handdator

Visa fullständig version : Gyro till sidrodret



sundqvistjohan
2008-09-27, 22:25
Nu har jag skaffat nytt gyro till min helikopter (GY 401 med tillhörande snabbt servo Futaba S9254).

Mitt gamla helikoptergyro är därmed pensionerat, men jag har tänkt att man kanske kunde pröva det i ett flygplan på sidrodret.

När jag kör rollande cirklar hinner jag ännu inte få med sidrodret och flygplanet blir ganska "slängigt" när man gör denna manöver enbart med höjdroder (och fullt skevroder).
Tänkte jag skulle pröva sätta gyrot i min Yak-54 så att sidrodret automatiskt skulle vifta rätt när jag kör de rollande cirklarna.
Samtidigt skulle jag kunna göra som Wesse, dvs. rollande cirklar med en hand :-)

Någon som prövat med gyro på sidrodret i ett flygplan? Dela gärna med er av er erfarenhet.

bokis
2008-09-27, 23:09
Japp! En udda erfarenhet,när man startar o landar så går den som på snöre o när man svänger utan att använda sidroder så får man div. roliga flyglägen..Det var ett tag sen men minnet sitter kvar av en kärra som såg lustig ut i luften..Antar att det delvis hade o göra med oerfarenhet,men kul var det! (kyosho cap 60)