handdator

Visa fullständig version : Löda ihop lipos



MagnusStrömqvist
2008-12-27, 14:29
Om jag löder ihop 2 st, 7,4 v, 1800 mAh lipos. + till + och - till -. Får jag då 1 st 7,4 v lipo med 3600 mAh?

Köpte precis den här, men det finns bara en + och en - in. Så då måste jag löda ihop dem om jag förstått det rätt. Och det är viktigt att strömsladdarna har samma längd från batterierna?
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8355

Kanske helkorkad fråga, men jag är helt novis på elektronik.

Tackar på förhand!

kenneth67
2008-12-27, 14:58
precis rätt ... + + å - - ger dig dubbla kapaciteten men med samma volt .. MEN man ska nog balansera accarna så dom håller samma volt innan man löder ihop ... annars så finns det Y kablar just för det ända målet så man slipper löda,
din andra fråga .. inte jätte viktigt med samma längd då sladdarna är så korta att förlusten blir minimal knappt mät bar ..

Palleman
2008-12-27, 15:43
Det bästa är väl igentligen att parallellöda både +/- matning samt balanseringsanslutningen... igentligen ett måste om man ska kunna ladda balanserat...

Det klart smidigaste är ju Y-kabel och ladda var för sig...

MagnusStrömqvist
2008-12-27, 20:20
Ja Y koppling låter ju smartast, speciellt om jag skall ladda dem sedan .Vilket jag tänkt göra såklart : ) Och då kan de balanseras ordentligt då balanseraren kan kopplas in till varje. Som tur är behöver jag knappast ladda så ofta.....Trevligt med lipo : )