handdator

Visa fullständig version : ok det blev bensin tillslut !



kenneth67
2008-11-18, 18:48
http://www.mamut.net/homepages/Sweden/1/15/hab_ab/105909.jpg

en sån hära köpte jag mig !! en byggsats gf40i 40cc motor .. då ser man hur kina skiten ser ut från start .. !!!! 2075 kr på hab ...
denna skall då stoltsera i min giles202 "alien" 72" massa motor blir det men 26 cc kändes liten med ca 5 kilo drag på 4.5 -5 kilo kärra ,,, skall bli ett intressant project att skruva ihop för att inte tala om att starta upp sedan den första bensinaren som man dessutom då fått montera ihop själv .......:thumbup:

Boost III
2008-11-18, 20:17
http://www.mamut.net/homepages/Sweden/1/15/hab_ab/105909.jpg

en sån hära köpte jag mig !! en byggsats gf40i 40cc motor .. då ser man hur kina skiten ser ut från start .. !!!! 2075 kr på hab ...
denna skall då stoltsera i min giles202 "alien" 72" massa motor blir det men 26 cc kändes liten med ca 5 kilo drag på 4.5 -5 kilo kärra ,,, skall bli ett intressant project att skruva ihop för att inte tala om att starta upp sedan den första bensinaren som man dessutom då fått montera ihop själv .......:thumbup:

Blir nog bra dettadär . Jag fick idag hem en sådan crrc 50 , men tyvär var den väck redan i kartongen?? Någon måste ha tappat cylinder i golvet så att ett öra och en stor bit ur cylinder for bort... men i övrigt såg den bra ut invändigt. gammal teknik bara , och onödigt slitsam överströmmskanalsportar. dvs en bred . bättre med 2 smala med mittstolpe det förlänger livet på kolvringar och kolv vesäntligt + att dom då även riktar bränset bättre- (Ej reedkorg) men vem vet dom kan ge bättre drag i sluteffekt.? Jag kommer ju testa den mot dl-50 helt orginal och max trimmad . så det blir spännade att se vem som vinner..

matbos
2008-11-18, 20:56
Coolt en motor byggsats :thumbup: Dubbel glädje.

Per P
2008-11-18, 20:59
Det där kommer säkert gå bra Kenneth! Måste ju vara skoj montera ihop både modell OCH motor.... får mig lite o tänka på allt tekniklego som står i hyllan hemma :thumbup:

Kommer väl film på när du kör motorn va?!

kenneth67
2008-11-18, 21:04
ska se om det går att ordna en film ... ja nog är det säkert lite gammal teknik cyllen å vevhus är ju dessutom samma enhet så .. nåväl den var billig och är väl ett bra insteg i bensin världen tror jag ... draget vet jag inget om men det kommer lätt räcka då 26 cc ger ca 5 kanske max 6 kilo drag .. min vana trogen så blir det över motoriserat .. tyvärr så ser den lite stor ut så kåpan lär få sig en del fula hål .... och den lär ju inte gå att få som reservdel antar jag .... nåväl väntans tider hoppas dom är snabba med leveranser på HAB .... och att den inte är restad ! för det såg jag inget om på sidan hurvida det fanns i lager eller ej ! ..

Sigun
2008-11-18, 21:53
Wow.. motorer som byggsats. Nu börjar de bli skoj :). Du kanske ska passa på och jaga fatt i riktiga SKF lager till motorn innan du sätter ihop den så slipper du lagerproblem i framtiden :)

/Martin

kenneth67
2008-11-18, 23:24
vi har skf c3 i olika storlekar på jobbet så det blir nog ett byte .. tack för det tipset .. annars skull nog orginalen åkt i ...

Boost III
2008-11-19, 00:31
Jag såg ju det nu att cyllen sitter ihop med vevhuset!! Det kan vara fördelar för då har dom säkert bättre övergång från vevhus till cylle ,dvs inga kanter och skit som stör.Kolla upp sådant och slipa bort onödiga kanter och störningar på väg upp i cyllen..En trolig bra sak till med denna konstruktion borde vara betydligt lättare motor. Skulle varit stenbra om du tar en bild av den historian när du får hem den. Och väg den. och Ja byt ut lagren,,För den jag fick hem idag gick onödigt tungt. Jag har märkt det att många kinesmotorer går snortungt? kan det vara att dom har taskiga tolleranser på block så lagren hammnar i press, och ev kör dom inte ens c3 eller c4 lager. Man kan med fördel även sätta i c4 ,, Går bara lättare, Därimot Dl-50ien gick snorlätt redan okörd.

kenneth67
2008-11-19, 10:10
ja det ska bli lite spännande ... har bara fått orderbekräftelsen ännu ... så hoppas att den inte är restad .. för då blir det nått annat istället.. av vad man sett så ger ju deras 26 cc ca 5-6 kilo och 50 cc upp mot 9 kilo så kanske man kan hamna på 6,5 -7 kilo med denna motor om man har tur .. och det lär ju räcka i en kärra som då kommer landa på 4,5-5 kilo ..

kenneth67
2008-11-19, 14:13
nuuu .. är paketetet skickat från hab ... snabba pojkare det ! .. så i morn kommer det en byggsats motor .. spänningen stiger .. även kollat av om det går att få en "extra" motor kåpa till gilesen .. då det verkar som om det kan bli riktigt trångt under huven ... ifall man kapar fel så ..

Sigun
2008-11-19, 15:32
... ifall man kapar fel så ..

Hur menar du nu :stupido2::stupido2:

kenneth67
2008-11-19, 15:39
Hur menar du nu :stupido2::stupido2:ja eftersom det blir ont om utrymme under kåpan så kommer den få kapas ur en hel del .. så innan jag sätter dremmeln i motor kåpan så vill jag veta om det går att få tag i en ny .... då ju målningen är väldigt speciell på alien versionen av giles202 ..

kenneth67
2008-11-20, 18:14
hurra hurra ,,, motorn kom idag ... bild överflödig just nu .... då det ser precis ut som på bilden först i tråden ... verktyg(insex nycklar + stift nyckel med ) allt ser fint ut .. lägger en tråd under bygg ... på ihopsättningen av motorn .. imorn blir det beställning av c3 lager .. om jag inte har sån tur att vi har hemma på jobbet !

kenneth67
2008-11-23, 19:41
så dära .. motorn ihopsatt se byggdagboken! ..
modellen och motroten har parat sig de tu äro nu oskiljaktiga .. sade att motorn så stor ut ! .. nja i nosen på gilesen var den inte så stor .. nåväl kåpan kommer att få sig en sväng med dremmel å sliptrissa.. då utsläpp är helt obegintligt på den .. då det är tajt i framkanten så kommer cyllen att sticka ut där .. så funderar på att helt sonika i stort sett kapa ur botten på kåpan dels för att slippa trilskas med att göra 2 stora hål och dels för att vara säker på att det passerar nog med luft för kylning,,, ska spåna lite mäta å mäta för att få en så slimm kåpa som det går .. hål är fula med dessvärre nödvändiga ! ..

kenneth67
2008-11-26, 09:25
beställt propp och tank samt tygon slang ,,, och går nu i väntans tider ...
kan i det samma konstatera att vad lätt man blir bortskämd av snabba handlare ...
beställde först en 250cc tank men ändrade sedan till 350 eller 400 beroende på vad dom hadde hemma .. org tanken som var med till planet var på 450cc .. till metanol .. så kanske hadde en 250 räckt en stund ..

så hur gör man då sedan med anslutningarna ?? bensinaren skall ju ingen tryck matning ha ... ventilationen hur drar man den utan att det läcker ur i vissa lägen ??

kenneth67
2008-11-26, 18:10
så då var paketetet skickat från hab .. så imorgon torde grunkorna vara här... tank propp å slang ... så om inte man hittar en ruskigt vacker kvinna som skriker högljutt efter min kropp så blir det troligen premiär start av CRRC motorn i morgon .. och nej har ingen kamera så får väl testa att filma med mobilen ... spänningen stiger..

Nyroth
2008-11-26, 20:34
så hur gör man då sedan med anslutningarna ?? bensinaren skall ju ingen tryck matning ha ... ventilationen hur drar man den utan att det läcker ur i vissa lägen ??

Hej Kenneth,
Kolla in post #165 där finner du lite information och bilder på tank installation.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=21708&page=9
Mvh,
Nyroth

kenneth67
2008-11-26, 21:26
tackar nyroth! ett moln mindre på bensin himmelen ..men kommer att få modda lite för tank installationen .. då ju kärran är för metanolare från start så och jag vill ha tanken så nära tp som det går .. men där finns inte riktigt plats sedan så kanske det inte spelar nån större roll för en newbie som mig men att tp inte ändrar sig under flygningen är väl bara positivt antar jag ..

då denna kärra är en ren 3D så vore det ju bra om det kunde bli så bra det går .. i synnerhet då det är min första i den kategorin .. sedan återstår att se om det är en bra kärra att "lära" sig grunderna på .. för det får bli skarpt läge med en gång då jag inte har nån sim !

spännvidden är 1800 mm
längden 1820 mm
vikt 5100-5200 gram
ving belastning 82-84 g/dm2
ving arean 62 dm2
profilen är naca -0013

säger inte mig mycket men alla ni 3D fantaster kanske kan läsa ut nått av det ..??

kenneth67
2008-11-27, 13:32
jaha paketet med propp å tank mm kom idag från hab ...dock verkar dom ha missat mitt mail med ändring av beställningen .. ville ändra till större tank .. beställde först en 250cc tank .. men ville ha 350 eller 400 det känns som om 250cc är i minsta laget .. nu vet jag ju inget om förbrukningen på en bensinare så kanske den räcker ändå ??? och konstaterar även att en 20" propp är stoooor iaf mot vad en annan är van vid !

Nyroth
2008-11-27, 15:10
Hej Kenneth,
Kör med 250cc tanken, du vill hålla vingbelastningen låg på en 3D kärra. 250cc borde räcka till 10-12 minuters flygning med god marginal.

/ Nyroth

kenneth67
2008-11-27, 22:37
ja nu har jag ju den så då får det bli den ... ..
men en fråga dock ang gas servot.. skall man sätta det inne i kroppen med linkage eller närma motorn .. var är bäst .. tryckande eller dragande .. störnings risken om man sätter servot närma motorn eller inte ??

Nyroth
2008-11-27, 23:33
Hej Kenneth,
Min personliga åsikt är att du inte skall ha servot nära tändsystem eller tändkablar 30 cm ifårn är en bra tumregel. Det kan funka närmare, men det räcker med lite skit på stiftet så kan gnistan hoppa, och då har man problem.

Så länge du har ett styvt linkage spelar tryck eller drag ingen roll, finns det flex i linkaget så är drag att föredra.

Spännande, men saknar fler bilder på kärran och installation :)

Mvh,
Nyroth

kenneth67
2008-11-28, 12:13
bilder kommer .. skall ta tag i detta med en gång ...ett litet aber som uppstått är att motorn behöver fram 2-2,5 cm för att kåpan skall passa i de förborrade hålen .. dock så kan det gå ändå då motorn är tyngre än rekomenderade metanolare till kärran iaf för provkörning av motorn .. kärran är i princip ännu obyggd .. så man kanske skulle lägga en byggtråd ?? nja de e ju en arf ... den har mest stått torrmonterad bara för att den e så jäkla snygg;) nåväl tankmonteringen .. hur känsligt är läget på tanken ??? då min tänkta placering över ving röret medför att tanken kommer ta i huven så får den istället hamna på "golvet" i modellen .. men då blir det ju en markant skillnad i höjd mot förgasaren .. men det kanske är av mindre betydelse då det är pump ??? iaf så innebär denna placering då att tanken kommer hamna något framför TP med några cm men kanske inte har så stor betydelse då det bara är en 250cc tank

Boost III
2008-11-28, 12:31
Ingen fara att tanken lågt.. Du kan ha den på backen och lång slang förgasaren drar:sarcastic: men hur bra det är ur 3d flyg synpunkt har jag ingen aning om??

Hur vart sätter man tyngdpunkten i höjdledes så att säga (vad kallas det för?)
I 3d och konstflyg? Jag vet bara att jag sätter så mycket det går på golvet i typ lågvingade krigarplan.

kenneth67
2008-11-28, 12:59
jaha kommer med lite bilder.. inte mycket att visa men ... de e en stiiiiilig kärra .. tycker då jag iaf !

kenneth67
2008-11-28, 17:52
så då har man även varit på jobbet och hämtat ut lite soppa ... å olja .. så förhoppningsvis så skall moroten köras lite ... måste ju testa ... :) då vår soppa endast har 2 % olja så blir det lite extra just under inkörning .. 3-3,5% torde väl räcka ??

kenneth67
2008-11-28, 21:52
hmmm hyr skall man ställa proppen iförhåll till läges givaren för tändningen ?? proppen före pluppen kommer till givaren ?? dvs drygt fem i tolv

Fredrik Lundberg
2008-11-28, 22:46
Tjena Kenneth!
Såvitt jag vet så har propellerns placering i förhållande till tändningen inge betydelse, finns säkert många spekulationer kring detta med. Viktigare är däremot att tändningen är rätt ställd. Tycker du ska sätta propeller så som du gjort med tidigare metanolmotorer. Brukar själv sätta dom så att det känns ok att slå igång motorn, Ca tio i tolv brukar kännas ok för mig... Lycka till.

Mvh Fredrik Lundberg

Tobbe O
2008-11-29, 00:58
När kompen tar emot så ska bladet vara två-halvtre, annars blir det som att man slår handen i marken.

kenneth67
2008-11-29, 09:58
oki tackar ... idag så skall stabben limmas på plats och sporr hjulet få möta sin placering ,, sedan så är tanken att denna motor skall få se dagens ljus ...
har endast lagt tanken på lösen ännu just bara för att få provköra motorn .. är ju sugen som f*n på det hehehe
återstår att se hur den gillar proppen .. ja tog ju "mitten" storleken av de rekomenderade 20x8 ska se om det inte går att filma med mobil kameran vid prov start .. eller om det finns ljud på film från digital kameran .. nåväl under dagen skall den startas iaf ..

LAB
2008-11-29, 10:05
Ska bli kul o kolla filmen,måste nog ta ett snack med betongen om vi ska titta på det här med bensin:sarcastic:

Nyroth
2008-11-29, 10:52
Hejsan Kennneth,
Vill inte vara dagens glädje dödare, men att starta en så stor bensinare utan att ha vingarna monterade kommer att reultera i en orgie av vibrationer som int kan absorberas någonstans. Resultatet är ganska ofta en knäck stabbe, motor box, eller annan vital del, och det brukar inte visa sig direkt utan först då du flyger med din maskin.
Så om du prompt vill starta den utan vingar, bind då ner den i vingröret. eller ha en andre person som kramar om kroppen. Men helst av allt montera vingarna.

Ett litet råd i all vänlighet,
Nyroth

kenneth67
2008-11-29, 12:13
nej du dödade inte glödjen !! de fixade motrots jäv*ln själv ! nåväl så illa är det nog inte ---- den startade inte ! efter å flippat å flippat å flippat .. så gav jag till slut upp !! (mjölksyra);) soppa får den gnista är det å av placeringen att dömma på hall givaren mm så står tändning skapligt ! .. men surar uppenbarligen ner sig på stört ... inte ett tändande ! ... då det ju var en bygg sats så är väl inte förknasaren inställd rätt !?? å hur i hela ställer man nålarna .?? en walbro förknasare är det .. innåt eller utåt fär snålare vs rikare på lågfart högfart ... orginal stiftet verkar inte vara riktigt bra då jag tycker gnistan är lite klen på det ! ... nåväl en ny laddad acc 2000mah nc/mh så ström finns där med .. tips tack .... å nej startern klarar inte dra runt den ...
och tackar för tipset nyrothen .. ska montera på vingarna innan nästa försök !

Fredrik Lundberg
2008-11-29, 12:46
Tjena Kenneth! Tråkigt att den inte starta... nålarna är som vanligt dvs utåt=rikare, inåt= snålare. Sklle provat ca 2 varv på vardera nål till o börja med.

Ska ladda lite ackar sen åker jag till timmele en sväng vid halv två.

/Fredrik

Fredrik Lundberg
2008-11-29, 12:49
Krånglar det för mycket så kanske det är lättare att få ordning på den med cyllen uppåtvänd tills du känner motorn bättre.

/Fredrik

kenneth67
2008-11-29, 12:51
hmmm ladda accar .. lite blås idag ... men fasen vet om man inte skulle rensa skallen med lite flyg istället !! jag kommer ut med edgen ! lite eltjosan funkar fint å dom startar ju ALLTID;)

kenneth67
2008-11-29, 12:54
hittade en grym beskrivning på att justera walbro på _FG forum så den har jag nu kopierat ner på datorn .. skall utgå från den så får vi se ,, men nu ska det laddas accar .. ses på fältet fredrik !

Boost III
2008-11-29, 13:05
Lågfarten (längst in mot cyllen kan du lägga på 1varv o 15 min ut. och högfarten 1varv och 30min. Det är Dl 50 optimala inställning och hyffsat lika dom flesta små 2 taktare. Höj även tomgången max vad skruven går att skruva in vid första start. Elda på stiftet om det blir surt och veva runt motorn utan stift så fort det går.
Jag fick göra likadant för att få igång dl-50ie förstavid start.

kenneth67
2008-11-29, 17:26
jaha gav mig åter på denna "best" ... vände motorn å "rätt" håll dvs med cyllen uppåt .. inte ett liv .. ur med stift igen å kollade .. jodå gnista ... en liiiiten en typ vartannat varv ... så nått e fu**ed up med antingen tänd modulen eller givaren ... jaja man får vad man betalar för tydligen ,,, mail till hab på måndag ang detta ... hoppas dom är lika snabba att svara på det som att skicka grejjerna ! .. nu är jag liiiite irriterad ..

kenneth67
2008-11-30, 00:01
troligen så är det vajj med tändningen ,, gick ut i garaget å tog et nytt stift
kanon gnista 1 gång !!!! sen inget mera ... testat flera oliak accar alla nyladdade .. men sten dött... så nu ger jag upp ....

Boost III
2008-11-30, 00:40
troligen så är det vajj med tändningen ,, gick ut i garaget å tog et nytt stift
kanon gnista 1 gång !!!! sen inget mera ... testat flera oliak accar alla nyladdade .. men sten dött... så nu ger jag upp ....

Känn om det är någon kraft i magneten (pickupp) som sitter på vevaxeln? Ska vara bra drag i den ,,typ neodym drag!! Ev har den rammlat bort eller fått en smäll och tappat kraft?

kenneth67
2008-11-30, 17:58
har kollat allt nu .. det har visat sig att den så omtalade kinesiska kvaliten har drabbat även mig ! det var givaren som var boven i dramat ! ... då jag demonterade denna så av 3 kablar i givaren så satt endast 2 på plats .. (såg trådarna i skarven på krymp slangen) så sporadisk kontakt skapade gnista ibland .... men då jag undersökte om den gick att "reparera" dvs löda fast så sprättade jag krympslangen så ev möjlighet till garanti är väl körd .. skall ringa hab om detta i morgon och får se om det löser sig ... misstänker att det är svårt med reservdelar till den då grossisten inte tar hem satsen utan bara färdiga motorer och 40 motorn har inte samma givare som 26 och 50 motorn

DrHanke
2008-11-30, 18:11
surt sa räven... Hoppas det löser sig!

kenneth67
2008-11-30, 18:13
får jag bara tag en ny givare så ska det nog fasen smattra bensinare här inom kort ! ... å får jag stå för den själv så må de vara hänt ... är mest orolig äver att det tar en evighet innan jag får den ...

kenneth67
2008-12-01, 21:07
samtalade med berörd handlare idag ,, men det låter dystert .. verkar inte som om det fanns nån givare hemma på lager ... så .. trist ... återstår att se om dom kan lösa det !

Per P
2008-12-01, 21:25
Hör med Fullkontroll om de har någon givare?!

kenneth67
2008-12-01, 21:38
är kollat med fullkontroll men !!! dom har inte gf40i just pga av garanti bekymmer med en byggsats motor .. hab hadde dessutom sålt slut på byggsats motorn så fanns ingen att låna av heller .. det är inte samma typ av gibvare på 26 45 å 50 motrerna som 40 motorn fästena är helt annorlunda !

av skadan blir man vis säger di lärde ... tillgången på delar verkar vara ruskigt dålig till denna motor .. men men som nån säger om en annan motor all shit possible ... det verkar platsa här med ..

ssn
2008-12-01, 21:47
He He.. Tvåtakt Kenneth! Sosen gillar :o)

Sosen

kenneth67
2008-12-02, 09:54
yes men ingen skvättanoalre denna gång .....

kenneth67
2008-12-02, 17:29
hmm fortfarande ingen givare på posten .. och grossisten har slut på givare till 26 å 50 motorn ....
så jag lärde mig iaf nått av detta bensin köp ! ... nästa bensinare bli en som man säkert vet att grossisterna tar hem samt inte är ett udda märke eller uddda modell
och dessutom har delar till hemma när det tjorvar till det .. såg via en länk att det tillåmed ligger backkorder på delar till denna motor i kina så ser inte så ljust på att detta skall gå min väg ..

Sigun
2008-12-02, 18:51
var glad för de lilla kenneth !.. de är vinter och mulet som f-n .. man ser ju knappt dagsljus nu för tiden. Innan det blir vår så har du säkert fått tag i de delar du behöver även om de är restade just nu.

Tänk om de var i början av juni nu och du varit i samma situation.. då kan man snacka om panik.

/Martin

kenneth67
2008-12-02, 19:35
jo förvisso ... men nu hör ju jag till den lilla skaran som trots snö kyla och ev mörker ändå tar mig till fältet och flyger så fort tillfälle ges ...men men min tidsplan på bygget är satt till våren så det är ingen panik så... men suget att få liv i det lilla kines eländet är stooort...

kenneth67
2008-12-02, 19:41
hmmmm skulle man månne kunna nytja en sådan här ???http://www.conrad.se/swe/tp.php?recordID=153775

eller en sån här http://shop.conrad.se/websale7/UNIPOL%c4R-HALLBRYTARE.htm?Ctx=%7bver%2f7%2fver%7d%7bst%2f3eb %2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7 bs%2fconrad%2dswe%2fs%7d%7bl%2f01%2daa%2fl%7d%7bmi %2fSHOP%5fAREA%5f14741%5f0231410%2fmi%7d%7bpi%2f18 5120%2fpi%7d%7bpo%2f1%2fpo%7d%7bfc%2fx%2ffc%7d%7bp 1%2f7b7a4368684847cf4e54b2b05410db21%2fp1%7d%7bmd5 %2f4dc4fb05d1588f7fca27c11464724e29%2fmd5%7d

kenneth67
2008-12-03, 17:44
då var hela tänd systemet skickat till hab så är det bara å tillbedja högre makter att dom löser det .. fick veta att givarna var slut sist dom beställde motorer ... inte lovande ...

kenneth67
2008-12-04, 18:57
nåväl en givare kommer då jag beställt en själv för ombyggnad om dom nu inte har på hab ! .. men ännu intet hört ang tänd modulens vara eller icke vara !

bokis
2008-12-04, 19:01
Utan att vara elak men det känns som om någon försöker sälja en hög med reservdelar..Kul idé men jag förstår inte helt vitsen med det..
Hoppas du får den o funka Kenneth!

kenneth67
2008-12-04, 19:14
det är så här bokis .. att till en gräns så är jag med i spelet ... (menar inte specifikt hab nu ) och är det nått jag ***** så är det att tjafsa om uppenbara saker .. och är inte felet mitt så ja då skiter jag i det till slut och handlar sedan på andra ställen
jag har hört rykten om hab från andra som haft med dom att göra både positiva och negativa övervägande positiva!!!! så nu återstår att se vilken skara jag tar i hand ...skickade ju paketet först igår så .. men man är ju en aning ivrig att höra motorn puttra ...känns surt att den bara står där i garaget å flinar ilsket åt en varje gång man går förbi .....

Nyroth
2008-12-04, 22:36
Hej Kenneth,
Kan du inte skaka fram ett begagnat Runtronic system någonstans, brukar gå att hitta för en femhundring. Då får du ett suveränt tändsystem som inte kommer att slå fingrarna av dig, som klarar sig med en lipo cell (vikt besparing) och samtidigt är marknadens minsta och lättaste tändsystem (viktbesparing igen) :)

Bara en tanke,
Nyroth

PS, finns även nya kinesiska tändsystem att köpa för några hundralappar, men jag har ingen adress, tror Bokis eller Hanke nämnt detta i någon tråd?

kenneth67
2008-12-04, 23:14
Hej Kenneth,
Kan du inte skaka fram ett begagnat Runtronic system någonstans, brukar gå att hitta för en femhundring. Då får du ett suveränt tändsystem som inte kommer att slå fingrarna av dig, som klarar sig med en lipo cell (vikt besparing) och samtidigt är marknadens minsta och lättaste tändsystem (viktbesparing igen) :)

Bara en tanke,
Nyroth

PS, finns även nya kinesiska tändsystem att köpa för några hundralappar, men jag har ingen adress, tror Bokis eller Hanke nämnt detta i någon tråd?tackar för omtanken :) skall invänta besked från hab först å främst och sedan får vi se .. vad jag läst så skall tydligen CRRC ställa sina system rätt hårt på förtändningen så .... kikade runt lite för ett par dagar sedan och hittade ett tänd system som inte var farligt dyrt . men kommer ju inte ihåg vart det var ,,, nåväl givaren har jag iaf hemma på måndag troligen men vad hjälper det när resten är på kontroll hos hab ! ...

Robert_s
2008-12-04, 23:26
mina crrc har stått på en 45 grader förtändning när dom typ ska stå på 28grader ft

kenneth67
2008-12-05, 14:13
så dära mail kontakt med hab dom har testat systemet och den sporadisk gnistan jag lyckades få fram var nog inte endast pga av en kabel vid givaren som var av eller i det närmaste av för efter jag lödat fast kabeln igen så fick jag ju ingen gnista alls !

det visade sig att det var fel på även boxen! så nu är en ny box samt en annan givare på väg med posten även orginal givaren på väg tillbaka då den tydligen fungerade ! .. tyvärr så han det bli fredag så det blir inget test av motorn i helgen men om posten sköter sig så torde paketet vara här som på måndag ... så snart ....... återkommer med provkörnings rapport .. ! ... och för er som nu då undrar vilken av skarorna jag tar i hand .. ja gissa den positiva så klart ..
men ett litet varningens tecken just på 40cc motorn men förhoppnings vis så ordnar det till sig med tiden ... reserv delar ....

Anders48
2008-12-06, 19:37
Tycker nog att HAB borde ha använt ett par byggsatser som "reservdelslager". Det är inte roligt att bli stående p.g.a brist på reservdelar. Som köpare har man väl alltid rätt att reklamera felaktiga varor och då är det återförsäljaren som får göra upp med leverantören.
/Anders

kenneth67
2008-12-06, 19:58
jag gav det förslaget vid mitt första samtal att dom skulle "låna" av en annan sats men dessvärre så hadde dom sålt slut satserna detta var på måndagen
jag skickade ner tänd systemet till dom på onsdagen och fredag middag kom mail svaret att en ny box samt en givare var på väg med posten doch ej orginal givaren
så jag tycker att dom har löst det på bästa sätt med dom möjligheterna som dom hadde ,,,
med tanke på att delar till motorn är restade även i kina så har nog fabriken problem att leverera så det räcker ..
MEN det tar ändå inte bort att ska man sälja något så ska man nog säkerställa att man har reserv delar att tillgå

jag försökte även via fullkontroll som ju är grossist(above all) för crrc pro .. men dom tar inte in byggsats motorn pga att det kan vara bekymmersamt att täcka upp med garanti på en motor som köparen själv monterat ihop ..
nåväl skulle detta varit mitt under flyg sässongen så skulle jag blivit lagom iriterad över att en så simpel sak som givaren inte funnits hemma .. men nu var det ju även boxen som felade så och den hadde dom hemma på hyllan

men nu kommer et roliga i historien ! .... orginal givaren som en kabel var glapp på lödade jag om men det ville ej funka ändå--- så då skickade jag ner hela sytemet ! .. under tiden så beställdes en givare till 26 cc motorn som har samm box men en annan hållare för givaren -- såå allt lugnt .. HAB mailar att dom har skickat ny box med den gammla givaren som fungerar men även en annan givare som har fel hållare ... så nu har jag då 3 st givare och det kommer jag nog klara nästa års flyg sommar på antar jag ! :)

kenneth67
2008-12-07, 18:29
åhh gud är med mig ... eller inte ... det blir en hemma dag eller flera i början på veckan då lilltösen fått ögon inflamation efter några dagars feber å annan skit ...
så jag lär få möjligheten att testa imorgon om nu paketet kommer som planerat ... dock så lar man ju först få spendera några timmar på bvc för kontroll och ev meducin till skruttan ! ....

kenneth67
2008-12-08, 11:42
så dära !!! nu puttrar den !! grejjerna kom idag ... men org givaren ville inte vara med så en operation på 26 cc givaren med ur gröpning av epoxy eller vad det nu var så man fick loss själva givaren från hållaren sen var det bara å peta i den i orginal hållaren ... 3 flip med choke så spottade den till sen var det bara av med choken å 2 flip så startade den ... nu skall bara förgasaren justeras in ordentligt men den går iaf ... dock så är dom ruskigt förställda på tändningen efter flera starter så är fingrarna lite ömma då den vill skjuta bakåt om man inte tar i för kung å fosterland ....


väldigt rå i gången så en ordentlig inkörning är nog på sin plats .. så just för tillfället ... så är jag riktigt nöjd ... ska se till att ordna med en liten film när allt är justerat å klart ... ...
soppan då ?? ja stihls alkylat soppa 2% men iblandat till 3,5 % orginal stift ... än så länge ... uppmätt tomgång med illa justerade nålar 1700 rpm

LAB
2008-12-08, 18:09
Film film film:sarcastic:Kenneth

Per P
2008-12-08, 18:14
Vad skönt att det löste sig Kenneth! nu säger jag som Lab FILM FILM FILM =)

kenneth67
2008-12-08, 18:55
såsåså lugna å fina .. måste få läka mina sönder slagna fingrar innan jag ger mig på å flippa på den dära ost hyveln igen ...

kan det vara så att dom blir mer känsliga för bak slag om det är lite för fett med bränsle ???

Per P
2008-12-08, 19:15
Har jag aldrig märkt! Borde inte spela någon roll då det är ett riktigt tändsystem. Men kolla om du kan justera tändgivaren lite så moroten tänder lite senare.

kenneth67
2008-12-08, 19:24
Har jag aldrig märkt! Borde inte spela någon roll då det är ett riktigt tändsystem. Men kolla om du kan justera tändgivaren lite så moroten tänder lite senare.givaren är egenteligen inte justerbar...

mailade fullkontroll och frågade .. och fick till svar att CRRC motorerna tydligen är hårt ställda på förtändning för att få ur så mycket effekt som möjligt ... nåväl klockan är för sent för att mina grannar skall tycka om mig om jag går ut och testar mer idag ! ...... det är en riktigt höljudd rackare ...

men jag har fått det jag behöver och vet att motorn fungerar så nu är det bara att smida vidare på resten ... bland annat stands för att få fram motorn

behöver fram ca 2 cm för att det skall möta upp mot kåpan ..

Boost III
2008-12-11, 08:40
givaren är egenteligen inte justerbar...

mailade fullkontroll och frågade .. och fick till svar att CRRC motorerna tydligen är hårt ställda på förtändning för att få ur så mycket effekt som möjligt ... nåväl klockan är för sent för att mina grannar skall tycka om mig om jag går ut och testar mer idag ! ...... det är en riktigt höljudd rackare ...

men jag har fått det jag behöver och vet att motorn fungerar så nu är det bara att smida vidare på resten ... bland annat stands för att få fram motorn

behöver fram ca 2 cm för att det skall möta upp mot kåpan ..

Slipa ur hålen i givaren och ställ tillbaka minst 2mm (prova dig fram). Då kommer den ge mer slutvarv och sluta slå bakut. För slå bakot får den inte göra för då är det skadligt förtänt!! Motor kommer gå onödigt varm och ev spika ..Du tappar dessutom ca 200v,,,m,Visserligen blir den rappare i botten och mellanreg.
Ex en dl 50 måste jag ställa fram ca 3-4mm från org tändpunkt innan den slår bakut,, och står den där tappar jag ca 200v på en 23*8 propp!! Skulle jag ha mindre propp och vara över 8000v skulle den säkert tappa 300v!!

Jag skulle ställt tillbaka 3mm och kört in den . Sedan noterat varvtal med viss propp ,,därefter ställ fram tändningen tills varvtalet sjunker eller tills den slår bakut som org.

kenneth67
2009-01-04, 15:12
så dära första "riktiga" starten av min CRRC GF 40i en tank på backen syndigt känslig på nålar .. väldigt rå i gången men nåra liter till så släpper den nog !
Viddler.com - CRRCGF40i - Uploaded by kenneth67@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/9d49477b/@@AMEPARAM@@9d49477b/

Per P
2009-01-04, 15:32
Sedär! Verkar ju pluttra på fint! Rå gång är inget ovanligt med bensinare... men som du själv skrev, efter några liter brukar det lugna ner sig!