handdator

Visa fullständig version : Servo



LAB
2008-10-15, 19:43
Hej hur är det att använda vanliga servon som landställservo?Eller ska man hålla sej till riktiga landställservo.Jag har några 12kgs metalldrevservo lediga
Lasse

jaka
2008-10-15, 20:23
Hej!
Landställs servon har 180 graders kontinuerlig gång ...vanliga servon bara ca 90grader och inte kontinuerlig gång.

LAB
2008-10-15, 20:32
Hej jag får samma slaglängd som med ett 180graders,det är större servoarmar till 12kgs servot.Vad spelar kontinuerlig gång för roll?
Lasse

Ville
2008-10-15, 20:51
Hej
Måste tipsa om dessa "programmerbara" servona från Hyperion (http://www.hyperion-eu.com/catalog/product/HP-DS20-UMD). Funkar perfekt som landställsservon.
Har inte testat just detta, bara dom tunnare 12 och 13 mm, men är det lika bra kvalité på 20 mm servot så är det inget att fundera på, under 300 kronor för ett 12 kg servon. Gå in och läs mer på hemsidan.

/Ville

kenneth67
2008-10-15, 21:28
läste i någon annan tråd att just landställs servon har just 180 graders rörelse dvs start och stopp läge .. ett "standard" servo har alltid ett mitt läge och ligger och känner efter så given signal hålls .. detta gör inte ett landställs srevo om jag fattat rätt ! dvs risken finns att ett standard servo ligger och drar hela tiden vilket ett rätt justerat landställs servo gör ! .. så har jag förstått det iaf .. men jag kan ha fel ! ....
om jag fattat det hela rätt så ett ställ servo får en signal och går då till sitt änd läge (som en av och på knapp) medans ett vanligt servo måste ha signal "hela" tiden för att utföra sin rörelse ....

Ville
2008-10-16, 15:59
Hej Kenneth
Du har väl rätt, tror jag, men alla servon lyssnar efter signaler och det är klart att ett
vanligt servo kan ligga och dra lite, dock obetydligt.

Det fina med Hyperionservot att du kan programmera "dödband, 0-16 ms" efter eget huvud. Du kan även justera hastigheten ner till 1% av originalhastigheten. Nä, ni måste prova detta märke, mycket välinvesterade pengar.

/Ville

LAB
2008-10-16, 17:03
Tjenixen hur mycket kan servot ligga o dra?Är det risk att man bränner servot?
Lasse

knas
2008-10-16, 17:11
har man ATV/EPA på sin radio så är det väl inga problem? Man justerar ändläget tills servot inte surrar, precis som när man justerar utslaget på alla andra sevon.

Rätta mig om jag har fel...

jaka
2008-10-19, 11:53
Hej!
Risken är att man drar ur accen snabbt!

Man får ha så lång servoarm om man kör med "vanligt " servo! Vilket tar plats!
Sedan är det ju så att ett landställsservo går mycket långsammare än ett "vanligt" servo.
Prövade mitt gamla Futaba S8 servo som drar 7kg (1 cm från centrum) och det tar flera sekunder på sig att slå 180grader.

LAB
2008-10-19, 17:49
Hej tack för hjälpen jag beställer ett landställservo istället:)
Lasse