handdator

Visa fullständig version : Vibrationer i bensinmotor



magnuswrang
2008-12-14, 18:52
Hej på er!

Jag är en lyklig ägare av en Roto25cc ....men det vibrerar i motorn när jag kör den har inte vågat köra mer en tomgång..har kollat proppen inte så mycket obalans men lite men ska slippa iordning den..och ballansera den...eller kan det vara något annat..sitter i en bänk för inkörning.

Mvh Magnus Wrang

DanneG
2008-12-14, 23:56
hur mkt vibrerar den? jämför man bensin med metanol är det bra mkt mer vibrationer i bensinarna

T5
2008-12-15, 17:41
men det vibrerar i motorn när jag kör den har inte vågat köra mer en tomgång
Om proppen är balanserad och motorn inte är kvaddad så nåt är snett så Varva bara!! :) ...de vibrerar ju mest på tomgång, motorn går säkert bättre om du matar på lite RPM!.

Jag har haft en Roto25 och precis som med min nuvarande 45cc så står planet och fladdrar med vingarna då motorn går på tomgång. Sen drar man på och det jämnar ut sig... Power is the key.

Per P
2008-12-15, 18:18
Hur länge har du kört motorn? Mina bensinare har vibrerat som tusan i bänk, men sen efter nån timme där o jag monterat i modell så är det betydligt lugnare!
En klubbkompis har en Roto25cc och den går hur fint som helst, men den är ju inkörd och inställd.

Lycka till!

DrHanke
2008-12-15, 20:38
En helt ny oinställd bensinare kan burra runt lite, den kommer gå mjukare när den är inkörd samt monterad i modellen. Sen som man skriver tidigare så skakar det lite vid tomgång.

Hur har du borrat proppen? Sitter den exakt i centrum? Om man borrar med billiga clasohlson borrar så kan hålen inte vara helt raka å man tar en lite större borr för att fixa till det och när man sen monterar proppen hamnar den lite off vilket kan ge vibrationerna du beskriver. Om du låter motorn gå å ställer bakom och kollar så den då ut att gå i samma bana eller sviktar den?