handdator

Visa fullständig version : Ny på förbränningsmotorer



LiPoDude
2008-11-21, 23:30
Tjena, är helt grön på det här med förbränningsmotorer, men väldigt sugen på att testa.
Har bara kört med eldrivet (senast en Above All Extra 330 Mini) och börjar lära mig lite grundläggande 3D.
Funderar på att konvertera den till förbrännngs-motordriven. Mest för att testa på, men vill gärna behålla prestanda (harriers, torque rolls etc), är detta möjligt och med vilken motor isf? Funderade på en ASP 25 2 taktare?

Största anledningen till konvertering är att nästa sommar vill jag inte ladda batterier mellan flygturerna, utan bara fylla i tanken...
Och att det verkar spännande med förbränningsmotorer i allmänhet.

Någon som har några tips på motorer, återförsäljare / bra länkar att läsa innan man ger sig in i träsket?

kenneth67
2008-11-22, 00:04
vad är motor för dig !?? bra motor till skapligt pris .. eller en bara billig motor det är en djungel med motorer alla har sina egna uppfattningar av vad som är bra eller dåligt beroende på sina egna upplevelser genom åren ...
asp 2 taktare är för pengen en skapligt bra bruks motor som bokis brukar säga ;) och är väl idag med alla prishöjningar den billigaste du kan hitta .. .. sök här på forumet så hittar du massor om olika motorer kanske inte så mycket om så små du nu talar om .. man iaf ... billiga motorer i asp kvalitet hittar du hos airmedia aircpro finns massor av andra handlare .. har själv en liten asp28 2 takt som bara går ågår ågår men 3d motor vet jag inte om dom är de dära små

Krille
2008-11-22, 09:48
Nu vet jag inte hur just den modellen ser ut. Men vissa el modeller är väldigt klent uppbyggda då de är anpassade efter elmotorns jämna gång. framförallt motorfästs delen i nosen brukar vara klenare. Så ska du sätta bränsle i den kanske du bör/måste modifiera.

KenPro
2008-11-22, 19:19
Hej

En sådan liten modell är svårt att få till lika bra med glödstiftsmotor, den blir tyngre o därmed förlorar den den låga vingbelastningen som en 3d kärra behöver för att flyga bra o långsamt. Som sagts i tidigare svar så är el modellerna lite klenare i sin uppbyggnad då de ej behöver utsättas för samma vibrationer. Skulle du vilja ha en lite större modell i 40 storlek så flyger de fantastiskt med en glödare, tex Extreme flight Extra 300 med 1470mm i spännvidd är en av de finaste modellerna du kan hitta för 3d i denna storlek, då passar en YS 63 4-takt eller en vass o lätt 50-55 2-takt i nosen. Personligen skulle jag ej konvertera en så liten modell som du har men det går. Finns en uppsjö av motorer att välja mellan, generellt kan man säga att man får vad man betalar för som med allt annat.

LiPoDude
2008-11-23, 12:01
Kenneth67: Bra motor för mig är en som går stabilt, och som inte
boggar ned i vertikala manövrar etc. Ifall jag skulle konvertera behöver jag en motor som har maximal effektivitet i förhållande till vikt, antar jag.
Priset spelar inte så stor roll. Tack för länkarna, särskilt
aircpro verkar bra.

Sen kanske jag får tänka om det här med att konvertera den lilla
kärran, med tanke på vikt. En Extreme flight kanske är lagom,
hursomhelst var den ruskigt snygg, så man blir lite sugen, kanske
tillsammans med en OS MAX 55AX i nosen?
Bifogar en bild på min 330 (spännvidd 98cm, prop 9x6" APC).

Tack för svaren, skall söka runt lite mer på forumet också efter
motortips. Det blir nog att jag köper en i 50-55 storlek och lär mig lite mer via bänkkörning och sen köper till någon passande kärra.

Mr X
2008-11-24, 21:07
OS MAX 55AX är en bra maskin men kostar.
Jag har aldrig riktigt varit överens med asp maskinerna.

Så köpte jag mig en billig SK 50 från aircpro och den maskinen gillar jag skarpt.
Mycket maskin för pengarna får man. Har bara ägt en SK men är alla maskiner som min så är jag imponerad.

LiPoDude
2008-11-25, 17:09
SK 50 verkar faktiskt intressant, ungefär samma specifikationer, lite klenare, men väldans mycket billigare... Vad för slags flygplan har du den till?

Mr X
2008-11-25, 18:13
SK 50 verkar faktiskt intressant, ungefär samma specifikationer, lite klenare, men väldans mycket billigare... Vad för slags flygplan har du den till?
Sitter på en billig trainer som nu ska få skidor och till våren flottörer.
SPORT TRAINER -46 går som ett spjut och man är lite rädd att tappa vingarna.

Alla tycker att den är på tok övermotoriserad men det tycker inte jag.
SK 50 är ju lättare än SK 40 och lätta flyg flyger bäst säger ju alla.

kenneth67
2008-11-26, 16:42
en .50 på .46 modell är väl inte på tok övermotor!??? övermotor är nog snarare diesels .60 stick med en os 120 fyrtakt i nosen !! då snakckar vi över motor ! *asg*