handdator

Visa fullständig version : puttputt båt



Mats J
2008-10-30, 08:14
Wesse efterfrågade (i en tråd som jag inte hittar nu) ritningar på en specialbåt. Jag kollade på länkarna som snälla forumister lade ut som svar och tänkte "en sån måste jag bygga", Så en kväll för några veckor sedan böjde jag till lite mässingrör och vek en båt av alufolie lite lampolja på en bommulstuss och sjösättning i diskhon:captain: Det funkade faktiskt, hur coolt som helst:thumbup:

http://www.viddler.com/explore/MatsJ/videos/15/

Tack Wesse och ni som hittade länkarna:)

Mvh Mats J

DrHanke
2008-10-30, 08:18
Aha! Nu fattar ja vad högra baljan är till för ute i köket!

Kul att det med så enkla delar funkar!

wesse
2008-10-30, 10:04
det ska puttra som en ångbåt på det som jag minns det är ett mebran som ska slå o när man får till detta är det en unik känsla...

yehh Mats äger:fans::fans:

Tobbe O
2008-10-31, 17:51
Är inte det där samma båt som Meier säljer ritningar till, men han rekomenderar elmotor:)

Zkeeter
2008-10-31, 23:44
En "lite" noggrannare beskrivning av hur du gjorde vore inte helt dumt.
Lite kul att ha en pruttprutt båt med vid nästa bad vore lite kul!:1headbang::1wav:

Mats J
2008-11-01, 08:31
Eftersom jag började bygga sent på natten så fick jag ta vad som fanns hemma, 3mm mässingrör, alufolie till skrovet och värmeljuskopp som bränslebehållare.
Här finns instruktioner om hur man bygger en enkel putput båt,
http://www.instructables.com/id/Pop-pop-or-put-put-steamboat-made-easy-for-childre/

Mvh Mats J

Zkeeter
2008-11-01, 09:42
Tack för den sidan!
Inte nog med att det var en bra instruktion, sidan åkte rakt in i favoriter!
Är inte så dumt att veta hur man moddar ett servo att snurra som en motor, eller hur man ska bete sig för att lyckas med sin blommodling när man är på sin militärbas i Iraq....
En bra att ha sida med andra ord!

Mats J
2008-11-01, 14:22
Är inte det där samma båt som Meier säljer ritningar till, men han rekomenderar elmotor:)

Njaa, min är ju faktiskt en aluminiumbåt och hans är ju bara skumplast:rofl: