handdator

Visa fullständig version : B-25



bokis
2008-10-02, 16:13
Håhåjaja..ännu en ARF som ska klistras ihop..O kameran har semester..Men ett par rader om den i alla fall..
Köpte en ESM B-25 som jag tänkte ha som "vecka 48-49" projekt men eftersom Guru-Geten "fearless" Hallberg beordrade mig att göra den klar till hobbymässan så var jag tvungen att göra något åt lådan..
Har tidigare bygt den mindre B-25:an o gillade den med vissa minus för länkar o manual m.m ,då var denna mera genomtänkt..Manualen är lika usel men resten var desto bättre,passformen helt OK med plus i kanten ,motorkåpor som är svåra att få o ramla av och något större, 96" vilket gör att ett par kines 120: or satt som en smäck..Storleken var nog det som gjorde att jag gillade denna,perfekt size för mig o mina äldre ögon.
De skickar numera med rejäla linkage,genomgående skruv med snygga skålade brickor som sitter betydligt bättre än den gamla sorten,"gafflar med lås-skruv som förhoppningsvis inte ska trilskas,enkelt o montera..
Det mest positiva med allt är dock ställen som köps separat,luft in-luft ut av sällan skådad kvalisort,mycket glädjande..En ARF visserligen men ingen calmato a´5 timmar,mer åt 50 timmarshållet,och då fordras en viss vana..
Gör samma montering av motorer som i DC 3:an,d.v.s jag använder ett ombordglöd till en tvåcyllad o kopplar ihop motorerna med en jordkabel så att de blir s.a.s en motor med två glödstift....
Funkat bra på de jag har haft detta i hittills o kör detta med en 4 cells sub-c packe i nosen,det behövs vikt där i alla fall..
Mottagaraccen ligger bredvid så den har sällskap..
2 st 550 cc tankar ingår så borde man kunna härja en kvart i alla fall..
Servon går åt i drivor,3152 till skev 2 st.3003 till gas 2st,148: or till 4 st klaffar,2 st "halvstora" servon till sidrodren,ett kinaservo,digitalt10 kg till höjd(tack Byrådirektörn!) o ett överblivet dymond till noshjulsstyrninen som f.ö är den första kärra som jag inte har haft problem med centrering o styrvajertrassel på från ESM,smart och genomtänkt gjort enl. undertecknad..´
Vikten är så pass låg på den så jag tror o hoppas på att den blir lika trevlig o flyga som DC3:an o B 25:an brukar vara en mycket trevlig tvåmotorförebild för oss modellflygare..
Ska ta några bilder när "el Camero" är tebax från semestern..

LAB
2008-10-02, 18:42
Bokis hur i h----te hinner du bygga alla dessa maskiner,jag får ju ångest räknar med att få ihop min DC3a först till nästa år.Jag har börjat med en 109a o den tar ju hela vintern:sarcastic:
Lasse

jocke1963
2008-10-02, 18:49
......Guru-Geten "fearless" Hallberg beordrade mig att göra den klar till hobbymässan....

Va, mässa ?!
När, var, hur ?

bokis
2008-10-02, 18:56
Hobbymässan i Frescati Allhelgonahelgen.Du kan räkna med att hitta oss vid ett bord där..:lollypop:http://www.hobbymassan.se/Vaelkommen_till_Hobbymaessan/13435_UTSTAELLARE_2008

Krille
2008-10-02, 18:56
Ett ord.... BILDER!!!! :sarcastic:

jocke1963
2008-10-02, 19:09
Hobbymässan i Frescati Allhelgonahelgen.Du kan räkna med att hitta oss vid ett bord där..:lollypop:http://www.hobbymassan.se/Vaelkommen_till_Hobbymaessan/13435_UTSTAELLARE_2008

Ahhhh....åter till "brottsplatsen" !! :thumbup:

Det var där jag förra året "åkte dit" och tog upp denna eminenta hobby igen.
När jag såg alla roliga flygmaskiner tändes rc-gnistan från tonåren igen (då bara bil o båt)
Nu sitter jag här med ett otal plan, och tänker nästan mer på mina nuvarande och blivande plan, att bygga o flyga dom, än jag tänker på gumman o barnen...hur ska detta sluta..? :sarcastic:

Och jo, jag vill såklart oxå se bilder på B-25:an !

Per P
2008-10-02, 23:31
Jag och en klubbkompis var och iväg till RC-Maffian förra helgen och köpte oss ett par modeller från ESM. Jag köpte en Spitfire, och Thomas en B-25a. Vi kunde ju inte låta bli, så kartongen öppnades redan där. Såg väldigt fin ut, stor som tusan också!
Blir kul o se dessa byggen ta form, Bokis B-25a här på forumet o Thomas modell hemma hos han :thumbup:

Men frågan är nu Bokis, hur ska du lyckas få ihop den på ett par veckor, det var ju määäängder med grejer i kartongen :stupido2:

LAB
2008-10-03, 04:44
Bokis svarar inte på hur han bygger så snabbt,det är nog lite skumt,kanske Han har ett gäng illegala modellbyggare från Kina:scared:
Lasse

Mats J
2008-10-03, 09:36
Bokis är en magisk man som kan trolla med knäna:D

Mvh Mats J

bokis
2008-10-03, 11:12
Njae..Inget magiskt men jag är påstridig när jag väl börjat..Gillar o flyga,själva bygget roar mig mindre än o flyga faktiskt..Har varit ute nu på förmiddagen o motorkört den med blandat resultat,en av nackdelarna med kinesrovorna är att tomgångnålen går så jädrans lätt så man måste hitta på något för att den ska kärva..En tång o lite gängpaj t.e.x..
Gillar min Futaba till flermotor,så jädrans simpelt o få dem o synka via radion,vilken skillnad mot när jag började o prova med mer än en rova!
Taxade runt lite med den för o se hur den bar sig åt på backen o det var bättre än väntat så det blir nog inga problem,fick faktiskt hålla mig lite för o inte dra i höjdrodret men övertygade mig själv om att jag vill ha motorerna 100% innan jag prövar..:blush:
Men sugen är jag!:crazy_pilot:

lassebetong
2008-10-03, 11:26
Brum brum...
Härligt ljud från flermotorigt, hur som så får du sparka din kollega Dr... i bakvagnen så han fixar lite bilder på skönheten när din kamera semestrar.
Hoppas på fint premiärväder och en liten film förstås:)

/Lasse

ivve
2008-10-03, 15:56
Obsarvera !! Bokis BYGGER inte, han MONTERAR. Det är därför det går så fruktansvärt fort.
BYGGER gör man när man håller på som på bifogad bild o då kan det ta ett par år eller mer !

Han är ju ordförande i Vallentuna Montör-förening (VMF ) Han har liksom lite att leva upp till !

Nu blir nog Bokis lite ledsen igen ! He He

LAB
2008-10-03, 18:23
Obsarvera !! Bokis BYGGER inte, han MONTERAR. Det är därför det går så fruktansvärt fort.
BYGGER gör man när man håller på som på bifogad bild o då kan det ta ett par år eller mer !

Han är ju ordförande i Vallentuna Montör-förening (VMF ) Han har liksom lite att leva upp till !

Nu blir nog Bokis lite ledsen igen ! He He

Nästan lika lågt som Glocalnet:sarcastic:Fördelen med att Bokis är först är ju att man kan snappa upp lite tips när man bygger sin egen kärra:thumbup:
Lasse

Ultra Bandit
2008-10-03, 19:04
Nästan lika lågt som Glocalnet:sarcastic:Fördelen med att Bokis är först är ju att man kan snappa upp lite tips när man bygger sin egen kärra:thumbup:
Lasse


Lasse!
Du glömde!
Monterar sin egen kärra!:)

Hälsningar
Lasse :bandit:Palm

LAB
2008-10-03, 19:21
Lasse!
Du glömde!
Monterar sin egen kärra!:)

Hälsningar
Lasse :bandit:Palm

Ok då MONTERAR ska det va:sarcastic:
Lasse

Ultra Bandit
2008-10-03, 19:25
Obsarvera !! Bokis BYGGER inte, han MONTERAR. Det är därför det går så fruktansvärt fort.
BYGGER gör man när man håller på som på bifogad bild o då kan det ta ett par år eller mer !

Han är ju ordförande i Vallentuna Montör-förening (VMF ) Han har liksom lite att leva upp till !

Nu blir nog Bokis lite ledsen igen ! He He




Grabbar och tjejen!
Ive är en riktig grov kis!
Jag vet!
Har delat bygglokal i många år med Dr.Hallberg :argue:

Hälsningar
En i det här fallet tunn :bandit: kis!

ivve
2008-10-03, 20:01
Där hör ni pöjkar. Rätta in er i leden. Palmen vet va han talar om.
Mycket trevlig typ. Du börjar bli rätt grov du med Lasse !

Speciellt när det gäller "getter"

Kör så det ryker A-1 Lasse!