handdator

Visa fullständig version : manövrarn waterfall



mds
2008-10-14, 21:12
Hej jag är lite nyfiken hur man gör manövrarn waterfall??
är det nån som har ett video klipp på denna manöver..

Nyroth
2008-10-14, 23:39
Waterfall

Vad är det?
En kontinuerlig stjärt over nosen fallande rotation. Det är inte en loop, utan flygplanet roterar runt en tänkt axel i höjd med huven.

Intrimmning:
Den viktigaste egenskapen för att en aerobatic maskin skall kunna göra ‘’waterfall’’ är ett dykutslag på minst 40-50 grader, gärna mer. En något baktung modell är hjälpsamt.

Hur gör man:
Starta på lite höjd. Med lite gas, gradvist höj nosen tills du flyger vertikalt uppåt. Precis innan maskinen stallar ge full gas och full dyk på samma gång. Du måste hela tiden kontrollera sida och skev för att hålla planet I en våg rätt rotation. Fär att hålla rotationen igång under flera varv krävs att du gasar av när nosen är under planet för att igen gasa på när du är på väg mot toppen av rotationen.

Svåraste momentet:
Utan tvekan att hålla planet vågrätt igenom rotationen med sida och skev. Om detta inte görs korrekt kommer planet att ramla sidledes in i en knivegg spinn.

Urgång:
Neutralisera höjdrodret så slutar rotationen, färvänta dig en liten efter rotation, så träna på hög höjd tills du fått grepp om manövern. Flyg fakt framåt eller stoppa rotationen när nosen pekar rakt upp och påbörja en tork-roll.
http://www.quicktechhobby.com/articles/capwaterfal56980.jpg

Fritt översatt ifrån Mike McConvilles 3D skola

/ Nyroth

T5
2008-10-14, 23:52
psst....Tänk Kullerbytta

mds
2008-10-14, 23:52
Hej Nicklas jag tackar:)

Sigun
2008-10-16, 08:59
Länk till Mike McConvilles 3D skola önskas :)

sundqvistjohan
2008-10-16, 09:13
Länk till Mike McConvilles 3D skola önskas :)


Bara att kolla bildadressen i Nyroths bild så kommer man till rätt site.

http://www.quicktechhobby.com/articles/3d_with_mike_mcconville.htm

hälsn. Johan

Sigun
2008-10-16, 12:03
Jäklar va klurigt Johan ! det tänkte jag inte på att han länkat bilden därifrån