handdator

Visa fullständig version : Kolla Nik's hobbyrum



Tobbe O
2008-10-05, 19:11
Klicka på länken och kolla på panoramabilden, dra och kolla runt:)

http://hedkvist.net/hobbyrum/

Mr J
2008-10-05, 19:16
Fräckt!

Stativet var en klar nice touch, stilpoäng :sarcastic:

DrHanke
2008-10-05, 19:22
Läckert!! Hur har ni gjort den bilden?

Tobbe O
2008-10-05, 19:29
Läckert!! Hur har ni gjort den bilden?

Ingen aning det är grabbarna på EH Data&Dekaler som fixat den.

Jag ska försöka få dem att komentera den här i tråden.

wesse
2008-10-05, 19:42
Ingen aning det är grabbarna på EH Data&Dekaler som fixat den.

Jag ska försöka få dem att komentera den här i tråden.

då kan man ju ta kort på sig själv o då gå runt problemet då?

wesse
2008-10-05, 19:49
yehhh gick ju zooma oxå...vem är det på bild över datorn? ingen glad det inte... varför ligger det fyra bordsben o fyra stolsben i hyllan? har ni haft fest eller?? såg allt hamburgerpapper genom plasten på sop-påsen fy på dig Nick....

QatHome
2008-10-05, 19:56
Läcker panoramabild, han har onekligen ett bra utbud i sitt hobbyrum och faktiskt förvånansvärt många plan när han i stort sett bara pratar heli.

DrHanke
2008-10-05, 20:07
läste lite om hur det fungerade med panorama bilden, själva mjukvara finns här:
http://www.trivictoria.com/pan0/fspp/

Sen ska man ha en bild som är i detta format: "equirectangular projection" hur fasen man nu gör en sån bild!?

Om man kollar orgiginal bilden till panorama funktionen ser ju bilden riktigt skum ut...
http://hedkvist.net/hobbyrum/pano.jpg

Å wesse det har varit AA fest med tanke på alla ramlösa och Mer burkar...

Tobbe O
2008-10-05, 20:31
Jag kan skvallra att Nik's brorsa och farbror äger en del av grejorna,
men säckarna med hamburger papper äger Nik själv:)

_Nik_
2008-10-05, 20:36
Wesse

Bilden på väggen föreställer en glad och trevlig kille från Östersund, Henrik "HLA" sjödin, mycket trevlig och roande på flygträffar både med och utan flyggrejor, han kommer nästan upp i din klass. Bordet är ett som jag plockat ihop då det börjar bli kaffedrickar/skitpratar/träffas kvällar på fredag och lördag nätter så jag behövde mer stolsyta än bordsyta då det oftar blir så att skitsnackandet överträffar mekandet..

Det är ett antal personer som tittat förbi sista åren för en kopp kaffe där så passerar någon en sen fredag eller lördagskväll så går alltid kaffe & chips ordna...

/Nik

hedkvist
2008-10-05, 21:19
Ska väl försöka förklara lite hur bilden är tagen, drhanke har ju som jag ser räknat ut med vilket litet flashprogram jag visar bilden.

Bilden består av 35 bilder, 11 bilder i 3 rader, en rakt upp och en rakt ner. Dessa är tagna med manuellt sjusterade inställningar på min Canon EOS 350D med 18-55mm kitobjektiv, stativet är ett velbon stativ med ett speciellt panorama huvud jag lånat, då dessa är DYRA, som syns på bilden är det ett Nodalninja mk II panohuvud. När bilderna sedan är tagna så använder jag mig av ett program som heter Hugin. En sån här bild tar nån halvtimme till en timme att sätta upp i programmet, och efter ca 4 timmars renderande från datorn så har jag en färdig .tiff bild på ~1GB och uppåt. Just denna bild i orginalstorlek är 17786x8893(~158! Megapixlar) pixlar stor och "stitchad" som en equirectangular varav det skumma utseendet.

kenneth67
2008-10-05, 21:23
hmm det där är inget hobby rum !! på tok för rent och för bra ordning på sakerna ! ....;)

wesse
2008-10-05, 21:32
hade varit kul om Nick hade stått på flera ställen i hobbyrummet samtidigt:thumbup:

_Nik_
2008-10-05, 21:35
jag stod utanför i ett angränsande rum och väntade... med Hedkvist flickvän...

/Nik

Ålänning
2008-10-05, 23:03
Åh, nu vill man ju se liknande panoraman på allas fält ;-)