handdator

Visa fullständig version : Luftdrivna landställ?



Per P
2008-11-21, 03:21
Jag har funderat på smidigaste o billigaste sättet o få upp tryck till mina infällbara landningsställ på min Spitfire som jag håller på med. Jag är inte sugen på o bära runt på ett bilbatteri så fort jag ska ut o flyga bara för att jag ska driva en liten kompressor med det.
Jag har ett par förslag på hur man kan göra, men tänkte ändå fråga hur ni andra har gjort? Ett förslag är en liten kompressor och ett 3s lipo, ett annat är en vanlig cykelpump med manometer. Kom gärna med förslag o gärna bilder på hur ni andra har gjort :lollypop:
En sak till, hur högt tryck har ni andra i trycktanken när ni flyger? Jag har aldrig haft infällbara ställ innan o vill gärna veta innan jag gör något dumt :stupido2:

MVH//Per

DrHanke
2008-11-21, 07:59
man besöker jula, biltema eller motsv å köper en starthjälp med inbygd kompressor eller en liten kompressor man kopplar till 12v startbatteriet i fältlådan. Vanligt fot pump duger också men blir ett nedrans pumpande innan tanken e full.

Tryck lite beroende men runt 8bar brukar vara lagom.

Per P
2008-11-22, 00:34
Ok tack Hanke! Jag får se hur det blir. Just nu verkar det som att en Jula-pump och en 3s LiPo ligger närmast =)