handdator

Visa fullständig version : Piper Pawnee



anpe
2008-09-23, 21:56
Är det någon i denna flygskvadron som har några tips om denna kärra från Hangar 9?

Piper Pawnee
Spv: 2032mm
Längd: 1417.3mm
Wing Area: 60.77 dm2
Flying Weight: 3.6–4 kg
Engine Size:.46–.52 2-stroke; .62 –.82 4-stroke

Hur är flygegenskaperna?
Är den värd att satsa på?

// Anders

Ompa
2008-09-23, 22:06
Vet att den fick bra betyg i en recencion som gjordes av Model Airplane News. Bra flygegenskaper. Kan leta upp det nummret och återkomma med mer detaljer om så önskas? :ciao:

T5
2008-09-23, 22:35
Den + Saito FA82 lär vara en kanonmaskin för att cruisa lite fint med.

Ompa
2008-09-24, 18:52
Enligt recencionen i MAN så skriver artikel författaren (Något bantat) som följer:

Ett lätt och starkt bygge i balsa och plywood. Byggd & Klädd av experter i tre fräscha färger med en motorkåpa av glasfiber som matchar klädseln perfekt.
Alla nödvändiga tillbehör följer med.
Direkt monterad ur kartongen tog det "Three comfortable after-dinner sessions" och monteringen gick helt felfritt.
Ett enkelt "bygge" men som alltid, läs först igen om HELA manualen innan du börjar montera för att undvika några retsamma fel.
Modellen fick en Saito 82 fyrtaktare i nosen med kraft som räker till mer än bara "besprutnings flygning". Modellen är en fröjd att flyga, klara lätt enklare aerobatic´s såsom roll, loop, Cubanska åttor etc. I övrigt så är den ganska odramatisk som modell men ger ett snyggt skala intryck när man kommer och gör en touch and go eller långsam förbiflygning på fältet. Modellen skulle också mycket väl kunna rekomenderas som första lågvingade modell för nybörjaren som vill ta steget från sin högvingade trainer tack vare dom snälla flygegenskaperna. Jag (artikel författaren) använder min modell när jag vill relax/mys flyga och ta det lite lugnt på fältet.
Denna modell rekomenderas varmt.

När jag i går kväll läste denna artikel och sedan surfat och sökt lite om Piper Pawnee blev jag fruktansvärt sugen att köpa en kärra själv :man_in_love:
Och självfallet modda den lite. Navigationsljus, en liten diod i saftblandaren på cabintaket, besprutnings rör på vingens undersida, pilot så klart etc etc. Något att tänka på. :hmpf:
Går du i köpar tankar anpe, så köp. Verkar vara en helt ok maskin.

wesse
2008-09-24, 19:13
beställde denna kärra i början på sommaren men det har ännu inte kommit så jag är redan less på den.....

LAB
2008-09-24, 19:38
beställde denna kärra i början på sommaren men det har ännu inte kommit så jag är redan less på den.....

SURGUBBE:aetsch:
Lasse

Ompa
2008-09-24, 19:42
beställde denna kärra i början på sommaren men det har ännu inte kommit så jag är redan less på den.....

Påt igen bara :secruity:

anpe
2008-09-24, 21:46
Härligt, verkar vara en kanonkärra.Tack för infon.
Mycket lutar åt en beställning men man blir
lite avskräckt om Wesse har väntat ett halvår.
Var ska man alltså beställa om man vill ha leverans innan säsongslutet?

// Anders

bokis
2008-09-24, 21:52
Problemet har varit försenade leveranser från grossisterna,inget o göra åt tyvärr..Jag e sugen jag med...

KG
2008-09-24, 22:36
Det kommer en pall med Hangar-9 Piper Pawnee, till Östersunds Modellhobby 25/9 eller 26/9 många är redan förbokade, men några finns säkert kvar.
//KG

wesse
2008-09-25, 12:08
Den + Saito FA82 lär vara en kanonmaskin för att cruisa lite fint med.

ska ju va en satio 100 minst i denna maskin...ska ju för fasen få den te o pina på lite o så hovrar jag ju numera:willy_nilly:

denna maskin avänder dom ju även o släcker bränder med o inte går det ha en slömotor i då för när det briunner då är det ju brått..

mvh Wesse med full kontroll

anpe
2008-09-25, 14:37
Japp, då var man övertygad.
Pipern är beställd, får se om det blir en 100 eller 82:a.

// Anders

Ompa
2008-09-25, 17:53
Personligen skulle jag nöjt mej med en 82;a. Men det är jag det, skala nörd som man är :ciao:

DrHanke
2008-09-25, 18:50
Hörde att pallen anlänt å en massa paket ligger på posten till de som väntar :) Så var första omgången slut...

LAB
2008-09-25, 19:24
Hej jag backade ur jag köpte ju en ESM Dc3a ,så jag hoppas någon annan blir lycklig:p
Lasse

wesse
2008-09-25, 19:32
bli så förbaskad att alla ska ha en Pawne jag vill ju väcka lite uppmärksamhet med denna kärra..hmm sätter nog i min ys110 o då ska väl folk bli lite skärrade när jag flyger..

att vara värst är inte bäst..wesseordspråk

p.s Tack till Kennet som fixade mig en Pawne till slut:icon_pai:

Sigun
2008-09-25, 19:41
Om du ska vara udda idag wesse så ska du göra som Klavins och bygga en modell från en ritning då blir du nog ganska ensam om att ha en sån modell. Köp en hög med brädor och spika ihop i vinter :)

/Martin

Thomas
2008-09-25, 20:47
Köp en hög med brädor och spika ihop i vinter :)

Så ska det låta!!
Mer lösvirkesbyggande åt folket...!

anpe
2008-10-05, 17:35
Är det någon på forumet som fick ett exemplar. av "första pallen" från Östersund?
Publicera gärna en byggtråd med lite erfarenheter.

// Anders

DrHanke
2008-10-05, 18:07
wesse har en vet ja, kolla i video forumet så finns film på hans. Men det borde finnas fler som har en här...

wesse
2008-10-05, 18:21
jag ska försöka komma med bilder o film på denna o så här långt är jag mer än nöjd av vad jag sett..beskrivningen är överdrivet förklarad att jag tror även en femåring kan fixa detta..typ mig..lol den är nog det mest fulsnygga plan jag skådat...ska sätta in min satio 91 då den ändå ligger o samlar damm... ska ta ett kort med mobilen tills vidare...roder o roderhorn färdigmonterade..inte sidoroder men det gick fort att sätta dit... det verkar va lite skalabygge över den o ska bli en fröjd att spaka denna i vinter med skidor på..yehhh det är bara lite superlim som behövs till ca gångjärnen på sidoroder sen är det bara o skruva ihop den..enkelt o lätt för vem som helst tror jag...

wesse
2008-10-05, 18:23
ja jag har nog inget att klaga på ...hangar 9 äger fett:thumbup:

anpe
2008-10-06, 17:24
Bra jobbat Wesse. Det verkar vara en kanonmodell om man ska tro bilderna. Följer det med någon "besprutningsutrustning" eller får man fixa det själv med typ ett 1/8" rör med 0,2 mm hål i?

Lancair
2008-10-07, 19:54
Håller med Wesse - modellen är otroligt förarbetad och det går bara inte att misslyckas. Alla skruvförband är förborrade o försedda med islagmuttrar - på med lite Locktite så är det klart. Vingstöttorna superbra. Det enda som kräver lite pill är monteringen av stagen mellan fena o stabbe. Har följt H9 rek o satt i en Saito 82. Det räcker o blir över - modellen är LÄTT - har aldrig sett så mycket lätthål i en konstruktion!! Det enda som är märkligt är att man inte skickar med en pilotdocka!? Planerar provflygning nästa vecka...

Ompa
2008-10-07, 20:04
Wesse, det kommer väll en pilot i kärran hoppas jag? :rofl:

wesse
2008-10-07, 21:24
Wesse, det kommer väll en pilot i kärran hoppas jag? :rofl:


jag har funderat på en pilotgrej i depron...

Ålänning
2008-10-08, 19:32
jag har funderat på en pilotgrej i depron...
Riktig saftblandare... men ingen riktig skalapilot? Nä nu börjar det barka...
Googla på Pamela på Fullkontroll ;-)

Ompa
2008-10-08, 20:10
jag har funderat på en pilotgrej i depron...

Skulle vara fint om du hittade en lämplig bild på allas vår fader Bokis, kopiera den i två ex och spegelvänd ena bilden. Klipp sedan ut och klistra på var sida av depron biten och montera sedan i cockpit :sarcastic:

wesse
2008-10-08, 21:17
Riktig saftblandare... men ingen riktig skalapilot? Nä nu börjar det barka...
Googla på Pamela på Fullkontroll ;-)


jag önskar mig en pilotfilur till min födelsedag..en naken o vild sådan ska det va:thumbup:

Ompa
2008-10-08, 21:30
jag önskar mig en pilotfilur till min födelsedag..en naken o vild sådan ska det va:thumbup:

Lät ju iofs lite roligare än en bild på Bokis :girl_wacko:

KG
2008-10-12, 19:25
En liten trevlig motor som Saito 90Twin skall sitta i min Pawnee
Har bara positivt att säga om denna Pawnee ARF modell från Hangar-9, allt passar klockrent.
mer kommer vid testflygning

//KG

wesse
2008-10-13, 04:28
En liten trevlig motor som Saito 90Twin skall sitta i min Pawnee
Har bara positivt att säga om denna Pawnee ARF modell från Hangar-9, allt passar klockrent.
mer kommer vid testflygning

//KG

tycker inte du ska ha den motorn i pawnen bara så du vet det:secruity:


//wesse han som ingen tvåcylindrig motor har o är sne på KG för det:banghead:

AM
2008-10-13, 12:16
Här ett exempel på rotating beacon Wesse:
http://www.youtube.com/watch?v=R69dVrh_tWU

Mvh
Ove

wesse
2008-10-13, 12:50
Här ett exempel på rotating beacon Wesse:
http://www.youtube.com/watch?v=R69dVrh_tWU (http://www.youtube.com/watch?v=R69dVrh_tWU)

Mvh
Ove


såg bara kul ut det där Owe:thumbup: min är dock inte på långa vägar klar ännu men det känns som den kommande sommaren blir himlen full av pwaneér:thumbup:

vågra vägra Cub o Yak:thumbup:

//wesse som är sur för KG ska ha tvåcylindrigt i sin pawne:banghead:

kenneth67
2008-10-13, 18:16
en pawnee... hmm jag har med en !! fast den borde egenteligen stå i museum!! fick ärva den av herr diesel som i sin tur ärvt den av en äldre herre som buggt den från en hög med balsa ..
klädd med siden å spännlack sedan målad cub gul med svarta fält ... dryga 180-190 cm med flaps i vingen .. har ingen aning från vilken ritning den är byggd .. fick den på vilkoret att den skulle fixas till och flygas ... så till nästa sommar skall den vara flygbar å¨då endast lugna fina dagar för att inte riskera den fina modellen !!

anpe
2008-10-13, 20:31
Ove, vad är det för motor du har installerat i din Pawnee ?

/ Anders

Michael
2008-10-13, 20:40
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge, men nu är även jag lycklig ägare till en H9 Piper Pawnee :thumbup:.

Pawneen verkar välbyggd och även klädseln är helt O.K. för en ARF. Ett stort plus för att vingen är delbar. Det gör den lätt att transportera även i mindre bilar.

För mig som gillar att flyga lågt (och helst inverterat) kommer förhoppningsvis Pawneen erbjuda många högtidsstunder nästa säsong.

Ni som varit med ett tag kommer säkert ihåg hur Tage och Kristian Berggren orsakade Trush Commander-feber i landet när de publicerade sin ritning i AoH i slutet av 70-talet. Kanske vi får uppleva något liknande med Piper Pawneen nästa år.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/159/medium/1_IMG_1538.jpg

Ompa
2008-10-13, 21:18
Funderar nu allvarligt på att skaffa en själv, med Ove's blinkande lampor och allt. :lollypop:
Undrar hur den uppför sig vid vinterflygning med skidor???:vroam:

AM
2008-10-15, 09:57
vågra vägra Cub o Yak:thumbup:


Hmmmm, Pawnee'n har Cub-vingar, så lite spår finns det kvar av Cub. :aetsch:

Det är inte min kärra, utan den tillhör Roy Persson. Motor RCV 91CD.

Mvh
Ove

wesse
2008-10-15, 11:49
Hmmmm, Pawnee'n har Cub-vingar, så lite spår finns det kvar av Cub. :aetsch:

Det är inte min kärra, utan den tillhör Roy Persson. Motor RCV 91CD.

Mvh
Ove

jo jag såg det va Cub-vingar så jag har klätt av vingarna o gjort en ny vingprofil..tog en profil från en 3d kärra.....:vroam:

vågra vägra Cub..yehhh

Ägnar all mid tid nu till att fundera hur min Pawne ska skilja sig från mängden:stupido2:

anpe
2008-10-23, 19:45
Är det ingen som har provflugit sin Pawnee än?
Lite input behövs när man går i väntans tider. ( trögt med leveranserna)

Wesse, har du hittat en egen "style" på din maskin än?

wesse
2008-10-24, 08:16
Är det ingen som har provflugit sin Pawnee än?
Lite input behövs när man går i väntans tider. ( trögt med leveranserna)

Wesse, har du hittat en egen "style" på din maskin än?


funderar på o sätta in en v8...det blir unikt..

Ompa
2008-11-15, 17:20
Någon av er som köpt denna Piper Pawnee som kommit så långt att ni monterat pilot och ev. blinklampa på toppen av huven?
Funderar fortfarande på att skaffa en...

anpe
2008-11-15, 17:39
Simma lung Tomas, det är för närvarande extremt svårt med leveranserna från Östersund.


// Anders

Ompa
2008-11-15, 17:53
Attans, såg att den även var slut hos RC-Maffian. Antar att det är samma med leveranserna därifrån då??

anpe
2008-12-05, 21:55
YES..!! Tomten kommer i v 50.. Pawnee + skidor = ? Är detta möjligt?

Ompa
2008-12-05, 22:52
Fick tag på min hos Fullkontroll för två veckor sedan :th_jtteglad:
Har däremot inte hunnit gjort så mycket ännu mer än att jag fått landstället på plats för att lättare handskas med modellen när jag ska bygga/montera den.
Tänkte först knycka en Barbie docka till pilot av min lilla tjej, men Barbie var alldeles för small & tanig för att passa på ett snyggt sätt bakom spakarna på denna kärra, däremot så en av äldsta grabbens Action-Man figurer passade som handen i handsken. Synd bara att den väger bly och lite till... :banghead:

LIP
2008-12-06, 07:47
Ser ut som Östersund får en sändning i slutet av vecka 50, igår hade han tydligen 4st som inte var förbokade kvar.

/Lasse

Rc-flygare
2008-12-22, 08:11
Hej!
Fick min Pawnee för någon månad sedan. Beställde den i april!!
Hur som helst är det enkel att få ihop. Stabben är ett kapitel för sig då den är delad i två halvor som måste stagas med dubbla wires på över och undersidan får att sitta på plats. Arrangemanget/linkaget som Hangar 9 skickat med funkar visserligen bra men är alldeles för "oskalalikt". Bytte ut det hela mot vantskruvar och wires från Proctor.

En sak att notera är att modellen lätt blir framtung! Det fäljer med ett motorfäste i aluminium som jag snabbt bytte mot ett i nylon för att fixa tyngdpunkten.

Annars mycket hög kvalitet på modell såväl som på tillbehören.

Avslutningsvis kan jag bara säga att det är en ARF så den går varken skalamässigt eller kvalitetsmässigt att jämföra med en skalamodell som byggts på riktigt men som sagt, som substitut om duger den om man inte kan eller vill bygga på riktigt!

/Lennart

anpe
2008-12-22, 13:44
Lennart,
publicera gärna lite bilder över din lösning av installationen av stabben.
Vilken motorsetup har du tänkt använda?

// Anders

Ompa
2008-12-22, 15:53
Ber att få hålla med anpe, skulle vara intressant se vantskruvarna & vaijer lösningen från Proctor, och en bra adress att beställa i från kanske??

rnermfors
2008-12-22, 21:02
Ha den äran på födelsedagen ANPE. 45 är inget, det finns dom som blir 100.

Rc-flygare
2008-12-23, 13:17
Motorsetup...

Eftersom Pawnee'n är långnosad har den en klar tendens till at bli framtung. Har funderat lite över vilken motor jag skall använda. Nu är det så att jag uteslutande använder OS och LASER motorer så valet stod mellan OS55AX (2-takt), OS70 (4-takt) och LASER 70 (4-takt). Jag kommer att börja med att installera en OS55:a som jag tidigare använt i en annan modell. Motorn är ruggigt stark och jag kommer att använda en Bisson pitts-dämpare. Skall sedan provflyga modellen utan motorkåpa för att se om det funkar som jag vill. Denna motor drar en APC 13x6 utan problem så kraft finns. Modellen är oxå hyfsat lätt. Fördelen med Laser'n är att den är betydligt kompaktare/lägre än os 70:an och kan därmed integreras helt i kåpan utan att ta upp några fula hål.

Vantskruvar köper ni från PROCTOR i USA
http://www.proctor-enterprises.com/products/hardware/turnbuckles/turnbuckles1.htm

Proctor har även wires om er "lokala" handlare inte har.

/Lennart

ssn
2008-12-23, 14:38
Är det någon i denna flygskvadron som har några tips om denna kärra från Hangar 9?

Piper Pawnee
Spv: 2032mm
Längd: 1417.3mm
Wing Area: 60.77 dm2
Flying Weight: 3.6–4 kg
Engine Size:.46–.52 2-stroke; .62 –.82 4-stroke

Hur är flygegenskaperna?
Är den värd att satsa på?

// AndersNyfiken jag också... Go kärra!
Sosen

anpe
2009-01-13, 20:45
Fortfarande ingen som kan ge en upplevelserapport från en premiärflygning?
Jag har också problem med att den är framtung med en OS55AX monterad, tacksam för tips för att lösa detta lilla problem.
// Anders

wesse
2009-01-13, 20:49
Fortfarande ingen som kan ge en upplevelserapport från en premiärflygning?
Jag har också problem med att den är framtung med en OS55AX monterad, tacksam för tips för att lösa detta lilla problem.
// Anders

framtung med en os55 hm o jag som ska ha en satio 100 i min tur du sa det får checka detta lite då....

rnermfors
2009-01-13, 20:53
Tejpa en skiftnyckel på stabben Anders.:icon_pidu: Du såg ju hur fint min flög(ett par meter)

Mvh Robban

AM
2009-01-14, 08:24
Den flyger mycket bra. Roy har haft sin i luftenmed en RCV-91. Fick lägga acken längst bak i kroppen.
Det är denna modell som är filmad i inlägg #33 (http://www.rcflyg.se/forum/showpost.php?p=188695&postcount=33).
Mvh
Ove

Lancair
2009-02-04, 20:33
Har flugit min H9 Pawnee ca 1,5 timme. Den flyger otroligt stabilt och med halv klaff kan man flyga riktigt sakta. Loopar snyggt, gör stora rollar o fixar inverterad flygning, wing over etc. Har en Saito 82 i nosen och har inte haft några problem med TP. Kul att landa, med full klaff får man stötta med lite motor o landningssträckan blir kort. Kort sagt - en av de trevligaste modeller jag haft på länge - den blir nog kvar i hangaren ett tag.

Enda nackdelen med modellen är den bedrövligt tråkiga färgsättningen. Den är SVÅR att se i luften när det är snö o gråväder - det krävs nog sol o blå himmel för att den ska synas bra. Har lagt på gul signalfärg på fenan och på vingarna för att se den bättre.

anpe
2009-02-08, 20:21
Tja, det börjar närma sig provflygning men en fråga återstår när det gäller TP.
Ska man väga in TP:n med eller utan soppa i tanken?
Tacksam för alla tips.

// Anders

Robert_s
2009-02-08, 20:26
Tja, det börjar närma sig provflygning men en fråga återstår när det gäller TP.
Ska man väga in TP:n med eller utan soppa i tanken?
Tacksam för alla tips.

// Anders

Utan soppa i tanken

DrHanke
2009-02-08, 20:30
Utan soppa, jobbigt om TP är inmätt fulltankad kan bli skoj att landa då :) Sen beror det på vart tanken sitter givetvis, normalt sitter tankarna fram bakom motorn å fulltankad ger de vikt fram som vid landning gör den baktung pga vikt skillnaden full--tom tank. Sitter tanken på TP spelar det oftast ingen roll om tanke full eller tom.

Ålänning
2009-02-09, 17:05
Tja, det börjar närma sig provflygning men en fråga återstår när det gäller TP.
Ska man väga in TP:n med eller utan soppa i tanken?
Tacksam för alla tips.
Brukar nog alltid vara med tom tank.

anpe
2009-02-11, 17:26
Ska man väga in TP:n med kärran rättvänd eller i inverterat läge?
Har det någon betydelse?
När man googlar lite i frågan kan man konstatera att båda tillvägagångsätten har lika många anhängare.

rnermfors
2009-04-01, 21:17
Skulle bara meddela att Örjan hade jungfrutur med sin pawne idag på Kvarnlanda. Den flyger snyggt och snällt enligt honom. :thumbup:
mvh Robban

tedeman1998
2011-09-22, 22:01
A jag får väl ta en med!

LIP
2011-09-23, 06:56
Jag har en Piper Pawnee Hangar 9.

Den flyger mycket bra, den skall absolut inte ha mer motor än en Saito 82. Med den motorn är den perfekt, går mycket bra att bogsera med.

Den har mycket lätt att bli framtung, jag fick skära upp klädseln längst bak under kroppen och placera mottagarbatteriet där för att få en bra tyngdpunktsfördelning.

Kan varmt rekommendera modellen.

bem
2011-09-23, 09:35
Hej,
Den Hangar 9 Piper Pawnee i skala 1:5 som diskuteras här är ju lagom i storlek (för transport bl a) men Hangar 9 har kommit ut med, som säkert många sett, en ännu större i skala 1:3 med en spännvidd på 3,3 meter för 60-100 kubik bensinmotor (80 kubikare rekommenderas tydligen för normal flygning).

http://www.youtube.com/watch?v=9tXcQXPGdPQ

http://www.youtube.com/watch?v=ArEdHqIr3K0

Flygning:
http://www.youtube.com/watch?v=3Y5ge76Np0o


Vore cool att "kit basha" (som det så vackert kallas) en sån och dekorera den som t ex en Gullviks Panwnee som flög på våra sen länge igenväxta besprutningsflygfält som fanns lite här och där ute i skogarna på 1960- och 1970-talet.

/Bo

Michael
2011-09-23, 13:53
Min H9 Pawnee flyger helt O.K. med en trött Saito 72.
Pawnee är ur flygsynpunkt att likna vid en lågvingad Cub, ungefär samma flygegenskaper, men lite mer lättrörlig. Rollar går bra samt även looping och Cubaner om jag tar lite fart genom en svag dykning innan manövern. En lite ovanlig egenskap med min Pawnee är att klaffutslag vare sig ger nos-upp- eller nos-ner-tendenser. Pawneen är i detta avseende helt neutral, vilket gör att landningarna är smärtfria procedurer.

Jag skulle INTE skaffa en Pawnee större än den som H9 säljer eftersom jag tror att vinsterna med det större formatet i detta fall är ganska små.

Victorbjörkman
2014-09-23, 19:48
En liten trevlig motor som Saito 90Twin skall sitta i min Pawnee
Har bara positivt att säga om denna Pawnee ARF modell från Hangar-9, allt passar klockrent.
mer kommer vid testflygning

//KG


Någon som vet hur det gick med denna? Är inne på samma applikation men skulle gärna veta hur resultatet blev!