handdator

Visa fullständig version : röjsåg ...



kenneth67
2008-11-20, 17:07
fick en ide idag ! .. å faen vet om det inte går att genomföra ! ....
fyrtakts bensin motor vi är på jobbet återförsäljare för ett större märke av motorsågar röjsågar mm --
kan handla den "största" röjsågen för inköps pris + att allt utom motorn köps tillbaka av firman som reservdelar ... så slut pengen för motorn blir knappa 2000 kr ... nu till saken 36 cc 4 takt bensin motor som skall vara läges oberoende hästkrafterna på denna motor uppges av tillverkaren till 1,9 hk vilket torde tyda på vrid istället för topp effekt .. dvs relativt lågvarvig
med utbytt tändsystem ex runtronic så torde inte slutvikten hamna på mer än strax över kilot ... nu vill jag höra massor av glada tillrop och stöd så jag "vågar" genomföra denna konvertering ... skall se om tillverkaren vill släppa ifrån sig uppgifter på max varv samt varvtal för bästa verkningsgrad .. återkommer i ärendet .. när jag vet mera .. skall kolla av spräng skisser mm för att se om det ens är möjligt med tanke på måtten ,,

storleken på motorer som dom har är 26 cc 31 cc samt 36 cc så...

vore nice om det ginge ... tänk en sådan 36 med en större warbird .... oooo vilka toner .. :thumbup:

matbos
2008-11-20, 17:30
Finns det inte en jätte cessna någonstans norröver som är bestyckad med en röjsågs motor. Jag har sett det någonstans kommer ej ihåg vart.

kenneth67
2008-11-20, 18:02
det gör det alldeles säkert ! ... men tveksamt om det är en 4 TAKT! ....

Mats J
2008-11-20, 18:17
Klart de kommer att funka, modellfyrtaktare i den sizen är ju ganska mycket dyrare:)

Mvh Mats J

Tobbe O
2008-11-20, 18:33
Finns ett plan i Luleå som är bestyckat med en STIHL fyrtaktare från en röjsåg:thumbup:

kenneth67
2008-11-20, 18:54
Finns ett plan i Luleå som är bestyckat med en STIHL fyrtaktare från en röjsåg:thumbup:
specificera tobbe känner du killen ?? vilken motor är det han använder sig av .. hur funkar det vikt effekt mässigt ! ... det är nämligen stiihl jag tänkte använda mig av ! .. :vroam: då tekniken finns vore det kul å veta när den första flyg motorn kommer ... rcmaffian har men dom är så ruskigt dyra att det inte blir aktuellt ..

kenneth67
2008-11-20, 19:17
en länk till maffian och fyrtakts bensinare .. dyrt var det ,,,, skillnaden mellan 26 cc och 86 cc boxer är inte farlig men ändå massa peng !! ...http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catalog/index.php?cPath=33_181_182

Tobbe O
2008-11-20, 19:27
Kolla om du hittar något på MFK Jupiters sida. Om jag inte minns fel så sitter den i en 20 tals dubbeldäckare.

Nyroth
2008-11-20, 20:36
Hej,

Jag har spenderat en del tid med Hondas 35 cc fyrtaktare.
Dom har ett inbyggt system för smörjning, ett system med bra funktion men tyvär väldigt tungt. I en maskin där effekt inte är det viktigaste så är det helt ok, ljudet är fantastiskt vackert, som en gammal OS 60, fast 10 ggr maffigare :)
Hur har Stihl löst det med smörjning?
Här kan du finna lite allmän information om röjsågs och industri motor ombyggnader.

http://www.carrprecision.com/Pages/prod02.htm


/ Nyroth

kenneth67
2008-11-20, 20:38
stihl kör med 2 takts bränsle som sjöljer genom vevhuset dvs smörjs av bränslet = låg vikt

Nyroth
2008-11-20, 20:53
Har dessa den vanliga WT eller WTB förgasaren med ett enkelt spjäll, eller har dom den modernare förgasaren som påminner om en modellmotor förgasare med trumma?

En bild på Stihl moroten skulle glädja Nyrothen... :)

/ Nyroth

Nyroth
2008-11-20, 20:57
En liten video för dom som trodde att 4 taktare i motorsågar var något nytt....he he
YouTube - Predator (2.2 second run)

Kom sen inte och säg att vi håller på med en udda sport :))

/ Nyroth

kenneth67
2008-11-20, 21:08
har inte kollat detta så noga ännu vad dom har för förgasare .. (inte min avdelning på jobbet) men skall titta närmare på vad dom nyttjar för förgasare mm .. detta har nu satt sig i skallen på mig och om den så bara skall köras i prov bänk med propp så ska det göras punkt slut ... ekonomin får ta å rätta sig lite först bara ..

kenneth67
2008-11-20, 21:13
http://www.stihl.ca/4mix/english/images/4_03.gifhttp://www.stihl.ca/4mix/english/videos/fs100StartV2.wma

vikten skall man nog ta med en nypa salt men ...

Nyroth
2008-11-20, 21:16
Är mycket intresserad av denna maskin, ser fram emot dina erfarenheter om/när du startar detta projekt.

/ Nyroth

Tobbe O
2008-11-20, 23:05
Här sitter det en Stihl 4T
http://mfkjupiter.se/albums/Midnight-Sun-Fly-In-2006/L_rdag_0052.sized.jpg

kenneth67
2008-11-26, 18:17
se där --- har samtalat lite med service killen på jobbet enligt honom så OM han minns rätt från kursen så sitter där en vwalbro förgasare på motorn ...

vi har dock inte fått in någon på service ännu så det torde vara pålitliga maskiner .. återstår att se .. projectet startas troligen inte förenns efter jul/nyår ... (ekonomi)

tore
2008-11-28, 00:40
Hej!
Här är motorn på sin ”orginalplats”. (stihl FS 310).

Kört den mycket på jobbet. Gått bra utan reparationer.
Vi misshandlar nog motorerna på ett sätt, som aldrig en
motor i ett flygplan utsätts för.
Gått på aspen 2-takts bränsle. Faktiskt ett härligt ljud i den,
mycket mer behagligt än i en 2-takts trimmer.
Detta är 36,3 kubiks motorn med 1,9 hästar.

Det finns en trimmer som hetter stihl FS 550.
Den är på 56,5 kubik med 3,8 hästar.
Ha det så bra! Tore