handdator

Visa fullständig version : 50 cc plan?



Anton
2008-11-07, 16:15
Hej.
Jag ska köpa mig ett 50 cc plan och undrar vad ni skulle rekommendera?
10 000-15 000kr är min budget och jag vill kunna flyga "hård" 3D med planet
jag behöver köpa allt förutom radio och mottagare.

Tack på förhand.

//MVH Anton

KenPro
2008-11-07, 16:36
10 tusen är ruskigt svårt att komma ner i även om du köper kina grejer rakt igenom, iallafall om du vill ha bra grejer för att "köra hårt". För drygt 15 så kan du köpa kinamotor typ Area 51 , DL 50, MT50-57 eller en japansk Zenoah o försöka få tag i starka men billiga digitalservon med metalldrev tex HD från Autopartner.se,och en Peak model, Above All eller annan kina kärra, träpropp, nimh accar o simpel elsetup. Vill du ha en top of the line kärra och kan tänka dig att betala en tusing mer så finns tex Quique, Aeroworks, Extreme Flight, Composite ARF, Precision Aerobatics mm. Har själv beställt en Extreme Flight Yak som är en av de finaste modellerna i kvalite och flygegenskaper. Lycka till

Anton
2008-11-07, 20:48
Hej.
Tack för snabbt svar!
Jag har tänkt om lite och kollade på 26 cc kärra med en 40 cc motor.
Men jag har en annan fråga och det är hur mycket accar är det man behöver och vad används dom till?
Vad behöver man för att ha en säker och bra störmförsörjning?

//MVH Anton

KenPro
2008-11-07, 21:03
Jag är också ny på bensinflyg men generellt på större flygetyg så används två mottagaraccar och två strömbrytare i stället för en. I jättestora plan så använder man ofta en powerbox för att mottagaren inte ska ta så mycket stryk. I en 26 cc kärra så skulle jag personligen använda 1 st mottagar acc o köra som vanligt, många skulle säkert använda två men batterier väger o vikt är ett big NO NO i alla plan. Skulle tippa att det räcker med en AA(R6) 2500-3000 nimh acc eller om du vill spara vikt li-po eller li-ion beroende på servon. Köper man superstarka dyra servon så kräver de mer ström o därmed mer kapacitet i accen. Köper du en motor med elektroniskt tänding så behöver du en tändingsacc som förser tändstiftet med ström, räcker med ett kraftfullt nimh AAA 1100 pack eller ett AA 1500-3000 mah acc. Köper du däremot en med magnettänding så behövs ej tändingsacc. En heavyduty strömbrytare o ett nogrannt bygge är det som krävs om man vill hålla det simpelt.

harmon
2008-11-07, 21:47
du kan kolla denna tråd..

där ja byggde en riktig budget yak till bra peng å nog väl fungerade med...

fast byt ut modellen till en QQ yak eftersom Dollarn e så hög nu ...

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=19401



lycka till

jaka
2008-11-09, 13:22
Hej!
Peakmodels säljer bra och billiga plan. Jag köpte min Yak-54 där för lite mer än ett år sedan och planet kostade 3100:- och tullavgiften 800:-.
Har en MVVS 45cc motor med kanisterdämpare i planet vilken drar en 24x8 Menz med ca 6600-6700v/m. Kör på 95 okt och 2,5% syntetolja från Biltema.
Radion är en DX-6I med spektrums AR9100 mottagare (31g) med två urtag för batterier. Använder två 6,4V LiFePo accar på vardera 2000mAh från Hi-Models och 5st JR 8711 servon+ plus ett Blue Bird miniservo till gasen. Allt har fungerat perfekt från första start.
Om du går in på Svenskt modellflyg sida kan jag visa bilder på kärran (så krångligt här).

KenPro
2008-11-09, 15:48
he he, harmon med din budget får jag bara servon o kablage o proppeller till min modell, kommer landa kring 25 med bara det bästa rakt igenom.

Robert_s
2008-11-10, 20:58
Har en MVVS 45cc motor med kanisterdämpare i planet vilken drar en 24x8 Menz med ca 6600-6700v/m. Kör på 95 okt och 2,5% syntetolja från Biltema.
.

Hej JAKA
har inte du lust och ta och justera min DA-50 så att den också varvar så mycket med 24x8 propp. Fast det är ju en DA så den kanske varvar 10000 rpm med en 24x8 efter dina fantastiska inställningar och ditt super bensin...
...Dröm vidare....

puss och kram från skogs mulle

Sigun
2008-11-11, 07:29
När man nämner varvtalet och vilken storlek och stigning på propellern har så bör man kanske nämna vilket märke det är på propellern. Det skiljer säkert en hel del mellan olika typer av propellrar.

Sedan vet man ju inte hur väl fungerande varvräknare man har och om den är kalibrerad rätt. Så det finns säkert fler orsaker till hur mycket en motor varvar :)

/Martin

kenneth67
2008-11-11, 09:50
förstår inte riktigt varför ALLA ska bli så jäkla spydiga så fort jaka kommer med tips eller info om sina egna upplevelser av motorer mm ....???

Tobbe O
2008-11-11, 10:10
Nä, och han som är så ödmjuk:)

jaka
2008-11-11, 16:53
Hej!
Har provat med flera snurror,bl.a Graupner 24x8 och Mentz 24x8 och båda dessa varvar mellan 6400 till 6700v/m. Som sagt...man kan inte veta med 100% säkerhet att varvräknaren är kallibrerad rätt men jag har flera varvräknare och dessa visar samma varv så ...
Med kanisterdämpare får man avsevärd mer effekt än med dämpare. Kanske därför du tycker varvtalen låter så höga gentemot din DA???
Har en kompis som har en DL (DA kopia) och hans motor gick avsevärt mycket bättre med kanisterdämpare.

bokis
2008-11-11, 21:15
Bravo Jaka! Och det är ingen ironi! Det funkade bra o ladda upp bilder till slut..Kul!!:cheers2:

jaka
2008-11-12, 15:22
Tjena!
Det funkade bra...lättare än jag trodde!!

Brill
2008-11-14, 21:09
Nu är allt inhandlat EF Yak 54, motor MT57cc samt servon och annat smått och gott.
Men det är en sak jag inte hittar är elektronisk strömbrytare till tändningen via gasreglaget på sändaren d.v.s endast en strömbrytare (DPSI) för mottagare som sedan startar upp tändningen när man ger gaspådrag.

Snickarjävel´n
2008-11-15, 06:09
http://emcotec.e-vendo.de/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e

Är det en sån här?

Boost III
2008-11-15, 06:27
Mt 57 ..Det var nog ett bra val!! verkar lätt för sin cc + att den förmodligen har mest pullver för sin cc och lätthet. Om man nu ska tro på vad som står skrivet om mt 50,,för den ska ju vist dra en 23/8 i 7000v!! Om det kan vara sant blir det spännande att höra hur stark 57an är. Hoppas du gör varvtalstest !!

KenPro
2008-11-15, 08:05
MT57 har tyvärr inte visat några bra siffror runt om på världens forum, de enda som fått halvskapliga siffror är en engelsk importör som känns sådär seriös, men modda den går ju alltid o vikten är ju låg så den kan nog bli ett riktigt monster

Brill
2008-11-15, 10:14
Innan jag köpte motorn så spanade jag runt på olika form i världen och fick inte den uppfattningen om denna motor snarare mycket positiva åsikter.
Har kört ca 2 liter soppa i dag och den varvar 7200 r/m vid 22x10, tomgången är inte tillräcklig låg ca 1500 r/m samt mellanregistret 4 taktar den lite.
Men å andra sidan vad kan man mer begära för 2900:-- inklusive frakt.

KenPro
2008-11-15, 11:08
Har sett att de har problem att motorn gärna fyrtaktar i mellanregistret, går säkert att få bort. Angående effekten så är den självklart starkare än en 50:a men det är marginellt. En MVVS 58 PS är betydligt starkare men väger också mer. Det är säkert en riktigt bra motor men den hypade effekten och fingången som skulle finnas enligt vissa importörer vid release verkar inte riktigt stämma. Jag tänkte själv köpa denna motor o letade genom allt som som gick att läsa om den men valde DA50 istället fast att den är klenare o dyrare då DA:s tändsystem o kvalite är bättre. Kasta på en propp passade ef yaken o berätta vad du har för avgassytem o märke på proppen. Skulle va kul o se lite såna siffror.

Boost III
2008-11-15, 13:40
Innan jag köpte motorn så spanade jag runt på olika form i världen och fick inte den uppfattningen om denna motor snarare mycket positiva åsikter.
Har kört ca 2 liter soppa i dag och den varvar 7200 r/m vid 22x10, tomgången är inte tillräcklig låg ca 1500 r/m samt mellanregistret 4 taktar den lite.
Men å andra sidan vad kan man mer begära för 2900:-- inklusive frakt.

7200 lät bra på en 22/10 (tor jag!!) Den borde väl gå lika tungt som en 23/8 Eller? För kan den dra en 23/8 i 7200 är den ju råstark!! Om du inte får till mellannregget så fixar jag det lätt genom lite portning och ev byte av reeds! Dl-50 tyckte jag var värdelös i mellanregget org,,,surade Men nu går den stenfint i hela regget:thumbup:

Brill
2008-11-16, 08:58
Plågade grannarna i går med ytterligare 2 l soppa, men fortfarande får jag inte mellanregistret att funka samt när man kör på tomgång i ca 1 min och ger fullgas så blöddrar den lite. Har försökt med lågvarvsnålen men inte fått till det.
Reedventilerna uppfattade jag som slappa samt att inte ligga an mot sätet om det har någon betydelse (var kan man köpa styvare reedventiler)
Angående varvtalet så skall man ta det ned en nypa salt då jag inte vet hur bra min varvräknare är, förmodligen är flertalet 50cc ganska transparanta.

Boost III
2008-11-16, 09:26
Plågade grannarna i går med ytterligare 2 l soppa, men fortfarande får jag inte mellanregistret att funka samt när man kör på tomgång i ca 1 min och ger fullgas så blöddrar den lite. Har försökt med lågvarvsnålen men inte fått till det.
Reedventilerna uppfattade jag som slappa samt att inte ligga an mot sätet om det har någon betydelse (var kan man köpa styvare reedventiler)
Angående varvtalet så skall man ta det ned en nypa salt då jag inte vet hur bra min varvräknare är, förmodligen är flertalet 50cc ganska transparanta.


Om reedventilerna inte ligger ann motblocket så blir det stora problem med lågvarvet och en bit upp i regget. Om det är lika dåligt gjort som dl så sitter ventilerna enbart skruvade med skallen mot reeden direkt!! Dras detta för hårt från fabrik så kan dom böjas utåt!! Prova vända på dom och montera gärna någon styvare rimsa tvärs över som bricka dvs rektangulär rimsa presis öven bägge borrhålen för skruvarna .gör man den dessutom lite bredare utöver reedsen så spänns dom någ hårdare..

Reeds till en sådan här motor finns ju inte, man måste då köpa från någon moped men dom kan kosta en förmögenhet och dessutom vara för hårda.

Därimot är ju Boosts III ventiler utvecklade för dessa motorer:thumbup: Dessvärre så är ja lite rädd om matrialet som jag kommit över av en slump. Men Jag kan naturligtvis sälja ett gäng stendyrt för 82,50 . Fördelen med dom här reedsen är att man sätter dit en hel platta istället för delade som exv dl har. på det sättet kan man porta ur korgen max,,,man behöver endast 1,3mm tätyta runt om med dessa ventiler och väldigt smal mittdelare. =====Effekt:thumbup:
Dessa har jag testat ett längre tag i mopeder och minimotos 50cc med bra resultat.

Boost III
2008-11-16, 10:59
Här kan man tydligt se skilnaden i flöde mellan oslipad korg och urportad. Flödet är säkert 30% bättre portad!! Man ska INTE ha fin blank yta på insug motorer,, något finare än vad jag slipat dock! (ejfärdig) Dessutom blir det mindre turbulence efter korgen. Såhär ser trimmkorgar ut som säljs med typ boysen reeds,,kostar skortan! Detta slipar man ju på 28min med dremmel. Och naturligtvis i Boost III Reeds :thumbup: Man klipper då ut max bredd på reedsen så man utnyttjar varenda mm av korgen! Mina reeds ´delar jag inte i mitten ,,för man kan då inte slipa av mittdelaren så mycket. Gör man detta få bättre tomgång och mellanreg + bättre effekt:thumbup: På skotrar och crossar så ser det ut såhär från fabrik redan numera........

Jo viktigt Dra åt skruvarna lagomt hårt och lägg på locktite!!

Sigun
2008-11-16, 14:22
Här kan man tydligt se skilnaden i flöde mellan oslipad korg och urportad. Flödet är säkert 30% bättre portad!! Man ska INTE ha fin blank yta på insug motorer,, något finare än vad jag slipat dock! (ejfärdig) Dessutom blir det mindre turbulence efter korgen. Såhär ser trimmkorgar ut som säljs med typ boysen reeds,,kostar skortan! Detta slipar man ju på 28min med dremmel. Och naturligtvis i Boost III Reeds :thumbup: Man klipper då ut max bredd på reedsen så man utnyttjar varenda mm av korgen! Mina reeds ´delar jag inte i mitten ,,för man kan då inte slipa av mittdelaren så mycket. Gör man detta få bättre tomgång och mellanreg + bättre effekt:thumbup: På skotrar och crossar så ser det ut såhär från fabrik redan numera........

Jo viktigt Dra åt skruvarna lagomt hårt och lägg på locktite!!

För oss som inte har superkoll på motorer , vart sitter denna korgen ?

Tobbe O
2008-11-16, 14:28
För oss som inte har superkoll på motorer , vart sitter denna korgen ?

Den sitter i insuget, men det är inget du behöver röra så länge du kör DA;)

Boost III
2008-11-16, 14:28
Den sitter mellan förgasare och vevhus. offta inne i ett plasthus, bara att rycka isär. Man bör byta reedventiler var 20tim om man ska vara noga, i tävling på hög nivå Båt/morcross /Roadracing och nu 3D flyg her he. ,Dom tappar spännst och stänger då inte riktigt effektivt. Kab i värsta fall gå av och få motorn att tvärstanna (ej gå söder (dock) ( Plast)

KenPro
2008-11-16, 14:29
Efter fuggen

KenPro
2008-11-16, 14:30
Oj många svar samtidigt

Sigun
2008-11-16, 16:05
säger som wesse brukar.. bilder och film på detta :)

Boost III
2008-11-16, 16:51
Bilder finns redan ,,men film kommer så fort jag är 100% nöjd. Så det kan dröja, ev aldrig någonsin? Blev lite stopp nu ett tag i väntan på kolvring.
Därimot får jag in en crrc motor för utvärdering, Fullkontroll sponsrar!! (tack)
Den ska gämföras rakt av med dl-50.. Det ska bli intresant skiljer ju uppimot 20år i motorkonstruktion!! Dom har ju inte vevhusmatat utan gammelteknik med kolvstyrt insug. Som gammla mopeder och motorsågar. Det ska enligt vetfarbröder ge sämmre lågvarvsdrag därav reedventiler numera. Men jag skulle inte bli förvånad om det går att få ut mer hk med den gammla tekniken, åtminstonde längre upp i varvet. Finns ju inget som stryper insuget som reedkorgar gör!! Den klart bästa 2-taktstekniken gjordes av Rotax på början av 90 talet, dom byggde en skotermotor 670cc med slidmatning som slog ut alla koinkurenter i råstyrka och sluteffekt. Bara en rund skiva som snurrar med öppning och stängningshål En sådan styrning av insuget var ju lika effektivt oavsett varvtal, typ som 4-taktarens ventiler fast ännu bättre!! ,Tydligen helt oslagbart men för dyra att tillverka, eller komplicerat . Synd att det gick bort för någon bättre 2-taktsmotor har jag aldrig kört! poppulär i dragracing.

Den motor som lämmnar mest pullver av dessa på 12000varv kommer hammna i min Warbird tillslut.:thumbup:

KenPro
2008-11-16, 18:03
Rätta mig om jag har fel men har inte Aprilias GP125 hojar o förmodligen även 250 slidmatning. Det är ju iofs en prototyp klass o då får det kosta

Boost III
2008-11-16, 19:42
Rätta mig om jag har fel men har inte Aprilias GP125 hojar o förmodligen även 250 slidmatning. Det är ju iofs en prototyp klass o då får det kosta

vet ej.......Men det borde dom ju ha.