handdator

Visa fullständig version : Snygga hål i glasfiberkåpor?



MagnusStrömqvist
2008-11-10, 23:17
Vilket verktyg använder ni för att få till snygga hål i motorkåpor av glasfiber/plast? Jag tänker då främst på cylindertopp hål och hål för fullgasnålar och liknande. Har försökt med skalpell och borr men resultatet blir därefter. Kantiga och "flisiga hål" utan jämna kanter. Några tips här?

Tacksam för svar!

jocke1963
2008-11-10, 23:20
Dremel, med fräs-tillbehör, o tunna filar.

McRegor
2008-11-10, 23:25
Hej,
Dremel med lilla "slippapper-cylindern" om du förstår vad jag menar. Är du lätt på handen så blir det fina urtag. Först brukar jag skära ur grovt med en slipskiva i Dremeln - sen kan man gå på med den lilla "cylindern".
Mindre hål är knepigare men nåt litet slipstift till Dremeln borde fungera. Kör ju aldrig förbränningsmotor numera så jag slipper urtagen för förgasarnålen..:)
Hälsningar
Roger

Nyroth
2008-11-10, 23:28
Hej,
Mindre hål funkar bäst med en konisk brotsch, clas ohlsson har en som fixar 3-10mm.

Större hål precis som Roger förklarade, jag brukar lägga lite mask tape över den linje jag skall slipa till, då finns ingen risk att man splittar färgen ifrån kåpan.

Mvh,
Nyroth

MagnusStrömqvist
2008-11-10, 23:34
Wow...Snabba kvalificerade svar. Mycket tacksam!

McRegor
2008-11-11, 06:09
Hej,
Större hål precis som Roger förklarade, jag brukar lägga lite mask tape över den linje jag skall slipa till, då finns ingen risk att man splittar färgen ifrån kåpan.
Mvh,
Nyroth
...å det brukar nog jag också göra - missade att nämna det. Dessutom är det enklare att rita på maskeringstapen än direkt på kåpan och inga problem om man måste justera sin "ritning" lite. Har en sån brotch som Nyroth nämnde men aldrig använt den på kåpor - dags att testa det nu. Tack för tipset !
Hälsningar
Roger

lassebetong
2008-11-11, 07:30
Själv så har jag till mindre runda hål använt det koniska slipstiftet till en dremmel, med om jag själv får säga ett gott resultat.

/lasse

Lelle
2008-11-11, 08:00
Tänk bara på att använda andningsskydd och gör helst dina slipningar utomhus. Glasfiber är inte hälsosamt att inandas!

JB
2008-11-11, 19:27
Ni skall använda ett stegborr. Det fiins inget bättre.
Framtaget för tunnplåt och andra tunna material. Borret kastar inte i hålet.
Finns i flera storlekar upp till 75 mm, själv så har jag mina kvar från tiden då det var tufft att bygga om bilar.
Finns säkert på C.Olsson/Jula i kvalitet som duger mycket bra åt vår hobby.


Jonas

jaka
2008-11-11, 20:59
Hej!
Jodå det finns bättre! Dremel med tungstenkarbide fräsar från Micro Mark.
Finns i tjocklekar från 1,2mm till 3,1mm.

KenPro
2008-11-11, 21:13
En vanlig reamer som nyroth förslog fungerar riktigt bra så länge hålen inte ska bli för stora, då är det dremel som gäller. Bästa reamern som finns enligt mig är Hudy:s, grym kvalite.

Taylorcraft
2008-11-14, 12:09
Jag håller med allt som är sagt här.

Sen vill jag gärna lägga till att ska man borra i glasfiber, plast eller metall, ska man ha nåt stadigt under så det inte blir splitter på baksidan. Lägg under en träbit så borren har nånting att fortsätta i. Ska man ändå fräsa/slipa hålet större kan det kvitta, men där man borrar hålet direkt till eksakt storlek är det ofta ett måste.

Mvh