handdator

Visa fullständig version : Easystar + lite lite Cub



DennanHMFK
2008-12-15, 10:53
Vi hade träff ute på Valsta igår, tänkte flyga lite Cub och johan lite Easystar.

min flygning hann inte ens börja, ett skevservo la av på marken som tur var...
så nu har Cuben flygförbud tills mekanikerna har bytt ut det felande servot + byta det andra för säkerhetsskull. :)

fick varjefall provtaxa med skidorna man gjorde i helgen, samt höra mysljudet från motorn!

Johan, han flög med sin (eller om det är hans pappas) Easystar...som dom pumpat med steroider. :)
gick lite bättre än orginal må jag säga, samt hade han fixat skevisar på maskin också. :)

mja.. nog skrivet. :P

YouTube - Annandag Lucia

Mats J
2008-12-15, 11:40
Cool rampstart, också sjönk den lite efter rampen också:)

Synd på servot men alltid bättre att man ser det på backen än i luften:)

Mvh Mats J

Christer J
2009-01-13, 22:12
Hej Dennan

Är cuben frisk i servot än? Har skidorna fått lufta sej? Film kanske?

DennanHMFK
2009-01-14, 09:18
Cubban är frisk nu.
men nu har all snö försvunnit och jag har inte bytt till hjul än. hehe

hoppas på flygning snart igen.

kan lägga med en film från sensommras varjefall ;)

första flygningen!!
YouTube - 1/4 Piper J3 Cub

YouTube - Piper J3 Cub

wesse
2009-01-14, 10:08
Rampstarten väckte min glada sida i dag tackar tackar..men var är eran otroligt vackra flygande kvinna har hon gått i ide??:)

Dagens dag är inte i går...wesseordspråk:)

DennanHMFK
2009-01-14, 12:17
den vackra flygarkvinnan är på jobbet idag. =)

hon kommer med till Vallentuna med sin egna Cub, blir ett Cub-meeting där.
så Wesse, fixa dig en du med. ;)

wesse
2009-01-14, 13:52
den vackra flygarkvinnan är på jobbet idag. =)

hon kommer med till Vallentuna med sin egna Cub, blir ett Cub-meeting där.
så Wesse, fixa dig en du med. ;)


du kan väl lägga ut lite bilder på detta vackra Norrsken:)

klart jag har Cubb med mig då mandelcubb..yehhh

Sigun
2009-01-14, 15:55
Hur går de med den lilla blå cubben då wesse ?

wesse
2009-01-14, 17:20
Hur går de med den lilla blå cubben då wesse ?


den hänger på väggen som varnande exempel...

matbos
2009-01-14, 19:48
För vad?? eller är det en Klavins skrämma :sarcastic:

Thomas
2009-01-14, 20:01
Jag har oxå cubb...:big_boss::sarcastic:

DennanHMFK
2009-01-14, 20:23
haha. ;D

alla med Cub är medlemar i Cub-ligan ;)

MonaHMFK
2009-01-16, 18:52
du kan väl lägga ut lite bilder på detta vackra Norrsken



klart jag har Cubb med mig då mandelcubb..yehhh


du kan få en bild på min Cub allafall:lollypop::girl_wacko:

mandelcubb får du gärna bjuda på. Gott som bara den.:dance3:

Christer J
2009-01-18, 12:25
Tack Dennan för härligt avslappnande putterflygfilmer med Cuben, att bara glida runt ibland är också härligt. Visst var det den motorn som fastnat ihop, hur fick du lös den? Har själv en gammal OS som inte går att rubba.

DennanHMFK
2009-01-18, 14:36
jag har funnit meningen med rc-flyg... CUB!! :)
det är nog..det ÄR det trevligaste jag har flugit än så länge, förstår inte alls som ska flyga i 3D 4D 5D osv.. räcker att flyga lungt, sakta, stort...lågt. :)

jajemen, är Saiton som satt som berget.
stoppade in den i ugnen på ca 90-100grader, låg väl där i i 15-20min.
tog ut den och det rörde lite på sig, så jag hände i lite bränsle i alla hål jag hittade på motorn.

när det hade börjat röra på sig lite mer, så öppnade jag baklocket, torkade ur och hälde i mera soppa.
plockade dock aldrig isär hela motorn (hade nog inte fått ihop allt då ;)).

sen hoppade den igång. :)

Christer J
2009-01-19, 23:45
Hej Dennan

Följde ditt recept på ungsbakad motor och för 1 timma sedan så hoppade Os 25:an igång efter ca 25 år i sin låda, skitkul!

DennanHMFK
2009-01-20, 09:06
aha. hoppas det gick att få motorn att snurra igen :)

Mats J
2009-01-20, 09:34
Det är härligt med gamla O.S motorer:)
I lajban sitter det en gammal glidlagrad O.S .35 och den hade kärvat ihop, Men jag sprayade lite T-röd på den under några dagar och ni såg ju på filmen hur elegent den svingade upp lajban i skyn:D

Mvh Mats J

Christer J
2009-01-20, 17:30
Jag har kört os25:an en tank till ikväll, den går riktigt fint. Den blev bara inkörd på marken för ca 25 år sedan, aldrig varit i luften. Det jag funderar över är om det ska vara lite glapp på vevaxel axialt (ut och in) ca 0.2mm när det är glidlagrat? Är det normalt eller har jag tappat bort något schims när jag tog isär och rengjorde? Vad tror du Mats, skulle os 25:an orka med Calmaton?

Mats J
2009-01-21, 12:46
Glappet brukar finnas där, men du kan ju kolla om det sitter en tunn stålshims bakom propellermedbringaren, den sitter där mest för att ta upp axialkraften då man trycker dit startern annars kan vevaxeln ta i baklocket. Startar man för hand spelar det ingen roll för proppen drar ju framåt.

Calmaton kanske är lite för tung så det blir nog mest flygning på marginalen med otrevlig stall i medvindsvängen:)

Mvh Mats J

DennanHMFK
2009-01-21, 14:19
kul och höra att en till gammal goding fick sitt snurrande liv tillbaks :)

bygg dig en SK78 kanske? :)
en kul kärra man kan söndags-latja med :)

Christer J
2009-01-22, 12:28
Har en bricka bakom medbringaren, men vid rengöringen före återupplivningen såg man att det redan tidigare skrapat lite i baklocket. Har även byggsatsen kvar som köptes samtidigt som motorn, MFA SKYHAWK med glasfiberkropp. Kanske orkar OS 25:an med en Hangar 9 Tribute 36, visst flyger en sådan i Piteå?

Lasse
2009-01-22, 12:51
Har en bricka bakom medbringaren, men vid rengöringen före återupplivningen såg man att det redan tidigare skrapat lite i baklocket. Har även byggsatsen kvar som köptes samtidigt som motorn, MFA SKYHAWK med glasfiberkropp. Kanske orkar OS 25:an med en Hangar 9 Tribute 36, visst flyger en sådan i Piteå?


Jag flög min Tribute med en OS 46LA och Jimmy som har en nu flyger med en OS 35AX, den skulle nog flyga med en 25a men du kan nog inte räkna med några roliga prestanda, annars en riktigt trevlig kärra :)

Christer J
2009-01-22, 16:52
Jag flög min Tribute med en OS 46LA och Jimmy som har den nu flyger med en OS 35AX, den skulle nog flyga med en 25a men du kan nog inte räkna med några roliga prestanda, annars en riktigt trevlig kärra :)


Okey, man kanske får ta en el-kärra av lämplig storlek och förstärka lite till en så liten motor.