid radikalt annorlunda lufttemperatur, typ om man hade flugit senast i sept, okt, och det råkade bli lite milt runt jul, då blev man alltid tvungen att ställa om huvudnålen, å' andra sidan blev man då tvungen att hitta rätt läge till våren igen. Men om det inte blev nån julflygning så var det bara att åka när våren kom, då behövdes det inte rattas nåt på nålen den säsongen heller...

jaka
2008-09-19, 22:32
Hej!
Huvudnålen bör man alltid ställa in vid varje dags flygning.

Sigun
2008-09-19, 22:46
Hej!
Huvudnålen bör man alltid ställa in vid varje dags flygning.

Håller med dig Jaka.. kontrollerar alltid huvudnålen inför vart flygtillfälle. Tar ju max 5 sekunder att kolla vart man har bästa varvtal och sedan backa ett par snäpp.

/Martin

Mr J
2008-09-19, 22:47
Jag håller inte med, så länge inte de yttre förutsättningarna ändrats är det fullständigt onödigt.

Krille
2008-09-20, 09:29
Luft med lägre temperatur innehåller mer syre än luft med hög temp. Därför förbränns brännslet bättre vid kall temp och motorn får "för lite" soppa.

Har du ställt in motorn så den är på gränsen att få för lite när det är +20 grader så är det troligen att den får för lite när det är +8 grader.

Jag brukar dock köra med nålen på samma ställe året runt i princip, speciellt på helikoptern då den inte är lika lätt att ställa in som ett plan :)

oscar
2008-09-20, 12:33
Skaffa en liten väderstation samt bygg ett program som räknar ut RADen (Relative Air Density), och som kan logga data. Genom att samla på sig data vid ett visst givet tillstånd så kan man nästa gång det inträffar justera nålen efter de data man då har, och man vet att motorn då med stor sannolikhet kommer att gå bra. Om man inte har historisk data om ett visst tillstånd så ger RADen en bra fingervisning. Viktigt är att man kör med soppa som är likadan vid de olika tillfällena. Vi kör med detta i roadracing där justeringsmöjligheterna på motorerna är många gånger fler än på en modellmotor, och där funkar det utmärkt.

rnermfors
2008-09-20, 18:20
Man tackar för alla tips. Är det tjockleken på vantarna som styr när man inte kan köra längre eller finns där en kylgräns för motorn(metanolen). Jag hörde någon som sa att dom flög el på vintern.

Robban

jaka
2008-09-21, 19:38
Hej!
I min ungdom flög jag i 22 graders kyla...idag är jag mer bekväm.

Per P
2008-09-21, 19:54
Jag håller inte med, så länge inte de yttre förutsättningarna ändrats är det fullständigt onödigt.

Kostar det att kolla? Är det så svårt att det är värt o riskera en modell? *nyfiken* (Själv kollar jag alltid, har tid o råd med det) :thumbup:

Mr J
2008-09-21, 20:27
Visserligen inte, men jag har sett så många piloter stå och "skruva bort sig" mellan varje flygning med diverse nödlandningar, misslyckade starter osv att jag tycker att det är ganska onödigt...

Men låt för allt i världen folk göra så som dom tycker är bäst, huvudsaken är ju att det flygs och has kul :)

sundqvistjohan
2008-09-21, 20:32
Man tackar för alla tips. Är det tjockleken på vantarna som styr när man inte kan köra längre eller finns där en kylgräns för motorn(metanolen). Jag hörde någon som sa att dom flög el på vintern.

Robban

Är det vindstilla och sol är det hur trevligt som helst vid -20 grader. Motorn får bara mer kraft när det är riktigt kallt. Ta bara en mindre kärra som du kan ha färdigt tankad och monterad i bilen; bara att lyfta ur bakluckan och starta. Fältmontering är ingen "hit" i sträng kyla.

Angående el, så har det inte fungerat för min del i riktigt kall väderlek. Ett avkylt lipo klarar inte att leverera den ström som krävs.

Per P
2008-09-21, 20:38
Visserligen inte, men jag har sett så många piloter stå och "skruva bort sig" mellan varje flygning med diverse nödlandningar, misslyckade starter osv att jag tycker att det är ganska onödigt...

Men låt för allt i världen folk göra så som dom tycker är bäst, huvudsaken är ju att det flygs och has kul :)

Att man kontrollerar behöver ju inte betyda att man måste skruva.... där håller jag med dig att många skruvar i onödan, och JA, huvudasken är ju att man har kul :thumbup: