handdator

Visa fullständig version : Digitalt servo NiMH



Gunnar
2008-09-29, 10:13
Jag kör med segelplan (hang). Införskaffade nyligen digitala microservon. Jag är mycket nöjd med servonas funktion. Problemet är att de drar mer ström så att mitt batteri om 4 NiMh AAA (LR03) 800 mA här på gränsen/klarar inte av drivningen. Till saken hör att jag har byggt mina seglare för AAA celler och att jag vill flyga ca 1 timme åt gången. Jag har en spänningsmätare av typ 10 röda/gröna lysdioder. Kapaciteten (mAh) är det inget fel på men förmågan att lämna ström är begränsad. Jag har kört ett plan 1 timme i sträck med skev och höjd och kollade efteråt med voltmätaren och fick då alla dioder att lysa upp när skev och höjd användes samtidigt för att gå tillbaka till en grön när inget serrvo användes. I mitt senaste plan hade jag tänkt att använda 2 digitala microservon till skev och ett analogt till höjd, men detta verkar riskabelt då alla dioder tänds vid samtidig användning av skev och höjd. Jag har provat med ett gammalt Futaba batteri av NiCd typ 250 mAh och det är grönt hela tiden. Jag har också provat med vanliga alkaliska batterier och det är en väsentlig förbättring. Även en Lipo 7.4 v/1800 mAh med BEC fungerar utmärkt men batteriet får inte plats. AA batterier fungere också utmärkt, men batteriet får inte plats. Det verkar som förmågan att lämna ström är en funktion av batteriet diameter och kapaciteten beror på längd. NiCd cellerna har samma diameter som AA men har mindre längd.

Frågor.
Har någon goda erfarenheter av digitala servon och batterier med 4 AAA celler?
Varierar NiMH cellers förmågan att lämmna ström med varumärket? Jag har sett att det nu finns ccller märkta med kapaciteten 1000 mAh, men kan de också lämna motsvarande mer ström?

Vilken kapacitet har AAA celler av alkalietyp? Med tanke på priset för alkaliska AAA celler på Rusta eller Harald Nyborg så är det ett alternativ att använda alkaliska batterier och slänga dem efter varje flygtillfälle, men räcker kapaciteten?

Som tur är så har jag några analoga servon av microstorlek som fungerar med bara en grön lysdiod i 2 servo för skev konfigurationen och jag får använda dem istället. Håller också på att titta efter 7.4 volts LiPo batterier som kan tänkas få plats. 800 mAh räcker bra men finns det sådana batterier?

Gunnar
2008-10-01, 14:29
Jag har nu provat AAA celler med högre kapacitet, 950 och 1000mAh, och det löser problemet. Från 800 till 1000mAh innebär en kapacitetsökning med 25% och borde också innebära bättre "strömtäthet" vilket visade sig vara sant. Spänningsmätaren reagerar nu inte på utslag när alla servon går igång samtidigt. Mina 800 mAh paket var inte dåliga, då jag provade på 3 olika fulladdade och fick samma resultat. Cellerna med 1000 mAh kapacitet inhandlade jag på Rusta och är av märket Proove. Pris 60 kr för 4 celler.