handdator

Visa fullständig version : bensin eller alkylat !??



kenneth67
2008-11-23, 19:59
det pratas om än det ena än det andra ... vissa motorer skall INTE ha alkylat bensin vad i hela baseras detta på ????
varenda motorsåg röjsåg mm körs ju på alkylat bensin ... och det funkar utan bekymmer ... vari ligger bekymmren med alkylat bensin i vissa motorer ??
personligen kommer jag köpa vanlig soppa då alkylaten är lite dyr i mina ögon .. men det är alltid kul att veta varför !

Sigun
2008-11-23, 21:12
Dyr ?.. vad jämför du nu med kenneth ? metanol är dyrt, bensin är billigt dessutom så drar ju bensinare knappt någonting du kan ju flyga 15-20 minuter på 2-3dl bensin.

/Martin

KenPro
2008-11-23, 21:41
Själv har jag beställt 50 liter Aspen + High Performance soppa för att slippa lukten i hobbyrummet o bil, alkylatsoppa har många fördelar gentemot vanlig 95 okt mack soppa. Vet ej om det är skrämselpropaganda att man ej kan köra alkylat i kinamotorer. Enda anledningen att det inte skulle gå är väl att de har packningar ej avsedda för varken bensin eller alkylat. Kan väl vara så att soppan är för fin då motorerna är gjorda för bränsle med uselt oktanvärde, något som är vanligt i Asien förutom Japan. Spekulerar bara finns säkert någon som kan svara med fakta

Sigun
2008-11-23, 22:23
Själv har jag beställt 50 liter Aspen + High Performance soppa

Huga.. här ska de tydligen flygas :) 50liter lär väl räcka LÄNGE :). Men jag blir inte klok på hur du menar med både aspen och high performance soppa ? ska du blanda ihop de båda :stupido2::stupido2: eller hur menar du?.
Vad är det för HP soppa du köpt ?

/Martin

jocke1963
2008-11-23, 22:40
...hur du menar med både aspen och high performance soppa ?


Kanske det är denna han menar ?
http://www.aspen.se/Aspen_(sv)_Konsument_Produkter_Ovriga_branslen_Asp en_Plus_HP_DXNI-2526_.aspx (http://www.aspen.se/Aspen_%28sv%29_Konsument_Produkter_Ovriga_branslen _Aspen_Plus_HP_DXNI-2526_.aspx)

DanneG
2008-11-23, 23:08
Kör alkylat!
Enklast köpa en vanlig aspen 2T eller alkylatsoppa från OK.
Vi anväder aspens 4T och blandar i egen olja (klotz)

Det är bara att jämnföra vilka motorer som jobbar hårdast, en röjsåg/klippare etc jobbar på höga varv ofta när det är varmt och undermålig kylning, och de går hur bra som helst på alkylat.

Sen är det bara pluspoäng att om du sölar på dig eller i bilen så slutar det lukta iom att det är upptorkat.

Sen är det mindre kladd av alkylaten. Vanlig bensin innehåller många tillsatser som alkylaten inte har.

LIP
2008-11-23, 23:18
Kör endast på Aspen 4takt som du köper hos Jonsereds eller Huskvarnas återförsäljare och blanda i olja med hög kvalité själv.

Har provat ok:s soppa och det är bara skräp, den fungerar några tankar sedan startar inte motorn längre, det är min erfarenhet har provat på flera motorer som snöslunga och flygmotorer. tror inte jag svurit så mycket någon gång.

Ok:s miljöbränsle är inte ren Aspen utan är blandat med annat också.

/Lasse

Sigun
2008-11-23, 23:22
Kanske det är denna han menar ?
http://www.aspen.se/Aspen_(sv)_Konsument_Produkter_Ovriga_branslen_Asp en_Plus_HP_DXNI-2526_.aspx (http://www.aspen.se/Aspen_%28sv%29_Konsument_Produkter_Ovriga_branslen _Aspen_Plus_HP_DXNI-2526_.aspx)


Denna verkar ännu skojjigare :lollypop::lollypop:

http://www.aspen.se/Aspen_(sv)_Konsument_Produkter_Ovriga_branslen_Asp en_Racing_Fuel_DXNI-662718_.aspx

Krille
2008-11-24, 00:33
Köper du dessutom aspen 4-takt på runt 25l dunk så kostar den typ 18:-/liter. inte speciellt mycket mer än bensin på 11-12:-/liter.

Enda gången du inte ska köra aspen är om du kört mycket vanlig bensin i motorn så den har sotat igen massa. För aspen löser sotet. Men det handlar om man kört kanske 50L eller mer skulle jag tro.

T5
2008-11-24, 01:05
Jag kör Aspen 4-T med 3% Mobil1 tvåtaktsolja. Tycker det är bra iom att jag har mitt hobbyrum inne i huset och inget garage att förvara planen.

Funkar bra.

trapperwolf
2008-11-24, 01:34
Hej jag kör på Aspen har kört över 50 Liter i mina SPE motorer en 26a o en 40a
har inga problem lättstartade o rappa
Hälsningar Trapperwolf

Tobbe O
2008-11-24, 11:20
Jag har i sommar kört upp 50 liter Aspen 4T med 2% Castrol TTS och DA-50'n sotar inte, är lättstartad och går som ett spjut.

Dessutom så åldras slangar och membran minst 10ggr långsammare och
bara att slippa lukten i bilen, hemma och på fingrarna gör att jag kommer att fortsätta med Aspen:)

Ps, visst borde Aspen soppan också bli billigare nu när bränsle priserna sjunker:thumbup:

kenneth67
2008-11-24, 14:13
50 liter --- i sommar ! .. vad i hela bor du på fältet eller ??? tycker jag varit flitig som flugit upp nästan 30 lit metanol bränsle .!

Tobbe O
2008-11-24, 14:33
Hehe,,, 143x12 minuter och ca:3,2-3,5 dl per flygning med Yaken, plus de timmar man "provkörde" den på marken före premiär:)

Nej jag bor inte på fältet för förutom att flyga så har jag målat huset och jobbat en hel del, dessutom så hade jag bara 2 veckor semester och Yak premiären blev ju så sen (23:e Maj)pga den långa vintern.

Nästa sommar hoppas jag på att flyga upp minst 75 liter Aspen:thumbup:

kenneth67
2008-11-24, 16:59
hehe ja där ser man flitig ...hmm måla huset ja ,, måste ha på panel först ! ..
nåväl .. alkylat soppa har vi ju på jobbet .. stihls soppa .. med 2% olja i .. har ingen aning om vad för olja ,, men sågar å dyl går ju toppen fint på den .. kanske skulle man prova med den !??

Lennart Olsson
2008-11-24, 19:04
Aspen Med Mobil 1. 2T Racing. Fungerar Helt OK på Våra MVVS, ZDZ, SPE.
Finns säkert andra mycket bra oljor till också. Aspens egna är lite för tunn vid hög temp för de små MVVS arna men fungerar bra i ZDZ.
// Lennart

Per P
2008-11-24, 19:51
Jag kör mina bensinare på alkylat. Köper Statoils 4-takts alkylat och blandar i 3Ws olja i ca 2-3% och det funkar kanon.

Tobbe O
2008-11-24, 20:10
Jag upplever att ångorna från Statoils alkylat soppa luktar mycket mera vanlig bensin än Aspen.

DrHanke
2008-11-24, 20:33
Jag upplever att ångorna från Statoils alkylat soppa luktar mycket mera vanlig bensin än Aspen.

Jo lika med OKQ8 lite annan lukt men jag gissar att det är mer oljan som gör det än soppan?

Tobbe O
2008-11-24, 20:41
Min Yak kan stå i mitt hobbyrum utan att lukta, men när jag köpte Yaken av Malå-Lasse och tog in den så började det att lukta av den lilla skvätt Statoilsoppa som var kvar i tanken på den.

Per P
2008-11-24, 21:29
Jag känner inget speciellt....