handdator

Visa fullständig version : Race mellan bil och flygplan?



Per P
2008-10-04, 10:53
Hej!

Har hört från folk (bland annat min far) som var på ett jubileum Saab firade, att på den här flyguppvinsningen blev det tydligen ett race mellan en Roadracingmotorcykel, en Saab turbo och en Viggen (gissa vilken som vann) :sarcastic:
Men nu till min fråga: Finns det någon här som har eller känner någon som har film från detta event? Skulle vara oerhört kul o få se det!

Gyld
2008-10-04, 11:08
Hej!

Har hört från folk (bland annat min far) som var på ett jubileum Saab firade, att på den här flyguppvinsningen blev det tydligen ett race mellan en Roadracingmotorcykel, en Saab turbo och en Viggen (gissa vilken som vann) :sarcastic:
Men nu till min fråga: Finns det någon här som har eller känner någon som har film från detta event? Skulle vara oerhört kul o få se det!

Jag har för mig att någon form av detta förekom då Flygvapnet höll sin huvudflygdag på F15 Hälsinge flygflottilj i Söderhamn 1995.

Har dock inte kollat igenom filmen på Youtube helt. Kan finnas med i någon sekvens där.
Länkar till film 1 av 8 här nedan, så är det bara att kolla vidare sedan på egen hand.

YouTube - F15 50 år - Flygvapnets huvudflygdag 1995 - part 1 of 8

/Gyld

Per P
2008-10-04, 19:25
Tack för länken Gyld, men jag såg ingen tävling, bara en massa underbar flygfilm som jag med glädje kollade på:thumbup:

TOBBE2
2008-10-05, 19:48
Hejsan. Jo det är riktigt, saab firade 50 år tror det var 1987 jag har ett videoband med halvdålig kvalitet, om du är inresserad kan du höra av dej mvh tobbe 2

jocke1963
2008-10-05, 20:19
Här en lite modernare rulle på samma tema, dessvärre inte Saab....å Audin va ju tvungen att bromsa på slutet, för han kunde ju inte flyyyyga... :sarcastic:
YouTube - AUDI R8 vs EDGE 540

Irokee
2008-10-05, 20:54
Som g:a Söderhamnare så var jag på en F15 flygdag (måst varit på 80 talet någon gång) och såg ett sådant "race" !
Man var lite besviken på Viggen vill jag minnas.......

Sigun
2008-10-05, 21:15
Fler liknande..

YouTube - Fighter Plan vs Race Car