handdator

Visa fullständig version : Hur svårt plan kan man börja med?



JK
2008-10-23, 10:38
Hej!
Har skaffat Phoenix RC sim och en sändare för ett par veckor sen.
I simmen tycker jag det går väldigt bra att flyga lite svårare plan som Acromaster och Minikatana så länge jag inte blir allt för vågat och flyger knivegg lite för nära marken eller liknande.:D

Min fråga är att om jag behärskar såna plan i simmen borde det inte gå bra att starta med en 3D parkflyer i verkligheten också om jag ställer in roderutslagen så att den flygar lite snällare?

Tack på förhand?

DanneG
2008-10-23, 11:04
Jag kan säga att just acromastern är en riktigt snäll och tålig kärra.
Passar utmärkt till att börja med.

Daniel L
2008-10-23, 11:26
finns det ingen i närheten av dig som har en foam 3d kärra som du skulle kunna få testa och se hur du själv tycker.
Det är en ganska stor skillnad mellan verkligheten och en simulator (svårare i verkligheten)

T5
2008-10-23, 12:00
Det är en ganska stor skillnad mellan verkligheten och en simulator (svårare i verkligheten)
...Och jag tycker tvärtom :) Svårare i simmen då man inte har avståndsbedömning eller samma känsla som i verkligheten. Helikoptrar brukar också flyga stabilare i verkligheten än i simmar.

Om du har mycket sim-tid kan du säkert flyga en snäll lågvingad maskin. Ställ ned utslag, kör med expo och låt en erfaren kamrat provflyga först så allt är OK och nybörjarvänligt.
En bra investering är att köpa en elev-kabel att hooka upp två sändare med, då kan du få backup om det skiter sig :) (Det kräver en enkel kabel från hobbyaffären, men radiosarna ska vara av samma fabrikat).

matbos
2008-10-23, 13:13
Det här är min tredje flygning efter ett antal timmar i olika flygsimmar det är ett hembyggt depron flak lite expo på radion är satt http://www.youtube.com/watch?v=sG0iDzMY1g0

Johan77
2008-10-23, 13:45
Jag får väl också svara. La rätt många timmar i simulatorn och har flugit ca 2 timmar med min above all sports trainer.

Jag upplever det som lättare i simulatorn, men tränar du så allt sitter så är det inga problem. Det som gör det svårare i verkligheten är eventuell nervositet, taskigt inställt flygplan osv. Det är svårt att ställa in ett flygplan perfekt på marken så upp i luften måste du :).

Skulle råda dig att köra sista passen i simulatorn på ett verklighetstroget sätt, alltså så som du planerar din flygning i verkligheten första gången. Flyga runt i mjuka 8:or. Träna inflygningar osv.

Nu är jag inne på 4:e flygningen i verkligheten och då kan man börja köra lite "simstyle" igen :thumbup: .Vant mig vid planet, känns korrekt inställt osv. Loop, roll och inverterat är inga problem precis som i simulatorn även fast jag tar lite mer höjd än vad jag gjort i simmen.

Till din fråga så tror jag att hanterar du det planet du tänkt dig i simmen till 100% så kommer du förmodligen klara det galant i verkligheten också. Men självklart är det bättre att börja med en lite snällare kärra som tillåter mer misstag, men det är upp till dig.

Som det är nämnt ovan.. börja med lite mindre roderutslag och börja lite lungt så löser det sig.

/Mvh J

JK
2008-10-23, 14:14
Tack så mycket för svaren allihop!

jaka
2008-10-23, 15:11
Hej!
Viktigast att komma ihåg är att man förr eller senare alltid kommer att krascha.
Får ibland intrycket av at nybörjare tror att man klarar sig med ett flygplan...

js_
2008-10-23, 15:42
Du kan ju se här ,hur det är att lära sig den hårda vägen:)
Dom flesta börja flyga utan simulator,och ingen visste nåt om hur man ställde in nånting.
http://www.youtube.com/watch?v=McPcNI6QZhI

McRegor
2008-10-23, 16:26
Hej!
Viktigast att komma ihåg är att man förr eller senare alltid kommer att krascha.
Får ibland intrycket av at nybörjare tror att man klarar sig med ett flygplan...
Hej,
Här måste jag hålla med Jaka helt. Man läser ibland att en trainer är "onödig" och att man blir less den på 2 veckor. Det är inte min och tydligen inte heller Jakas erfarenhet. Frånsett att den är en aning enklare - eller kanske säkrare - att flyga så är den ofta också lite stabilare byggd än en lättvikts 3D-kärra. Och är det inte en alltför utpräglad trainer så kan man busflyga rätt hårt även med en sån enkel maskin. Och när man lärt sig såpass att man tar steget till en mera avancerad maskin så är det inte fel att ha en reservkärra...:)
Tro inte att ni bara använder den i 2 veckor och sen blir den hängande på en vägg för all framtid.... Den kommer att plockas fram för busflyg, avslappande flygning och inte minst som reservkärra efter att ni gjort en lite hård landning med den nya, fina 3D-kärran..:) Jodå, det finns visst dom som "aldrig" krashar - men dom är sällsynta...
Så var inte rädda att skaffa en trainer som förstakärra - oavsett om det är en eldriven eller förbränningsmotordriven så kommer ni att behöva den. Och överlever den (mot förmodan) era första veckor så kommer ni även att ha glädje av den senare - var så säker.
Bara mina små "ören" hälsar
Roger

bokis
2008-10-23, 16:43
Instämmer i detta Roger o Jaka..Ett plus i kanten är att om man väljer en bra trainer så är det hur kul som helst! Jag flyger mer än gärna en kul trainer,som avkoppling är det oöverträffat och som avrostning efter ett längre uppehåll.
Och kraschar ,det gör vi alla som har börjat flyga o vågar prova nya grejor,det hör liksom till..
En vis man på detta forum sa till mig: -Det här är ju en j-la fakirhobby vi pysslar med..:sarcastic:
El eller förbränning: spelar ingen roll,huvudsaken är att man trivs med det man gör..:cheers2:

sundqvistjohan
2008-10-23, 16:59
Mitt första metanolflyg var en 3D-maskin (Twist 3D 40). Det gick bra och planet är helt ännu (hade erfarenhet av segelplan, simulator och några elmodeller innan).

Håller ändå med Jaka, Roger och Bokis. En trainer kan man ha mycket kul med även när man passerat nybörjarstadiet. Ett par tips kommer nedan:

- En högvingad trainer är utmärkt att hänga en kamera på, man kan ta bilder och videosnuttar från luften och senare också försöka sig på att filma kompisens flygplan (air-to-air). En utmaning som verkligen ger adrenalinkickar.

- Montera pontoner på den högvingade trainern och pröva på sjöflyg (själv har jag inte testat detta ännu, men jag har skaffat pontoner till min Cub och ser fram emot att starta och landa på vatten nästa säsong).

JK
2008-10-24, 10:19
Tack för svaren.:)
Jag funderar på nåt i stil med denna: http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=22_41&products_id=4953
Men det kanske ska vara en trainer ändå...
Mycket möjligt att det blir heli också... Svårt val:D

sundqvistjohan
2008-10-24, 16:03
Hej!

Förstår att Mini Pulse XT ARF lockar, verkar vara en mycket fin kärra med fina flygegenskaper om man får tro recensionerna på http://www.rcuniverse.com/product_guide/kitratings.cfm?kit_id=4607

Men... En enda hård landning eller en krasch kan göra planet till kaffeved, en balsakärra med konstflygegenskaper i denna storlek är byggd så att planet ska vara så lätt som möjligt, då tål det heller inga "hårda tag".

Vill du ha en kärra med 3D-egenskaper som första modell skulle jag istället rekommendera Great Planes Yak 55 Flightflex i samma storleksklass.
Fördelarna med denna?
- Inget landningsställ (landningsstället på Mini Pulse XT tål inga hårda sättningar enligt recensionerna)
- Materialet tål en hel del, kan repareras med smältlimpistol om man kvaddar ordentligt
- Orkar med vertikalstigningar och hovring med medföljande borstmotor och 3-cells LiPo (kör inte fullgas i längre perioder då motorn i så fall överhettas)

Negativt:
- Är förstås mycket fulare än en balsakärra, men praktisk med blixtlås till kabinutrymmet, lätt att komma åt elektroniken och batteriet.
- Knife edge funkar inte, kroppen böjer sig när man ger stort sidroderutslag så kniveggen blir väldigt fladdrig.

Övrigt - kärran är nog inte så känslig för köld som t.ex. depron. Jag har flugit min U-Can-Do (samma material) i -20 grader utan problem (materialet är något mera skört i minusgrader, men betydligt mer hållbart och lättare att reparera än motsvarande balsakärra).
Bränner man motorn är det bara att uppgradera till borstlöst. Jag tycker att min FlightFlex-kärra var en utmärkt 3D-trainer som dessutom gav mig självförtroendet att gå direkt till 3D-metanolflyg utan att flyga trainer först.

Här en liten filmsnutt från då jag höll på att lära mig hovra i januari 2006. Modellen i filmen är utrustad med originalmotorn och 3-cells Lipo 1250 mAh. YAK 55 FlightFlex och U-Can-Do EP är gjorda av samma material.

YouTube - U-can-do EP

jaka
2008-10-24, 20:23
Hej!
Håller med..! Den kärran är inte lämplig alls som förstakärra!!!
Högvingad och större är vad som gäller ...runt 160-200cm och naturligtvis ska du gå med i en klubb...om du inte redan är klubbansluten, samt naturligtvis ta hjälp av någon flygkunning i klubben.

KenPro
2008-10-24, 20:44
Om man har talang för sånt här, tränat mycket i simulator och är van vid det tekniska så skulle du kunna börja med nästan vad som helst. Efter att ha tävlat i buggy i många år så köpte jag en F3A trainer med en OS 46 som första plan. Jag är nogrann av naturen så planet blev bra ihopsatt för att vara första gången, motorer o elektroniken kunde jag sen innan o det var inget som helst problem att flyga detta plan. Det hade iofs väldigt bra glidtal och man kunde göra fina landingar relativt lätt, det är viktigt att ett plan är lätt för att få det mer förlåtande vid landing o vissa manövrar. Planet levde dock inte mer än 5-7 liter sen körde jag på en limbolina o planet gick backen. Därefter har jag bara köpt acrobat o 3D plan då jag gillar denna typ av flygning. Har du inte känslan av att kunna bemästra alla plan i simulatorn o kunna sätta ner modellen där du vill gång efter gång så är nog en trainer en bra början. Nervositet, dåligt injusterad modell väder o vind kan göra det jobbigt de första turerna men sen släpper det där o man söker nya o svårarae utmaningar.

JK
2008-10-27, 13:09
Kanske det här vore bättre att börja med? http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=691&osCsid=4234d413b9e9235ba3a04f1ce3f58f13

Om jag ska flyga endast i klubb med större plan blir det nog inte mycket flygning tyvärr. Så det ska vara en parkflyer...

sundqvistjohan
2008-10-27, 14:32
Vet inget om planet, men översättningen av produktbeskrivningen var obetalbar :icon_wink:

JK
2008-10-27, 14:45
Håller med.:D

jocke1963
2008-10-27, 14:48
Jag inledde min karriär i vintras med typ en sånhärna, en "GWS Formosa-kopia"
http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=700&pid=EP-503

Det gick åt en del lim i början :), men efter ett antal timmar i simmen, ett borstlös motorpaket o lipo-ack blev den skoj.
Original-borstmotorn är trist och orkar inte dra dig ur kritiska situationer....

Billigt paket, men då behöver man ju å andra sidan inte vara så nervös när man flyger första gångerna.

Köp till en propräddare o ta bort landningsstället, så buklandar du den utan problem på gräs.

DanneG
2008-10-27, 14:52
Kanske det här vore bättre att börja med? http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=691&osCsid=4234d413b9e9235ba3a04f1ce3f58f13

Om jag ska flyga endast i klubb med större plan blir det nog inte mycket flygning tyvärr. Så det ska vara en parkflyer...

Detta är en mkt snäll kärra, ganska gedigen med balsakropp.
Landningsställen är dock ganska mjuka, men de går att böja tillbaka till rätt form vid hård landsättning :)
Att man behöver en högvingad kärra runt 2 meter håller jag inte med om.
Jag lärde mig flyga med en kyosho spree sport. En liten lågvingad elkärra som är väldigt snäll.

Balsakärror är ofta skörare men och det blir lite mer reparera mellan flygningarna i början.

Men jag håller med Johan, YAK 55 FlightFlex och U-Can-Do EP från Greatplanes är utmärkta startmodeller som även klarar 3D flygning.
jag har haft en Yak55, och visst så underbart vacker kanske den inte är
men den fyller sin funktion. Och är faktiskt riktigt rolig.
http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=710
YouTube - ElectriFly Yak 55 3D EP ARF FlightFlex
YouTube - ElectriFly U-Can-Do 3D EP ARF FlightFlex

DanneG
2008-10-27, 14:57
Glömde nästan, denna
http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=778
Multiplex TwinStar II
Den är i samma material som Acromastern, riktigt tålig. Detta är även
en kanonfin vinterkärra då den saknar landställ, men är det vått gräs
snö eller is kan man starta på buken. Kanonsnäll, högvingad med borstade motorer. har sett en sådan här klippa en lyktstolpe med ena vinghalvan.
Blev en liten inbuktning på vingen och skruven som håller fast vingen gick av, bara ersätta den plastskruven och flyga igen.

JK
2008-10-27, 16:19
Är Plug-n-play version av ultra stick nåt att ha eller ska jag plocka ihop utrustningen till den själv? Vilka servon, motor, fartreglage och ack rekommanderar ni isf?
http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=693

McRegor
2008-10-27, 16:30
Hej,
Kan definitivt hålla med om att Mini Ultra Stick är en snäll kärra "buskärra" utan hyss MEN - den far dit man siktar in nosen så självstabilitet har den inte. I mina ögon en bra andrakärra som är betydligt tåligare än många 3D-kärror (vilket denna inte är) men jag ställer mig ändå lite tveksam till att rekommendera den som första RC-kärra. Min har jag flugit med oerhört mycket och det som gått sönder är landställsinfästningen - den bör man som vanligt förstärka men frånsett detta så är den förhållandevis stabilt byggd. Jag har skrivit några ord om min kärra här - http://www.mcregor.se/MiniUltraStick.htm
Kommer inte ihåg om vi redan rekommenderat t ex Multiplex Easy Star men varför inte börja med nåt liknande - jag tvivlar på att du blir less på den inom 2 veckor...:) Många bygger så småningom om t ex om sina ES till fotokärror - andra använder dom som seglare (!) när förhållandena är bra. Och den är klart hållbarare än många andra kärror och det är ingen dålig egenskap för en nybörjarkärra.
Har många gånger sett liknande trådar som går ut på att man "skall lära sig springa innan man kan gå"...om ni förstår liknelsen..:) Det är mycket roligare att komma hem med en hel kärra - om än inte så häftig - som man faktiskt flugit än med en "snygg" men trasig 3D-kärra som man inte riktigt klarade av. Och flygtid är vad man behöver i början - inte reparationstid även om det också är nyttigt.
Hälsningar
Roger

JK
2008-10-27, 16:39
Tror du inte det borde gå bra med Ultra stick när jag har flygit i sim först?

McRegor
2008-10-27, 18:59
Hej Johan,
Det finns givetvis nybörjare som har enorm talang - för dom är inget omöjligt !
Men att flyga i Sim och i verkligheten är inte riktigt samma sak - det tror jag har avhandlats i denna tråd tidigare.
Huruvida just du klarar detta är helt omöjligt att säga något om.
Min point är att även en enkel kärra som Easy Star är trevlig att flyga - i vart fall med en bra borstlös setup - och på intet sätt en onödig investering som du snabbt blir less på. Dessutom har den två uppenbara fördelar framför häftigare 3D-kärror i balsa - den är oerhört mycket motståndskraftigare mot "misshandel" och den är inte minst betydligt enklare att flyga. Och har du inte tillgång till ett riktigt fält så kan du landa nästan varsomhelst utan risk för att landstället bryts loss från kroppen - det finns nämligen inget landställ..:) Inga problem med starten heller även om fältet är dåligt -bara att kasta iväg den. Och propellern sitter skyddad så du lär inte smälla många proppar heller.
Men valet är slutligen ditt eget - ingen av oss här på Forumet kan med någon som helst säkerhet säga att du "klarar" att flyga t ex en Mini Ultra Stick.
Hälsningar
Roger

JK
2008-10-27, 19:04
Jag tror nästan det får bli en Mini Ultra stick... Ska inte klaga på er om jag kraschar.:D

Var tror ni om detta setup?

Motor: E-flite park 450
Fartreglage: Kom gärna med förslag. Ska kunna köpas från www.modellhobby.com...
Servon: ??? Förslag?:)
Ackar: DesirePower 2200mAh 3S 22C/40C
Mottagare: AR6200
Sändare: Spektrum DX6i
Skidor till vintern: http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=833
Laddare: iMax B5
Propeller: ???

Nu vet jag inte alls om jag har missat nåt för att bli flygklar... Lim?

Daniel L
2008-10-27, 19:35
såg att man kunde köpa ett paket av ömh med den modellen så maila dem om priset då fick man ju servon motor fartreglaget osv.

tror du klarar av den modellen bara du ställer ner utslagen lite dock inte för mycket för då riskerar den attt bli för seg.
har du inte tillgång till ett fält eller en stor öppen och jämn yta så tycker jag att du ska strunta i ställen.

JK
2008-10-27, 19:43
Misstänker att det är denna: http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=693

Daniel L
2008-10-27, 19:55
ja det var den jag menade sorry om jag förvirrade dig.

JK
2008-10-27, 20:03
Men är det bra utrustning som följer med den?

Daniel L
2008-10-27, 20:40
det ser inte ut som några låg kvalitets saker.
E flite är väll inte ett super märke men det är absolut inget lågkvalite märke.
Detta har jag bara läst på forum här och där så jag har ingen praktisk erfarenhet av märket.

Daniel L
2008-10-27, 21:06
det du borde göra om du köper denna modell vilket inte är den bästa för en nybörjare doch inte den sämsta.
du borde sätta dig framför simulatorn och träna i den tills du kan starta, flyga i ca 5min och sedan landa på ett kontrollerat sätt. detta ska du klara av med alla plan i simulatorn. okej har du 70st plan så behöver du väll inte kunna riktigt alla, men du ska kunna behärska alla på ett sådant sett att du kan planera din flygning.

t.ex: flyga lite 8:or och nollor.
landa konrtollerat

sätt gärna på lite vind i simulatorn. få även vinden att ändra hastighet och riktning.
Försök också sätta dig i situationer som du inte kan och träna tills du kan ta dig ur dem med ett helt plan.

när du lärt dig detta så borde du kunna hantera planet något så där bra med mindre utslag.
Det bästa hade varit om du hade kunnat flyga dubbelkomando med någon så du får känna på det lite.

Försök att flyga med någon innan du köper planet vem vet du kanske ändrar dig.

Nyroth
2008-10-27, 21:08
E-Flite är en tillverkare som gör mycket prisvärda produkter.
Samma grupp som gör de populära Hangar 9 modellerna.
Kännetecknade för E-Flite är att dom lägger ner mycket energi på att leverera bra grejer som funkar för både nybörjare och sportpiloter.
Ser att ÖMH listar Sticken som en nyhet, det var den för 3 år sedan. Men det spelar mindre roll för dig.
Grejerna som levereras i kitet funkar bra.

Lycka till,
Nyroth

DanneG
2008-10-28, 12:29
Ser att ÖMH listar Sticken som en nyhet, det var den för 3 år sedan.

Lite OT men var ser du att den listas som nyhet?

Nyroth
2008-10-28, 14:13
Hej Daniel,
När jag använde sök funktionen för att hitta ''Mini stick'' då kommer det upp två svar, den ena är ARF kitet (endast flygplan) och där står det Nyhet i produktinformationen.
http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=691
Mvh,
Niklas

jaka
2008-10-28, 14:44
Hej!
Har du långt till en flygklubb och vill flyga på närmsta fotbollsplan/åker så satsa på något helt byggt i plast (Depron eller liknande) ...inte en träkärra som du senast gav exempel på.
En träkärra går så lätt sönder. En plastkärra av Depron emellertid, håller för alla krascher du gör i början. Satsa på något högvingat med outrunnermotor runt metern i spänvidd, något du kan kasta iväg, som inte behöver startas från marken och som håller för lite hårda törnar.

JK
2008-10-28, 20:55
Har redan beställt en Mini Ultra Stick.:)
Kanske ska flyga dom första gångerna med en erfaren flygare...

Daniel L
2008-10-28, 21:04
det skulle spara dig mycket pengar och ge dig mer flyg timmar

DanneG
2008-10-28, 21:30
Håller med, om inte annat så kan de bete sig lite "speciellt" innan man trimmat in en ny modell

JK
2008-10-28, 21:40
Jo, det är nog bäst att jag gör så. Tråkigt om man ska reperera planet efter första flygturen...:D
Men det verkar ju iallafall vara ett bra plan, dom som har det verkar vara mycket nöjda med det.

JK
2008-10-29, 13:24
Kan ju skriva vad jag beställde. Så får ni skriva om det är helt fel grejer eller inte.:D

Mini Ultra Stick, Hade beställt PNP versionen, men den var slut så jag fick ARF versionen istället med samma grejor som är installerade i PNP versionen.

Ack: Desire Power 2200mAh 3S 30C/55C

Laddare: iMax B8 + HopWo switchad nätaggregat 10A

Lim: CyA Pro medium

Köpte också ett par Dubro skidor och ett 1,5 mm balsaflak till att förstärka landstället.

JK
2008-10-29, 16:03
Ingen som har någon kommentar? Funderar på om iMax laddaren kanske inte var ett så bra köp ändå. Läste lite om den och den verkar ha fått ganska dålig kritik...

jocke1963
2008-10-29, 17:29
Ingen som har någon kommentar? Funderar på om iMax laddaren kanske inte var ett så bra köp ändå. Läste lite om den och den verkar ha fått ganska dålig kritik...

För mig som köper både från HongKong och hos svenska handlare, ser det ut som ett bra paket. Om nu laddaren skulle vara kass, har du ju köpt den från ÖMH, då är det ju enklare att reklamera den om den skulle strula. Det är ju struligare att göra om man köpt den från utlandet.

Vad har du tänkt dig för radio ?
Själv kör jag med Futaba 6EX 2.4 Ghz, kanon-nöjd med den, skulle dock inte skada med 10-20 modellminnen till...å billigare mottagare.. :)

JK
2008-10-29, 17:39
Har en spektrum DX6i. Verkar vara bra fast lite plastig är den.:)

JK
2008-10-31, 12:20
Idag kom grejorna! Har än så länga lyckats montera landningsstället och påföra CA lim på fingrarna... Oops:D

Daniel L
2008-10-31, 13:52
bilder!!!!!

JK
2008-10-31, 17:08
Har ingen lust att ta bilder av mina nybörjarmisstag, tror inte det är så intressant heller.;)

Har redan hunnit klanta mig rätt så rejält.:D Skulle limma fast motorspantet och hann inte trycka in det helt nederst till vänster innan limmet torkade. Så det är snett ca en mm. Vad ska jag göra?

Upptäckte också att det behövs en massa miniverktyg som jag inte har. Hade inte tänkt på det.:/

Daniel L
2008-10-31, 18:31
desto mer anledning till att fota allt så vi lättare kan ge råd och hjälpa dig.

du har väll tränat mycket i simulatorn nu va;)

Vilket lim använder du??

JK
2008-10-31, 19:08
CA medium misstänker att det är för snabbtorkande.
Men eftersom jag egentligen beställde en färdigbyggd kärra (den var slut så jag fick en ARF istället) har jag inte alls tänkt på lim och verktyg... Dumt av mig.

På ÖMH sa dom att dom ville skicka med samma grejor som följde med PNP versionen, men jag har fått några E-sky EK2-0508 servon. Dom kostar bara 125 kr så det är väl bara skräp?

Fartreglaget var deras eget, är väl ok antar jag: http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=130_131_133&products_id=5799&osCsid=830d64627ff914d9208182213cd1487a

Men förutom att jag har monterat motorspantet snett, inte har dom verktyg som behövs, nätagreggatet inte passar till laddaren, laddaren inte passar til acken, servona troligen är värdelösa, inte har någon Y-kabel, inte har det lim som behövs, inte fattar hur man kopplar ihop ESC och ack och inte fattar nånting iövrigt går det jättebra!! :D

Ser fram emot att inte vara nybörjare inom den här hobbyn...

Zkeeter
2008-10-31, 23:08
Jag har både limmat fingrar i modeller och strumpor i parkett så du behöver inte skämmas!
Det kan snarare vara bra för oss alla att veta vad vi behöver tänka på när det gäller att lotsa in nybörjarna i denna underbara hobby...
Anser att jag fortfarande är nybörjare så kom med dina intryck. Man lär så länge man lever, med andra ord jag kommer säkert att lära något från ditt bygge!
Lägg in bilder från ditt bygge, ALLT kommer inte att bli perfekt, men vi lär av det och fixar lösningar som vi delar med oss av, och går vidare därifrån!
SÅ JOBBA VIDARE!
Du ska nog se att du får upp ditt flygetyg.

Mr J
2008-11-01, 10:52
Men förutom att jag har monterat motorspantet snett, inte har dom verktyg som behövs, nätagreggatet inte passar till laddaren, laddaren inte passar til acken, servona troligen är värdelösa, inte har någon Y-kabel, inte har det lim som behövs, inte fattar hur man kopplar ihop ESC och ack och inte fattar nånting iövrigt går det jättebra!! :D

Ser fram emot att inte vara nybörjare inom den här hobbyn...

Med den inställningen kommer du att gå långt innom den här hobbyn... :sarcastic:

JK
2008-11-01, 12:18
Med den inställningen kommer du att gå långt innom den här hobbyn... :sarcastic:
Det gäller att vara positiv. Jag har ju faktiskt lyckats skruva fast landningstället och montera stabbe och sidoroder. Desutom har jag lärt mig att CA lim inte är trevligt att få på fingrarna och att man inte ska använda den snabbtorkande varianten till att limma motorspant.:D

Här kommer en illustrerat avhandling över mina problem och lösningar. Som ni kommer att upptäcka vet jag inte lösningen på dom flesta så ni är mycket välkomna att hjälpa.:)

Problem 1: Motorspanet snett monterat
Lösning: Lösa upp limmet med debonder, limma fast igen med rätt lim.
http://i272.photobucket.com/albums/jj169/kjaer91/MiniUltraStick2.jpg

Problem 2: Har inte alla verktyg som behövs.
Lösning: Köpa de vertyg som behövs... Skarpsinnig lösning eller hur?;)

Problem 3: Dåliga servon(?). Inga skruvar att montera dom med.
Lösning: Köpa bättre servon. Men vilka? För ej vara för dyra...
http://i272.photobucket.com/albums/jj169/kjaer91/E-skyservo.jpg

Problem 4: Vet inte hur jag ska koppla ihop ack och ESC.
Lösning: ?
http://i272.photobucket.com/albums/jj169/kjaer91/AckESC.jpg

Problem 5: Vet inte hur jag ska koppla ihop laddare och nätaggregat.
Lösning: ?
http://i272.photobucket.com/albums/jj169/kjaer91/Lipoladdarentaggregat.jpg

Problem 6: Balanseringsladdningskontakten på laddare och ack är olika. Balanseringsladdaren är bara för att just balansera eller hur? Hur gör man när man ska ladda batteriet då?
Lösning: ?


Och till slut en bild på hela planet:
http://i272.photobucket.com/albums/jj169/kjaer91/MiniUltraStick.jpg

jocke1963
2008-11-01, 16:20
Problem 1: Motorspanet snett monterat
Lösning: Lösa upp limmet med debonder, limma fast igen med rätt lim.

Problem 2: Har inte alla verktyg som behövs.
Lösning: Köpa de vertyg som behövs... Skarpsinnig lösning eller hur?;)

Problem 3: Dåliga servon(?). Inga skruvar att montera dom med.
Lösning: Köpa bättre servon. Men vilka? För ej vara för dyra...

Problem 4: Vet inte hur jag ska koppla ihop ack och ESC.
Lösning: ?

Problem 5: Vet inte hur jag ska koppla ihop laddare och nätaggregat.
Lösning: ?

Problem 6: Hur gör man när man ska ladda batteriet då?
Lösning: ?

Och till slut en bild på hela planet:



1. Bra lösning. :)

2. Bra lösning. :sarcastic:

3. Varför skulle de vara så dåliga ? Ser ut som e-sky-servon ? Har ett sånt i ett av mina plan, funkar bra. Menar du månne att de är för svaga ? Köp skruv på järnaffärn.

4. Rekommenderar Deans-kontakter, ser ut som ett T.

5. Köpte du inte från ÖMH ? Kolla om de har adapters.

6. Man laddar via den vita balanseringskontakten.

Snygg kärra !!

DaEk
2008-11-01, 17:09
Hej, angående hur man kopplar ihop reglaget och acket måste jag får rekomendera guldkontakter 4mm. De är lätta att löda och minst energiförluster. Dessutom är de mer strömtåliga än t.ex multiplex som har en begränsning på runt 50 ampere har jag för mig

Har ett system där jag har hane på svart och hona på röd och tvärtom på reglaget självklart så jag inte kan koppla fel. Dessutom är det jätteenkelt att seriekoppla. Ena ackets + med andra ackets -. Körde förut multiplex kontakter men tycker att guldkontaktssystemet är 10 gånger bättre.

Mr J
2008-11-01, 18:56
Jag tror inte att det är nåt fel på E-sky servona, jag hade en liten helikopter med E-sky prylar, funkade alldeles utmärkt...

Det är lite svårt att se hur snett ditt motorfäste är på bilderna, ofta så riktar man motorn lite grann neråt och till höger för att kompensera för vidmoment och rotationsriktning, har du tur så pekar motorn fel "åt rätt håll" :stupido2:

Men att ta loss motorspantet och limma om det tycker jag är lite overkill, om det nu inte är jättefel, lite enklare är att lägga brickor bakom motorns fästöron tills du är nöjd med vinkeln.

Vad det gäller kontakter så är det upp till dig vad du vill använda, bara dom klarar strömstyrkan (Ampere). Det är tycke och smak som bestämmer och som sagt hur många Ampere dom skall tåla, de vanligaste är runda guldkontakter (finns i olika diametrar för olika strömstyrkor), Deans, oftast röda, platta stift som sitter i formen av ett T så att det inte går att vända fel, Multiplex högströmskontakter, oftast gröna, har tre stift per pol.

När det gäller laddaren, så är det inte så kinkigt med strömmen från nätaggregatet, det är bara att pussla ihop nåt lämpligt, typ ett par skruvar i en träplatta där du kan sätta laddarens krokodilklämmor.
Eller så kan du kapa kabeln från laddaren och sätta ett par honor till banankontakter, och sätta bananproppar på sladdbiten med krokodilklämmorna, så kan du enkelt skifta mellan nätaggregat och bilbatteri.

Balanseringen skall vara inkopplad när du laddar, en del hobbyhandlare har kontakter så att man kan löda ihop en adapter mellan olika kontaktstandarder.

Lycka till!

JK
2008-11-01, 19:56
Tusen tack för svaren! Har varit en stor hjälp.:thumbup:

Ang. Servon: Det är E-sky EK2-0508 digitala servon. Jag blev lite misstänksam eftersom dom var så billiga (125 kr).
Dom har en dragkraft på 1 kg. För lite?

Ang. Motorfästet: Min pekar uppåt och åt vänster så det vart ju så fel det kunde bli.:sarcastic: Får se kanske tar loss det eller också löser jag det med några brickor istället... Jag glömde nämligen också sätta fast blind nutsen
innan jag limmade fast motorspantet (vad heter det - fäste eller spant?).

Dom kommer kanske på plats när jag skruvar fast motorn riktigt, men tycker nästan det är bättre att göra om och göra rätt från början.
Hade ju lite bråttom i början. Ville ju ut och flyga och det skulle ju bara ta ett par timmar att montera ihop... Nu är jag klokare.:)

Ang. koppling mellan laddare och aggregat:
Eller så kan du kapa kabeln från laddaren och sätta ett par honor till banankontakter
Så här långt förstod jag, men det här fattar jag inte riktigt.:stupido2:

och sätta bananproppar på sladdbiten med krokodilklämmorna,


Men nu tror jag faktiskt jag har någorlunda koll på vad som fattas.
Ska skriva en lista innan jag beställer så ni kan rätta mig om jag har glömt nåt igen.


Snygg kärra !! Tack!


Lycka till! Tack.:)

pgrts
2008-11-02, 08:05
Angående motorfästet så verkar det som att du har fått en aning riktning nedåt och åt höger vilket inte är ovanligt. Det bör inte påverka din flygning negativt.

Servon är tillräckligt starka - det behövs bara små grejor till MUS-en.

Jag har lite svårt att se precis hur kontakterna ser ut på din svarta 12V eliminator men klämmorna från laddaren är bra att ha när du är ute på fältet.
Jag tror att du oftare behöver ladda grån ett batteri än från 230 vägguttag om du inte har 230 Volt på flygfältet vilket inte är så vanligt.

Det ser ut som att sladden i eliminatorn sitter med banankontakter.
Kan du inte dra ut kontakten en mmm och klämma "krokodilen" direkt på stiftet som sitter halvvägs in? En tejpbit hjälper till att hålla det på plats.

Du borde dessutom ha fått med ytterligare några kablar till laddaren?
http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/261/large/1_kroko.JPG
Du får skaffa motsvarande kontakter till ditt fartreglage och batteri så kan du ladda (utan balansering). http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/261/large/1_battkont.JPG

JK
2008-11-02, 16:24
Servon är tillräckligt starka - det behövs bara små grejor till MUS-en. Vad bra.:)


Det ser ut som att sladden i eliminatorn sitter med banankontakter.
Kan du inte dra ut kontakten en mmm och klämma "krokodilen" direkt på stiftet som sitter halvvägs in? En tejpbit hjälper till att hålla det på plats.
Har löst det nu, det går att skruva ut kontakterna och sätta i en skruv eller liknande. Inte så snyggt, men det funkar i allafall


Du borde dessutom ha fått med ytterligare några kablar till laddaren?
http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/261/large/1_kroko.JPG
Du får skaffa motsvarande kontakter till ditt fartreglage och batteri så kan du ladda (utan balansering). http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/261/large/1_battkont.JPG
OK.:) Så när man balanserar då laddas acken inte eller?

Det står här att det inte följer med kabel till temperatursensoren? Vad ska man ha för att få den att funka?

Vid en närmare koll upptäckte jag att balanseringkontakten på acken faktiskt passar i laddaren så det var ju skönt att slippa göra en adapter.

Däremot tycker jag inte kontakten på servona passar i mottagaren.. kan det verkligen stämma eller krävs det bara lite våld för att få dom på plats??


Men det som fattas är altså förljande:

CA lim, tunn och långsam.
CA debonder
T-kontakter för ack och ESC
Skruvar till servomontering
Y-kabel till skevroderservon
Krympslang.
Liten insex nyckel
Kardborre band

Lödkolv och lödtenn, samt små borrar har jag fått tag på.

Har jag glömt nåt?

Setupen kommer att bli följande:
E-flite park 450
30A Power ESC (ÖMH´s eget märke)
Desire Power 2200 mAh 33C
E-sky EK2-0508 digitala servon
AR6200 mottagare

Tycker ni det verkar vara ett ok setup?

jaka
2008-11-02, 17:00
Hej!
Lite tips!
Skippa Debonder...Det är dyrt och inte speciellt bra . Mycket bättre är ren nitromethan ...som gammal modellflygare blandar jag mitt bränsle själv och har därför nitro hemma. Men har du inte tillgång till nitro så strunta i alla fall i Debondern, den löser inte alls upp Ca lim så bra.

När det gäller hur du kopplar fartregalget till accen så montera 3,5 eller 4mm kontakter. Kjell &Company har bra kontakter (röda) liksom MFT (blå).
En bra lödkolv är oersättlig i den här hobbyn. En med järnpläterad spets rekommenderas. Weller gör bra lödkolvar. Lämlig styrka är 50-80W. Själv har jag en 33 år gammal termostatstyrd Weller på 50W och den kan man byta spetsar på så att man kan läda allt från IC- kretsar till 5-6mm landställsben utan problem. Lödtenn för radiobruk finns på Elfa liksom Weller lödkolvar.
Ska du löda annat där du behöver större styrka i lödfogen som t.ex pianotråd till landningställ och linkar är "Stay-Brite" lödtenn med silver helt outstanding. "Stay-Brite" finns hos Minicars i
Uppsala.

För att ladda LiPo accen måste du ha dels 2st banankontakter (passar på laddarens urtag) och de ovan nämnda Kjell & Company/MFT kontakterna, en på accen och en på laddsladden. I början behöver du inte koppla in balanseringskontakten. Men senare är det ju bra att kunna balansera accen.

Gå sedan med i en flygklubb och be om hjälp med intrimning och flyghjälp.

Hälsningar!
Jan K
Väsby MF

JK
2008-11-02, 19:40
Tack för svaret!
Men hur gör jag med servokontakterna? Dom går väldigt trögt i och jag vågar inte trycka så hårt, ska det vara så eller är det fel kontakt?

Flowtu
2008-11-02, 22:36
Det är så att om du tittar på kontakten på ena sidan är det en plast list eller vad man ska säga som är medgjutet på vissa kontakter bara för att på viss mottagare så ska man inte kunnna koppla in på fel håll... men ta en kniv och skär bort plasten och testa igen

Spektrum power!!!!!!!!!!!!!!!

JK
2008-11-03, 08:46
OK.
Kan det här månne vara temperaturgrejen som man ska koppla in i temperatursensor porten på imax´en? http://i272.photobucket.com/albums/jj169/kjaer91/MiniUltraStick026.jpg

Funderar på en sak. Det står att man ska ha ackar på mellan 1200 och 2100 mAh till motorn. Min är på 2200 mAh? Går det bra ändå eller?

Daniel L
2008-11-03, 12:13
ja det är temperatur sensorn.
Att din ack ligger på 2200mah gör ingenting, det är bara ett mått på hur länge acken kommer att hålla spänningen uppe.
Det du behöver hålla koll på är volten, hur många ampere och i vissa fall vikten.

JK
2008-11-03, 12:27
Aha, på så sätt.
Tack för hjälpen!
Nu har jag beställt dom grejorna som fattades så förhoppningsvis blir planet flygklart om några dagar.:)

JK
2008-11-04, 13:15
Sådär, idag kom de grejorna så nu kan jag få planet klart!

En fråga bara:)
Visst borde det gå bra att lösa CA limmet med aceton?

jaka
2008-11-04, 17:00
Hej!
Aceton löser inte upp torkat Ca lim!!!
Däremot kan man använda aceton för att få bort ca-lim som precis har hälts ut ,t.ex på ett bord eller dylikt. Men att lösa upp Ca lim som torkat med aceton går inte (rättare sagt tar många timmar )...det är alltså inte något man kan pensla på på en limfog och tro att limmet ska lossa. Bättre då att fräsa bort träspantet med en Dremel med frästrissa eller skära bort spantet men en hobbykniv och ersätta spantet med ett hemmagjort.

JK
2008-11-04, 20:00
Nähä, synd att det inte går. Får prova med några brickor eller debonder. Göra eget motorspant är inte aktuellt...

JK
2008-11-05, 16:40
Var inget ändå::)

JK
2008-11-05, 19:14
Nu har jag lödat och kopplat ihop grejorna, och bundit mottagaren till sändare trotteln funkar, men inget annat? Vad har jag nu gjort fel?:stupido2:

jocke1963
2008-11-05, 19:16
Bild på kopplingarna ??

JK
2008-11-05, 19:43
Varsågod!
http://i272.photobucket.com/albums/jj169/kjaer91/Provisoriskinstallation.jpg

Det hela är lite provisoriskt ihopsatt nu. Första gången jag lödar så det vart inte alls bra.
Den sista lödningen vart kanske hyffsat, men de andra blev antingen kalllödningar eller övervärmda. Ska låta nån som kan det göra om dom innan jag flyger med planet.
Sen ska motorspantet göras om också...

jocke1963
2008-11-05, 20:38
Syns inte så bra på bilden, men kan det vara så att du satt servokontakterna fel i mottagaren ? Svarta/bruna sladden ska väl oftast sitta "utåt", närmast kanten...?

JK
2008-11-05, 20:56
Kanske det, ska prova att ändra imorgon...

JK
2008-11-06, 15:28
Nu det funka. Johan vara glad nu.:thumbup:

jocke1963
2008-11-06, 16:22
:stupido2:..............:thumbup:

JK
2008-11-06, 21:04
Tack för hjälpen jocke1963! Varför kan dom inte göra kontakter för klantar som mig, så det inte går att vända fel? :hmpf:

Imorgon ska jag försöka löda igen... Sen hoppas jag debondern jag beställde kommer på måndag så jag kan få klart planet.

jocke1963
2008-11-06, 22:34
Varför kan dom inte göra kontakter för klantar som mig, så det inte går att vända fel? :hmpf:


Det finns, men då får du byta till Futaba-grejjer... :)
http://wolfstone.halloweenhost.com/Motors/svoint_RCServos.html#ServoConnectors

JK
2008-11-08, 15:31
Första flygningen börjar så smått närma sig.:)
Elektroniken är installerat och kontakter lödda så planet är i stort sett klart.

Är det här rätt inställningar när jag ska ladda acken?
0.2A 11.1V(3S)
Acken är på 11.1V 2200 mAh och 33C så det borde vara väl vara rätt?
Vad betyder 33C föresten?

DaEk
2008-11-08, 16:07
Vad detta C i 33C står för har jag ingen aning om. Men det betyder i alla vilken ström acket klarar laddas ur/hur mycket den klarar att belastas.

T.ex 1000mah=1Ah. Är det då 33C så klarar det att laddas ur 33 ampere.

2.2 amperetimmar som ditt ack är blir då 2.2x33=72.6 ampere.

Jo, angående det här med laddning. Klarar den att laddas 1c (klarar väll alla lipos) så kan den då laddas med 2.2 ampere. 0.2 ampere så kommer det ta över 10 timmar.

JK
2008-11-08, 18:42
Så då ska det altså vara 2.2 A och 11.1V?

JK
2008-11-08, 20:23
Nu har jag börjat ladda acken. Än så länge har det inte exploderat.:thumbup: Dum fråga, men slår laddaren av själv när acken är fulladdad?

Ännu en dum fråga: Minsta kontakten för balanseringsladdning är 3 celler. Går det att göra nån adapter så man kan ladda 2S eller måste jag köpa en ny laddare? Är nämligen väldigt sugen på att börja med shockys...:crazy_pilot:

DaEk
2008-11-08, 20:53
Så då ska det altså vara 2.2 A och 11.1V?

Hej!

Mycket riktigt.

2.2 amperetimmar klarar den ju teoretiskt att ta ut 2.2 ampere i en timme. För att sedan göra tvärt om. Fylla den på en timme så får man då ladda den på 2.2 ampere.

JK
2008-11-10, 12:14
Idag kom debondern jag hade beställt. Står att den innehåller nitrometan och aceton.

Vad tycker ni? Ska jag limma om motorspantet eller ska jag låta det vara?

Johan77
2008-11-10, 13:08
Hur sitter det idag? tror någon var inne på det förut. Pekar det lite neråt och till höger behöver du inte limma om. Pekar det uppåt kanske det kan vara en idé istället för lägga på massa brickor för att få motorn med lite nervinkel.

/Johan

JK
2008-11-10, 13:24
Sett bakifrån pekar den uppåt och till vänster så jag måste nog limma om den...
Har inga brickor som funkar och det blir inte snyggt heller...

Men nu när jag limmar om den, ska jag då trycka in spantet helt eller eller ska jag låta det peka lite neråt och åt höger?

Mats J
2008-11-10, 13:28
Tryck in spantet helt så blir motorn lagomt riktad,
Så gjorde jag på min i alla fall.

Lycka till med testflygningen.

Mvh Mats J

JK
2008-11-10, 13:57
Ok, då gör jag så.
Tack!

McRegor
2008-11-10, 14:23
Hej,
Skrapa/slipa rent från gammal CA och annat elände..:)
Sen skulle jag limma med epoxi.
Hälsningar
Roger

JK
2008-11-10, 16:14
Hej Roger!
Varför med epoxy? Jag har extra långsamtorkande CA, borde inte det gå lika bra?

Nu har jag äntligen fått loss spantet. Var inte lätt kan jag säga!

McRegor
2008-11-10, 16:40
Hej,
Dels brukar det inte vara någon "hit" att limma med CA två gånger i samma fog - dels fyller epoxin bättre och är lite mera flexibelt - ger helt enkelt ett stabilare förband om du inte har väldigt väl passande ytor - och tidigare "olimmade" ytor. Men det är min erfarenhet - du avgör själv.
Hälsningar
Roger

Daniel L
2008-11-10, 16:45
för att epoxi fyller ut alla hålrum bättre än vad ca gör.
epoxi är också starkare och lite segare ca blir glas hårt och kommer spricka om det vibrerar för mycket.

Daniel L
2008-11-10, 16:47
äh Mcregor, du hann före

Nyroth
2008-11-10, 17:52
Limma med epoxy Johan,

Med CA lim har snart spantet ramlat av igen.

Mvh,
Nyroth

JK
2008-11-10, 17:52
OK, tack för svar!

JK
2008-11-10, 17:57
Limma med epoxy Johan,

Med CA lim har snart spantet ramlat av igen.

Mvh,
Nyroth

Är det verkligen så? Att det inte går alls med CA?

Nyroth
2008-11-10, 18:43
Är det verkligen så? Att det inte går alls med CA?

Vid första bästa mark kontakt, stöt vid ur och i lastning så spricker CA limmet då det är väldigt hårt.

Mvh,
Nyroth

JK
2008-11-10, 21:00
Men är inte hela planet limmat med CA?

Nyroth
2008-11-10, 21:28
Se motor spantet som en änd bit, allt annat är involverat i konstruktionen, medans spantet, med all den vikt motorn tillför, sitter som ett lock på änden av kroppen.
Därav blir den extra utsatt och förtjänar lite bättre lim.
I teorin så funkar det ypperligt med CA även är, men i praktiken så lovar jag att du klarar dig många ggr bättre med lite epoxy, eller rent av vitlim för det spantet.

Mvh,
Nyroth

JK
2008-11-10, 21:59
Okej, på så sätt. Får väl använda epoxi då...:)

Mr Z
2008-11-11, 09:03
Tänkte bara tipsa om att kontakten på desirepower skall passa direkt i laddarens balanseringsuttag. Det gäller bara att sätta den i rätt kontakt och åt rätt håll ;-)

MVH Peter Z

JK
2008-11-11, 09:55
Har upptäckt det.:)

JK
2008-11-11, 11:13
Hittade nån sorts epoxi hemma. Araldite Rapid heter den: http://www.silmid.com/araldite/rapid.htm
Går det bra att använda den?

Nyroth
2008-11-11, 11:41
Perfekt,
Tvätta med lite sprit eller aceton, sedan bara att limma dit.

/ Nyroth

JK
2008-11-11, 12:05
Vad bra, då kanske jag hinner med en liten premiärflygning idag.:)

JK
2008-11-11, 12:55
Sådär, då var den fastlimmat. Tror det vart bra den här gången.:)
Förresten, hur mycket expo tycker ni jag ska här i början?

JK
2008-11-11, 13:02
En annan sak jag undrar lite över är laddaren.
Fläkten har inte gått igång när jag har använt den fast den har blivit ganska varm.
Är det nåt fel på den eller?

JK
2008-11-11, 16:07
Första flygturen blev på ca 10 meter och resulterade i en bruten propeller, en bruten landställsinfästning och att sporren lossnade. Så jag är väldigt nöjd, det blev inga större skador.:D

Hade väl inte fått inställt att rätt för planet började rolla direkt när det startade. Försökte parera det, men det hjälpte inte.

Funderar på att köpa en liten depronkärra så jag får lite flygvana innan jag försöker mig på mini ultra sticken igen... Problemet är bara att min laddare inte har uttag för 2 celler, 3 är minimum... Går det att göra nån adapter eller måste jag köpa en till laddare?

jocke1963
2008-11-11, 18:10
Det finns ju små 3-cellare på 300-350mah, t.ex här:
http://shop.rztec.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=4
jag kör min Plexus på både 2- o 3-cells, den blir klart roligare på 3-cellaren...

McRegor
2008-11-11, 18:29
Hej,
Eftersom man som nybörjare sällan lyckas hålla nere vikten på en depronare så fungerar det säkert bra med 3-cellers - eller snarare bättre om du skall flyga utomhus i vart fall. Dock blir depron skört i kylan så skall du flyga en "shocky-kärra" utomhus denna årstid rekommenderar jag en EPP-kärra - t ex Blade - http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/2/productdet.asp?gid=92&subgid=92&wwwalias=hab_ab&pid=2274
Hälsningar
Roger

JK
2008-11-11, 19:46
Visst borde det gå med ett bugdet på 1500 för en blade om man kör med billiga grejor?
Kan jag flytta över min AR6200 mottagere till en blade eller är den för stor? 2.4 Ghz mottagare är ju tyvärr ganska dyra...

M.B
2008-11-11, 19:48
Visst borde det gå med ett bugdet på 1500 för en blade om man kör med billiga grejor?
Kan jag flytta över min AR6200 mottagere till en blade eller är den för stor? 2.4 Ghz mottagare är ju tyvärr ganska dyra...

Det måste väl gå jag fick en helt gratis så jag betalade inget :thumbup::thumbup:

JK
2008-11-11, 19:56
Det måste väl gå jag fick en helt gratis så jag betalade inget :thumbup::thumbup:
Hmm, jag tar gärna ett gratis också..

Vilken klant jag är, upptäckte att jag skulle ha reverserat skevrodren, nu förstår jag att det inte hjälpte när jag försökte räta up den då.:banghead:

pgrts
2008-11-11, 20:12
Ge inte upp med MUS-en.
Investera i en propsaver om du inte har en sådan - det räddar propellern 80% av de tuffa landningarna.
Sporren i plast är ett skämt. Jag vred till en i 1 mm pianotråd som jag fäste under bakre skruven som håller fast fenan.
Kaststart utan landställ går jättebra. Kolla bara så att du inte har helt feltrimmat skevrodren och att du har TP OK. Ännu bättre är det om en kompis kan kasta modellen till dig innan du blivit varm i kläderna. Massor med expo och små utslag är inte fel tills man är säkrare.
Visst kan du flytta över 6200 mottagaren till en depronmodell - ta loss satellitmottagaren - den behövs inte när du flyger nära dig. Du får troligen inte någon lättare kärra att flyga med depron om du inte gör något "CUB-aktigt". Depron är väldigt skört både inomhus och ute. Ska du träna med något enklare så ta en titt på EPP100 exempelvis - fanns inte - men http://www.airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=678 kan du bygga med samma grejor som en depronmodell och den tål lite större batterier.

McRegor
2008-11-11, 21:16
Hej,
Proppsaver är jag mycket tveksam till när det gäller MUS - min laddar in ca: 350-400 W som max och det tål nog inte proppsavern. Däremot har jag kört med folding-propp och det fungerar utmärkt - skulle tro att det fungerar minst lika bra om man vill testa utan landställ. Men generellt så gäller min första rekommendation - alltså att börja med något mera nybörjaraktigt... Patriks förslag på en EPP 100 är inte fel - den jag byggde till lillgrabben kan du se här - http://www.mcregor.se/DavidsEPP100.htm
Hälsningar
Roger

JK
2008-11-12, 11:39
Har inte gett upp MUS´en - inte alls.
Funderade bara lite på att köpa nåt billigt depronplan så jag får lite flygvana innan jag flyger den igen. Men det är inte säkert det blir av, om jag bara får inställt MUS´en riktigt tror jag inte det är någr problem att flyga den.

Propellernavet blev tyvärr också vridet, vart kan man beställe nya nav? Kanske skulle köpa en folding-prop...

Här är en bild på skadan:
http://i272.photobucket.com/albums/jj169/kjaer91/Frstakraschen.jpg
Hur ska jag laga det?

jocke1963
2008-11-12, 12:45
...
Proppsaver är jag mycket tveksam till när det gäller MUS - min laddar in ca: 350-400 W som max och det tål nog inte proppsavern.....

Kan bara hålla med. Min "Formosa-kopia" har ju genomgått en lyckad hjärttransplantation, sitter ju en borstlös ~300w-spis i den.
Gav upp propräddare när jag skjutit iväg 2 proppar ute i en åker. Motorn drar helt enkelt sönder o-ringarna... :sarcastic:

JK
2008-11-12, 16:15
Vilken folding-prop tycker ni jag ska köpa? Motorn är en E-flite 450 med 4 mm shaft.
Landställsfästet... Är det bara och limma med epoxy eller?

JK
2008-11-12, 18:45
Någon? Vill gärna bli flygklar igen snart.:)

JK
2008-11-12, 21:05
Vad tror ni om detta? http://www.fullkontroll.se/mpj7006-fallproppspinner-adapter-axel-p-1867.html och http://www.fullkontroll.se/13362515-graupner-fallpropblad-10x6-bladbredd-p-2528.html

McRegor
2008-11-12, 21:29
Hej,
Om du har 4 mm motoraxel så passar ju det navet.
Sen beror det bl a på motorns KV vilken propp du skall använda.
Min Dynomax-rova har ett KV på 1200 och jag kör med Graupner Cam Folding 9*6" - det ger med Desire-Power 3S2500 drygt 350 W inmatat vilket är mycket mera än vad du som nybörjare har behov av - kärran fungerar bra på klart lägre effekt. Undvik alltför stor snurra - speciellt om du inte har mätmöjligheter. Risken är att du belastar drivlinan alltför mycket vilket känns onödigt.
Hälsningar
Roger

Boost III
2008-11-12, 22:01
Hej!
Har skaffat Phoenix RC sim och en sändare för ett par veckor sen.
I simmen tycker jag det går väldigt bra att flyga lite svårare plan som Acromaster och Minikatana så länge jag inte blir allt för vågat och flyger knivegg lite för nära marken eller liknande.:D

Min fråga är att om jag behärskar såna plan i simmen borde det inte gå bra att starta med en 3D parkflyer i verkligheten också om jag ställer in roderutslagen så att den flygar lite snällare?

Tack på förhand?

Jo förmodligen skulle det gå rätt bra...MEN du kommer kracha tungt ett flertal ggr 4 shore..vad du borde skaffa då är en epp kärra,,då kan du skaffa vad som hellst dom klarar ju våldsamma störtar!

JK
2008-11-13, 08:56
Hej,
Om du har 4 mm motoraxel så passar ju det navet.
Sen beror det bl a på motorns KV vilken propp du skall använda.
Min Dynomax-rova har ett KV på 1200 och jag kör med Graupner Cam Folding 9*6" - det ger med Desire-Power 3S2500 drygt 350 W inmatat vilket är mycket mera än vad du som nybörjare har behov av - kärran fungerar bra på klart lägre effekt. Undvik alltför stor snurra - speciellt om du inte har mätmöjligheter. Risken är att du belastar drivlinan alltför mycket vilket känns onödigt.
Hälsningar
Roger

Min är på 890 KV. Blir 9*6 för stort då?

jocke1963
2008-11-13, 09:15
Min är på 890 KV. Blir 9*6 för stort då?

http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=1350
"Propp: 9x6 - 11x3.8, bästa prop 9*7"

Beror ju bl.a på vad du kör med för ack, o vilket C den har.
Men det bästa är ju om du kan mäta strömförbrukningen, antingen med en "Watts-up (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=152)" eller en tång-amperemeter...så du inte grillar reglage och/eller motor...

McRegor
2008-11-13, 10:08
Hej,
I så fall skulle jag nog välja den du först föreslog själv alltså 10*6".
Tror knappast du får någon överbelastning eftersom du har relativt lågt KV.
Behöver du sen mera ork - när du blivit mera erfaren flygare - så är det bara att hänga på en större snurra men du bör som sagt mäta - endera med en "Watts-up" eller motsvarande men allra enklast mäter du bara strömmen med en tångamperemeter som klarar likström - t ex denna från Biltema - http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91949
Då ser du inte spänningen men den kan man ändå ha hyfsad koll på om man mäter den separat vid något tillfälle. Jag brukar överslagsmässigt räkna med ca: 10,8 V på ett bra 3S-paket som belastas med 10--15C. Fördelen med "tången" är att det bara är att "knipa" runt en av ledarna från batteriet så ser man strömmen direkt. Det finns även andra lösningar som "loggers" som du kan ha i maskinen när du flyger och kolla via PCn sen men det är definitivt överkurs för en nybörjare.
Hälsningar
Roger

JK
2008-11-13, 11:50
Tack för svaren.
Då köper jag en 10*6" proppeler.

Jag behöver fortfarande lite hjälp ang. hur jag repererar landställinfästningen. (Se bild på föregående sidan.) Går det att limma med epoxy och lägga en liten bit 1.5 mm balsa inuti planet för att hålla ihop det eller gör man på nåt annat sätt?

jocke1963
2008-11-13, 12:02
Epoxy och förstärkning med balsa, eller kanske hellre lite tunn plywood blir bra, men slabba inte på FÖÖR mycket, epoxy är tungt...

jocke1963
2008-11-13, 12:07
Visst borde det gå med ett bugdet på 1500 för en blade om man kör med billiga grejor?
Kan jag flytta över min AR6200 mottagere till en blade eller är den för stor? 2.4 Ghz mottagare är ju tyvärr ganska dyra...

Nu vet jag inte vad Spektrum-mott väger, men min futaba-2.4Ghz-mottagare flyttar jag mellan alla mina kärror, den väger 9gram.
Funkar utmärkt i små depronare oxå, men är tyvärr dyr den oxå, därav alla runt-flyttningar.
Väntar på att det ska komma billigare varianter, så man kan köpa fler.

JK
2008-11-13, 12:08
Tack för snabbt svar.:) Blir 3 mm pywood bra?
Och behövs det några skruvar eller nån annan pryl för att montera propellern som inte följer med?

jocke1963
2008-11-13, 12:09
Vilken klant jag är, upptäckte att jag skulle ha reverserat skevrodren

Been there, done that ! :sarcastic:
Men man lär av sina misstag, sägs det ju...

JK
2008-11-13, 12:45
Been there, done that ! :sarcastic:
Men man lär av sina misstag, sägs det ju...
Ja, ibland.:D

jocke1963
2008-11-13, 12:56
Tack för snabbt svar.:) Blir 3 mm pywood bra?
Och behövs det några skruvar eller nån annan pryl för att montera propellern som inte följer med?

Bara du inte använder ett helt flak, ska nog 3mm funka.. :)
Menar du folding-bladen, så ser det ju ut på bilden (http://www.fullkontroll.se/images/mpj7006.jpg) som att det medföljer något slags skruvar/stift där bladen ska sitta.

JK
2008-11-13, 13:36
Nu vet jag inte vad Spektrum-mott väger, men min futaba-2.4Ghz-mottagare flyttar jag mellan alla mina kärror, den väger 9gram.
Funkar utmärkt i små depronare oxå, men är tyvärr dyr den oxå, därav alla runt-flyttningar.
Väntar på att det ska komma billigare varianter, så man kan köpa fler.

Den väger 10 gram, men om man tar bort sattelitmottagaren blir den ju lättare...

matbos
2008-11-13, 15:06
Hmm, jag tar gärna ett gratis också..

Vilken klant jag är, upptäckte att jag skulle ha reverserat skevrodren, nu förstår jag att det inte hjälpte när jag försökte räta up den då.:banghead:

Det har jag också testat det blir en ganska lustigt effekt :sarcastic:upp som en sol ner som begagnad bilhandlare krasch bom bang :viking:
M.B har också testat men på höjd rodret. Samma stilfulla resultat. BOOM
:icon_axe:

M.B
2008-11-13, 15:38
Det har jag också testat det blir en ganska lustigt effekt :sarcastic:upp som en sol ner som begagnad bilhandlare krasch bom bang :viking:
M.B har också testat men på höjd rodret. Samma stilfulla resultat. BOOM
:icon_axe:

Det roligaste var att de var första gången jag skulle flyga :sarcastic:
Då är de ännu mer klantigt.

JK
2008-11-20, 12:44
Folding propen har kommit, men nu har jag ett annat problem - det har kommit snö... Går det att buklanda på snö? Det är väl inte så bra om det kommer snö i motorn...

Daniel L
2008-11-20, 13:52
det går bra at landa på snö. är det pudersnö så är det ju snällare mot planet än vanlig mark.

JK
2008-11-20, 14:38
Men motorn då? Tål den snön?

McRegor
2008-11-20, 14:42
Hej,
Sätt på skidor - att starta och landa med skidor är verkligen inte fy skam..:)
Hälsningar
Roger

JK
2008-11-20, 16:48
Köpte faktiskt et par dubro skidor för park och slowflyers.
Får försöka montera dom...

Passar Mini Ultra Stick också som sjöflyg om man monterar pontoner? Vore ju kul om det gick...

jocke1963
2008-11-20, 16:53
Men motorn då? Tål den snön?

Bara du blåser av den o låter den torka torde det inte vara några bekymmer.
Har landat flera av mina landnings-ställs-lösa plan i högt, vått gräs, de har funkat finfint direkt efteråt.

McRegor
2008-11-20, 17:23
Hej igen,
Dubro-skidorna för parkflyers rekommenderar jag inte - dom passar bäst för kärror upp till kanske 400 g...ungefär...
Att landa i vått gräs är inte riktigt samma sak som att landa i lössnö (utan skidor alltså). Fukten/vattendropparna från gräset lägger sig nog huvudsakligen utanpå medan lössnö har en otrolig förmåga att leta sig långt in...i motorn i detta fall. Visst - det fungerar antagligen om du låter bli att "gasa" innan du blåst rent motorn men jag skulle vara en aning försiktig med buklandningar på snö med en såpass tung (relativt sett) och kantig kärra som MUS. I så fall bör du nog göra nån form av "skena"/skida som du sätter under kroppen...
Dubro har lite kraftigare skidor också vilka möjligen är i största laget men hellre det än de klena parkflyer-skidorna. Eller så gör du egna skidor - leta lite bland trådarna här och på Svenskt Modellflyg så hittar du snart flera lösningar. Jag hade ursprungligen tänkt ha min MUS som vinterkärra men det har faktiskt inte blivit av - hela förra vintern (nästan i vart fall) så gick det att flyga med hjul.
Lycka till hälsar
Roger

JK
2008-11-20, 17:52
Tack för svaren! Vad skulle jag göra utan det här forumet!

Tyckte också dubro skidorna verkade lite klena så får försöka göra nånting själv då... Imorgon eller på lördag blir det bog flygning igen - om vädret tillåter. Hoppas det går bättre den här gången.

matbos
2008-11-21, 10:36
Jag håller mina tummar :thumbup: för dig. Som dom säger i StarWars må kraften vara med dig. Yeah !

JK
2008-11-24, 12:56
Tack.:) Har tyvärr inte blivit någon flygning än, om det inte snöar så blåser det...:(

matbos
2008-11-24, 15:08
Ja nu blir det skidor på. :sarcastic: Fast det ska ju bli varmare säger väder tolkarna så det kanske är bäst att vänta och se. :thumbup:

JK
2008-11-25, 16:36
Idag blev det en liten flygtur.

Upptäckte dock att tomten var lite för liten, planet gick ju som ett skållat troll, så det gick ju bara ett par sekunder innan det var antingen över skogen eller huset.:D

Planet ville hela tiden rolla åt höger vilket gjorde flygningen ganska svår... Det var så pass mycket att det inte riktigt gick att trimma bort.
Kanske tyngpunkten var fel sidledes.

Flygturen slutade med att jag tappade kontrollen över planet och det gick rakt i backen... Jag är övertygad om att planet flög in i en liten tornado för det kan ju inte vara mitt fel eller hur.;)

Nosen tog en del skada, men annars är allt intakt. Ska laga det med lite lim och plywood imorgon.

Bor 20-30 meter från en stor sjö och jag tror isen är tilräckligt stark nu, så ska flyga där imorgon om det inte snöar.

Även fast jag kraschade och var väldigt nervös var det otroligt kul att flyga, lyckades fakstiskt göra en immelmansväng.:D

Mats J
2008-11-26, 12:36
Prova att dra av gasen lite:)

Men det är kul att flyga:D

Mvh Mats J

McRegor
2008-11-26, 13:22
Hej,
En välbyggd och intrimmad MUS går att flyga riktigt sakta med så inte behöver du flyga fort - gör som Mats sa och dra ner på gasen.
Jag blir förvånad när du säger att den är såpass ur trim att inte skevrodertrimmen räcker till. I sådana fall tycker jag du skall landa omedelbart och kolla om något är skevt eller att du kanske bara monterat roderoket fel på servot (snett) - eller någon annan monteringsmiss. Försök dig inte på någon "vanlig" flygning om inte kärran är i trim - det kommer att straffa sig (som du nog redan sett).
Sen kan jag säga att is är enormt hårt att slå ner i ...bara så du är förberedd på katastrofen..:)
Hälsningar
Roger

JK
2008-11-26, 16:23
Det där med att dra ner på gasen var ju genialiskt.:D Av nån orsak inbillade jag mig att kärran skulle bli svårstyrd och/eller stalla om jag flög för långsamt, men det var förstås helt obefogat.


Jag blir förvånad när du säger att den är såpass ur trim att inte skevrodertrimmen räcker till. I sådana fall tycker jag du skall landa omedelbart och kolla om något är skevt eller att du kanske bara monterat roderoket fel på servot (snett) - eller någon annan monteringsmiss. Försök dig inte på någon "vanlig" flygning om inte kärran är i trim - det kommer att straffa sig (som du nog redan sett).

Det var faktiskt det jag försökte hela tiden (att landa). Det lyckades ju också efter ett par minuter, fast det blev ju en ganska hård landning... :D
Möjligt att det gick att trimma in också, men min jag var så nervös så min hjärna funkade inte så bra... Ska jag vara ärlig försökte jag inte trimma så länge. Blev liksom lite för mycket att hålla koll på flygplanet och trimma samtidigt.:sarcastic:




Sen kan jag säga att is är enormt hårt att slå ner i ...bara så du är förberedd på katastrofen..

Är 20-30 cm snö på isen, så det tar dämpar ju smällen lite.
Men nu när jag har lärt att man inte behöver ha full gas hela tiden och får mera plats att flyga på går det nog bättre, så jag räknar inte med flera smällar (man måste ju tänka positivt...).

JK
2008-11-27, 22:10
Idag flög jag igen. Utan att krascha! :dance3:

Upptäckte orsaken till att MUS´en ville rolla hela tiden.
Jag hade ställt in skevrodern så dom gick jämt med den yttre delen av vingen och det var tydligen fel. Farsan föreslog att dom skulle ställas så dom gick plant med kroppen och tyvärr hade han han rätt.:(;)

Det verkar vara skevt nånstant så nu ser det ut som om det ena skevrodret sitter helt fel om man tittar på hur det sittar i förhållande till yttre delen av vingen. Men planet går rakt nu och det är ju det viktigaste...

jocke1963
2008-11-28, 21:17
Det verkar vara skevt nånstant så nu ser det ut som om det ena skevrodret sitter helt fel om man tittar på hur det sittar i förhållande till yttre delen av vingen....

Kan du ta några bilder ?

JK
2008-11-29, 11:19
Självklart.:)

Här stämmer det som ni kan se:http://i272.photobucket.com/albums/jj169/kjaer91/Skevroder2.jpg

Men inte här: http://i272.photobucket.com/albums/jj169/kjaer91/Skevroder.jpg
På vänstra sidan är det inte lika mycket.

Taylorcraft
2008-11-29, 13:47
Ser ut som om vingen har några grader "washout", är det lika på båda sidor ska det nog vara så. Om det inte är lika ville jag nog värmt klädseln och vridit vingen så den blev rak igen. Men då ska du kolla på själva vingen, inte på skevrodret (skeven i sig kan ju vara sned, också värt att kolla...).

Mvh

jocke1963
2008-11-29, 16:59
Vad är "washout" ??

JK
2008-11-30, 16:06
Skölj ut, kanske? :stupido2:;)

jaka
2008-11-30, 16:22
Hej!
"Wash-out" är en engelsk flygterm som betyder att vingen är "torderad"...vriden!
Att vingen har "Wash-out" betyder att vingens yttre del ligger och flyger med lite mindre anfallsvinkel än vingen i övrigt och det gör att vingen inte stallar så dramatiskt vid hög anfallsvinkel (som vid landning) Det betyder också att vingens inre del stallar först vilket är bra då det inte påverkar flygplanet så mycket som om vingtipparna stallade först.

De flesta för att inte säga alla jaktkärror från andra världskriget hade lite wash-out inbyggd i vingarna. Har för mig att Spitfire hade 1,5-2 grader

JK
2008-11-30, 17:47
Min gissning var nära va?:sarcastic:
Tack för förklaringen jaka, då blev man lite klokare idag också.

JK
2008-12-04, 16:34
Idag vart det två flygningar på sjön.
Första gången med landställ, jag hade skottat en landningbana, men den lyckades jag inte pricka, jag var så nervös att jag bara försökte komma ner så fort så möjligt och då vart det en landning i blötsnön....

Den härliga smällen som uppkommer när balsa bryts sönder hördes och den stackars misshandlade kärran förlorade än en gång sitt landställ.:D

Efter lite limning försökte jag mig på en flygning igen - utan landställ och den här gången gick det mycket bättre. Jag var mycket lugnare, fick trimmat planet någorlunda och det var en ren fröjd att flyga.:)

Brorsan tog lite bilder under den första flygningen, ska lägga upp ett par stycken sen.

JK
2008-12-06, 10:13
Lite bilder som lovat:
http://i272.photobucket.com/albums/jj169/kjaer91/MiniUltrastick117kopiera.jpg
http://i272.photobucket.com/albums/jj169/kjaer91/MiniUltrastick125kopiera.jpg
http://i272.photobucket.com/albums/jj169/kjaer91/MiniUltrastick130kopiera.jpg

Daniel L
2008-12-06, 10:20
ser mycket bra ut.:thumbup:

Nu när du har flugit några gånger, hur känns det??

JK
2008-12-06, 10:31
Känns mycket bra, nervösiteten börjar släppa nu. Helt klart en hobby jag vill fortsätta med!

matbos
2008-12-06, 10:58
Grattis :icon_pidu: kraften är med dig yeah! Nu har du hittat en hobby att spendera alla din pengar på :sarcastic:

JK
2008-12-06, 11:21
Jag hade redan en hobby att spendera alla mina pengar på innan jag började med RC. Nu har jag också en hobby att spendera alla pengar jag inte har på.:thumbup:

ingo
2008-12-13, 18:16
hej detta är min första post jag är helt nybörjar men gillar rc flygplan som attan
det närmaste man har spakat är 299 kr flygplanen ..
har läst mycket i här i forumet om olika flygplan
men nu kommer frågan
detta paket hittade jag i england är det bra dåligt saknas något ...
http://www.wonderlandmodels.com/products/thunder-tiger-tiger-trainer-40-package-deal/
och hur är det med att köpa ifrån england

T5
2008-12-13, 18:33
hej detta är min första post jag är helt nybörjar men gillar rc flygplan som attan
det närmaste man har spakat är 299 kr flygplanen ..
har läst mycket i här i forumet om olika flygplan
men nu kommer frågan
detta paket hittade jag i england är det bra dåligt saknas något ...
http://www.wonderlandmodels.com/prod...-package-deal/
och hur är det med att köpa ifrån england


Visst det där funkar. Du kommer förmodligen vilja ha en bättre radio senare, men det där är funkis.
Se till att anlita hjälp bara, försök inte flyga utan instruktör och låt någon visa dig lite säkerhet och tekniker kring motorn.

Handla från England är billigt nu pga. den dåliga £-kursen. Och nej, det blir ingen tull eller extra skatt på det du köper.

sundqvistjohan
2008-12-13, 18:37
hej detta är min första post jag är helt nybörjar men gillar rc flygplan som attan
det närmaste man har spakat är 299 kr flygplanen ..
har läst mycket i här i forumet om olika flygplan
men nu kommer frågan
detta paket hittade jag i england är det bra dåligt saknas något ...
http://www.wonderlandmodels.com/products/thunder-tiger-tiger-trainer-40-package-deal/
och hur är det med att köpa ifrån england

Verkar vara ett mycket prisvärt paket med radio (Hitec Laser 4, en helt OK grundradio utan modellminnen, men man kan reversera kanaler och koppla in elevon-mix, bra om man vill kunna flyga "vingar" med kombinerade höjd-skevroder), motor och flygplan.

Det du behöver till är startutrustningen och bränsle. Fältbox kan du tillverka själv. Nu på vintern är det bra med en elstarter, ett litet MC-batteri (12V), glödpanel, glödklämma och bränslepump. En handvevad bränslepump är bra, då är det bara att räkna hur många varv det går i efter en flygning, så kan man hålla reda på hur mycket bränsle det finns kvar efter en viss tids flygning.

Sammanfattningsvis:
fältbox
MC-batteri (och laddare till detta)
starter
glödpanel
glödklämma (handvevad, kan fästas direkt på en "gallon-flaska")
bränslepump
bränsle

ingo
2009-01-03, 21:22
Verkar vara ett mycket prisvärt paket med radio (Hitec Laser 4, en helt OK grundradio utan modellminnen, men man kan reversera kanaler och koppla in elevon-mix, bra om man vill kunna flyga "vingar" med kombinerade höjd-skevroder), motor och flygplan.

Det du behöver till är startutrustningen och bränsle. Fältbox kan du tillverka själv. Nu på vintern är det bra med en elstarter, ett litet MC-batteri (12V), glödpanel, glödklämma och bränslepump. En handvevad bränslepump är bra, då är det bara att räkna hur många varv det går i efter en flygning, så kan man hålla reda på hur mycket bränsle det finns kvar efter en viss tids flygning.

Sammanfattningsvis:
fältbox
MC-batteri (och laddare till detta)
starter
glödpanel
glödklämma (handvevad, kan fästas direkt på en "gallon-flaska")
bränslepump
bränsle


http://www.wonderlandmodels.com/products/thunder-tiger-carrymaster-combo/

jag tror att allt finns i denna .. eller saknas det något

jaka
2009-01-04, 11:38
Hej!
Vilken amperestyrka har batteriet, Minst 7 A bör det ha...helst 10A.
Glöddrivare saknas , den lilla 1,2V accen de skickar med är inte speciellt bra.

Det saknas en massa saker som skruvmejslar, insexnycklar, glödklädnypa (sockertångsmodell) och fack för propellrar och annat smått och gott.

Jag skulle heller satsa på en egen låda i 4-6mm plywood. 12V Sullivan starter och 12V, 10A batteri samt en vanlig automatisk glöddrivare.

JK
2009-01-09, 16:31
Mini Ultra sticken är fortfarande vid liv... Dock har jag inte flugit så mycket mer eftersom laddaren gick sönder (fick en ny för några dagar sen) samt att det har varit så kallt.

Funderar nästan på att köpa ytterligare en MUS var ju väldigt trevlig att flyga och den jag har nu är inte så snygg längre efter krascherna...

ingo
2009-01-22, 17:33
Verkar vara ett mycket prisvärt paket med radio (Hitec Laser 4, en helt OK grundradio utan modellminnen, men man kan reversera kanaler och koppla in elevon-mix, bra om man vill kunna flyga "vingar" med kombinerade höjd-skevroder), motor och flygplan.

Det du behöver till är startutrustningen och bränsle. Fältbox kan du tillverka själv. Nu på vintern är det bra med en elstarter, ett litet MC-batteri (12V), glödpanel, glödklämma och bränslepump. En handvevad bränslepump är bra, då är det bara att räkna hur många varv det går i efter en flygning, så kan man hålla reda på hur mycket bränsle det finns kvar efter en viss tids flygning.

Sammanfattningsvis:
fältbox
MC-batteri (och laddare till detta)
starter
glödpanel
glödklämma (handvevad, kan fästas direkt på en "gallon-flaska")
bränslepump
bränsle


har kollat lite runt men kan inte se var man kan köpa allt ifrån ett ställe ..
mc batteri kan jag fixa men det andra

heheh
kan inte nån vara snäll och samla ihop en lista i nån affär som man kan köpa på nätet :icon_pidu::sarcastic:

sundqvistjohan
2009-01-24, 19:48
http://alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=8081&Desc=
http://alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=4781&Desc=
(MC-batteri kanske lönar sig att köpa på hemorten, de väger så mycket)
http://alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=6613&Desc=
http://alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=36933&Desc=
http://alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=4962&Desc=
http://alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=4476&Desc=
http://alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=5919&Desc=

Ingen tull och moms från England, har plockat från billigare sidan.

Bränsle får du lov att köpa från hemlandet, vanligen hämtar man bränslet i butik men - här i Finland kan jag även köpa färdigblandat bränsle från webbshopar som skickar med bussgods. Bränsle kan inte skickas med post.