handdator

Visa fullständig version : Getslakt & reinkarnation (tidigare Luftbroms på get)



Pekkala
2008-11-08, 14:52
Hej alla getdiggare!
Efter en lång och trogen tjänst är det dags att förnya och förbättra min Turbotwin, den är ju inte speciellt snygg men flyger fantastiskt bra.
http://www.omfk.org/index.php?id=76&g2_itemId=6303
Tysk konstruktion med glasfiberkropp gjord av Einar J tror jag
Jag funderar på att bygga en luftbroms under kroppen framför vingen, inte för att den landar i för hög hastighet utan för att jag ska kunna ha lite mera varv på turbinen för snabbare gassvar.
Vad tror ni jetflygare kommer jag att märka någon större skillnad med en sådan broms?
Hur fungerar det med luftbroms framför tyngdpunkten?

Dragon
2008-11-08, 22:13
Hej alla getdiggare!
Efter en lång och trogen tjänst är det dags att förnya och förbättra min Turbotwin, den är ju inte speciellt snygg men flyger fantastiskt bra.
http://www.omfk.org/index.php?id=76&g2_itemId=6303
Tysk konstruktion med glasfiberkropp gjord av Einar J tror jag
Jag funderar på att bygga en luftbroms under kroppen framför vingen, inte för att den landar i för hög hastighet utan för att jag ska kunna ha lite mera varv på turbinen för snabbare gassvar.
Vad tror ni jetflygare kommer jag att märka någon större skillnad med en sådan broms?
Hur fungerar det med luftbroms framför tyngdpunkten?

Hej Crister!
Jag har haft bromsluckor framför tyngdpunkten på mina deltor
och det har bromsat rätt bra, men hur det blir på en vanlig kärra
vet jag inte.
Jag har på Formosten (det är en liknande konstruktion som du har)
rejält utslag på klaffen i stället.
Kärran vill dyka när man fäller ut klaffen så man får trimma om den
lite, men det bromsar bra.
Hälsningar
Kalle

mulder
2008-11-09, 18:27
Hej Christer.
Jag har en ganska fett luftbroms framför tyngdpunkten på min Kangeroo (Delta) vilken bromsar mycket bra, kör med allt eller inget, dvs 0 grader eller 90 grader. Som du skriver det funkar kanon om man vill ha högre varv på turbinen och få ned landningshastigheten. Tips montera ett kraftigt servo, det behövs.
Hur det funkar på "vanliga" plankor vet jag inte. MVh Mulder

info@hawkturbine.com
2008-11-09, 19:04
Hej Christer

Om Luftbromsen sitter framför/ bakom tryckcentra, alltså inte tyngd punkten som referens, så kommer modellen att sjunka/stiga vid aktivering av luftbromsen. På F15 får jag öka pådraget från ca0,9kg till ca 3,5kg dragkraft men dock utan trim förändring för att få en lagom aproach speed.

Du kommer att märka skillnad om du ser till att få hyfsat stor area på luftbromsen och om den inte placeras i turbulent luft. Det kan vara riktigt att ta upp en del hål , ca. 6-8mm stora i luftbromsen.

Som du ser så blir tekniken du använder vid aproach mer lik den man använder vid fullskala flygning med turbin maskiner. Av precis samma orsak tar fullskala maskinerna ut ställ och klaff och ökar throttle settingen på final i händelse av en "go around"

En liten intresant del i det hela är att trottel responsen på turbin motorerna är beroende av verkningsgraden på motorn. Alltså bättre verkningsgrad (lägre bränsle förbrukning) ger även bättre trottel respons. Det är därför vi kan stoltsera med marknadsledande snabba responstider på Hawk 100R motorn.

Lycka till och prova på hög höjd första gångerna...

MVH
Anders Wikman

Pekkala
2008-11-09, 22:32
Tack för tipsen!
Jag kan få plats med en ca 80mm bred och 100mm lång broms, det bör väl räcka eller?
Hur starkt servo tror ni att jag behöver?
Motorn är en MW 54 byggd år 2001 efter ritning med Orbit styrsystem,
trottelresponsen från tomgång till maxvarv är över 4 sekunder och det är lång tid om man närmar sig slutet av banan, därav mitt behov av att kunna göra inflygningen med högre varv på motorn.
Om man ökar varvet från tomgångsvarv 50K varv till ca 80-90k varv så har man halverat trottlingstiden men bara ökat dragkraften med ca 1 kg

info@hawkturbine.com
2008-11-11, 19:14
Hur starkt servo tror ni att jag behöver?

Skippa servot och kör luftbromsen med en luftcylinder istället. Då undviker du att alla servon stannar vid eventuell överbelastning. Du kan desutom ha en separat luft burk för luftbromsen så det inte tar luft från samma system som ställen.

MVH
Anders Wikman

mulder
2008-11-11, 21:57
Ett bra tips från Anders vad gäller servo vs luftcylinder /Mulder

Pekkala
2008-11-11, 22:08
Jag använder redan två luftburkar så det är inget problem, hjulbromsarna får dela med sig av luften, tror till och med att jag har en passande cylinder när jag tänker efter, behöver bara en ventil till.

Pekkala
2008-11-12, 13:08
Provar att lägga in lite bilder bara, kan ju intresera någon kanske,

Jono
2008-11-13, 01:01
:shock: Har du slaktat geten Christer?:vroam:

Pekkala
2008-11-13, 19:56
Jo jag håller på att slakta geten!:ridinghorse:
Är lite sugen på att göra en liten renoveringstråd om det finns intresse av det?
Getslakt och reinkarnation av en jet trainer.

Ultra Bandit
2008-11-13, 20:18
Jo jag håller på att slakta geten!:ridinghorse:
Är lite sugen på att göra en liten renoveringstråd om det finns intresse av det?
Getslakt och reinkarnation av en jet trainer.

Christer!
Självklart ska du göra en renoveringstråd!

Vi ska göra så mycket reklam för jet flyget vi bara kan!

Hälsningar
Lasse Palm

Pekkala
2008-11-14, 18:05
Har kapat bort onödigt breda kanter i kroppsöppningarna, det är nog trångt för händerna ändå, fattar inte varför jag inte gorde det när jag byggde maskinen.
Luftbromsen börjar ta form, jag behöver en cylinder med 50mm slag, håller på att skissa på en sådan.
Även alla roderservon ska bytas till digitala servon.
Att dra pinnarna ur gångjärnen är lite pilligt men nödvändigt då klädseln ska bytas.

Pekkala
2008-11-14, 21:20
Går det att ändra namnet på tråden?
Har i det närmaste bestämt hur luftcylindern ska se ut.
Nu skulle man bara fått lite tid vid en svarv.

Ultra Bandit
2008-11-15, 14:34
Har kapat bort onödigt breda kanter i kroppsöppningarna, det är nog trångt för händerna ändå, fattar inte varför jag inte gorde det när jag byggde maskinen.
Luftbromsen börjar ta form, jag behöver en cylinder med 50mm slag, håller på att skissa på en sådan.
Även alla roderservon ska bytas till digitala servon.
Att dra pinnarna ur gångjärnen är lite pilligt men nödvändigt då klädseln ska bytas.

Vingen!
Vad är den till för modell 50% kol 50% kevlar twill eller är det något annat?

Lasse P

Pekkala
2008-11-15, 16:32
Det är Oracover kevlarmönster, ser inge vidare ut i verkligheten,
därför tänker jag klä om den,
Tar tacksamt emot förslag om färgsättning, jag är tämligen handikappad på den biten,:1dontknow: det är ju bara titta på hur modellen har sett ut så förstår ni.

DrHanke
2008-11-16, 13:32
Hmm kom på hur man ändrade namn på sin egen tråd... Man dubbelklickar brevid trådnamnet se bifogad bild!

Pekkala
2008-11-16, 18:35
Tack drhanke!

Pekkala
2008-11-16, 20:41
Geten är flådd = färdigslaktad.
Så nu är det slipa och spackla som gäller innan ny lack på kroppen, och ny oracover på resten.
fy f.. för oracover när man ska flå den, sitter som bara den, körde slut på min gamla varmluftpistol så jag fick :vroam: och köpa en ny.
Önskar förslag på färgsättning,
även förslag på servon till skev, sidroder, och klaff, ska ersätta Hitech 225MG som fungerat bra tidigare men uppfört sig lite mysko efter att jag har bytt från Futaba FF9 och 9Z till 12FG 2,4, vill gärna ha samma fysiska storlek på servona men helst digitala.

Pekkala
2008-11-17, 17:23
Vårmeting i Kubbe? självklart:thumbup: tror det kan bli samma uppslutning som förra gången, vi kanske kan dra med några grannklubbar ochså på en enklare dagsträff!
Fattigmansget är alltid en början:1headbang:får vi se och höra mer om den?

Pekkala
2008-11-20, 08:47
Hemma för vård av barn, obs ej killingar, går det bra så kanske man kan få lite gort på geten
Servon,,, Jag har tidigare haft Hitec 225 MG på alla roderytor utom höjdrodret, för att inte modifiera allt för mycket tänkte jag ha digitala servon i samma storlek, de jag har hittat är Futaba 9650 och Hitec 5245
Är det någon som kan ge tipps på andra servon i samma klass?

Jono
2008-11-20, 17:56
God afton!

Lägger in en film på geten som den såg ut innan slakt.
Landningen kom ej med pga att min flycamone 2 fick för sig att stoppa själv.

Viddler.com - Jetflyg i kubbe - Uploaded by varadero@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/d0fda63a/@@AMEPARAM@@d0fda63a/

Pekkala
2008-11-20, 20:45
God afton själv Jörgen!

Tack för filmen, bra kvalite för en så liten kamera,
Vi måste flyga mera på Kubbebasen nästa år
men vilket dj...a motorjlud, ska det låta så, undrar om det är ide att låta någon balansera motorn åt mig?

DrHanke
2008-11-20, 20:49
skoj med ombord film, tur att man slipper åka med själv :)

Pekkala
2008-11-24, 22:04
Nu tror jag att jag vet varför det levde om så mycket på Jono`s film, vi la kameran på luckan och tejpade runt några varv, tejpen som inte ligger an mot någon yta fladdrar då och lever om,(svammel):stupido2:
Idag har jag börjat gå igenom landstället, ett gammalt modifierat Eurokit, egen konstrukton av landställsben, bromsar och fälgar, däcken är Du-Bro fyllda med skumgummi, ställen fungerar perfekt på gropig gräsbana.
Nu ska jag byta till Robart däck och snygga till benen.:viking:

Pekkala
2008-11-28, 21:50
I kväll har jag haft sällskap i hobbyrummet, vi har lyssnat på Nightwish, Elin har målat och jag har våtslipat kroppen. :1headbang:
Har även börjat med... ja kan ni gissa vad det ska bli?

Ultra Bandit
2008-11-29, 06:28
I kväll har jag haft sällskap i hobbyrummet, vi har lyssnat på Nightwish, Elin har målat och jag har våtslipat kroppen. :1headbang:
Har även börjat med... ja kan ni gissa vad det ska bli?
Kan det möjligtvis vara en ny tank!:stupido2:

Hälsningar
Lasse P

Pekkala
2008-11-29, 10:06
Rätt av dig Lasse, det ska bli pluggen för den nya tanken.
Ni som gort det här förr, hur mycket glas (typ av glas +antal lager) är det brukligt att plasta tanken med? den blir ca 2 liter, den förra tanken var bara på 1 liter +3dl subdtank så det vart inte så mycke flygtid.

Ultra Bandit
2008-11-29, 10:30
Rätt av dig Lasse, det ska bli pluggen för den nya tanken.
Ni som gort det här förr, hur mycket glas (typ av glas +antal lager) är det brukligt att plasta tanken med? den blir ca 2 liter, den förra tanken var bara på 1 liter +3dl subdtank så det vart inte så mycke flygtid.

Till dom tankar jag tillverkat använde jag ett lager 105g satin väv (Obs! Jag börjar med den tätaste väven som första lager)samt två lager 163g twill väv (twill väv är kanon att forma runt exempelvis en tank)
dessutom förstärker jag runt rör infästningar med flock och några lager 163g twill.

Christer!
Jag tror att det stora problemet är när vi tankar våra modeller! Det är då tankarna kan spricka.:(

Dessa tank anslutningar från Bvm använder jag på diverse tankar jag tillverkat.

Lasse P

Pekkala
2008-11-29, 11:06
Dom plasttankar som jag använt blev som balonger när jag tankar, så jag håller med om problemet när man tankar, behöver kanske gå upp i slang och rördimention för att minska mottrycket,

Lasse! vad blir det för ung tjocklek på glasningen du föreslår?

Ultra Bandit
2008-11-29, 11:23
Dom plasttankar som jag använt blev som balonger när jag tankar, så jag håller med om problemet när man tankar, behöver kanske gå upp i slang och rördimention för att minska mottrycket,

Lasse! vad blir det för ung tjocklek på glasningen du föreslår?

Kommer inte ihåg! Men jag kan kolla upp det under helgen.

Kör med så grova slangar/rör det bara går.

Lasse P

Pekkala
2008-11-30, 22:34
Även idag har jag haft ett pysslande sällskap i hobbyrummet, det är kul!

Tankpluggen börjar ta form, gör tanken i två delar.
Har även fått lite färg på kroppen.

Ultra Bandit
2008-11-30, 22:54
Dom plasttankar som jag använt blev som balonger när jag tankar, så jag håller med om problemet när man tankar, behöver kanske gå upp i slang och rördimention för att minska mottrycket,

Lasse! vad blir det för ung tjocklek på glasningen du föreslår?

0,93 mm blev mitt laminat.

Men jag tror du får prova dig fram beroende på formen på tanken.

Lasse P

Pekkala
2008-12-08, 20:48
Tankuppdatering
Så här har jag gort, vet ej om det är rätt eller fel men jag är nybörjare på detta området och exprimenterar gärna:stupido2:
penslade flera lager lite utspätt vitlim på pluggarna för att få en bra men seg yta att plasta på, sedan några varv vaxning och till slut ett lager släppmedel.

Pekkala
2008-12-08, 21:06
Först ett lager med bara Epoxy (provar biltemas) som får gela lite.
Sedan ett lager med satinväv, en väv som gubben LIP hadde liggande
Efter det två lager twill som vi tror är 163g, även den från gubben,
så nu får vi hoppas att tjockleken räcker till.
Epoxyn har lite för kort öppentid tycker jag bara 20 min, annars gick det ganska bra

Pekkala
2008-12-10, 22:54
Dags för brytning av gutningen,
Det vart en lyckad gutning, laminatet blev 0,7mm tjockt, kanske i tunnaste laget, halvorna känns lite mjuka men jag räknar med att tanken blir mycket styvare när dom limmats ihop.

Pekkala
2008-12-25, 23:38
God Jul på er alla!
En liten uppdatering, en aluminiumring för DuBro tankanslutning är svarvad och fastlimmad i tanken, kabelhärva med kontakter är pressad och lödd, vingar och stjärtparti är klädda, servon är monterade på alla roder,
en provmontering för att se färgsättningen,
Lakeringen på kroppen blev inte så bra, den är omlackad flera gånger och nu vill jag ta bort all färg och börja om från början, finns det färgbortagningsmedel som går att använda på en glasfiberkropp eller är det bara att slipa?

Pekkala
2008-12-27, 18:39
När och var ska du premiära Fredrik?
kul att det är fler som dras åt jetflyg

Ultra Bandit
2008-12-28, 09:30
Dags för brytning av gutningen,
Det vart en lyckad gutning, laminatet blev 0,7mm tjockt, kanske i tunnaste laget, halvorna känns lite mjuka men jag räknar med att tanken blir mycket styvare när dom limmats ihop.

Ser bra ut!:thumbup:


Lasse P

Pekkala
2008-12-29, 16:08
Packningsborttagare funkar bra att ta bort färg med, men det blir kletigt värre, så har jag våtslipat kroppen och ska nu på med lite grundfärg och spackel,
Tanken är ihoplimmad med epoxy och mickrobalonger, skarven är sedan förstärkt med glasfiberremsa, 2,2l bränsle utan subtank gämfört mot tidigare 1,3l med subtank= ungefär dubbla flygtiden:thumbup:
På tal om subtank, är det någon som flyger utan sub utan problem?

Pekkala
2009-01-05, 22:51
Kroppen är målad igen, inte perfekt men det duger för tillfället.
Bilderna är som vanligt tagen med mobilkamera så kvaliten är som den är:1dontknow:
Nosstället, ett modifierat Eurokit är monterat med ett Conrad digitalservo till styrningen.
Cylindern med fästen för luftbromsen är på gång, väntar på O-ringar och mässingrör för att göra den klar.
Har även gort klart kontakten för alla servokablar som går till vinge och stjärtparti, bara att sätta vingen på plats så är det kopplat:thumbup:
Funderar fortfarande på om jag ska ha subbtank eller inte, vad har ni för erfarenheter av att vara utan subbtank i en jet?

Ultra Bandit
2009-01-06, 10:10
Packningsborttagare funkar bra att ta bort färg med, men det blir kletigt värre, så har jag våtslipat kroppen och ska nu på med lite grundfärg och spackel,
Tanken är ihoplimmad med epoxy och mickrobalonger, skarven är sedan förstärkt med glasfiberremsa, 2,2l bränsle utan subtank gämfört mot tidigare 1,3l med subtank= ungefär dubbla flygtiden:thumbup:
På tal om subtank, är det någon som flyger utan sub utan problem?

Christer,jag tror dom flesta använder någon typ av UAT tank i sina jet modeller,själv har jag aldrig fått ett motorstop p.g.a luft i systemet med en sådan tank i modellen.
Förresten! Hur blev tanken, räckte tjockleken på laminatet?

När jag plastar ihop mina egen tillverkade tankar brukar jag använda microfibrer i stället för microballonger,tycker själv microballongerna bara rinner undan.

Hälsningar
Lasse P

Pekkala
2009-01-06, 12:10
Lasse, tanken vart bra tycker jag, laminatet blev ca 0,7 tjockt och kändes lite väl tunt, men den blev ganska styv efter jag limmat ihop den,
jo microbalongerna vill gärna rinna undan märkte jag

Microfiber! vad är det, upphackat glas eller kolfiber bitar eller?

Ultra Bandit
2009-01-06, 12:30
Lasse, tanken vart bra tycker jag, laminatet blev ca 0,7 tjockt och kändes lite väl tunt, men den blev ganska styv efter jag limmat ihop den,
jo microbalongerna vill gärna rinna undan märkte jag

Microfiber! vad är det, upphackat glas eller kolfiber bitar eller?

Microfibrer är en typ av Cellulosa fibrer, finns hos dom flesta båtbyggar firmor som Byggplast/Erlandssons brygga

Pekkala
2009-01-30, 19:45
Nu var det ett tag sedan jag har haft tid att göra nått på geten,
hobbytiden har upptagits med att göra en cannistertunnel och en om installation av motor och cannister dämpare i maskinen som syns i bakrunden. MVVS 45ān får en chans till efter att ha varit på service och test hos Jaka, tack för hjälpen Jan,

Har i alla fall tillverkat nya fälgar och bromsar passande Robart hjul

Pekkala
2009-02-04, 22:29
Provar dotterns kamera
Luftbroms och ventilplacering

Pekkala
2009-02-11, 20:13
Ett tankfäste eller vad man ska kalla det har tillverkats för en blivande UAT,

Pekkala
2009-02-11, 20:22
Då så är bränslesystemet med UAT klart

Pekkala
2009-02-11, 20:34
En motor måste vi ha, eller det vore fränt med två:vroam:
nä Tomas ska få ha sin oanvända motor ifred annars kanske:icon_axe:

Ultra Bandit
2009-02-11, 23:21
Ett tankfäste eller vad man ska kalla det har tillverkats för en blivande UAT,

Christer!
Snyggt tank fäste.

Pekkala
2009-02-12, 07:12
Christer!
Snyggt tank fäste.
Tack Lasse! undra vart jag fått iden ifrån?

Pekkala
2009-02-13, 18:15
Luftbroms nerfälld, klaff ca 80 grader, och sidroder utåt ca 60 grader,
räcker inte det får jag väl fälla upp skevrodren,

Ett bra sätt att kolla och väga in tyngdpunkten är att hänga upp modellen vågrätt som bilderna visar, lodet visar vart man har tyngdpunkten.

info@hawkturbine.com
2009-02-13, 19:39
Hej Christer
Det ser bra ut med ombyggnaden. En liten detalj som jag såg var att du har en filt klunk i hoppertanken. Personligen har jag och några till haft dåliga erfarenheter av filtklunkarna. Mitt förslag är att du byter ut den mot Husqvarnas "sockerbits" klunk (hård). Den har visat sig fungera mycket bättre än filtklunken.

MVH
Anders Wikman

Pekkala
2009-02-13, 20:02
Hej Christer
Det ser bra ut med ombyggnaden. En liten detalj som jag såg var att du har en filt klunk i hoppertanken. Personligen har jag och några till haft dåliga erfarenheter av filtklunkarna. Mitt förslag är att du byter ut den mot Husqvarnas "sockerbits" klunk (hård). Den har visat sig fungera mycket bättre än filtklunken.

MVH
Anders Wikman
Tack för det Anders, det ska jag göra:thumbup:

Pekkala
2009-04-15, 20:14
Hej!
Idag åkte vi till den nedlagda flygbasen i Kubbe, en huvudbana på 3 km och tre kortbanor i olika vindriktningar utspridda på basen med miltals fina taxibanor emellan,
Det är den närmsta asfaltbanan från Ö-vik som vi kan flyga på, ca 7 mil innåt landet,

Det blev två flygningar med Geten, totalt 6 starter och 6 landningar då jag numer har bränsle för att kosta på mig lite start och landningsövningar:thumbup:
Tror att det kommer film senare,

Pekkala
2009-04-16, 09:51
Liten film från Nypremiären
Viddler.com - Kubbe 090415 - Uploaded by varadero@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/d2c88d74/@@AMEPARAM@@d2c88d74/

Tack för hjälpen med filmen Jörgen!

Jakob
2009-04-16, 10:03
Såg trevligt ut! Du verkar ha fått en maskin som är som ny! Lycka till i fortsättningen!

Baua
2009-12-02, 18:40
I bland är livet bra härligt!
Härlig dag.
Härlig bana
Härlig kärra
Förbannat härligt ljud
:thumbup::thumbup::thumbup:

Pekkala
2009-12-02, 19:47
I bland är livet bra härligt!
Härlig dag.
Härligt bana
härlig kärra
Förbannat härligt ljud
:thumbup::thumbup::thumbup:

Härligt med en sådan komentar, det värmer:blush:
Tackar så mycket!