handdator

Visa fullständig version : Metanolmotorer och slanglängd



MagnusStrömqvist
2008-09-25, 17:49
Hur stor betydelse har den? Har en OS 55AX som jag satt in och fått sladdar (utkoppling för glöd) och slang och allt in under huven och skruvat fast (Jäkla meck)... Och fick på slutet lite...Skall jag säga....Slangfreni..Det blev en massa extra (kanske 15-20 cm slang) med lite skarvar av filter (typ 4 st) innan jag fick ihop allt utan veck och så att det inte låg emot potentiella "gnagga hål" kanter. Så det blev riktigt bra. Men som sagt, alldeles för mycket slang.

Skall jag prova i helgen ändån (premiärtur, men motorn är inkörd)? Eller skall jag satsa på att dra upp allt igen och hitta nya vägar att dra slang...

Tips mottages tacksamt och snarast!

Rookie on the go : )

Daniel L
2008-09-25, 18:08
tror inte längden på slangarna har sådan stor betydelse kan vara i vissa possitioner som motorn kanske har det lite svårare att suga i sig bränsle.
Hunudsaken är ju att det inte drar luft någon stans.
Har du fyra filter på samma slang????????
Du behöver ju bara ett.

pilotkalle
2008-09-25, 18:08
Hellre en timmes mek på marken än ett ovälkommet motorstopp i luften, vet ju aldrig hur det slutar:bawling:.

Nyroth
2008-09-25, 19:11
Hej,
Filter i flygmaskin är bäddat för problem, men ha absolut filter på tankslangen.
Förr eller senare börjar dom läcka och strula när dom sitter i maskinen.

Mvh,
Nyroth

mulder
2008-09-25, 19:15
Jag brukar andvända filter till tryckmatningen, vet inte varför jag gör det för jag har aldrig hittat något skräp i filtet, känns bra i alla fall. /Mulder

MagnusStrömqvist
2008-09-26, 10:01
tror inte längden på slangarna har sådan stor betydelse kan vara i vissa possitioner som motorn kanske har det lite svårare att suga i sig bränsle.
Hunudsaken är ju att det inte drar luft någon stans.
Har du fyra filter på samma slang????????
Du behöver ju bara ett.

Hehe..Nej inte 4 på samma slang. Alltså slangen till förgasaren är relativt kort. Och där har jag ett filter för jag läst att detta förhindrar luftbubblor vid vissa frekvensområden om tanken utsätts för vibrationer. De övriga slangarna, en för tankpåfyllnad/ljuddämpare (trekopplingsventil) och utloppsslangen är däremot rätt långa (15-20 cm st) och har 1-2 filter på varje.
I min tankevärld är det viktigast med kort slang till förgasaren i alla fall...

Och jag är så sugen att flyga nu så jag håller på att spricka : ) (Sommaren upptagen med husbygge och bajsblöjor....) så det är därför jag är, jag vet, alldeles för otålig.... Och jag vet att öppnar jag kåpan igen så blir det flera timmars meck....

Daniel L
2008-09-28, 19:24
om du känner för det så kan du ta bort alla filter förutom det vid förgasaren.
Tycker det är viktigare att ett filter på slangen ifrån pumpen i din fältlåda.

Hur kan det ta flera timmar att få av en kåpa:icon_winkle:

Sigun
2008-09-28, 20:26
Håller med de flesta andra här. bort med alla filter utom de som du har på din tankdunk.

MagnusStrömqvist
2008-09-29, 10:42
om du känner för det så kan du ta bort alla filter förutom det vid förgasaren.
Tycker det är viktigare att ett filter på slangen ifrån pumpen i din fältlåda.

Hur kan det ta flera timmar att få av en kåpa:icon_winkle:


Tummen mitt i handen och trångt!

MagnusStrömqvist
2008-09-29, 10:46
Kan meddela att motorn gick finfint. Öppnade upp kåpan trots allt och kortade ner så mycket jag kunde av slangen....Dock ingen provflygning : (