handdator

Visa fullständig version : Rätt temp på strykjärnet



mds
2008-12-13, 17:30
Hur vet man när man har rätt temp på strykjärnet??
stryker jag på en en yta med ballsa trä under och det är en liten bubbla så sväller den upp och kryper sen till baka men inte helt..

JerryD
2008-12-13, 17:34
Får man bubblor som inte går att "klistra" ner till ytan får man punktera dem försiktigt med en nålspets och sen tillföra värme igen.

DanneG
2008-12-13, 17:43
ska man klä stora ytor med balsa tex vid plankning kan jag rekommendera en woodpecker http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=2995

mds
2008-12-13, 17:46
men hur varmt ska strykjärnet vara i grader ca??

jaka
2008-12-13, 18:07
Hej!
Du behöver inte veta det!!
Allt du behöver veta är hur plastfilmen beter sig när du stryker fast den mot balsan. Plasten ska gå lätt att få fast , så enkelt är det!
Jag använder alltid Oracover och då kör jag med max på termostaten på mitt hobbyjärn. Hur varmt det är... bryr jag mig inte om.

Daniel L
2008-12-13, 18:08
jag brukar köpa på lite över två prickar när jag fäster klädseln. Sedan när jag fäst klädseln överallt och om man har en vinge som inte är helt plankad utan har ytor med ingenting under så har jag tre prickar för att sträcka upp klädseln ordentligt.

Man får dock känna sig lite för och höja temperaturen tills man tycker det är bra.

Ps det är ett vanligt stryka kläder strykjärn jag använder

T5
2008-12-13, 19:11
När man klär en solid yta, tex plankad vinge så är det viktigt att man stryker från mitten och ut mot kanterna så man inte fångar luft utan pressar luften framför sig och ut över kanten.
Om du får en bubbla så ska den prickas med en knivudd eller nål, men bubblan kan undvikas om du inte värmer så länge på samma ställe, Bubblan är gas från överhettad klädsellim.

Ett tipps är att testa på en provbit innan du börjar på planet...träna lite så kommer känslan efter hand.

Nyroth
2008-12-13, 20:19
Hej Mathias,

De flesta plastfilmer på kina ARF har sitt arbets område mellan 105-150 Celsius.
105 för att fästa och max 150 för att spänna den.
Monokote och speciellt Oracover ligger lite högre i temperatur skala, ca 20 grader.

Mvh,
Nyroth

DrHanke
2008-12-13, 20:46
Ett annat bra sätt är att ta en bit klädsel och å lägga på järnet då ser man hurvida den krymper eller smälter limmet, tror tom att de i de flesta filmerna finns en lite bruxis på hur man gör? Då får man en grund att jobba ifrån, har man väl fått på filmen så brukar ja sen gasa på lite för strecka ut eller smp justera.

mds
2008-12-13, 22:37
Jag tackar för alla svaren :) det är en kina arf som jag ska sträcka upp klädseln på

mds
2008-12-13, 23:05
Hej Mathias,

De flesta plastfilmer på kina ARF har sitt arbets område mellan 105-150 Celsius.
105 för att fästa och max 150 för att spänna den.
Monokote och speciellt Oracover ligger lite högre i temperatur skala, ca 20 grader.

Mvh,
Nyroth

NYROTH!!! Du är som ett "UPPSLAGSVERK" för modellflyg:)

mds
2008-12-14, 21:27
Hej Mathias,

De flesta plastfilmer på kina ARF har sitt arbets område mellan 105-150 Celsius.
105 för att fästa och max 150 för att spänna den.
Monokote och speciellt Oracover ligger lite högre i temperatur skala, ca 20 grader.

Mvh,
Nyroth

Hej Nyroth...är den temp med eller utan strumpa

Nyroth
2008-12-14, 21:49
Utan strumpa.

/ NN

wesse
2008-12-14, 22:02
Utan strumpa.

/ NN


Nicklas-Strumplös:sarcastic:

jocke1963
2009-05-06, 02:56
Väcker denna tråd, då jag köpt en beg:ad Filip Sport 400, "el-segel-hotliner", plankade cellplastvingar med hyfsat skrynklig vingklädsel. Har försökt med både vanligt hemmastrykjärn, och nu ikväll även varmluftpistol. Det blir stora bubblor, som sen krymper ner o blir lite bättre, men fortfarande små skrynklor. Vad göra ? Klä om eländet ? Jag har aldrig klätt något, kan tilläggas...

Krille
2009-05-06, 08:20
Väcker denna tråd, då jag köpt en beg:ad Filip Sport 400, "el-segel-hotliner", plankade cellplastvingar med hyfsat skrynklig vingklädsel. Har försökt med både vanligt hemmastrykjärn, och nu ikväll även varmluftpistol. Det blir stora bubblor, som sen krymper ner o blir lite bättre, men fortfarande små skrynklor. Vad göra ? Klä om eländet ? Jag har aldrig klätt något, kan tilläggas...

Bubblorna blir för det finns luft innestängd. När du sedan värmer klädsen blir luften varm och expanderar, och när sedan klädsel och luft kyls ner krymper luften men klädseln blir för kall och slutar sträcka sig.

Ta en nål och stick ett litet hål så luften har någon stans att ta vägen så ska det nog bli bra.

jocke1963
2009-05-06, 12:11
....
Ta en nål och stick ett litet hål så luften har någon stans att ta vägen så ska det nog bli bra.

Ska testa det ! Ska man sen bara låta det krympa/släppa ut luften av sig själv, eller stryka ut luften med fingrarna/kreditkort/vante/grytlapp el likn ?
Ser ut såhär nu. :thumpdown:

Krille
2009-05-06, 12:34
Värm med vamluftpistolen med stora rörelser (som när man spray lackerar)
detta brukar få bort det mästa. Det viktiga är att man försöker få ut värmen över en störra yta å inte bara på en liten yta.

Prova dra luften både längs med vingen, degonalt över bredden på vingen.

Har du ändå lite skrynkler/luftbubblor kvar stick små hål i dom, den skall luften pysa ut av sig själv och klädseln skall lägga sig fint.

Ett varningens finger för varmluftpistol är att var försiktig kring kanterna då risken annars är att limmet smälter och klädseln sträcks ihop vilket gör att kanterna drar sig.

Vid kanterna så använder du strykhjärn.

En fördel att du har gul klädsel är att normalt så brukar det gula bli en aningen rödaktigt när du har rätt temp. Detta gäller de flässta gula klädslar jag testat men vet inte exakt hur din är så ta detta med en nypa sallt :)

För varmt är det svårt att få med varmluft. se bara till att du har konstant rörelse på luften, om du tänker dig en sträcka på 1m så bör den vara avverkad från ena kanten till den andra på ca 1 sek det är ganska lagomt. Med ett avstånd av 15-20cm. Krymper det dåligt gå närmare eller långsammare.

Ludde
2009-05-09, 15:20
En standard tabbe är att lämna kvar canopyn/huven när man kör med värmepistol..
dom tål i regel ingen värme alls och blir inte så fina när dom drar ihop sig..