handdator

Visa fullständig version : Vampire



ivve
2008-11-15, 10:03
Har nu lagt min B-17 åt sidan ett tag för mitt nya projekt J-28 Vampire.
Ritning o laserskuren sats Från Kerry Sterner via den produktiva Göran "Sweeper" i Nyköping.

Detta blir ingen regelrätt byggtråd i egentlig mening eftersom det redan finns en alldeles ypperlig o utförlig byggtråd på denna Vampire under BYGGDAGBOKEN.
Kommer endast att lägga ut lite bilder sporadiskt då o då.
Hoppas att jag har den klar till våren. Vill även ha min B-17 och C-130 Hercules klara till våren, hmm. Och L-39an förståss.hmmmmm
Det hela handlar väl om en 2000 timmar totalt, men jag tror nog att det skall gå på ca.
500 timmar, men då har jag även fått göra en hel del omkonstruktioner !
Det gäller att att inte vara handlingsförlamad !

Sen håller jag även på med en SK-25a Bucker bestman i fullskala tillsammans med ett par andra gubbar, (totalrenovering) o när den e klar så ger vi oss på en AT-6a.

Ultra Bandit
2008-11-15, 10:14
Har nu lagt min B-17 åt sidan ett tag för mitt nya projekt J-28 Vampire.
Ritning o laserskuren sats Från Kerry Sterner via den produktiva Göran "Sweeper" i Nyköping.

Detta blir ingen regelrätt byggtråd i egentlig mening eftersom det redan finns en alldeles ypperlig o utförlig byggtråd på denna Vampire under BYGGDAGBOKEN.
Kommer endast att lägga ut lite bilder sporadiskt då o då.
Hoppas att jag har den klar till våren. Vill även ha min B-17 och C-130 Hercules klara till våren, hmm. Och L-39an förståss.hmmmmm
Det hela handlar väl om en 2000 timmar totalt, men jag tror nog att det skall gå på ca.
500 timmar, men då har jag även fått göra en hel del omkonstruktioner !
Det gäller att att inte vara handlingsförlamad !

Sen håller jag även på med en SK-25a Bucker bestman i fullskala tillsammans med ett par andra gubbar, (totalrenovering) o när den e klar så ger vi oss på en AT-6a.

Ivve!
Ser något jag känner igen i bakgrunden på en av bilderna!:thumbup::thumbup:

Lasse P

ivve
2008-11-15, 11:17
Lasse ! Det är bara lite tändved som jag använder i öppna spisen !

bokis
2008-11-15, 17:45
Ivve ! 500 timmar???:secruity:
Inkluderar det AT-6:an? Det får jag hoppas..:big_boss:
Tändveden där bakom,den är väl slut vid det här laget eller? Behöver du mer?
I såna fall:skicka ett PM eller skriv här så tar jag med mig mera sånt plus en fotoget driven braständars,no probs!:cheers2:

Admiral Piett14
2008-11-15, 20:29
Sen håller jag även på med en SK-25a Bucker bestman i fullskala tillsammans med ett par andra gubbar, (totalrenovering) o när den e klar så ger vi oss på en AT-6a.

Sk 25 och AT-6 i fullskala, skulle önska man skruvade på några sånna riktiga flygplan, istället för dom där otroligt tråkiga 737'orna man pular med fem dagar i veckan.

Är det gamla svenska FV maskiner eller importerade grejer?

ivve
2008-11-16, 07:33
Sk 25 och AT-6 i fullskala, skulle önska man skruvade på några sånna riktiga flygplan, istället för dom där otroligt tråkiga 737'orna man pular med fem dagar i veckan.

Är det gamla svenska FV maskiner eller importerade grejer?

Tjenare Amiral Plätt.

Bägge har tjänstgjort i flygvapnet. Efter flygvapentjänst så har dom haft ett väldigt brokigt liv.
Ivve

Mats J
2008-11-16, 08:44
Hmm har någon försökt filma den här Ivve då han bygger.......har sett att det ska finnas höghastighetskamera för de är väl det enda som hinner med, Drhanke kanske?

Snyggt som vanligt:)

Mvh Mats J

ivve
2008-11-17, 19:21
Hmm har någon försökt filma den här Ivve då han bygger.......har sett att det ska finnas höghastighetskamera för de är väl det enda som hinner med, Drhanke kanske?

Snyggt som vanligt:)

Mvh Mats J

Några till bilder på min ARF ! Det roliga med såna här ARFare är att det går så jäkla fort.
Snart får man man ju börja på nästa objekt. OK det finns visst ARF modeller som tar flera tusen timmar att montera har jag hört. Men då ingår det nog jäkligt mycke fika oxå o det är ju inte heller fel. Huvudsaken är ju att man trivs med det man gör. SKÅL grabbar !

matbos
2008-11-17, 19:34
Ahh en Vampire. När jag var liten så bodde jag granne med Olle Tibell :rip: (en gammal flygräv ) Det här var hans favoritplan alla kategorier. Han hade kört dom flesta. Mustang och Vampire skulle det va sa han. :yu:

ivve
2008-12-13, 16:23
Eftersom uppladdning av bilder funkar lite godtyckligt ( en bild itaget funkar, men tio i ett svep så är det stop ) så gör jag det hela lite enklare för mig genom att bifoga en länk till mitt Google fotoalbum i stället !

Håll till godo... http://picasaweb.google.se/ivvesrc/J28Vampire#

DrHanke
2008-12-13, 19:34
hmm skyller på nya datorn för det ska fasen gå... inte så att bilderna är lite väl stora så det tar sån tid att något gör timeout?

Hursom ser bra ut med bygget, monteringen verkar enkel....

Kul att du ger oss framtiden, kollar man på bilderna är det fotade 2009 maj :)

ivve
2008-12-18, 09:39
Återstår att limma ihop stabben plus lite annat, sen så...

ivve
2008-12-28, 09:11
Nu så börjar kroppen gå mot sitt slut. Bromsklaffarna klara.
Även bommar med fenor o sidoroder är klara. Återstår att tillverka klaffarna i vingarna. Sen är det dags att jigga upp allt rakt o snyggt innan hopfogning.
Återkommer snart med mer bilder. :rolleyes:

DrHanke
2008-12-28, 09:25
skär man ut för utloppsröret sist i baken?

ivve
2008-12-28, 12:31
Hanke, ser du inte att det redan är ett hål där !

Skämt åsido, skall förstärka med lite glasväv runt baken innan jag fräser ut för röret.

ivve
2009-01-05, 18:46
Lite nya bilder på vad som har hänt sen sist.

Till slut så kom mina ställ från INDIEN !!!
Ser mycket bra ut. 20 kg. ställ, hydauliskt drivna med el pump. Hydrauliska bromsar som fungerar som ett bromssystem på en bil, en liten huvudventil som påverkas av ett servo i stället för bromspedal.Kraftiga ställben i snyggt svarvad aluminium. Däck o fälgar med skivbromsar !
Allt i hop drygt 2500:-.
Detta är exakta kobior av Eurokit till en bråkdel av priset.
Samma uppsättning från Eurokit kostar ca. 7000:- !

Fick göra lite modifieringar för att passa min Vampire. Lite svarvjobb av benen samt byte till större däck 5" i stället för 4".

Noshjulet är tillverkat av en hockey puck för att stämma med originalet. Kanske onödigt tungt men jag tror att jag behöver lite nosvikt så det skall nog funka.

Corsair
2009-01-05, 19:31
Tjena Ivve
F-n va du ligger i, min Corsair (Byron) står still pga förlorat hobbyrum, det blir lite ARF-er.
Ha det och god fortsättning. "TNT"

ivve
2009-01-12, 18:33
Så var det dags för luckor.
Enklaste sättet att tillverka landställsluckor med bra passform är att lägga gladpack över hjulbrunnarna innan man skär ut i balsan.
Plasten är lätt att sträcka ut med hjälp av lite tejp ute i kanterna.
Nosställsluckan har jag laminerat i 280gr kolfiberväv plus 50 gr glas över o under. Huvudluckorna är gjorda på samma sätt fast helt i glasväv. Luckfästena på huvudbenen har jag gjort i 10mm tjockt kolfiberlaminat uppgjutet i en Futaba servo ask.
Bilderna får förklara resten.

Ultra Bandit
2009-01-12, 22:23
Blandade karameller.
:crazy_pilot: http://picasaweb.google.se/ivvesrc

Ska snacka med morsan om jag också får publicera familjealbumet !:sarcastic:

Tror vi har fått en ny balsakung!
http:// pete.nya balsakungen.se

Hälsningar
Lasse:bandit:Palm

ivve
2009-01-13, 08:00
Tjena Lassekungen.

Har raderat albumet så Du slipper reta upp dig på det !

Ultra Bandit
2009-01-13, 09:37
Tjena Lassekungen.

Har raderat albumet så Du slipper reta upp dig på det !

Kung Ivve !
Hoppas du förstår att jag skojade med dig:icon_pai:

Jet prinsen!
Lasse :bandit: Palm

ivve
2009-01-18, 08:52
Lite bilder på bygge av stabben.:rolleyes:

EPG
2009-01-18, 10:34
Snyggt!

DrHanke
2009-01-18, 17:37
stadiga vinkeljärn, nu kommer nog stabben sitta ordentligt :)

Ultra Bandit
2009-01-18, 18:22
stadiga vinkeljärn, nu kommer nog stabben sitta ordentligt :)

Vågar man :sarcastic:!

Lasse P

ivve
2009-01-18, 19:47
Ni verkar ju inte fatta nånting.:BangHead: Dom är inte alls så stadiga som dom ser ut. Dom skall förstärkas med 45 *45 profilstål emellan oxå innan montering. Jag är ändå lite osäker på om det kommer att hålla.
Va tror Du Lasse som är så kunnig inom området ?

Läs gärna min komentar nedan !

ivve
2009-01-18, 20:02
Så var det dags för inpasning av bommarna. Lite pyssel med att få alla vinklar i noll. Har även monterat ett duzelås till den långa luckan på överdelen.
Även en gubbe har tillkommit, kanske inte syns så bra men han har fått en äkta handrullad havanna garre:big_boss: i truten !

bokis
2009-01-18, 20:13
Tjusigt Ivve..Om så resten av maskinen återgår till stickor o strån så lär ställen vara oskadade..:cheers2:
Lagom var ordet sa Bull!
Garren,är den rullad mellan Hallbergska lår?

ivve
2009-01-26, 20:01
Kulsprutemynningar på plats. Nu återstår så glasning av alltihopa innan man kan påbörja slutfinishen.

ivve
2009-01-26, 20:11
Så var det dags för glasning med 50 gr. väv o epoxy. Grisigt o tråkigt göra !

Fyhren
2009-01-29, 22:14
Hej

Får man besvära om fabrikatet på de Indiska ställen, tack. Man går väl kanske över till Jet snart.

Hej
Peder Fyhr
Lund

ivve
2009-01-30, 08:34
Hej.

Här är adressen.... http://umstech.in/

MVH. Ivve

wesse
2009-01-30, 16:53
Den där kärran ska du nog ha på väggen Ivve för såna finingar ska nog inte flygas...

p.s Brudarna blir nog som galna om du har en vampyr på väggen....

Thomas
2009-01-30, 20:02
http://umstech.in/
Domma där har ju nå'ra skumma motorer till hyfsat pris...... UMS, nån som har hört talas om dom??

ivve
2009-01-30, 21:42
Den där kärran ska du nog ha på väggen Ivve för såna finingar ska nog inte flygas...

p.s Brudarna blir nog som galna om du har en vampyr på väggen....

Ska man smörja in den me lite olja kanske Wesse ?

ivve
2009-01-30, 21:45
http://umstech.in/
Domma där har ju nå'ra skumma motorer till hyfsat pris...... UMS, nån som har hört talas om dom??

35 cubikaren är en ren Roto kopia. Bokis har beställt en så vi får väl se snart vad det är för nåt.

wesse
2009-02-01, 12:49
Ska man smörja in den me lite olja kanske Wesse ?


jo lite olja förhöjer lystern... jag kan måla den efter mina fantasier om du vill ha den lite exceptionell i sitt utseende:sarcastic:

mvh han som vill veta vad du gjorde på 60-talet:-)

bokis
2009-02-01, 14:01
Ang. Umstech..Firman upplever jag som seriös men har kontaktproblem via mail,kan måhändakanske bero på engelskakunskaperna men vet ej säkert..
Ställen Ivve o jag köpte är fantastiskt välgjorda och lagom prissatta men därifrån till at vi har testat dessa på fältet är ca en senvinter/vår..Återkommer i ärendet..
Efter att ha beundrat Ivves sanslösa framfart i byggboden så kan jag inte annat än o buga mig för kunnandet o utförandet,kul o få se det live!
Tillhör definitivt hans fanclub,önskar man hade de talangerna,den där Vampen kommer o bli stiilig!

Pelle Plutt
2009-02-01, 16:50
Kul Ivve att du kommit till insikt :-) du vet väl? Props are for boats!
Är den klar till Laxå vår meeting?

Mvh/Pelle

ivve
2009-02-01, 17:55
Kul Ivve att du kommit till insikt :-) du vet väl? Props are for boats!
Är den klar till Laxå vår meeting?

Mvh/Pelle

Tjena Pelle.
Det tog förvisso lite tid innan en annan vakna till. Men det är alldrig för sent, hela livet är en skola:huh:, vilket inte alla förstår.
Vilket datum är Laxå ?
Hoppas att ha den klar för provflygning tidig vår. Börjar lacka den nästa vecka. Det värsta är ju gjort så det som återstår är bara lite färg o installationsjobb:).

Ha det bra Pelle

TomasE
2009-02-01, 18:22
Hej Ivve.
Laxå vårmeeting är mellan den 30April-3Maj.
/TomasE

ivve
2009-02-01, 19:48
Likadan vampire som jag håller på med.
YouTube - Kerry Sterner Vampire

Pelle Plutt
2009-02-02, 16:37
Tjena Pelle.
Det tog förvisso lite tid innan en annan vakna till. Men det är alldrig för sent, hela livet är en skola:huh:, vilket inte alla förstår.
Vilket datum är Laxå ?
Hoppas att ha den klar för provflygning tidig vår. Börjar lacka den nästa vecka. Det värsta är ju gjort så det som återstår är bara lite färg o installationsjobb:).

Ha det bra Pelle

Hej Ivve helt otroligt du har nästan byggt klart en träkärra snabbare än jag hunnit fått av
locket på min arf F-15C kartong ;-)

Ivve jag ser ingen delningslist på modellen :-) har du aldrig funderat på tanken?

Ska bli kul att få se Vampiren flyga såg dock inget skydd för stabben på filmen kan vara bra om man får en blötstart så man inte eldar upp stabben men glöm inte att fästa en tag Remove before flight :-)

Vi ses Ivve

Ultra Bandit
2009-02-02, 17:21
Hej Ivve helt otroligt du har nästan byggt klart en träkärra snabbare än jag hunnit fått av
locket på min arf F-15C kartong ;-)

Ivve jag ser ingen delningslist på modellen :-) har du aldrig funderat på tanken?

Ska bli kul att få se Vampiren flyga såg dock inget skydd för stabben på filmen kan vara bra om man får en blötstart så man inte eldar upp stabben men glöm inte att fästa en tag Remove before flight :-)

Vi ses Ivve

Om jag känner Ivve rätt,tror jag vi kommer få se en "flygande" Vampire med texten Remove before flight på stabben.:sarcastic:
Skämt å sido! Jag använder ett sånt skydd på min King Cat, kommer även använda ett på min Bob Cat.
Skyddet har räddat Kungs katten några gånger..

ivve
2009-02-02, 17:31
Måste man ha tank ?

Hela övre delen på kroppen går faktiskt att öppna.
Tank har jag ingen ännu. Tänkte gjuta upp några specialare själv som blir skräddarsydda.

Ha re bra Pelle !

petera38
2009-02-02, 18:40
Hvilket jädrans tempo du håller - Ivve - måste vara all den extra tid, du har fått, när du gick i pension???

Hur tänker du att lacka den?

wesse
2009-02-02, 19:04
Fasen Ivve du är nog min nya idol numera blir riktigt impad av dina hantverkskunskaper o i Vampire filmen ovan såg denna kärra mer omotståndlig ut än Marylin Monroe...bra jobbat



mvh Wesse som bara vill krama Ivve numera:)

Ultra Bandit
2009-02-02, 21:18
Måste man ha tank ?

Hela övre delen på kroppen går faktiskt att öppna.
Tank har jag ingen ännu. Tänkte gjuta upp några specialare själv som blir skräddarsydda.

Ha re bra Pelle !

I min lilla värld är delningslist:stupido2: = att tillverka en form på modellen.
Pelle rätta mig om jag har fel!

Lasse P

Pelle Plutt
2009-02-02, 22:31
Måste man ha tank ?

Hela övre delen på kroppen går faktiskt att öppna.
Tank har jag ingen ännu. Tänkte gjuta upp några specialare själv som blir skräddarsydda.

Ha re bra Pelle !

Ja Lasse du förstått rätt och ja Ivve det kan vara bra med en tank :-D

Mvh Pelle

Ultra Bandit
2009-02-03, 05:23
Fasen Ivve du är nog min nya idol


mvh Wesse som bara vill krama Ivve numera:)

Tror det är är dax att skicka in en anmälan till fröken Bagge:sarcastic:

Bara krama Ivve??? Ähh va fan!:ridinghorse:

ivve
2009-02-03, 08:22
Tror det är är dax att skicka in en anmälan till fröken Bagge:sarcastic:

Bara krama Ivve??? Ähh va fan!:ridinghorse:

Du ligger taskit till Lasse :dancing2:

ivve
2009-02-03, 13:48
Några bilder på min kompis som skall få det stora fötroendet att provflyga min Vampire:scared:

:crazy_pilot:

matbos
2009-02-03, 14:02
Nice to be in his shoes yeah!!!!!!!! :sarcastic:

ivve
2009-02-04, 18:36
Så har man då fått på lite slipfiller på eländet. Nu återstår det bara att slipa bort så mycket som möjligt o därefter börja detaljera med lite panellinjer,luckor o nitar mm.
Kanske någon undrar varför tokfan har använt svart filler.
Helt enkelt för att det var det som fanns i mixmaskin för dagen !

wesse
2009-02-04, 19:23
Så har man då fått på lite slipfiller på eländet. Nu återstår det bara att slipa bort så mycket som möjligt o därefter börja detaljera med lite panellinjer,luckor o nitar mm.
Kanske någon undrar varför tokfan har använt svart filler.
Helt enkelt för att det var det som fanns i mixmaskin för dagen !

nu börjar det bli riktigt spännande här tycker jag....blir det eldsflammor eller blir det nakna brudar på ja ser verkligen fram emot denna brush..

Ultra Bandit
2009-02-05, 11:28
Kanske någon undrar varför tokfan har använt svart filler.


Det var inte jag som sa det!!:sarcastic:

Hälsningar
Retstickan Lasse P

ivve
2009-02-05, 14:07
Det var inte jag som sa det!!:sarcastic:

Hälsningar
Retstickan Lasse P

Nu skall lille Lars vara snäll liten gosse ! :fleng:

TomasE
2009-02-05, 15:01
Tillbaka till ordningen gubbar :secruity:

Jag som trodde att den här tråden skulle
handla om ett bygge av en Vampire!!!!!

och inte om 2 gubbar som retas med varanndra:boxing:

:sarcastic::sarcastic::sarcastic:

ivve
2009-02-05, 16:59
Om du bara visste hur rätt du har. SKÄRPNING från o med nu.
Skadar alldrig med ett påpekande när det spårar ur.

OBS! att detta förekommer på allt för många trådar tyvärr.

M.a.o. Allmän skärpning !

ivve
2009-02-07, 14:55
Lite bilder på hur slipandet avancerar samt inprovning av lanternor.
Nu gäller det att lägga på ett extra kol om man skall hinna färdigt till förhoppningsvis landets största meeting, SHOOT OUTEN i Vallentuna.
Kommer tydligen flygare från USA, Belgien, Holland, Danmark, Norge m.m.
Ett Måste Se för alla flygintresserade ! :cool:

bokis
2009-02-07, 17:36
Vilken jämrans fart det är på Farbror Ivve! Cheeesus..Vilket meeting pratar han om??
Måste kolla...

DrHanke
2009-02-07, 19:31
fabror, vart har du inhandlat lanternorna?

ivve
2009-02-07, 20:16
Hallå Hankeponken.

Lanternor hittar du här ... Köpte deras starter kit http://www.dimensionengineering.com/DeLightStarterKit.html

eller här...http://shop.optotronix.de/

DrHanke
2009-02-07, 21:08
tack... då var man ett par € fattigare... :)

ivve
2009-02-08, 09:16
Glömde nämna att även min Bästis Lasse P ( LP AGENTUR ) oxå har kompletta sets med lanternor o strobelights.
Vi skall givetvis handla av våra inhemska handlare i första hand.
:fans:

ivve
2009-02-15, 20:15
Lite panelskarvar o nitar har kommit på plats. Skickar kärran för lack hos www.ivvescustomlack.se i Täby. Känner den killen väldigt väl. sneaky: hehe.
Även fälgarna har fått lite behandling för att se mer skalariktiga ut.

DrHanke
2009-02-15, 21:02
Svart å gråprickig, du kommer vara ensam om den skalamålningen i sommar :) Ska den efterlikna nån form av rostig uppställd maskin?

Corsair
2009-02-15, 21:16
Tjena Ivve
Vad har du fått tag i positionsljusen, skall ju ha det på F4U-1...vi ses i veckan

ivve
2009-02-16, 07:33
Svart å gråprickig, du kommer vara ensam om den skalamålningen i sommar :) Ska den efterlikna nån form av rostig uppställd maskin?

NO COMMENTS !!:BangHead:

ivve
2009-02-16, 14:14
Så var hjulen klara efter div. svarvande o filande.
Väntar nu bara på att lackeraren skall få tummen ur a:icon_butt:t.

wesse
2009-02-16, 16:08
ska bli himla härligt o se denna live i sommar hoppas bara den är hel så länge att en får chans o se den...

ivve
2009-02-16, 16:41
ska bli himla härligt o se denna live i sommar hoppas bara den är hel så länge att en får chans o se den...

Flyger inte förän Wesse är på plats !!!!:)

wesse
2009-02-17, 17:22
Flyger inte förän Wesse är på plats !!!!:)

kram på dig Ivve:)

ivve
2009-02-18, 16:48
Så har det till slut kommit på lite färg på eländet. :proud:
Återstår nu att lacka lite kronmärken o div. markeringar. (Inga "klistermärken"):sarcastic:

MasterMag
2009-02-18, 16:54
Läckert bygge! Tråden borde ligga i byggforumet dock.

ivve
2009-02-18, 17:29
Läckert bygge! Tråden borde ligga i byggforumet dock.

Kanske att Bokis kan flytta denna plus dom andra byggena som ligger här. Jag håller med om de ligger fel !

wesse
2009-02-18, 17:32
Kanske att Bokis kan flytta denna plus dom andra byggena som ligger här. Jag håller med om de ligger fel !


hmm om Bokis flyttar på min idol blir jag sur hur ska ja då kunna hitt igen honom:banghead:

bokis
2009-02-18, 18:56
Jojo..Du har ju en ny idol!
Signatur: "en kaxig j-el"
Ivve,var det inte svårare än så här o flytta på dig? Tjusigt bygge! Kommer snart o drägglar på den i Spillans ledande byggboa? Finns det kakor?

ivve
2009-02-18, 19:58
Jojo..Du har ju en ny idol!
Signatur: "en kaxig j-el"
Ivve,var det inte svårare än så här o flytta på dig? Tjusigt bygge! Kommer snart o drägglar på den i Spillans ledande byggboa? Finns det kakor?

Alltid nybakta bullar till Bokis:thumbup:

ivve
2009-02-19, 18:39
Mera bilder

Corsair
2009-02-20, 16:11
Tjena Ivve
Nose art blir väl "Castro"....eller

ivve
2009-02-20, 19:16
Tjena Ivve
Nose art blir väl "Castro"....eller

Vet inte va du menar med Castro ?
Noseart blir det, men i form av den som användes på J-9orna på F8 Barkarby.
Fanns i o för sig alldrig på J-28an, men eftersom jag inte är så kinkig så får det bli F-8 örnen.Jag tycker den passar bra även på en Vampire. Det hela handlar om ren nostalgi för min del !
Har inga som helst planer på att ställa upp i någon skalatävling.
Flyger enbart för att det är kul.
Betäckningen blir Gul Adam eftersom jag var värnpliktig mek på en Hawker Hunter som var märkt Gul Adam.

DanneG
2009-02-20, 19:25
mkt stiligt ivve! blir riktigt imponerad

petera38
2009-02-20, 21:18
Fedt!!! Ivve!!!

Jakob
2009-02-20, 21:43
Imponerande! Önskar man själv hade den talangen och tålamodet.

Corsair
2009-02-20, 21:46
Tjena Ivve
Jag syftade på Fidel Castro med tanke på cigarren...långskott kanske men du har ju god humor. Kanon ball kärra...

ivve
2009-02-21, 08:18
Tjena Ivve
Jag syftade på Fidel Castro med tanke på cigarren...långskott kanske men du har ju god humor. Kanon ball kärra...

Tjena Janne.

I bland är man lite trög. Borde självklart ha fattat att du syfta på havannan. :big_boss:

Ett liv utan HUMOR är inte mycket till liv, eller hur ?

ivve
2009-02-21, 17:47
Har lyckats få till lite emblem. :dancing2:

Corsair
2009-02-21, 18:07
Tjena Ivve
Det blir väldigt bra, men det var ingen nyhet...:thumbup:

Ompa
2009-02-21, 18:18
Attans stiligt Ivve.
På lackeringsfronten har man mycket kvar att lära ser jag...

ivve
2009-02-21, 19:13
Tack gossar.

Alla gör vi ju så gott vi kan.

DrHanke
2009-02-21, 19:50
Snyggt Ivve, Grön Adam från F21....

Men vad är det för el skit du har i bakgrunden?

wesse
2009-02-22, 10:04
ja måleriet blir ju snyggt har du målat med spruta förr eller?? fin fin kärra detta...tänk o få ha en sån snygging i taket i sovrummet då skulle man sova gott :)

dacke jocke
2009-02-22, 10:40
viket bygge allså!!
ivve är nu min nya idol!

bokis
2009-02-22, 11:37
Hanke,förebilden heter Grå Nils Adamsson från F28..Fy fabian va stiligt det bli Ivve!

Wulfman
2009-02-22, 12:36
Målning på frihand ! du gör verkligen intryck :) vore om kul om dem la upp ett speciellt länkarkiv över dessa "byggpärlor"....de här är absolut en av mina favoriter. När får man se den live Ivve ?

Mvh / Lasse

ps. när man tittat på din tråd känner man sig verkligen som en "monteringsrookie" *skratt* ;)

ivve
2009-02-22, 13:17
Kul att ni gillar kärran grabbar. Räknar med att den skall flyga på vår SHOOT OUT i Vallentuna. :fleng:
www.ivvescustomlack.se

ivve
2009-02-22, 13:20
ja måleriet blir ju snyggt har du målat med spruta förr eller?? fin fin kärra detta...tänk o få ha en sån snygging i taket i sovrummet då skulle man sova gott :)

Wesse lille ! Ser du inte att den är rollad o penslad !!!!

www.ivvescustomlack.se

wesse
2009-02-22, 13:26
Wesse lille ! Ser du inte att den är rollad o penslad !!!!

www.ivvescustomlack.se (http://www.ivvescustomlack.se)


jaha är det roll o pensel du kör med :) du sa lille hmm jag väger nog 30 kg mer än dig så det så:sarcastic:

mvh//Wesse som älskar Ivve över allt annat (fjäsk för framtida behov:))

ivve
2009-02-22, 14:17
Faan va du smörar Wesse.
Bokis sa att du skulle besöka Vallentuna den kommande veckan.
Stämmer dessa rykten.
Bra o veta så man hinner springa o gömma sig. Annars riskerar man väl att bli ihjälkramad !!! :ciao:

wesse
2009-02-22, 16:03
Faan va du smörar Wesse.
Bokis sa att du skulle besöka Vallentuna den kommande veckan.
Stämmer dessa rykten.
Bra o veta så man hinner springa o gömma sig. Annars riskerar man väl att bli ihjälkramad !!! :ciao:



förhandlingar pågår om denna resa men du blir ej förvarnad utan håll dörren låst:sarcastic:

ivve
2009-02-22, 18:00
Så var det dags att redovisa dagens välgärningar.
That`s all for today folks ! :dancing2:

wesse
2009-02-22, 18:05
Så var det dags att redovisa dagens välgärningar.
That`s all for today folks ! :dancing2:


oh oh me in love in Ivve now :1headbang::fans::1headbang::fans::1headbang:

M.B
2009-02-22, 18:28
fy vad häftig den är :thumbup:

bokis
2009-02-22, 18:44
Fortsätter hyllningarna så får vi nog lägga in en poll om vi officiellt ska utnämna Ivve till Guru..Jag röstar för ...:blush:
Så J-lans stiligt Ivve!

Johnny
2009-02-22, 19:57
Hei.

Beundrar alle som bygger fra tegning eller byggsatsar, det er vel inte så mange igjen.
Jag gidder knapt setta ihop en arf.
Håper vi får se mange av dessa i Vallentuna i Juni.
Jag gleder meg til å se dina flyg Ivve.
Og jag stemmer med Bokis 100%

Mvh. Johnny.

ivve
2009-02-23, 17:34
Hei.

Beundrar alle som bygger fra tegning eller byggsatsar, det er vel inte så mange igjen.
Jag gidder knapt setta ihop en arf.
Håper vi får se mange av dessa i Vallentuna i Juni.
Jag gleder meg til å se dina flyg Ivve.
Og jag stemmer med Bokis 100%

Mvh. Johnny.

Hej Johnny.

Du har så rätt. Snart finns det ingen som bygger en modell från scratch. Det är bara en väldigt liten skara gamla gubbar som fortfarande envisas med detta och vi är tyvärr ett utdöende släkte.

Fanns inte ARF så vore det nog inte så många kvar i denna hobby.
Huvudsaken är väl att vi finner glädje i det vi har som hobby, oavsett om det nu är modeller eller något helt annat !

MVH...Ivve

Wulfman
2009-02-23, 18:30
Ivve

Lite off-topic...hoppas det är ok ändå :)

....du som jobbar i lackbranschen , hittat en 3 bladig aliminiumspinner som passar min warhawk men jag vill ju ha den mattgrön......finns det någon färg som stannar kvar på aliminium och håller för lite slitage från en starter. Skulle bli glad för lite "proffs" tips

J-la svårt ord att stava det där "aliminium"...;)

Mvh/Lasse

Fyhren
2009-02-23, 21:45
Hej

Här är en gammal scratchgubbe som ändå inte är så erfaren. Bygger SAAB J 21 med byggtråd under "skala". Närmar mig målnings och nitningsstadiet och skulle därför vara tacksam för lite mera klargöranden från Dig Ivve om hur Du gör alla fina detaljer. Mycket fint med måttangivelserna på Kronmärket, tackat , tackar. Skulle dock även behöva veta mer om hur Dina nitrader uppstod, verkar vara något som Du anbringar innan slutmålningen ? Även det där med att måla linjer på fri hand - detta kräver sannolikt speciella penslar och speciella färger samt naturligtvis en stadig hand - skulle gärna vilja veta mer detaljinfo så man kan förkovra sig i scratchbranchen.
Även vilket maskeringspapper /plast Du använder. Jag köpte ett dito för några år sedan i hobbyaffär (till en DB Spitfire) men kanterna blev inte skarpa - kanske papprets fel men kanske även felet var att jag då inte visste att man skall måla först med samma färg som underlaget för att täta kanten innan man påför den nya färgen. Ja det finns massor av tricks och produkter att ta till men det tar många år att komma över kunskapen. Tackar på förhand

Peder Fyhr
Lund
flyger i mfk Viking

Sigun
2009-02-24, 07:02
Ivve

Lite off-topic...hoppas det är ok ändå :)

....du som jobbar i lackbranschen , hittat en 3 bladig aliminiumspinner som passar min warhawk men jag vill ju ha den mattgrön......finns det någon färg som stannar kvar på aliminium och håller för lite slitage från en starter. Skulle bli glad för lite "proffs" tips

J-la svårt ord att stava det där "aliminium"...;)

Mvh/Lasse

"Aluminium" stavas det sa språkpolisen :sarcastic::sarcastic:Men tror nog att Ivve fattar vad du menar ändå.

wesse
2009-02-24, 07:20
Jag röstar för att IVVE blir den nya gurun o jag skulle vilja alla som kommer till vallentunaträffen (shootout2009) ska gå fram till Ivve o ge honom en lååång redig hard mans kram:)


Ivve for Guru Ivve for Guru Ivve for Guru Ivve for Guru

ivve
2009-02-28, 18:14
Ivve

Lite off-topic...hoppas det är ok ändå :)

....du som jobbar i lackbranschen , hittat en 3 bladig aliminiumspinner som passar min warhawk men jag vill ju ha den mattgrön......finns det någon färg som stannar kvar på aliminium och håller för lite slitage från en starter. Skulle bli glad för lite "proffs" tips

J-la svårt ord att stava det där "aliminium"...;)

Mvh/Lasse

Hej.

För att få färgen att fästa ordentligt på aluminium så skall du använda dig av en typ av primer som kallas waschprimer eller etsande epoxi primer. Den innehåller etsande fosforsyra som etsar sig fast i underlaget.
Obsarvera att det är viktigt att du mattar ned ytan med fint slippapper eller scotchbriteduk direkt innan du anbringar primern.
Funkar ej på elokserade ytor.
(Inte speciellt hälsosamma grejor !):scared:

ivve
2009-02-28, 18:52
Hej

Här är en gammal scratchgubbe som ändå inte är så erfaren. Bygger SAAB J 21 med byggtråd under "skala". Närmar mig målnings och nitningsstadiet och skulle därför vara tacksam för lite mera klargöranden från Dig Ivve om hur Du gör alla fina detaljer. Mycket fint med måttangivelserna på Kronmärket, tackat , tackar. Skulle dock även behöva veta mer om hur Dina nitrader uppstod, verkar vara något som Du anbringar innan slutmålningen ? Även det där med att måla linjer på fri hand - detta kräver sannolikt speciella penslar och speciella färger samt naturligtvis en stadig hand - skulle gärna vilja veta mer detaljinfo så man kan förkovra sig i scratchbranchen.
Även vilket maskeringspapper /plast Du använder. Jag köpte ett dito för några år sedan i hobbyaffär (till en DB Spitfire) men kanterna blev inte skarpa - kanske papprets fel men kanske även felet var att jag då inte visste att man skall måla först med samma färg som underlaget för att täta kanten innan man påför den nya färgen. Ja det finns massor av tricks och produkter att ta till men det tar många år att komma över kunskapen. Tackar på förhand

Peder Fyhr
Lund
flyger i mfk Viking

Hej Peder.

För att göra panellinjer så använder jag mig av Hagmans acrylspackel (se foto) som är ett snabbtorkande enkomponents spackel.
Jag brukar börja med att dra upp alla linjer i blyerts , därefter så lägger jag tejp i två eller tre lager (går alldeles utmärkt med vanlig masktejp) lite beroende på hur kraftigt markerade plåtskarvar man vill ha.Sedan är det bara att spackla mot tejpens kant, ca två cm bred spackling som man låter tunna ut ifrån tejpkanten ut till intet. Låt därefter spacklet torka ca 10-15 minuter, sen är det bara att dra bort tejpen och därefter medans spacklet fortfarande är mjukt ta ett mässingsrör i lämplig diameter o trycka till i spacklet för att få ett tydligt avtryck. Låt torka några timmar för att sedan finslipa det hela.
Allt det här gör man först efter att modellen är grundlackad o
finslipad och helt klar för topplacken.

Lämplig skärfilm för att användas för att lacka kronmärken o dylikt så använder jag mig av en blå tunn o följsam svaghäftande plastfilm som du kan hittar hos närmaste reklamskylt firma.

När det gäller pinstriping så handlar det om nåt helt annat.
Här handlar det mycket om anlag o träning, träning åter igen träning.
Det bästa du kan göra är att Googla på HOW TO PINSTRIPE så hittar du allt du behöver för att komma i gång. Jag rekomenderar att du köper några böcker i ämnet (eller dvd) till att börja med.

www.ivvescustomlack.se Lycka till... Ivve

Ultra Bandit
2009-02-28, 20:09
Ivve!
Skulle inte du kunna lägga ut lite installations bilder av radio,turbin,bränslesystem?
Vore kul att se hur ett proffs som du gör dessa installationer.


Hälsningar
Lasse P

bokis
2009-03-01, 05:42
Wulfman. Som Ivve skriver så är det etsande primer som gäller o har du vägarna förbi Arlanda/Stockholm så kan du få lite av mig,dock:skickas ej...De där svarta skallarna på burken gör att man ska vara försiktig när man handskas med det..
Ivve,tack för förevisningen /förklaringen!

Wulfman
2009-03-02, 10:39
TACK för proffstipset Ivve !

.......ska till Sthlm om några veckor Bokis, hör av mig när jag vet lite mer. Tackar som ödmjukast för bidraget/primern det var snällt:sarcastic:

ivve
2009-03-10, 20:21
En liten filmsnutt på test av mina elhydrauliska ställ i min Vampire.

Klicka på länken "Vamp info" i mitt album.

http://ivves-rc.magix.net/

Corsair
2009-03-10, 20:43
Snyggt Ivve,:1wav:

DrHanke
2009-03-10, 21:24
hoho hydral ser ut att gå fint, blir bra skala look på det va?

matbos
2009-03-11, 08:08
Hatten av. fy fabian vad coolt :thumbup:

wesse
2009-03-11, 08:42
jäklar anamma i kapernarum vilka goa ställ:fans:

du får nog räkna med att många vill kramas med dig denna sommar för dom ställen lockar fram känslor hos oss Ivvediggare:)

ivve
2009-03-14, 11:26
Äntligen har jag lyckats pressa i alla grejer i vampiren.
Det är inte lätt att få till det i en get !
För säkerhets skull så har jag TRE mottagare. En 27 mhz, en 35 mhz och en 2,4. Jag har läst att dom STORA pojkarna gör så.
Jag tror det blir toppen av säkerhet!!!:hmpf: :sarcastic:

Kanske inte så jättesnyggt installerat men man gör ju så gott man kan. Om det inte funkar så får jag väl göra om det hela.
Man e ju bara en glad amatör som tycker det är jättekul med alla dessa Leksaksflygplan !
Man blir ju som ett litet barn på nytt. (Så länge man inte tar det på allt för stort allvar ):cheers2:

DanneG
2009-03-14, 12:33
Ser bra ut ivve, men skulle rekommendera dig att ta 2 av varje variant av mottagarna, man vet aldrig när de går sönder.... :D

Johnny
2009-03-14, 13:28
Hei Ivve.

Jeklig bra.
Tror du det batteriet holder?

Mvh. Johnny.

bokis
2009-03-14, 13:41
Tror du behöver en "flux megacapacity 2.8" version 3 för att få ner spänningen från accen,du kan få problem annars..
Finns en indisk lågpris kopia på denna men det är nog bäst att du håller dig till orginalet..Gick det bra o få till C.G på den?

ivve
2009-03-14, 14:40
Tror du behöver en "flux megacapacity 2.8" version 3 för att få ner spänningen från accen,du kan få problem annars..
Finns en indisk lågpris kopia på denna men det är nog bäst att du håller dig till orginalet..Gick det bra o få till C.G på den?

Den blir tyvärr väldigt framtung, men jag har ett batteri till som jag tänkte montera i bak !

ivve
2009-03-28, 19:28
Lite småplock kvar så skall det kunna vara dags för provflygning !
Inspector "Bokis" Bokström har varit här i egen hög person o kontrollerat att allt är OK.:sarcastic: Har fått hans välsignelse så det känns ju skönt. Så om nu han där uppe är med mig o byxorna håller så borde det gå bra.
Återstår även att väga av tyngdpunkten, får troligtvis stoppa i 200 gr. bly i nosen. Återkommer med uppgifter om startvikt o vingbelastning.:cheers2:

Sigun
2009-03-28, 20:04
Hej Ivve..
Ser ju kanon ut men hur kan de komma sig att den är baktung i sista inlägget och i inlägget innan skrev du att den är framtung ! :stupido2::stupido2::stupido2:
Vad är de som gjort denna dramatiska skillnad
/Martin

DrHanke
2009-03-28, 20:08
ett visst mc batteri imonterat på skämt?

ivve
2009-03-29, 08:44
Hej Ivve..
Ser ju kanon ut men hur kan de komma sig att den är baktung i sista inlägget och i inlägget innan skrev du att den är framtung ! :stupido2::stupido2::stupido2:
Vad är de som gjort denna dramatiska skillnad
/Martin

Den blev framtung med mitt stora mc batteri så när jag tog bort det så blev den plötsligt baktung hm hm, förstår inte ! :fleng: Måste fråga "experterna" Doctor Hanke o Bokis, dom har säkert en lösning på det hela ? Dom är ju i alla fall tillräckligt unga för att begripa nåt.:sarcastic:

Mats J
2009-03-29, 21:42
Skitsnyggt Ivve :thumbup:
Ta på både hängslen o rem så kanske byxorna håller, annars kan man ju vara en lurifax och använda kjol :icon_lol:

Mvh Mats J

Corsair
2009-03-30, 21:09
Tjena Ivve
Det ser kanon ut, skall bli kul att se den i luften.:thumbup:
Hör av ang DL50......:sneaky:

bem
2009-04-05, 22:01
Hej Ivve,

Fantastiskt bygge du håller på med och generöst av dig att dela med dig av bilder, tips osv i denna byggdagbok om din Vampire.
Jag har nu läst alla sidorna och är stum av beundran.

Dock tänkte jag att om nån annan skulle vilja bygga samma Vampire som du nu gör så har jag några frågor om just den Kerry Sterner Vampire'n du bygger.

Hitta en sida på internet som säljer just Kerry Sterners Vampire laser kit mm:

http://www.belairkits.com/CategoryListing.asp?Id=60

1. Är det en sån laser kit du byggt din Vampire av?
2. Det finns tydligen två skalor av den Kerry Sterner Vampiren, 1/4 och 1/5 - i vilken skala är din Vampire?
3. Såg på bilderna att du verkar ha en JetCat turbinmotor i din Vampire. Såg också att Kerry Sterners 1/5 skala Vampire kunde ha en JetCat P80 (el starkare). Vad har du för turbinmotor i din Vampire?
4. Målningen av din Vampire är ju fantastisk, vad har du använt för färg till det gröna och silver? Har du nån färgkod?

Såg även via länken ovan att det fanns huv till Kerry Sterners Vampire att köpa liksom landningställ (fast de var dyra så de du hitta i från Indien verkar ju mest prisvärda). Noshjulet med däck (som du fick svarva till av en puck) finns att köpa färdiga här för den som vill köpa färdigt:
http://www.sierragiant.com/prod09.html
Verkar dock inte finns färdiga hjul och däck till huvudstället där.

Lycka till med ditt bygge och hoppas den kommer att flyga bra. Hoppas du förevigar premiärflygningen av din Vampire med en video liknande du gjorde med din DC3 och lägger ut videon så vi andra kan få se flygningen. Blir spännande.

/Bo

ivve
2009-04-06, 13:49
Hej Ivve,

Fantastiskt bygge du håller på med och generöst av dig att dela med dig av bilder, tips osv i denna byggdagbok om din Vampire.
Jag har nu läst alla sidorna och är stum av beundran.

Dock tänkte jag att om nån annan skulle vilja bygga samma Vampire som du nu gör så har jag några frågor om just den Kerry Sterner Vampire'n du bygger.

Hitta en sida på internet som säljer just Kerry Sterners Vampire laser kit mm:

http://www.belairkits.com/CategoryListing.asp?Id=60

1. Är det en sån laser kit du byggt din Vampire av?
2. Det finns tydligen två skalor av den Kerry Sterner Vampiren, 1/4 och 1/5 - i vilken skala är din Vampire?
3. Såg på bilderna att du verkar ha en JetCat turbinmotor i din Vampire. Såg också att Kerry Sterners 1/5 skala Vampire kunde ha en JetCat P80 (el starkare). Vad har du för turbinmotor i din Vampire?
4. Målningen av din Vampire är ju fantastisk, vad har du använt för färg till det gröna och silver? Har du nån färgkod?

Såg även via länken ovan att det fanns huv till Kerry Sterners Vampire att köpa liksom landningställ (fast de var dyra så de du hitta i från Indien verkar ju mest prisvärda). Noshjulet med däck (som du fick svarva till av en puck) finns att köpa färdiga här för den som vill köpa färdigt:
http://www.sierragiant.com/prod09.html
Verkar dock inte finns färdiga hjul och däck till huvudstället där.

Lycka till med ditt bygge och hoppas den kommer att flyga bra. Hoppas du förevigar premiärflygningen av din Vampire med en video liknande du gjorde med din DC3 och lägger ut videon så vi andra kan få se flygningen. Blir spännande.

/Bo
Hej.

Kul att du gillar min Vampire.
Köpte laserskuret från belair. Min är skala 1/5 vilket jag tycker är lämplig storlek för denna kärra.Jag kör med Jetcat P-80 som jag tror skall räcka till.Jetcat har kommit med en upgraderd P-80 som skall ge ett par kilo till i dragcraft, kanske stoppa i en sådan i stället, men först skall jag provflyga med den gamla.
Vikten på kärran ligger flygklar utan soppa på 12.5 kg, vilket ger en vingbelastning på 130 gr, fulltankad med tre liter soppa så hamnar det på 150 gr.kvdr.dm Kan rekomendera dig att beställa alla grejer genom OVE på AIR MEDIA, han samarbetar med Belair.
Vad gäller färgen så är det lite hemkokat av div. 2k billacker.

Ivve

ivve
2009-04-06, 13:58
Lite bilder på min nya leksak i tidiga vårsolen.

M.B
2009-04-06, 14:05
Riktig läcker blev den !! :thumbup:

wesse
2009-04-06, 14:17
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=4559&d=1239022617

ja jäklar va snygg den är... Vampiren alltså:lollypop:

ja du Ivve nu är det sommar snart o då blir det jobbigt för nu kan vi inte sitta inne o bygga med gott samvete längre ..nä nu ska en ut bland myggor o lättklädda damer o flyga vareviga kväll ....pust de va bättre på vintern..:)

kramen på dig

// Ambassadören:sarcastic:

matbos
2009-04-06, 14:33
:thumbup::thumbup::thumbup:

QatHome
2009-04-06, 14:53
Underbara bilder Ivve, kul att se resultatet från dom som kan

Corsair
2009-04-06, 15:35
Tjena Ivve
Nu har du slagit till igen, hur ska vi andra hinna med....:thumbup::sarcastic:

Ompa
2009-04-06, 16:13
Wow :thumbup:

ivve
2009-04-09, 12:40
Har gått o grunnat ett tag på hur man skulle kunna få till ett bra flamskydd till stabben på min Vampire.
Har sett att "stora" getpojkarna använder kartong behandlad med flamskyddsfärg och som sedan viks runt stabben.
Funkar säkert bra, men jag ville ha nåt som dels ser lite trevligare ut samt att det lätt går att stuva undan. Dessutom så är inte flamskyddsfärg speciellt billigt heller !
Efter lite funderande så kom jag fram till två alternativ...
Flamskydds spray. Man impregnerar en tjock tygbit med denna spray så får man ett skydd som funkar ok.Nackdelen är att den säljes endast på 1 liters burk för ca 5-600:- , onödigt krångligt o dyrt i mitt tycke.
Efter ytterligare lite forskande så dök det upp något som dom kallar flamskyddsfilt ! Används för att kväva eld i brinnande kläder mm.
Perfekt,hittade en hos SVEDOL för ca. 300:- (Räcker till 7-8 stabbar säkert.Materialet känns som tjock glasfiberväv. Lätt att klippa till samt lätt att stuva undan som en näsduk. Resten får bilderna förklara.

DrHanke
2009-04-19, 20:09
Blåsiga dagar leker fabrorn med ställen... Hydraliska ställ, mer skalalikt blir det knappt. Stiligt Ivve en 10 poängare igen :) eller som andra säger du bara glänser å glänser Ivve ....

Viddler.com - Vampire hydraclic gears - Uploaded by drhanke@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/8ebea7e3/@@AMEPARAM@@8ebea7e3/

wesse
2009-04-19, 21:06
Blåsiga dagar leker fabrorn med ställen... Hydraliska ställ, mer skalalikt blir det knappt. Stiligt Ivve en 10 poängare igen :) eller som andra säger du bara glänser å glänser Ivve ....

Viddler.com - Vampire hydraclic gears - Uploaded by drhanke (http://www.viddler.com/explore/drhanke/videos/289/)

det va glänsande sällsamt att skåda dessa hiskeliga manövrar:lollypop:

Ompa
2009-04-19, 21:10
Snyggt Ivve. Mer riktigt kan det nog inte bli :thumbup:

Krille
2009-04-20, 08:36
De där kan man ju sitta å fälla ut å in en hel kväll utan å tröttna :)

Fot
2009-04-20, 10:40
De där kan man ju sitta å fälla ut å in en hel kväll utan å tröttna :)

Enda risken är väl att luften går ur en ;-)

Krille
2009-04-20, 12:30
Enda risken är väl att luften går ur en ;-)

Ingen risk då det var hydrauliska ställ ;)

QatHome
2009-04-20, 22:48
Såg ju alldeles lysande ut det där :thumbup:

Det är alltså en liten hydraulpump som man hör på filmen som tillsammans med en ventil av något slag eller kanske bara genom att ändra rotationsriktning fäller in landningsställen resp. ut?

Fot
2009-04-21, 14:24
Ingen risk då det var hydrauliska ställ ;)

jaja.. värst vad du blev petig då.. kom till GHM så kan vi göra upp kring lägerelden!

/M

bokis
2009-04-21, 15:22
Såg ju alldeles lysande ut det där :thumbup:

Det är alltså en liten hydraulpump som man hör på filmen som tillsammans med en ventil av något slag eller kanske bara genom att ändra rotationsriktning fäller in landningsställen resp. ut?

Njae..NÄ! Dels så är det en vanlig ventil men det som händer är att varje gång man ändrar läge på den så startar pumpen via signalen på gearkanalen och går tills ställen har nått ändläge där det av naturliga skäl bör vara stopp och då börjar pumpen gå tungt.
Det man gör då är att man ställer en liten trimpot på den medföljande elektronikenheten när den ska slå ifrån,dvs när pumpen har gått tillräckligt tungt och den drar X ampere ström.
Lagom brukar den gå ett par sekunder efter att den har nått ändläget.
Jag testade detta för ett par år sen och med 35 Mhz radio så blev lidandet kortvarigt,varje störning från den rejält tilltagna borstade motorn fick sekvensen o starta igen..inge kul alls.
Men med 2.4 så är detta borta och det här funkar bra.

QatHome
2009-04-21, 16:22
Ok, ser ju riktigt bra ut i varje fall :)

bem
2009-04-24, 19:43
Hej,

Har det varit luftdop än av Vampiren eller är det nära förestående?

/Bo

ivve
2009-04-24, 20:08
Hade tänkt provlyga i morgon lördag i Gimo, men tyvärr så har det kommit hinder i vägen. Hoppas att kunna flyga på söndag eller i veckan som kommer.

lassebetong
2009-04-24, 20:10
Då vill jag passa på att önska dig lycka till och glöm nu inte att filma skönheten.

/lasse

DrHanke
2009-04-24, 20:13
Ivve jag är 1,5vecka ledig framöver så nog kommer det finnas tid till lite flyga om det inte går imorn :)

bem
2009-05-09, 15:44
Hej,

Näe nu spricker jag snart av nyfikenhet. Har den flugit?

/Bo

ivve
2009-05-15, 19:27
I morgon !!

DrHanke
2009-05-16, 07:24
ivve, kolla bilen noga innan du far... Verkar ju som bilen har något emot din Vampire flygning... :)

bem
2009-06-04, 20:01
Hej,

Hur gick det - flög den?

/Bo

senmathal
2009-06-11, 07:25
Tyckte bara att den här länken kunde passa här...


https://www.youtube.com/watch?v=YJ4JKl4N6X0

/Mats

bem
2009-06-13, 22:29
Hej,

Såg ju fint ut med lite högfartsrepor längs banan.
Men inget "skutt" upp i luften fast det kanske var tänkt att den skulle lätta?
Nåväl det kommer väl.
Vore kul med en ny video på det.

/Bo

DrHanke
2009-06-14, 09:12
Jag tror vi får vänta till nästa sommar då ivve har klistrat ihop byggsatsen igen då den har blivit till sticker å strån igen :)

matbos
2009-06-14, 10:04
Har den råkat ut för ett misshapp?:girl_cray3:

ivve
2009-06-14, 11:05
Det skulle man nog lungt kunna säga !

Flög sagolikt fint i ca. 7-8 minuter. På ca 10 meters höjd vid inflygning för landning så börjar den ta sina egna vägar, bankar vänster, höger, upp o ned. Försöker med fullgas för att få upp den på höjd men ingen reaktion ! Dött mellan sändare o kärran.

Kan tyvärr bara sluta på ett sätt. Två säckar från ragnsells !

Bygger en ny i vinter. Det tog ju dock bar tre månader att smälla ihop den, så nu borde man ju kunna pressa tiden till två månader i stället.

Man blir härdad i denna FAKIRhobby !

matbos
2009-06-14, 11:27
Jäklar jag såg den i Gimo. Trist trist :girl_cray3:Ja vi blir nog härdade i denna Fakir hobby :icon_pai:. Lycka till med nästa den blir nog lika snygg.

QatHome
2009-06-14, 11:31
Det var ju riktigt tråkigt, hade sett fram mot att få se den flyga.

Corsair
2009-06-14, 12:28
Tjena Ivve
Tråkigt men du kommer tillbaka ännu starkare, vi hörs...:fans::fans:

MrAddee
2009-06-14, 12:43
Lider med dig Ivve. Har följt tråden under våren och sett hur du slitit. Men det är bara på´t igen!

ivve
2009-06-14, 16:37
Ja, funkar det inte med en så bör det väl funka med två i alla fall. (Förhoppningsvis)

bem
2009-06-14, 17:14
Hej,

Va tråkigt... :huh: så mycket jobb och så fin modell. Du får väl återhämta dig från haveriet och sen ta nya tag, du är ju en riktig baddare på att bygga och det snabbt.

Blev det nåt kvar som går att "reparera" som landställ, motor och sånt? Har sett en del kraschvideo på Youtube och det är förvånansvärt vad mycket det ändå blir kvar av turbinmotorn även vid krascher rakt ner i marken.

Kanske göra en plugg av kropp med innervingar så kan man ju snabbt gjuta ny om olyckan är framme?
Men du verkar ju bygga så otroligt snabbt av "stickor och strån" så det kanske ändå inte spelar nån roll tidsmässigt för dig?

Hoppas nu för guds skull det inte "händer nåt" med t ex din superfina DC3 det vore ju bara för mycket.

Kan det ha varit nåt med radion som falera med Vampiren? Att hitta orsaken är väl rätt viktigt nu om inte annat för att få lite sinnesro. Använde du dubbla mottagare, dubbla accar osv?

Hälsningar

Bo

ivve
2009-06-14, 18:20
Dubbla nya lipo ackar,(såg ut som märlor efter smällen) Powerbox sensor brytare. Motagaren blev skrot, så där blir det svårt att felsöka. Turbinen tillstukad men går förhoppningvis att repa. Skickar den till Jetcat för rep o översyn.
För övrigt så kan jag i alla fall återanvända ställ o servon plus en del andra smådetaljer.

DC-3an är still going strong, så den skall väl hänga med ett tag till hoppas jag.
Flög två vändor med den på Shoot outen o det gick ju bra.

Skulle Jet abstinensen bli allt för stor så har jag en L-39 Albatross stående startklar.
Förvisso inte lika rolig som J-28an, men får väl duga son surogat.

ole.foll
2015-09-11, 21:29
Hvordan går det med denne? Er den på vingene igjen? Hvor fikk du kjøpt det hydraliske understellet? Virket veldig bra. Vurderer en slik selv

ivve
2015-09-13, 16:04
Hvordan går det med denne? Er den på vingene igjen? Hvor fikk du kjøpt det hydraliske understellet? Virket veldig bra. Vurderer en slik selv

Modellen har gått hedan. Länk till ställtillverkaren hittar du i början på tråden. Vet ej om denna indiska tillverkare finns kvar.

Kan tyvärr inte rekommendera dessa ställ. Dom drivs ju med olja vilket gör att det blir väldigt grisigt plus att dom har lätt för att läcka.

ole.foll
2015-09-13, 18:37
Ok, takk for svar :) da kjøper jeg ikke dette understellet...

ole.foll
2015-09-27, 23:43
Er de noen som vet om robart har noe understell som passer kerry sterner Vampiren?

petera38
2015-09-28, 10:13
Det har dom inte.

ole.foll
2015-09-28, 12:14
Det har dom inte.

Noe tips på ett bra og ikke altfor dyrt understell som kan brukes?