handdator

Visa fullständig version : Rengöring av modellen



mds
2008-09-20, 21:53
Har ni nått bra tips på medel man kan använda när man torkar av modellen??

M.B
2008-09-20, 21:54
t-sprit?

wesse
2008-09-20, 22:12
finns tusen olika "Bra" recept på detta o jag har gett upp blir alltid kvar en tunn fin fet film på modellen...bästa tipset fick jag från Torgny han tar bils-shampo o sen spolar han lätt med vattenslangen:banghead::banghead: går ju inte på en arf...ska börja med bensin denna sommar så då hoppas jag kladdet är ett minne blott...


metanolkladd är inte sällsamt men det är en kladdig glass...wesseordspråk

Per P
2008-09-20, 22:13
Diskmedel o vatten.... funkar utmärkt på mina metanolmodeller i den mån jag torkar av dem. Har sett när folk använt lite starkare medel, men då har färgen en förmåga o försvinna lite här o var...

wesse
2008-09-20, 22:21
Diskmedel o vatten.... funkar utmärkt på mina metanolmodeller i den mån jag torkar av dem. Har sett när folk använt lite starkare medel, men då har färgen en förmåga o försvinna lite här o var...


försvinnande färg nä så va det inte jag tog ju bara lite industri-aceton med flit för jag tyckte modellen syndes alldeles för bra däoppe:banghead::banghead::banghead::banghead::ban ghead::banghead:


obs industri-aceton går ej dricka än mindre tvätta modeller med...wesseordspråk

försök heller inte sätta på ett gäng tunga/7hekto) vinylklistemärken för att dölja ditt misstag...wesseordspråk:banghead:

Magnus G
2008-09-20, 22:23
2/3 vatten med lite diskmedel i och 1/3 T-sprit kör jag med och det funkar för mig.

Visst blir det kvar en liten fet hinna på modellen, men det är inte så mycket att det blir en fet hinna på fingrarna efter att man hållit i den och det är ju det viktiga.

Per P
2008-09-20, 22:25
obs industri-aceton går ej dricka än mindre tvätta modeller med...wesseordspråk

Vill ej veta HUR det kommer sig att du vet det :rolleyes:

ask
2008-09-20, 22:39
Jag kör med Cillit Bang, köksrengöring, suveränt
Arne

JR
2008-09-20, 22:43
Använder Biltema putsduk allround art.nr. 36-890 a´ 24,90 kr för 70 st.
Fungerar otroligt bra på metanol och mycket annat

wesse
2008-09-21, 09:22
Fick denna av Torgny o jag anser att Torgny är inte så dum trots allt....

bilshampo
http://flightpass.higherplaneproductions.com/g2data/albums/FreeAll/popup.php?src=/g2data/albums/FreeAll/free/EastRC08_Trailer-H264.mov

Ompa
2008-09-21, 09:24
Har vid några tillfällen testat K-Sprit på en trasa. Funkar bra mot metanol/olje kladdet. Men vissa dekaler eller lacker kan stryka på foten :ahhhhh:
Har även på sistone använt PRI ugns & grill rent som jag köpte på Elon butiken. Betydligt mildare än K-Sprit, men luktar tämligen suspekt, testa gärna först på begränsad yta innan du använder det :hahaha:

Ska prova Ask´s förslag med Cilit Bang. På TV reklamen ser det ju effektivt ut.

mds
2008-09-21, 09:58
Fick denna av Torgny o jag anser att Torgny är inte så dum trots allt....

bilshampo
http://flightpass.higherplaneproductions.com/g2data/albums/FreeAll/popup.php?src=/g2data/albums/FreeAll/free/EastRC08_Trailer-H264.mov (http://flightpass.higherplaneproductions.com/g2data/albums/FreeAll/popup.php?src=/g2data/albums/FreeAll/free/EastRC08_Trailer-H264.mov)

Ja jävla nu måste jag sätta ut en kontaktannons efter två som kan tvätta mina plan:love::love::love:

Mr J
2008-09-21, 11:39
Fick denna av Torgny o jag anser att Torgny är inte så dum trots allt....

bilshampo
http://flightpass.higherplaneproductions.com/g2data/albums/FreeAll/popup.php?src=/g2data/albums/FreeAll/free/EastRC08_Trailer-H264.mov

Helt plötsligt skulle jag nästan kunna tänka mig att börja med oljekladdet igen... :man_in_love:

Krille
2008-09-21, 12:34
Torkar modellen med en trasa efter flygning. Sedan tar jag innan vintern eller nån gång då å då när jag vill ha modellen extra ren fönsterputs, inte sånt alround fönsterputs man köper på ICA utan "riktig" fönsterputs t.ex. sånt för bilrutor.

Den ev tunna hinna som blir kvar då torkar man bort med torr trasa.

hakank
2008-09-21, 17:58
Helt plötsligt skulle jag nästan kunna tänka mig att börja med oljekladdet igen... :man_in_love:

Jadu.. Aldrig har en plan-tvätt varit så upphetsande. :man_in_love:

/Håkan

DennanHMFK
2008-10-04, 13:10
jag och frugan sjunger i kör: Jiiiiffff :D
flygen blir som nya, till och med plan som varit kladdiga i flera år. :)

frugan testade det på en Cessna som hon fick här om veckan, med några år gammalt lager av damm och olja. wow vad fin den blivade.

så nu när vi är hos farsan, så gjorde hon rent hans Primer medans han är iväg på äventyr.. undra vad han säger när han tar i ett icke-kladdigt och knallgult plan :D

kenneth67
2008-10-05, 16:29
jag kör med en blandning av yes t dojja å vatten .. samt torkar med fiber duk ... kladdfritt å fint ..

DrHanke
2008-10-05, 18:01
mrmuscle vanligt rent för köket å papper funkar bra å e billigt samt biter på oljan å kladdet...