handdator

Visa fullständig version : TopFlite P51D ARF 1:7



Ompa
2008-10-19, 01:42
Då jag för några veckorsedan planterade min Hellcat, hårt, beroende på möjligt radio fel :rip: så har jag nu införskaffat en ny värdig ersättare.
En P51D Mustang från Top Flite, ARF så den blir klar till våren. Skala är omkring 1:7
Spännvidd: 1640mm
Längd: 1420mm
Mitt motorval blir: Saito 100 med KELEO pitt style muffler.

Det jag planerar att göra med den är inte till hundra klart. Kommer dock byta dom medföljande Mekaniska ställen mot Robart luftställ #605 och robostruts #653 L & R. Även ett Robart infällbart sporrställ ska jag försöka klämma in.
Lite vädring och troligtvis dra upp panellinjerna. Tyckte det gav stor effekt på min P47.
Någon form av öppningsbar huv så jag kan gömma luftpåfyllning, strömbrytare och ladduttag i den något försänkta sittbrunnen. I dagsläget vet jag inte om det blir på skenor den ska gå eller om den bara ska hållas på plats med några skruv och magneter. Vi får se.
Något jag starkt funderat på, på inrådan av Taygher, är att göra lite mer skalariktiga ställ luckor samt inre luckor med någon form av sekvensstyrning. Det skulle vara en kul utmaning, men sedan tror jag nog det räcker om den ska vara klar när fältet torkat upp någon gång i slutet av April.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/373/1_DSC00571.JPG
Stor och läcker kartong, kom via posten i en ännu kraftigare kartong :sarcastic:

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/373/1_DSC00572.JPG
Allting rejält packat. Sen så är även påsarna fasttejpade i kartongen så dom inte ska kana omkring.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/373/1_DSC00573.JPG
Godis lådan. Spinner i aluminium, motorbock, ställ, roderhorn, tank, skruvar, hjul, pilot mm.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/373/1_DSC00574.JPG
Kroppen stadigt förankrad. I lådorna som skyddar nosen och stjärten förvarades...

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/373/1_DSC00576.JPG
...motorkåpa, luft scoop, avgas utblås och skala radio utr. I samma påse som Scoopet ligger i, ligger även landställsluckor och kulsprutorna. Jisses vad jag letade innan jag hittade dom prylarna.

Så om någon har några bra förslag eller tips på bra effekthöjande detaljer, eller skala dokumentation är jag idel öra.

Uppdateringar kommer men det blir ingen riktig byggtråd. Mer en uppföljning på väg till färdig :stupido2:

taygher
2008-10-19, 23:18
Ser bra ut, Ompa. Grattis!! :fans:

Om man skall välja en ARF att uppdatera rent skalamässigt i 60-size klassen måste denna Mustang vara ett av de absolut bästa valen!

Det blir nog lite jobb att få landställsluckorna på plats men att se ställen gå in med sekvensstyrda luckor när modellen lyfter mot skyn måste väl vara belöning så det räcker!?

Jag ser fram emot framtida inlägg i tråden och önskar lycka till med modifieringarna. :ciao:

Ompa
2008-10-30, 05:36
Lite uppdateringar.
Ett paket från Tower Hobbies kom i mitten av förra veckan med bla lite utrustning till Musse. Ställ och struttar, sporrstället kommer från Söders sedan lång tid tillbaka. Hjulet/hjulen återanvänds från Hellcaten:rip:
Läste en tråd på RCU om flera som verkar ha problem med CA gångjärnen till skevrodren på denna modell. Tenderar att spricka. Kommer nog byta dessa till Robart Medium pinngångjärn i stället.

speedo_4
2008-10-30, 10:43
Min personliga uppfattning har blivit att bara använda ca gångjärn till små modeller. Alla större modeller bör man köra pin gångjärn på.
En högst personlig åsikt då ca gångjärnen slits mycket fortare än ett par pin gångjärn.

Irokee
2008-10-31, 12:50
En sån vill jag också ha.......
När min Saito 100 blir "ledig" då jädrans.
Vart köper man lämpligen en dylika Musse...?

Ompa
2008-10-31, 16:28
Min kommer från Östersunds Modell Hobby.
Men jag antar att alla som säljer Minicars sortiment kan leverera den då det är dom som är grossist för bla Top Flite.

Patrik J
2008-11-01, 15:26
Keleo Creations har ju ett läckert skala avgassystem för Hangar 9's 60:a som passar topflites kit version.
Dom säger på sin hemsida att den inte passar ARF modellen, är det någon som vet något om detta, vad det som skilljer på kit och ARF vad gäller den möjligheten att få meckat in detta läckra system..
Har själv en på väg i post systemet.. blir en Saito 100 som drivkälla och hade ju varit läckert att få meckat in ett sådant här system..

Ompa
2008-11-02, 17:13
Keleo Creations har ju ett läckert skala avgassystem för Hangar 9's 60:a som passar topflites kit version.
Dom säger på sin hemsida att den inte passar ARF modellen, är det någon som vet något om detta, vad det som skilljer på kit och ARF vad gäller den möjligheten att få meckat in detta läckra system..
Har själv en på väg i post systemet.. blir en Saito 100 som drivkälla och hade ju varit läckert att få meckat in ett sådant här system..

Hmm, det där lät ju väldigt intressant. Skala avgas system... :man_in_love:

taygher
2008-11-02, 18:20
Jag har haft en del kontakt med Kelvin som driver Keleo Creations och han har nämnt planer på att ta fram ett skalaavgassystem som passar den nya TF 60-Mussen. Troligen blir det ett antal olika varianter som passar de olika motoralternativ som känns vettiga. (Saito 100/125, OS91FS och möjligen också YS110FZ..)

Nu vet jag att Kelvin har väldigt mycket att göra för jämnan så det kan troligen ta en stund innan han hinner utveckla detta nya avgassystem.
Det blir väldigt coolt med 12 riktiga avgaspipor, jag hade ett custom-system från Keleo på min KMP-Spit, något man bör vara på det klara med är att modellen blir grymt kletig varje flygtur. Men om man gillar att torka oljekladd så är det no problemo!! :lollypop:

Patrik J
2008-11-05, 06:49
Jovisst. skala på G::thumbup:
Kelvin's svar:
"I have purchased this model for the purpose of designing a scale exhaust for it, at this time I have not started the project but hope to get started soon. This will be a long and involved project and will take most of the winter to complete. In the meantime if you are wanting to fly you could purchase my Saito 100 pitts style exhaust as they fit rather nicely inside the cowl. Thanks for you interest in my products."

ChristerL
2008-11-05, 13:55
Den är så go den här Mustangen! Synd att inte den stora har ett liknande färgschema!

Lite inspiration? Kolla in Jay Leno i denna film med en Mustang, OK en C-version men ändå!!:

http://www.jaylenosgarage.com/video/video_player.shtml?vid=255306

DennanHMFK
2008-11-05, 14:59
fasiken att man inte har högtalare på jobbet.. stummfilm i färg är inte kul.. speciellt inte när det är en stor motor som det talas om!

Ompa
2008-12-11, 23:14
Lite gjort då.
Vinghalvorna sammanfogade och en kontaktbrygga för en D-Sub D15 kontakt för vingens fyra servon har tillverkats och monterats.
Servona har jag ännu inte monterat, väntar på servokabel som kommer till veckan.
Ska härnäst ge mej på kroppen. Ska montera stabbe och även måla cockpit utrymmet till originalets "Interior Green" och inte som Top Flite har gjort och måla det svart. Blankt dessutom :huh:

Ompa
2008-12-16, 23:24
På självaste luciakvällen, efter det att jag firat farsgubbens 80års dag fortsatte jag lite med Musse.
Började med att ta bort den befintliga fästplatan (plattor) för det medskickade sporrhjulet. Ska försöka trixa dit ett infällbart sporrhjul från Robart. Men det blir tajt med det tänkta linkaget till höjdrodret som går i mitten av kroppen och som ska vara helt dolt enligt tillverkaren. Ev så får jag hoppa över det och dra höjden på sidan och sedan ut på kroppssidan baktill. Har inte kunnat gjort den slutliga bedömningen på det ännu då jag har slut på 3mm plyfa som jag vill ha som förstärkning av spantet och support för själva sporrstället.
Gjorde även lite mer öppning i bakkroppen så att hjulet går in. Får se om det kan bli skalariktiga luckor eller ej :stupido2:
Fortsatte sedan med lite målning av sittbrunnen, målade med Tamiya Interior Green i stället för Top Flite's svarta, målade även ryggstödet, radio och strömmenheten (batterier?) i lite mer naturtrogna färger.

kempff
2009-01-12, 13:54
Enligt reklam "Modellen är gjord med mycket omsorg för att vara så skalalik som möjligt".
Stämmer info, ser den bra ut skalamässigt?

Fråga, landningsställens position/fäste, sitter det positionerat på riktig plats jämfört med skalaritning?
(Eller om man vill ha bra skala, måste man flytta om ställen?) - vanligt på andra ARF.

Har du några fler bilder...

Ompa
2009-01-12, 18:23
Hej Kempff.
Modellen ser väldigt bra och skalarealistisk ut. Inget att klaga på kvaliten på det bygget.
Dock ej instrumentpanelen. Passformen på dom delar man ska limma ihop till en komplett panel är ganska så usel, i mitt fall. Här får man klippa och klistra för att få delarna att passa. Likaså är själva panelstommen alldeles för stor för att få på plats i cockpit, så det är bara till att slipa. Övrigt så är den bra skala återgiven tycker jag. Personligen tycker jag inte om den medföljande piloten, men det är en helt annan sak.

Vad gäller stället så är det inte riktigt possitionerat. Det är väll en aning för långt fram när hjulen/stället är utfällt. Detta är nog medvetet för att få bättre balans på modellen vid taxning och landning.
Har personligen, i samrådan med Taygher, funderat på att modifiera min modell och bygga mer skala riktiga hjulbrunnar och luckor mm, även dom inre med någon form av sekvensstyrning. Får se vad jag hittar på, just nu tycker jag int att jag hinner någonting med någon modell pga lite pågående husrenoveringar.

Enligt många på RCU så är det tydligen problem med det medföljande mekaniska stället. Det tenderar att gå sönder efter några landningar, lika så verkar infästningen för stället i vingen vara för vekt på dom först serierna av denna modell.

Har själv köpt Robart luft/luft ställ till min. Kommer gå igenom vingen mycket noga i samband med ställmonteringen.
Just nu jobbar jag med att få till det med ett infällbart sporrställ från Robart, parallelt med mitt FW190 projekt.

Här är en länk till en TF P51D ARF tråd på RCU, mycket bra att ha blandat med lite amerikansk "chitt chatt" :sarcastic:
http://www.rcuniverse.com/forum/m_7520206/tm.htm

Mer bilder kommer nog inom en snar framtid. Är det något speciellt du vill se så hör av dig bara.

kempff
2009-01-12, 20:50
Tack Ompa för info, hade en misstanke på ställen, i övrigt ser modellen mycket bra ut (exempelvis rundningen på undersidans luftintag). Har gjort en del ARF konverteringar och ett av de största jobben är att ändra ställens placering (speciellt på några av maskinerna jag gjort, då ställen/hjulen bryter vingbalken, Spit/Me-109).

Men det verkar inte vara så helt off ändå på denna H9- modell (vad jag kan se på bilder iaf). Men intressant att notera att du tänker i samma banor.

Var inte ute efter några speciella bilder eg. utan mer för intresse på bygget och då jag börjar bli klar med eget bygge har jag tittat på denna H9, P-51 ett tag.

Ska kolla det amerikanska forumet.

Här kommer lite annan inspiration
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=171732&page=&CurrentMainTopic=11

/ola

Ompa
2009-01-12, 21:47
Mycket bra jobb du lagt ner på denna ME109. Riktigt läckert.
Har precis fått lite inspiration till att försöka få till en öppningsbar canopy på min P51a, men som sagt, vi får se vad som hinns med. Vill ju försöka flyga den i sommar också.
En liten blänkare bara, detta är inte en H9 Musse utan en TopFlite, bara för protokollets skull.

kempff
2009-01-13, 08:19
"En liten blänkare bara, detta är inte en H9 Musse utan en TopFlite, bara för protokollets skull."
Oj, det hade jag missat totalt (det står ju bara info om detta i överskriften :-)) Men så bra, då har man ju ännu en modell/variant att kolla upp inför eventuellt köp, tackar.

kempff
2009-01-15, 23:31
Har kollat och jämfört med H9 mustangen och TF ser ju mycket bättre ut i skala tycker jag och mer gedigen verkar den.
Men, vem säljer den nu? Hittar inga referenser på varken Östersunds eller annanstans, och vad kostar den cirka - priset?

Ompa
2009-01-15, 23:42
Tycker personligen att Top Flite Mussen är mer skala riktig jämfört med H9.

När jag köpte min ringde jag till Kenneth på ÖMH och helt enkelt frågade om hur det låg till med dena modell. Han kollade då direkt lagersaldot mot Minicars och konstaterade att den fanns i lager hos Minicars i Uppsala.
Tog ca en vecka från det jag beställt den tills jag kunde hämta den på mitt utlämningsställe.

Men det var en dyr rackare, runt 4000kr, tror det gick på omkring 4200kr med frakt om jag nu inte helt missminner mej :stupido2:

Men det är hög kvalitet på bygget och materialet. Den känns rejäl när man tar i den om du förstår hur jag menar.

Ett bra köp :)

kempff
2009-01-17, 20:00
Ja då har jag också skaffat mig en "musse" - ingen dyr rackare, 400kr fick jag den för!
Också ett bra köp :-)

Men tyvärr var det en kyosho P51 (flugen 2 ggr) skulle egentligen velat ha en större att modifiera och skalafiera, men det är ju för stor prisskillnad. Ska testa lite skala-grejer på den här och sedan får vi se om det blir en större P-51 för att göra det hela ordentligt senare. Alu-klädsel nästa!

Synd på TF egentligen den är ju så bra i skala men samtidigt har jag inga grejer till en sådan, motor servon radio etc...

Vore kul att se lite mer bilder från ditt bygge, har du modifierat ställen till mer skala eller?

Ompa
2009-01-17, 20:40
Kul med ett nytt projekt. Har själv flugit några av Kyosho's warbirds.
Gjorde en öken variant på en P40 för ca två årsedan, mest för att träna på airbrushen.
Ang. mina ställ så har jag ännu inte tagit det beslutet. Är lite sugen på att bygga om hjulbrunnarna och även montera inner luckor. Det innebär ju iofs en hel del jobb, vilket iofs är klart mödan när det är klart. Men samtidigt är jag lite ivrig att få den klar innan det går för långt in i säsongen.
Ska ta mej en funderare på detta innan jag bestämmer mej. Beror lite på hur mitt FW190 bygge går.
För tillfället trilskas jag med mitt sporrställ. Har precis nu gjort lite "torr montering" innan det slutligen ska limmas på plats. Som det verkar nu ska det inte vara så mycket att tveka på.
Bilder kommer så fort jag fått sporrstället på plats, troligen senare i kväll/natt eller någon gång i morgon.

Ompa
2009-01-25, 00:37
Då har det blivit lite gjort i veckan som gått.
Robart sporrstället är på plats med stötstång för fällnig upp & ner samt vajer till pull-pull styrningen.

Vidare så har även vingen fått den främre "bellypan sheeting" samt luft scoopet på plats.

När jag till dessa avlägsnade klädseln använde jag mej av tekniken med att smälta klädseln med lödpenna och inte skära med skalpell. Resultatet blir snabbt och snyggt, samt att man inte skadar plankningen.
Innan scoopet limmades på plats så monterade jag även förstärkningen av lättply 3mm för vingbultarna. För att lättare få den att följa vingens V-form sågade jag i genom den ca 2/3 och limmade med 30min epoxy.

Stabben har också limmats på plats, inklusive stötstång för höjdrodret och "rudder joiner"

Lite bilder.

Ompa
2009-01-25, 00:44
Vi öser på med mer bilder...

Ompa
2009-01-25, 00:52
Har även börjat pulat lite med stället. Måste förstärka fästet för stället. Har läst flera inlägg på RCU att "railsen" spricker eller rent av går av vid en hård landning med skador på ställ och vinge som följd. Har sett bild på dom ny procucerade vingarna, och dom har en förstärknings plywood limmad under ställ fästet. Själv tänker jag använda 3mm plywood.

I skrivande stund lommer jag inte, vilket är motsatt till vad som var tänkt när projektet startade, att bygga om hjulbrunnarna. Om det går att dra luftslangarna till stället utan att ta bort eller skada dom befintliga i glasfiber så får dom sitta kvar. Vi får se längre fram hur det blir, lite beroende på hur lång jag kommer med mina andra projekt. Måste ha något nytt till Shootout 2009 som jag planerar att åka på :sarcastic:

Bild1, försöker visa den klena befintliga konstruktionen av landställsfästet.
Bild2, ställ mekaniken.

taygher
2009-01-25, 09:59
Den här kommer att bli en riktig läckerbit, Ompa!! :fans:

Jag tycker att Du gör helt rätt i att nöja Dig med lättare modifieringar, den kommer att se fantastisk ut i luften och på marken ändå. Och när Du passerar fältet lågt i +160 km/h hinner ingen se om det finns inre landställsluckor eller inte..
Det absolut bästa är ju att även sporrhjulet kommer att gå in, en förbiflygande Mustang med sporrhjulet ute ser ju inte rätt ut.

Snygg bild på höjdroderlinkaget förresten, undrade först vad det var innan jag förstorade den. :sarcastic:
Där fick Du till det med kameran!!

Ompa
2009-01-25, 11:27
Tackar Taygher :blush:

I bland har jag svårt att konsentrera mej på ett av byggena. Vill gärna hoppa mellan projekten. Antagligen därför det tar sån tid innan det blir något resultat :hmpf:

Får se vad jag kan hitta på för något med Musse i dag? Höjd och sidoroder eventuellt. Även börja lite med radioinstallation. Gör allt sådan tfärdigt först och tar motorn sist, slipper kärran bli onödigt tung när man jobbar med den.

Wulfen tänkte jag ha terapi arbete med senare i kväll när frugan jobbar och barnen sover. Lite mer reglage samt skyltar som ska monteras. Borde få dit detta ikväll :icon_wink:

Patrik J
2009-01-25, 12:13
Kruxet med sporrhjulet ät att det fälls in frammåt på P51:an, om man nu vill satsa på skala, låter nog mitt vara tills jag funnit en smidigare lösning.

Ompa
2009-01-25, 16:34
I mitt fall så strävar jag inte efter exakt skaladetaljering på denna kärra. Blir för dyrt och krångligt att fullständigt gå till botten med alla små detaljer då det inte var tänkt så från början med denna modell. Ska man satsa mer på detaljerna ska man ju självklart bygga en "riktig" modell, eller en ARC i stället för ARF.
Jag är bara ute efter att få min lite annorlunda än alla andra som bygger rakt ur kartongen. En kul grej bara.
Men håll med om att ett infällbart sporrställ är lite coolare än ett fast sporrställ, även om det nu skulle gå in åt "fel" håll.

Ompa
2009-02-12, 20:33
Inga större händelser att rapportera, har dock i dag beställt en mer skalariktig pilot från Aces of Iron som ska få spaka kärran.

http://www.acesofiron.com/rotate/WW2_USE1_Rotate.gif

Plockar som bäst med radioinstallationen och funderar på hur jag ska lösa placeringen av servot för sporrhjulsstyrningen :stupido2:
Jobbar på en ide' men den gångna veckan har inte gett så mycket tid till modellbygge tyvärr, mest fixande av köksskåpen då vi väntar på nya köksluckor. Blivit lite stiltje på mussen faktiskt :girl_cray3:

Patrik J
2009-02-12, 20:54
Den var riktigt stilig, kommer att passa bättre än TF medskickade gobbe.
Funderar du på att införskaffa den mer skalenliga cokpit interiören oxå??
sporretract.
Har ett litet retraktservo liggandes för ett eventuellt sporrhjuls bygge, har då plan att montera detta mellan sid och höj servo, med kabel/vajer dragning för styrning, och stång till mekaniken,men körde du inte robart luft, finns väl cylinder till detta sporhjul, men kanske inte plats?

Ompa
2009-02-12, 21:50
Den var riktigt stilig, kommer att passa bättre än TF medskickade gobbe.
Funderar du på att införskaffa den mer skalenliga cokpit interiören oxå??
sporretract.
Har ett litet retraktservo liggandes för ett eventuellt sporrhjuls bygge, har då plan att montera detta mellan sid och höj servo, med kabel/vajer dragning för styrning, och stång till mekaniken,men körde du inte robart luft, finns väl cylinder till detta sporhjul, men kanske inte plats?

Hej Patrik.
Till sporrstället blir det med största sanorikhet en 3/8" cylinder. Ska bara kolla med Robarts hemsida om vilken slaglängd. Det jag funderar på är just styrningen, vajrarna kommer lite för högt för att ha servot mellan höjdroder & sidoroder servona. Kanske iofs kan jag bygga/höja upp servot till styringen av sporrhjulet??
Ang instrumenten, byggde i hop panelen för någon vecka sedan men har ännu inte monterat den. Känner mej inte riktigt nöjd med den. Funderar på att hitta på något eget i stället men har inte börjar kika runt efter instrument o dyl ännu. Känner även visst sug efter att göra huven öppningsbar, kanske inte så avancerat som med servo eller luftstyrning utan manuelt med någon enkel låsning när den är stängd.
Skulle vara käckt att klämma in strömbrytaren och luftpåfyllningen till stället mellan pilotbysten och instrumentpanelen.
Ideerna sprudlar för fullt :alberteinstein:

Ompa
2009-02-26, 21:54
Ja nu var det ett tag sedan det kom en uppdatering. Men bygget har inte legat på hyllan, men fått stå tillbaka under tiden jag byggt cockpitt på min Fokke Wulf. Likaså har vi också precis genomgått ett renoveringsprojekt av vårt kök, vilket också har kostat dyrbar bygg tid :sarcastic:

Det som har hänt är att höjdroder och sidoroder kommit på plats.
Slåss fortfarande med funderingarna om ur jag ska göra med instrumentpanelen.
Motorn har även den blivit monterad.
Håller på som bäst med radioinstallationen. Kommer tillverka en separat servobrygga för servot till styrningen av sporrhjulet. Det kommedr bli upphöjt från den andra servobryggan så inte styrvairarna kommer ta i spanten.
Beräknar få denna servobrygga klar inom några dagar.

Ompa
2009-02-26, 21:57
Ah, glömde nämna att Musses "nya" pilot anlände i tisdags med svenska postverkets alltid så alerta brevbärare :lollypop:

taygher
2009-02-26, 22:54
Det ser mycket trivsamt ut, Ompa!
Visst är det smidigt med delad motorkåpa (underkåpa) när motorn skall passas in? En barnlek i jämförelse med när motorkåpan är hel och dessutom bara kan sitta på ett sätt. (Jag tänker närmast på min KMP-Spit som bjöd på lite spänning i just detta moment.)

Har Du börjat måla på nya piloten ännu?

jaka
2009-02-27, 16:27
Hej!
Ett tips!Innan du skruvar fast motorn så kolla att motorfästets ben är jämna (parallella). Är de inte det (har aldrig sett några som varit det, i synnerhet inte på ett två delat fäste) så kan motorns vevhus ta skada. Aluminium är mjukt och mjukare blir det när motorn blir varm.
Motorfästet fixas lätt till med fil.

DrHanke
2009-02-27, 20:05
Ursäkta Jaka men hur menar du? Om man sätter ihop fästet å skruvar det på plats å sen monterar motorn å borrar hålen så blir det väl inga anspänningar eller?

Ompa
2009-03-20, 00:25
Arrrrgh :banghead:
Har nu krånglat i två timmar med att få en lösning på styrningen för det innfällbara sporrstället.
En lösning som jag haft, tills nu, var att bygga en något upphöjd servobrygga till det miniservo som jag planerade att använda för sporrens pull-pull styrning. Verkade fungera jätte bra tills jag nu fick cylindern till sporrstället. Det får helt enkelt inte plats, hur jag än vänt och vridit så får det inte plats. Prövade med att sänka ner cylindern något så stötstången mellan cylindern och sporren fick en liten vinkel, men det gick inte. För när cylindern skjuter ut stället så böjer sig stötstången. Kontentan blir alltså att stötsången måste ligga helt rakt och centrera mellan sporre och cylindern. Så är det bara, och då kommer servot till styrningen av sporren ta i cylindern med följd att det inte överhuvudtaget går att montera servot som planerat :stupido2:

Min andra tanke som kom på tapeten när detta ovannämnda var ett faktum, var att helt enkelt ta bort styrningen på sporren och se om det räcker med enbart sidorodret om det orkar påverka styrningen på marken?
Kanske att man måste ta bort den lilla fjäder som centrerar sporrhjulet, vilket i sin tur eventuelt kan medföra att hjulet fastnar i infälltläge om det skulle snurra/vrida sig för mycket åt något håll?

Vad tror ni angående denna lösning på styrningen? Jag är idel öra, för problemet är att servo plus luftcylindern inte får plats på den begränsade yta jag har att arbeta på, måste även ta hänsyn till lyfttanken som redan har sin givna plats:boxing::vroam:

Patrik J
2009-03-20, 09:01
Om du tar ett miniservo och stötstång att styra in/utfällningen av sporrhjulet?
Det bör ju kunna placerar vid servobryggan och stången ledas genom ett av plast rören, blir ju inte luftstyrt, men bör nog fungera, eventuellt att stötsången måste upp till 3mm för att bli styv nog.. sedan mixa detta servo mot ledig kanal, och justera hastighet med servo speed funktionen i radion, så det lirar snyggt med huvudstället.

Ompa
2009-03-21, 18:12
Kommer nog allt att köra på med min svindyra lyftcylinder till stället trots allt. Limmat montage platta på plats i dag.
Kännt lite på fjädern som centrerar sporrstället, och böjt den en aning. Tror nog med 98,5% sannorlikhet att det går styra kärran på backen med hjälp av endast sidorodret. Det rör sig väldigt lätt sporrhjulet trotts att fjädren ligger med och styr upp sporrhjulet.
Skippar helt enkelt separat sporrhjulsstyrning.

Corsair
2009-03-25, 21:43
Tjena Ompa
Jag har provat med att inte ha en styrning på sporren, på asfalt går det nja..kan göra några okontrollerade svängar ..på gräs är det nästa omöjligt...du måste ha riktigt stort utslag på sidoroder för att svänga, det kan du fixa med expo på radion eller dualrate.
Ha det
Janne

jaka
2009-03-25, 21:57
Hej!
Plastbockar har aldrig plan yta på benen!
Det är därför man alltid ska fila benen plana innan motorn monteras. Helst skulle man fräsa benen plana men hur många av oss har fräs hemma!? Då får det duga med planfil.Det går bra det med!
Tvådelade ben är lite svårare att få plana då de är delade och därmed lätt rör sig! Sådana brukar jag kasta!

Ompa
2009-03-26, 18:33
Tjena Ompa
Jag har provat med att inte ha en styrning på sporren, på asfalt går det nja..kan göra några okontrollerade svängar ..på gräs är det nästa omöjligt...du måste ha riktigt stort utslag på sidoroder för att svänga, det kan du fixa med expo på radion eller dualrate.
Ha det
Janne

Hej Janne, och er andra också för den delen.
Det har blivit lite förändringar på detta med styrning och luftcylinder.
Har samspråkat med min gode vän Taygher om detta och kommit fram till att jag flyttar luftcylindern bakåt i kroppen och bygger en servobrygga som planerat för styrservot.
Det har inte blivit så mycket gjort denna vecka mer än att jag tagit upp en lucka i scoopets undersida. Därav köpes annons på Jet White & Flat Black Monocoteklädsel. Behöver småbitar så luckan sedan blir näst intill osynlig när operationen är klar. Cylindern kommer monteras så nära sporrstället som bara möjligt, jag hoppas på lite bilder inom kort.
Denna vecka har fullständigt flugit i väg :sarcastic: så det står lite still med samtliga projekt. Hoppas på mer bygg/kvalitets tid under fredag kväll samt helgen.

Ompa
2009-03-29, 19:00
Då var det dags att uppdatera huruvida det har gått för installationen av luftcylindern för sporrstället.

Bild1 från vänster:
En lucka var tvunget till att tas upp, mitt i scoopet för att få cylindern så nära stället som möjligt.

Bild2:
Lödhylsa på plats på stötstången. Gissa om det var trångt att komma åt den?

Bild3:
Cylindern skruvad på montageplatta vilken i sin tur limmas mot spantet med epoxy.

Bild4:
Limmet har härdat och luftslangarna på plats.

Tog också upp service/batteri luckan på nosen på modellen. Tänkte använda den till att gömma luftpåfyllning, strömbrytarre, ladduttag, ackvakt etc. Visst den är stor, men den är egentligen avsedd som batteri lucka för dom som väljer att elkonvertera kärran.
Klädseln fick sej en känga, jag vet. Men ny ligger på Ica Maxi och väntar på att bli uthämtad. Klädseln skadads pga att det minsan inte snålats med limm när dom byggde modellen. Limm har nämligen runnit ner i några låsklackar av luckan, vilket medförde mer våld än vanligt för att få bort den, trotts att jag skurit upp plankningen och kapat listerna.

Bild5:
Klädsel avlägsnad och plankning uppskuren.

Bild6:
Service luckan av. Fortsättning följer på detta.

Ompa
2009-03-29, 19:02
Glömde.
Senare i kväll återupptas arbetet med servobryggan för sporrhjulstyrningen.

lassebetong
2009-03-29, 19:58
Det krävs lite mod innan man sätter i kniven och skär upp luckor här och där, mistänker jag.
Förstår ju i och försig att det är ett måste om du skall kunna använda din cylinder.
Smart drag att kolla upp så du får tag ny klädsel innan du tog fram skalpellen.:)
Mycket trevlig läsning Ompa och slutresultatet lär bli riktigt bra.
Ser fram emot nästa uppdatering.

/Lasse

taygher
2009-03-29, 21:22
Det där blev ju riktigt bra, Ompa!
Funktionen lär bli bättre med kortare stötstång till sporrhjulet också.
Med lite ny klädsel så försvinner den där serviceluckan.

Batteriluckan framför cockpit var ju också en fiffig sak, härligt att den var förberedd med neodymmagneter till och med.

Håller med Betongen om att Du är en riktig tuffing som utan omsvep sätter skalpellen i modellerna, det krävs att man vet vad man gör och det gör onekligen Du!! :icon_pray:

Ser fram emot nästa uppdatering.

Ompa
2009-04-04, 20:16
Här kommer en lite mager uppdatering. Har varit skapligt trångt med tid den senaste tiden.
Nåja, har nu fått linkaget till sidorodret klart. Linken är precis som till höjdrodret silver lödd (Heter det så, silver lödd?) och sitter som berget.
Spanten till den förhöjda servobryggan kom på plats tidigare i veckan, men som sagt tiden att göra färdigt har lyst med sin frånvaro.
Även servot i bryggan monterat. Första bilden är tagen vid provmonteringen tidigare på förmiddagen, nu är allt limmat och servot skruvat på plats så det är nu dags att fixa till Pull-Pull styrningen till sporren.

Corsair
2009-04-04, 21:08
Hej Ompa
Visste väl att du skulle fixa det snyggt och fint.......:thumbup:

Ompa
2009-04-04, 21:15
Tack Janne.
Jo man måste bolla problemen i bland, som jag gjorde med Taygher. För när man kör fast är det bra att snacka med någon så man får lite nya pespektiv på problemen. Och problem är till för att lösas.

Ompa
2009-04-05, 21:30
:argh: Nu tror jag att jag :goodnight:Skulle koppla vairarna till pull-pull styrningen för sporrhjulet.
1. första felet. Vände det hela fel, alltså pressade hylsorna över vajrarna vid sporrhjulet först = omöjligt att pressa hylsorna vid servot då.

Kruxet att det endast följer fyra hylsor per kitt och nu var två skrot :angry:

2. Hittade något liknande i aluminium som jag trodde skulle gå...
Tji fick jag. Efter noggrant mätande och sträckande av vajrarna så var det dags för att åter pressa hylsorna. Sagt och gjort fram med tången och åhej. Knäpp hördes det och röret som jag använde sprack i två halvor.

3. Nu är vajern för veckad och tilltuffsad efter sträckningarna och hylsorna slut. Bara att börja på ruta 1 och beställa ett ny omgång med 2-56 pull pull linkage fabrikat DuBro. Där ryker 140 pix i onödan, läropengar? Suck :banghead:

Corsair
2009-04-05, 22:27
hej Tomas
Gå in på första Fiskebutik, dom har tafsvajrar i olika tjocklekar på rulle, kostar runt 50 spänn och då följer vajerlåsningar med.(Korta små rörbitar) jag har använt dom mycket, dom flesta är svarta. om du måste byta vajern har jag ett tips, jag använder krympslang, lägger den gamla och nya omlott ca 2cm och värmer ihop krympslangen. Sedan är det bara att dra vajern försiktigt och vips har du ny vajer....:dance3:
Du behöver bara byta vajer, DuBrogrejorna kan du använda igen, du spar ca 100.-:sarcastic::sarcastic:

Ompa
2009-04-06, 17:55
Tack Janne.
Gör ett stopp hos El-Ge fiske här i stan imorgon efter jobbet.
Updatering kommer.

Corsair
2009-04-06, 19:42
Vad har man kompisar till.......

Ompa
2009-04-08, 07:09
I går efter jobbet blev det ett stopp hos El-Ge fiske.
Resultat: 10m wire och ett 30tal klämmhylsor, 44kr :)
Tack för tipset Janne

Corsair
2009-04-08, 13:05
Glad Påsk, min present till dig....:)

Ompa
2009-04-12, 09:19
Härligt med Påsk pressenter. I går fixade jag till det hela, och det funkar som en dans.
Använde mig av Corsair's tips om att inhandla klämmhylsor och vire på fiskeaffären, och vips, 15min senare så var allting klart. Och det fungerar :)

Kommer bara att göra en förhöjning av balsa på själva monteringsplattan för sporrstället. Vaiern kan tendera att bli hängandes på just nämnda platta vid infällning av stället. Men detta är snabbt fixat med en bit 5x5mm fyrkantsstav av balsa.

Nu ska jag börja med monteringen av ställen i vingen, och försöka lägga på en rem. Våren är här och flåsar en i nacken :crazy_pilot:

taygher
2009-04-12, 09:53
Härligt Ompa!

Det blir tydligen lite av en utmaning att ordna skalamässiga funktioner på en warbird i 60-size, men Du har lyckats. Det kommer att bli härligt att se Mussens snygga profil i luften utan sporrhjul som hänger ut! :icon_pidu:

Kör hårt med huvudställen, snart är den klar att rullas ur hangaren!! :)

Ompa
2009-04-12, 10:00
Tackar, väntar annars spänt på en film från djupaste smålandsskogarna. Går ryckte om en provstart av en riktig grym stjärna som ska igång i dag :thumbup:

Ompa
2009-04-19, 22:03
Blivit lite ving pul i helgen.
Servona med tillhörande linkage är monterat.
Ställmekanismerna skruvade på plats och väntar på att få struttarna och ställluckorna på plats.
Kulsprutorna applicerade samt ett försök att få till lite panellinjer på ena vinghalvan.
Kommer rita klart pannellinjerna innan jag kastar mej över struttarna och luckorna.
Jo just det höll på att glömma. Även denna kärra får en D-Sub14 kontakt monterad i vingen för vingens samtliga servon. Denna lödes klar i dag liksom motsvarande halva som kopplas till mottagaren. Men den blev inte till 100 klar då jag fick slut på servokontakter, nya beställdes omgående.

Sista bilden visar en kul sak med klaff servoluckorna. Vet inte om det är fabriken som gjort fel eller om dom planerat att man ska köra med Y-kabel till klaffarna. Som ni ser så är öppningen för servoarmen i ena luckan i övre halvan medans den andra är i underkant. Vänder jag luckan så kommer roderhornet utanför den infällda plywood plattan i klaffen som är avsedd för monteringen av roderhornet. Pest eller kolera? Mig kvittar det, var mest en parantes :hmpf:

taygher
2009-04-20, 00:21
Ser bra ut med de där panellinjerna, det har jag inte vågat mig på någon gång. Kanske kan bli en kurs i Kristinehamn i framtiden? :)

Kul att se att det går framåt med Mussen, snart är den klar för takeoff! :icon_pidu:

Sigun
2009-04-20, 00:25
Sista bilden visar en kul sak med klaff servoluckorna. Vet inte om det är fabriken som gjort fel eller om dom planerat att man ska köra med Y-kabel till klaffarna. Som ni ser så är öppningen för servoarmen i ena luckan i övre halvan medans den andra är i underkant. Vänder jag luckan så kommer roderhornet utanför den infällda plywood plattan i klaffen som är avsedd för monteringen av roderhornet. Pest eller kolera? Mig kvittar det, var mest en parantes :hmpf:

Tycker det ser ut som om de plockat två vänster luckor istället för en vänster och en höger när de plockade ihop din modell i fabriken. Men en dremel kan väl lösa detta problem.

/Martin

Patrik J
2009-04-22, 06:57
Guda Ompa!

Klaffen med dessa luckor är konstruerad för Y-kabel, därav luckornas utformning.

Appropå landningställs luckorna, kör med Lado och Robostrutsen, måste fräsa ner ställen ca:3mm för att flusha luckorna snyggt i vingen.
Då du har "samma" struts, har du hunnit kollat om du hamnar rätt i höjd på luckorna?

Ps.Tack för servo muttrarna, kanske hinner bli maiden för Xtremen till helgen..:)

Ompa
2009-04-22, 21:34
Har ännu inte testat detta med struttarna. Har läst om detta på RCU att några fräst ner ställen. Trodde jag skulle hinna kapa till struttarna i dag och fortsätta ställmonteringen, men icke. Det blev övertid och sen hemkomst.
Lycka till med Extremen till helgen Patrik. Hoppas verkligen att allt är till belåtenhet. Kul att få höra hur den flyger då jag aldrig själv kom så långt med den :blink:

LIE
2009-04-23, 12:21
Jag roat mig med att bygga en Topflight Sea-fury under vintern och på ritningen är det tydligt att luckorna till flaps servona sitter symetriskt, dvs jag hade tänk att mixa flapsen i sändaren, men se det gick inte. Hänvisad till Y kabel var nu goda råd dyra men jag letade lite i servo lådan och hittade några olika fabrikat och eftersom servon går åt olika håll så löste det sig med symetriska luckor Y-kabel samt olika servon.
Min Sea-fury är el konverterad och står färdig för provflygning. Jag ser fram emot att följa din P-51 på bloggen.

Ompa
2009-04-29, 19:45
Då var det dags för lite nya uppdateringar igen.
Jag har nu lagt på panellinjer på vingens undersida, och gjort en rokad i vad gäller landstället.
Det var ju tänkt att det skulle på Robart struttar och luckor. Det skulle inebära en himmal massa mer jobb med att fräsa ur för stället i vingen och sänka ner allting. Med tanke på att jag endast skulle göra enklare makeower på denna modell så tog jag helt enkelt beslutet att skippa struttarna och köra på dom medskickade pianotrådarna och använda luckorna rakt av bara. Jag vill ju ut och flyga också.
En mindre justering av ställbenen är kvar så luckorna får aningen bättrepassform.
Har även monterat tankpåfyllning och yttre glödanslutning.
Vad gäller sporrstället så är jag inte nöjd med den medskickade luckan som jag modifierat, för mycket glipa mellan kropp och lucka. Ska vid tillfälle göra om detta när jag köpt en rulle silver Monokote.
Värt att påpeka är att dom medskickade pianotrådarna från TopFlite är aningen mjukare än Robart's egna. Ger det några starter och ser hur dom beter sig. Kroknar dom så får jag överväga att använda Robart trådställen eller helt enkelt köra med struttarna och utan landställsluckor.
Jag ska här nässt passa till motorkåpan och rita panellinjer på kroppen, limma dit pilot och montera canopyn. Sen tror jag baske mej den kan vara klar för takeof.
Jag hoppas och har inriktningen på att Musse ska vara startklar till helgen V19.
Men vi får se...

Corsair
2009-04-29, 20:37
Tjena Thomas
Nu j-vlar har du lagt på ett lass kol, bra motorbock eller hur!! Själv är det flyga och fylla vedförrådet på landet som gäller.:icon_butt:

taygher
2009-04-30, 11:21
Nu är det inte mycket kvar, Ompa!

Härligt att se bilderna, det bli grymt snyggt med panellinjer, me like!! :thumbup:
Väntar med spänning på bilder & film från premiären.

Ompa
2009-05-03, 08:46
Det drar i hop sig i monteringen. I helgen har motorkåpan passats in, radioinstallationen är färdig och sporrställ samt huvudställ testkörts med tryckluft från kompressorn.
Kvar att ordna till är att limma piloten på plats, skruva fast canopyn och applicera dekaler.
Därefter tar arbetet med panellinjerna på kroppen vid.
Ska också korta bulten till spinnern samt skaffa ytterligare en bricka till vevaxeln som ni ser på dom två sista bilderna.

FRÅGA. Någon som vet hur det funkar att airbrusha på plastfilm?
Tänkte nämligen lägga skuggning på panellinjerna med Humbrol färg och om det går skyddslacka allt med Warbird Colour lack.
Hopas någon vet.

På bild 6 har jag limmat tillbaka luckan jag fick ta upp i bakkroppen då jag monterade luftcylindern till sporren. Anser att jag inte behöver en öppningsbar lucka i nu läget då jag provkört systemet och det fungerade.

jaka
2009-05-03, 16:27
Hej!
Som jag skrev på svensk modellflygs sida: Det finns ingen enkomponents färg (Alla lacker du hittar i färgaffären/Hobbybutiken) som fäster på plastfilm.
Inte ens 2-komp billack fäster. Den enda som fäster bra är 2-komp båtlack! Ex Interlux.

Ett tips!
Byt ut den där MA snurran mot en APC eller RAM så får du bättre prestanda på kärran.

taygher
2009-05-03, 16:49
Snyggt Ompa! :thumbup:

Gillar de snygga avgasrören, där har TF gjort ett bra jobb.
Det syns ju knappt att Du tog upp en lucka i scoopet för luftcylindern, förhoppningsvis behöver Du inte greja så mycket med detta framöver.

Tänkte på det här med spinnermuttern, jag använder alltid original proppmutter först och hänger sedan på spinnermuttern utanför. Då funkar den ju som låsmutter också och Du borde väl få plats med detta innanför spinnern? Spinnerbulten får väl kortas ännu mer då men det spelar väl mindre roll..

En tanke bara från lilla mig på landet. :lollypop:

Ompa
2009-05-03, 18:01
Hej Jaka.
Tack för upplysningen angående färgerna. Det kommer då bli ett dilemma. Troligtvis kommer ju då panellinjerna försvinna utav soppan när det blir dags för flygning. Måste ta en funderare om jag ska ta bort dom jag gjort på vingen och skippa detta på kroppen. Fast det ger ju mer liv i modellen.
Ang proppen. Den MA som sitter där nu var bara för display's skull. Hadde ingen annan hemma i dag som låg löst. Vart kan man köpa RAM propellrar någonstans? Skulle vilja prova. Kör annars mest med APC och Graupner snurror.

Tack Taygher för dom värmande orden.
Angående spinnermuttern, provade med original muttern först och denna adapter utanpå, men det blev fasligt lite gängor kvar på vevaxeln när orginal muttern hamnade innerst. Kanske blir skillnad om man byter propp? Vet ej om MA är lite fetare än någon annan eller om dom flesta håller samma mått. Men detta ska självfallet läggas till handlingarna och utvärderas när jag köpt hem en ny propp :ridinghorse:

jaka
2009-05-03, 21:08
Hej!
K&B R/C hobby i Falun har RAM snurror.

Det är möjligt att man med plastprimer (Finns hos billackerare ) kan få "vanlig färg" att fästa på plastfilm. Men du vill väl ha klarlack ??

Ompa
2009-05-03, 22:20
Hej!
K&B R/C hobby i Falun har RAM snurror.

Det är möjligt att man med plastprimer (Finns hos billackerare ) kan få "vanlig färg" att fästa på plastfilm. Men du vill väl ha klarlack ??

Kollar med K&B R/C.
Jorå, det är tänkt att det skulle förseglas med WB colour's matta klarlack.

Ompa
2009-05-07, 23:58
Då får jag väll meddela att modellen nu mer eller mindre är klar för start.
I går monterade jag dekalerna på kroppen. Vingen fick sina tidigare.
Tyvärr kom stabben i närkontakt med en av spottarna i kökets bänkarmatur med lite smält klädsel som följd. Även balsan brändes. Detta är nu åtgärdat.
I dag så har jag således justerat det sista på ställen så luckorna kommer rätt när stället är i infällt läge.
Även motorbocken fick en sista justering och en obligatorisk antenn kom på plats.
I morgon är det planerat lite invägnig av tyngdpunkten samt att försöka väga den på badrummsvågen.

Vad som kommer bli med fortsättningen av panellinjerna är ovist i nu läget. Nu är behovet att få flyga stort. Pratade i dag med den billackerare om lackning på klädseln. Han tror det blir knivigt men det kan ev gå med ett tunt lager primer. Fick rådet att göra panlelinjerna med tunn stripes. Vet att förr hadde Kyosho en tunn stripe på endast 1mm. Ska försöka få tag på något liknande, fick mycket bra tips av billackeraren i dag ang detta. Så troligtvis tvättar jag bort dom panellinjer på vingen som jag gjorde för någon vecka sedan och ersätter med stripes i stället, efter att maskinen varit i luften.
Med lite tur och guds vilja så är det tänkbart med motorstart i helgen. Sen får vi se vad det blir.

Ni får ursäkta bildkvaliten, dom är tagna med en gammal Nokia mobbe. Den riktiga kameran är nu på Kreta :secruity:

Ompa
2009-05-08, 00:03
Asch glömde.
Propp är beställt. APC 14x8. Kan med lite tur dyka upp i morgon.

taygher
2009-05-08, 00:18
Tjusigt Ompa!!:thumbup:

Ser redan nu fram emot flygrapport med härliga bilder och kanske till och med film?!

Hur löste Du problemet med ställen sedan? Gick det att justera mekanismerna eller var det bara att bocka trådbenen?

jaka
2009-05-08, 20:16
Hej!
14x8!?? För stor snurra för en .91.a och för liten för en 1.20!

taygher
2009-05-08, 20:46
Hej!
14x8!?? För stor snurra för en .91.a och för liten för en 1.20!

Då kanske det blir lagom för en SAITO 100.:icon_butt:

Snickarjävel´n
2009-05-08, 21:02
Då kanske det blir lagom för en SAITO 100.:icon_butt:



:icon_pidu::sarcastic::dance3::1headbang::rofl::ri dinghorse::1wav::dancing2::cheers2::hahaha::icon_k idra::thumbup:



:icon_pai:


Ibland får man inte fram ord bara :lollypop:

Ompa
2009-05-08, 22:02
Då kanske det blir lagom för en SAITO 100.:icon_butt:

Sitter som en smäck med 14x8 på min SAITO 100 :man_in_love:

Ompa
2009-05-09, 19:59
I dag har jag tillslut lyckats väga in TP på Musse. Lite pyssel för den var fruktansvärt framtung med det angivna måttet i manualen. Kollat lite på RCU, men det var bara att börja flytta acken och mixtra med dom 12mm man hadde att spela på enligt Top Flite's rekomendationer.
Det hela slutatade med en ny lucka för batteriet, i scoopets förlängning dvs i den delen som är bakom vingen i kroppen. Ett hål togs upp och jag limmade dit några lister till tak för acken så den inte skrammlar omkring hej vilt. Klämde in två skikt med skummgummi som jag sedan klämde in acken i mellan. Sitter som i ett skruvstäd.
Förlängde ackens kablar och klämde sedan i hop allt. Ny vägning och jädrar anamma, nu kom kärran i våg.

Bilder finns, i min telefon, så dom kommer senare.

Med lite tur och beroende på väder så kan det ev bli provstart av motorn hemma på tomten i morgon. Lämpligt att köra dom första tankarna på backen här hemma där jag har tillgång till hobbyrummet om något skulle vara helt på tok.

Ompa
2009-05-11, 22:40
Då kommer det lite bilder från lördagens mixtrande med invägning av TP.

I går söndag ionföll det sig så att det blev dags för en provstart av musse ute i trädgården. Chokade motorn ordentligt och kopplade på glödströmmen. På fjärde slaget så startade motorn, helt ny aldrig tidigare startad SAITO 100. Gick som en klocka.
Gissa om jag har en fläck med död gräsmatta nu :sarcastic:
Det första som hände var att service luckan flög åt fanders. Tillbaka till hobbyrummet och byggde in en lucklåsning.

Bilderna är även under denna fotosession tagna med min sunkiga Nokia mobbe. Läge för en SE C905??:icon_pai:

Ompa
2009-05-11, 22:49
Mer bilder på lucklåset.
Fortfarande skitdåliga mobilkamera bilder...

Kommer göra en ytterligare kontroll av TP innan första start. TP i dag är 2-3mm framför vad Top Flite rekomenderar. Dom säger 143mm -6mm framåt eller +6mm bakåt från dessa 143mm för att laborera med flygegenskaperna. Mitt mått är -8mm. DVS 8mm framför angivet TP läge. Ska väga av den exakt med klisterbly från gummiverkstan som får trängas med acken.

Anser nu att bygget/monteringen är klart.
Vidare rapport kommer efter att modellen är provflugen. Vilket jag hoppas blir inom kort. Kanske till helgen. Måste även fixa videokamera tills dess, och en fotograf :)

Sigun
2009-05-11, 23:05
Det var ju kul att höra att motorn snurrade igång så lätt :) lovar ju gott inför framtiden. Har själv varit lite sugen på denna ARF:en så de blir intressant och höra vad du tycker om dess flygegenskaper framöver !

Hoppas du hittar någon som du kan tvinga att hålla i kameran vid premiärturen nu bara :sarcastic::sarcastic:

/Martin

Robert_s
2009-05-11, 23:08
Hoppas du hittar någon som du kan tvinga att hålla i kameran vid premiärturen nu bara :sarcastic::sarcastic:


Jag ställer upp! Frivilligt

taygher
2009-05-12, 00:43
Härligt Ompa, kul att få se bilder på lösningarna med acken och luckan.

Det här blir garanterat en härlig maskin att spaka, jag hoppas verkligen att jag får vara med på premiären. :thumbup:

Den kommer att se oerhört snygg ut i luften, framförallt för att sporrhjulet också fälls in. En viktigare detalj för uttrycket i luften än man kan tro..

Vi hörs angående helgens eventuella planer.

jocke1963
2009-05-12, 01:00
Bilderna är även under denna fotosession tagna med min sunkiga Nokia mobbe. Läge för en SE C905??:icon_pai:

En mobilkamera kan aldrig piska en riktig digitalkamera, oavsett upplösning....tyvärr... :(

ChristerL
2009-05-12, 09:05
Vidare rapport kommer efter att modellen är provflugen. Vilket jag hoppas blir inom kort. Kanske till helgen. Måste även fixa videokamera tills dess, och en fotograf :)

Håller tummarna!

Corsair
2009-05-12, 11:19
Hej Tomas
Ser kanonfin ut, lycka till i helgen...:icon_pidu: Jag tar och skickar
EXTRA 330L upp i luften på onsdag eller torsdag.....luftdop..:stupido2:

Ompa
2009-05-13, 22:23
Grabbar, tack för alla trevliga tillrop. Nu är det tyvärr så att premiären för min del troligen flyttas till nästa vecka som läget är nu.
Är tyvärr tvungen att jobba denna kommande helg. Ett rivningsarbete som ska göras på en industri och det kan inte göras under ordinarie produktionstid, utan då får helgen nyttjas, tyvärr.

Men jag hoppas att det blir premiär nästa vecka iaf. Lånar nog Robert S & brorsans video kamera då :sarcastic:

Hoppas också kunna närvara vid MFT i Påldalen 21/5, med Musse och helst premiärad först. Lovar ingen ännu förens jag vet hur frugan jobbar. Just nu slår hon väll klackarna i taket på nått danshak på Kreta när svärmor sitter barnvakt :girl_cray3:
Det totala lugnet byts mot totalt kaos någon gång i morgon natt när hela bonkagänget förväntas komma hem.
Hon kommer nog också "gå" i taket när hon får veta att jag ska jobba till helgen :boxing:

I'll be back....

Ompa
2009-05-13, 22:26
En mobilkamera kan aldrig piska en riktig digitalkamera, oavsett upplösning....tyvärr... :(

Hej jocke.

Det där med kamera vs mobilkamera vet jag. Men det jag har nu slår nog fasiken alla rekord i att vara junkkamera. Har nog tagit 50 bilder på Musse, och banne mig inte ett enda som blir riktigt klart och skarpt.
Är nog läge att byta mobbe överlag tror jag, den jag har nu suger batteri som ett proffs. Den riktiga kameran är med resten av familjen på Kreta.

Ompa
2009-05-18, 19:58
Då var Musse provflugen.

Denna händelse tilldrog sig på Motala modellflygplats söndagen den 17/5 2009.
Efter att motorn kontrollerats, och med flit gick på fet blandning då den är ny, tankades den upp. Både på bränsle och luft till ställen. Här ska flygas.

Taxade ut på banan och ställde mig i ena hönet av banan då jag inte viste hur lång startsträcka det behövdes. Vinden friskade i något. Och vi tippade på ca 4m/sek.
Kärran rullade lätt och strresponsen från sporren var outstanding.
Co pilot Lars "Tygher" Westin greppade fenan för ett sista motor test innan start. Clear to go!
Accelererade iväg mot vinden, den rullar lätt trotts det höga gräset som styr den något åt vänster när sporren släpper från marken.
Efter ca 15m lyfter den med minimalt höjdroder. Tar upp den på ca 30 m och jag får trimma rätt ordentligt med dykrodert för att få den flyga rakt. Ska nog ta bort dom viktrerna jag la i bakkroppen för att få rätt vikt på den vid sista balnceringen. Kändes inte direkt baktung men den svarade på minsta lilla beröring av höjdroder spaken.
Drog några varv runt fälltet helt odramatiskt, flög även några åttor innan jag gjorde en halv låg tryckare över fältet. Den kändes och såg fin ut i luften. Stabila flygegenskaper gjorde att jag tog upp den på lite höjd och gjorde en looping, helt odramatiskt och den höll cirkeln klockrent.
Märkte att jag på långavägar inte hadde full effekt på motorn, och den kraftiga röken var ett av bevisen på det.
Tog upp kärran på höjd igen och gjorde en Splitt S. Helt utan dramatik.
Det var nu dags att känna på inflyugningen så jag tog en tryckare över fältet på strax över halvgas och gick sedan in i landningsvarvet. Ställ och klaff ut, och gasen på strax unde halv. Fortfarande väldigt stabil.
Kom in på finalen och drog ytterligare av på gasen, aningen mycket så den sjönk igenom lite för tidigt. Drog på något och nådde fältkanten, ner med gasen på tomgång. Och den flöt ut lite för bra. I kombination med något för hög tomgång gled den förbi den tänkta punkten för sättnking men fortfarande med marginalerna på min sida. Tänkte snabbt att det inte var någon ide att gå om varvet då risken för att motorn korkar pga att den är för rkt stäld var överhängande. Hjulen tog i marken och WRAP vänster ställ rycktes helt ur vingen. Trots att det inte var en för hård landning. Visst, mjukare landningar har man ju gjort, men även sådana som är betydligt hårdare än denna.
Det var alltså ingen onormalt hård sättning.
Taygher och jag gick fram till modellen och besiktade skadorna. Inget omfattande, utan dom två fyrkants listerna av hårdträ som ställen är skruvade i ryckdes loss från spryglarna helt enkelt. Trotts att jag limmat , med epoxy, dom medskickade förstärkningarna. Man såg tydligt att dom inte var tillräckliga då dom egentligen var för små.
Det som var träligast av allt ihop var att klädseln gick sönder på vingens undersida. Men ny Aluminium Monocote beställdes i går kväll.
Tror det hela är lagat på någon timme.
För er som tänker bygga denna kärra. Gör om förstärkningarna till infästningarna för landstället. Jag kommer använda dubblering av 3mm björkplywood och kanske även förstärka med en glasfiberremsa och epoxy.

Hoppas ha kärran flygklar igen någongång kommande helg.

Corsair
2009-05-18, 21:12
Hej Tomas
Tråkigt men det går att laga, ta nya tag.....:( vet hur det känns...

Per P
2009-05-18, 21:36
Kul att den flög bra, men alltid tråkigt när det går sönder!!!

Ompa
2009-05-18, 21:41
Tja, skadorna var egentligen minimala. Beställt klädsel och hoppas bara nu att det är rätt så det inte ska vara Monocote Silver, får väll byta annars.

Surt att ett sådant stort och kännt företag som Top Flite gjort sådana tabbar. Har läst mycket på RCU om detta, men trodde i min enfald att dom medskickade förstärkningarna skulle hålla måttet.

Detta är troligtvis min sista Warbird ARF på ett tag. När Wulfen är klar ska jag skrämma liv i ett Top Flite P47 skala 1/8 bygge som jag köpte båbörjat av en kille från Nora för ca 1år sedan. Förvisso även sugen på något större bygge typ Top Flite's P51 eller P47 skala1/5 sk Gigant scale...

Sen så har har jag en ritning till en Mosquito på gång. Vi får se vad det blir men just nu är jag lite trött på ARF makeower. Bättre att bygga själv från grunden.

taygher
2009-05-19, 00:45
Tjenare Ompa!

Du kan ju se saken från en någorlunda ljus sida i och med att P51:an flög kanonfint och såg mycket snygg ut i luften!

Din landning var det inget fel på, jag blev oerhört förvånad när stället omedelbart slogs ur vingen med ett "splack" så fort hjulen tog mark.
Eftersom Du är en mycket duktig byggare så blir den snart som ny igen. (Fast bättre gällande hållfasthet!)

Med detta vill jag säga GRATTIS igen till premiären av P51:an!! :icon_pidu:
Hoppas på att få se den i luften igen i Eskilstuna..

Sigun
2009-05-19, 07:44
Grattis till premiären Ompa. Surt att de var så dålig kvalitet på förstärkningarna. Lika bra att du ger dig på andra sidan med kanske när du ändå ska reparera så att samma sak inte händer där med.

/Martin

Lelle
2009-05-19, 08:23
Grattis till premiären Ompa.
Alltid tråkigt när matrial inte håller:banghead: trots att du gör en fin landning, men det gå ju att fixa. :nurse:

GRATTIS

ChristerL
2009-05-19, 08:40
Gratulerar och beklagar. Skönt att den kom ner i en bit i alla fall. Men trist att börja med att reparera....


Vi får se vad det blir men just nu är jag lite trött på ARF makeower. Bättre att bygga själv från grunden.

Då är vi två Ompa!

Ompa
2009-05-19, 21:20
Tack för all uppmuntran grabbar. Har varit lite down på byggfronten sedan i söndags. Tappade lusten lite där.

I dag kom klädseln från Söders RC, snabba ryck det gillar jag. Det enda som inte blir 100% i nuläget är den bit svarta invasions stripe från vingens framkant till hjulbrunnen, typ 3cm långt. Köpte inte en hel rulle av den klädseln för så lite. Kommer laga stripsen med försiktig värme. Ska börja tillverka dom nya förstärkningarna senare i kväll. Hoppas kärran är hel till helgen och flyger på Söndag igen.

Och Sigun. Det blir nya förstärkningar även till Högersidan. TRoligtvis kommer jag nog kleta på lite epoxy och glasfiberväv också.