handdator

Visa fullständig version : Redskap för att skära spryglar, spant etc.



Örjan
2008-11-10, 21:08
Hej,
Skall för första gången på länge skaffa ritning/ritningar till någon/några kärror jag vill bygga i 2-meters klassen, bla SAAB B17, Klemm 35, SK 16 etc. Jag gjorde detta på tidigt 70-tal och då fanns bara kniv och andra redskap ...

...men...

...vad finns att tillgå idag?

Det är ju ganska jobbigt att skära spryglar, spant och allt annat formgivet, särskilt om det är i plywood od, men även i balsa då det kan röra sig om väldigt många saker. Dessutom blir ju inte alla delar riktigt exakta. Kniv (och gaffel, hmm) kan jag hantera, även Proxxon's miniverktyg od, så det är inte det jag är ute efter!

Jag undrar därför:
- vad finns?...laserskärare, antagligen dyrt som ...
- kan man låta någon skära utifrån ritningar?...vem då, en lokal snickare, eller?
- eller hur kan man göra på annat sätt?

Undrar
Örjan

Lelle
2008-11-11, 07:07
Enklaste sättet utan maskiner är väl att göra 2 mallar i plywood, (som du säkert gjorde på 70-talet) och så stapla in så många balsaflak som du vill ha spryglar. Se´n är det bara att slipa. Jag själv använder mej av den metoden än idag. Fungerar utmärkt och går relativt snabbt. Du har säkert en packe spryglar fördiga på en halvtimma..

Nyroth
2008-11-11, 07:43
Hej Örjan,
Enligt denna tråd där Tomas Leijon visa sitt senaste bygge, så kan man genom Hobbyträ i Gnarp få material NC-fräst, ser verligen läckert och inspirerande ut jämfört med hem filade spryglar :)
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=181731&page=&CurrentMainTopic=7

Hem sida till Hobbyträ
http://www.hobbytra.se/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

mvh,
Niklas

LIP
2008-11-11, 14:49
Om du kan omvandla dina detaljer till dxf-filer så kan jag kanske hjälpa dig att fräsa ut dom.

/Lasse

Örjan
2008-11-11, 17:24
Hej och tack för tipsen.

Jo "Lelle"...så gjorde jag på 70 talet. Hade det bara varit spryglar i balsa och alla varit lika dana är ju detta en lösning, men nästan varje sprygel är annorlunda pga vingform och hälften i Plywood, dessutom är varje kroppsspant komplicerat.

Ska kolla upp med hobbyträ, tack för tipset Niklas.

Lasse, hur omvandlar jag ritningarna från pappersformat till det filformat du anger?

/Örjan

McRegor
2008-11-11, 19:31
Hej,
En variant är att kopiera av t ex sprygelritningarna på en kopiator, limma papperskopian lite löst med t ex ett spraylim (kontaktlim - finns på t ex Biltema) på träbiten - sen sågar du med en liten bandsåg med tunt och fintandat blad. Jag har denna bandsåg - http://www.karlhstrom.se/ArticleAssembler.asp?TreeID=27429&customerid=1019&objectid=27636&previous=TreeID%3D27429%26CustomerID%3D1019%26requ irepass%3D%26postedfrom%3D%26objecttype%3D5 - fast under annat namn och den är suverän till sådana här småjobb. Det är nog den såg jag använder mest inom modellbyggeriet. Och den går tyst och fint också...
Hälsningar
Roger

LIP
2008-11-11, 20:02
Örjan, det kan jag inte svara på.
Har hört att det skall gå att scanna av ritningar och sedan köra det i ett speciellt program, men kan tyvärr inte den biten.
Har en känsla av att Hobbyträ också vill ha dxf-filer.
/Lasse

Örjan
2008-11-11, 20:38
Hej
Roger, intressant pryl och en bra variant, men hittar inget pris på den. Är den överkomlig i pris?

Lasse,
Jag har skrivit till Hobbyträ, får se vad dom svarar.

Tack för förslagen/Örjan

McRegor
2008-11-11, 21:07
Hej Örjan,
Min köptes för en massa år sedan så den var överkomlig i pris.
Tror tyvärr att Proxxon-sågen kostar minst 3000 kr vilket jag tycker är an aning högt. Du brukar kunna finna Proxxon-verktyg på bl a Bauhaus så dom vet nog vad den kostar idag.
Den går att såga fina snitt med så både tunn balsa och tunn plywood går galant att såga.
Hälsningar
Roger

Örjan
2008-11-11, 21:40
Roger,
Tack för infon. Jag har Proxxon miniverktyg och är nöjd med dessa så jag ska med glädje kolla in sågen på Bauhaus...hoppas man inte måste vinna på lotto för att kunna köpa den, hehe

Hälsningar
Örjan

lassebetong
2008-11-12, 06:21
Lasse, hur omvandlar jag ritningarna från pappersformat till det filformat du anger?

/Örjan

Tror att du kan få hjälp på en arkitektbyrå.
De brukar ofta ha stoora apparater att scanna med och du kan sedan få ut det digitalt.
Vet ej vad det kan kosta, men en vanlig papperskopia tog de en hundring för sist jag kopierade.

/lasse

Lelle
2008-11-12, 07:18
Hej och tack för tipsen.

Jo "Lelle"...så gjorde jag på 70 talet. Hade det bara varit spryglar i balsa och alla varit lika dana är ju detta en lösning, men nästan varje sprygel är annorlunda pga vingform och hälften i Plywood, dessutom är varje kroppsspant komplicerat.

/Örjan

Hej Örjan.
Förstod att du hade gjort det tidigare, men precis som du säger så funkar ju inte den medtoden när det gäller komplicerade vingprofiler.

Örjan
2008-11-12, 09:56
Tror att du kan få hjälp på en arkitektbyrå.
De brukar ofta ha stoora apparater att scanna med och du kan sedan få ut det digitalt.
Vet ej vad det kan kosta, men en vanlig papperskopia tog de en hundring för sist jag kopierade.

/lasse

Tack, det ska jag kolla upp/Örjan

Örjan
2008-11-12, 10:01
Hej Örjan.
Förstod att du hade gjort det tidigare, men precis som du säger så funkar ju inte den medtoden när det gäller komplicerade vingprofiler.

Ja och den metoden funkade ju hur bra som helst till en 2-3 meters vinge där 98% av spryglarna var exakt lika. Men en svagt pilformad vinge till ex.vis en SK16 blir det en helt annan grej.

Kanske blir det en eldriven mini figursåg (bandsåg) eller att anlita en arkitektfirma som scannar in och gör om i rätt filformat för fräsning hos ex.vis Hobbyträ.

/Örjan

LIP
2008-11-12, 11:36
Se till att skaffa profili:s program.
Där kan du bygga/rita en vinge med rätt profil, ange spännvidd och ange antal spryglar så får du det i en pdf-fil och kan fräsa ut spryglar.

Vad det gäller spant så går det faktiskt att skanna vart spant för sig i en vanlig hemmaskanner och sedan kopiera in den i ett cad-program. Nackdelen är att du måste rita utanpå det inkopierade spanten och sedan flytta ut dem ifrån de inkopierade spanten och sedan kan du spara det i pdf-fil.

Det går men är lite omständligt, jag har själv provat.

/Lasse