handdator

Visa fullständig version : Skjutande propeller!



mageri
2008-10-07, 10:04
Någon som vet hur mycket effekt man tappar man om man använder en vanlig propeller istället för en skjutande till en modell som är avsedd för det?

Roger.

kribe
2008-10-07, 10:36
Det går inte att vända propellern, du måste vända rotationsriktningen.

Om det är en elmotor så är det inga problem, bara reversera rotationsriktningen.
Metanolmotor är lite besvärligare att vända rotationsriktningen på. Enya 4T och Laser 4T som har 2 kamaxlar kan man ändra genom att kugga om. Vad jag läst nånstans så finns kamaxelsatser till OS 4T som reverserar. På en del 2T kan man vrida fronten för att reversera.

pilotkalle
2008-10-07, 20:09
Någon som vet hur mycket effekt man tappar man om man använder en vanlig propeller istället för en skjutande till en modell som är avsedd för det?

Roger.


Massor!!!

Här finns en som säljer skjutande proppar http://www.airmedia.se/index.php?act=viewCat&catId=61.

sm3xrq
2008-10-07, 23:13
på en elmotor kan det inte göra någon som hälls skillnad. jag menar det gör ju ingen skillnad var på planet du plaserar proppen . den kommer hatt ha samma effekt ändå. om man nu itne ska räkna med att profilen på planet kanske "dödar" lite av effekten.
men den kommer ju fortfarande snurra åt samma håll, ända skillnaden är ju att motorn sitter framflr den och en elmotor är iregel ganska liten i förhållande till proppen sp den dämpar ju även den marginellt ...

men som sagt kör du en metamol motor så är du ju tvungen att ha en proppe som är vriden åt andra hållet eller lista ut ett sätt att få motorn att gå åt fel håll.

rätta mej om jag har fel