handdator

Visa fullständig version : bygg tråd på en motor ! ...



kenneth67
2008-11-20, 19:05
jaha så är det en bensinare CRRC 40i 40 cc i byggsats ! 2045 kr på HAB paketet kom idag jisses anoda det är många delar i en bensinare ! ... allt förpackat i små plast påsar var del för sig ... efter lock lyft inspekterades genast cyllen ... inga fula kanter där iaf .. de med skickade lagren .. noname china junk skall genast bytas till skf c3 lager .. så monteringen påbörjas inte innan dessa kommit ..


den första anblicken på motorn (delarna) så verkar det helt klart som om satsen är värd pengen ... visst det är en äldre konstruktion med förgasaren på cyl sidan utan reed ventiler .. men samtidigt så för pengen får man ju inte förvänta sig top of the line produkter heller ...


skall försöka vara flitig med kameran under monteringen ... och berätta så gott det går under vägen ,,,,
en film på tuben visar ihop sättning av motorn .. men så snabb är nog inte jag !
YouTube - CRRC-pro GF40i engine assemble

lassebetong
2008-11-20, 20:01
Byggtråd på motor kul initiativ.
Kan vi förvänta oss en massa skaladetaljer på ditt bygge också:sarcastic:
Ser fram emot dina uppdateringar.

/lasse

kenneth67
2008-11-20, 20:04
om du med skala menar skala bort onödigt material så .. ja ;)

RC Maffian
2008-11-20, 20:16
Kenneth. Jag tycker som så ,att i framtiden om du skall köpa nån motor av oss så kommer jag att plocka dom i bitar skicka den till dig i små påsar . Det blir dubbelt nöje. Jag plockar isär dom , kollar in dom ordentligt, och du monterar ihop dom. Fan att jag inte kom på iden innan:banghead:

HE HE ...... :lollypop:

kenneth67
2008-11-20, 20:23
^*asg* joho kan jag tro ... sicken skit motor ! ... den skickar vi till kenneth .....lol

kenneth67
2008-11-20, 20:36
nåväl lite bilder iaf så här ser det ut

Thomas
2008-11-20, 21:38
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=1962&d=1227209648

Kineserna är för go'a på översättning!
"Two leafs", är inte det "två löv"?
Allså, jag tror motorn är för inomhusflyg...

Zkeeter
2008-11-20, 22:23
Två löv, eller två blad kanske? (tvåbladig propp)
Håller med dig när det gäller översättningar, översatte en tysk text med google och fick till att jag skulle limma fast dom två cheferna!:sarcastic:

kenneth67
2008-11-21, 12:36
så då var det beställt c3 lager .. får dessa på måndag om allt går som planerat .. knappa 100 pengar kostade dessa totalt.. men kan direkt säga att det kliar i fingrarna att sätta ihop den med de med följande ..... .. alla delar verkar vara täckta av nån form av rostskydds medel eller dylikt ... fingrade lite på vevaxeln .... och staken gick lite trögt till en början ... en tvätt med t dojja samt lite flisk olja så snurrar det så lätt och fint så ... sen proppen då ..... rek 18x10 20x8 20x10 ... svårt val dära .... men skulle väl tänka mig att 20x8 passar bäst för en 3 d kärra!? måste ju beställa propp till provkörning mm så lika beställa "rätt" från början då ..

Taylorcraft
2008-11-21, 21:33
- Den där grabben i filmen bygger motorn nästan lika snabbt som jag inte gör... :sarcastic:

Mvh

kenneth67
2008-11-22, 22:15
jo ska erkänna en sak ... tarmen sög ... efter mucket vridande och mätande så får rovan till att börja med hålla sig med orginal lager ! .... dessa lager löper fint utan hugg och har ett liiiitet liiitet spel i sig .. så utan att kameran kom med så monterades idag vevhus och vevaxel ihop... skulle det dyka upp bekymmer med lagren så har jag ju på hyllan om man säger så! .. nåväl .. istället för flöjtig silikon packning som man skulle ha enligt beskrivningen vid montering av vevhuset så använde jag mig av ett "fläns lim" som vi har som tätning mellan växel lådor och fyrhjuls drift klumpar på jobbet .. (nån loctite prod med john deere nr på) sitter sten tajt med det å tätt blir det !! så satte skapeldsen ihop ..
enda som jag sett so far som inte håller måttet är halsen mellan förgasare och insug .. där är en "grovt" gjuten öppning som inte slipats in mot förgasaren så en kant på 0,5 mm krymper insuget just vid övergång förgasare /hals .. denna skall slipas ner så att kanterna möts
en annan sak är den med skickade ljud dämparen .. eller vad man nu skall kalla den .. ... burk med rör kanske .. den lär låta en del då det är en öppen burk med 7 cm rör på .. nåväl den får åka med på inkörning å prov körning .. som referens om jag skulle få för mig att byta senare innan premiären .. på planet..

hitintills bara positiva erfarenheter av kvaliten och montering ..

Per P
2008-11-22, 22:59
Avgasriktare brukar jag kalla de medskickade "dämparna" :sarcastic:

Men du Kenneth, bilder från monteringen saknas :secruity:

kenneth67
2008-11-23, 18:13
nåväl bilder på ihopsättandet av innan mätet föll som sagt bort ... ivern tog över ! ... men iaf här kommer lite på slutfasen dvs allt utvändigt ... nu ligger den klar och väntar på testet i bänken .. om det nu inte blir direkt montering i kärran och inkörning däri .. vi får se

kenneth67
2008-11-23, 18:17
jaha så här blev det ! ... avgas riktaren -- ja det var väll rätt benämning ... slutvikten ink tändsystem .. 15 gram över spec .. godkänt ....

Per P
2008-11-23, 18:59
Grattis till en lyckad montering! Nu får vi hoppas att den går bra också :)

Var fästena för tändsystemsgivaren klara, o isåfall, går det o justera tändningen eller är det fasta lägen?

kenneth67
2008-11-23, 19:30
fästena till givaren var klara och det var fasta lägen på den så man får väl hoppas att läget är rätt !!! annars får man väll fabricera ngn form av fäste som gör det möjligt att flytta givaren .. .. har ingen aning om hur känsligt det är med givaren men tester får utvisa hur det verkar .. nu har den iaf redan prytt sin plats i modellen .. och kan då konstatera att det utan att knöka fått plats en 50cc men då 40cc ska ge ca 8 kilo drag så behöves det ej mera motor .. slut vikten hamnar på 5-5,5 kilo

så ställer jag samtidigt en fråga ! .. kan man kapa "pipan" som går ur ljud dämparen då denna kommer sticka ut ca 3-4 cm å de blir så fult ...

kenneth67
2008-11-27, 15:48
har inte startat min motor ännu men hittade denna på CRRC 26cc ...
snacka om stabil tomgång !??YouTube - CRRCPRO New GF26I idle test

bokis
2008-11-27, 15:56
:hahaha:..snacka om stabil motorbänk!

kenneth67
2008-11-27, 15:57
haha ja kanske är det den som gör motorn så stabil ....