handdator

Visa fullständig version : Prova en annorlunda soppa idag...



Palleman
2008-12-27, 17:35
Provade en lite udda blandning, 20% Ricinolja 20% Fotogen och 60% Etanol...

Etanol innehåller en del mer energi än metanol.. och sedan fotogen som innehåller hästlängder mer energi än både etanol och metanol..

Borde ha sotat igen allt men icke... Provade soppan i min gamla OS 25LA som är uppfostrad på Ricinolja.

Fick nåla in trottel ordentligt...

Den ryker som fan och låter precis som om den går med på tok för liten propeller, då körde jag med 9x6 samma som när jag kört den på metanol..

Hinka då på en 12x6 och den låter som vanligt, dock med lägre toppvarv.. Och inte är cylindertempen kännbart högre :stupido2:

På halvgas så slurkade motorn i sig ca 1 dl under en halvtimmas tid. Granskade efter en tank stiftet och inte en tillstymmelse till sotbeläggning trots att den bolmade på MKT mer än på metanol.. och med en avgasdoft som ligger nära en vanlig modelldiesels :icon_pidu:

Så nu ska motorn få plågas så får vi se hur den ser ut efter 5 liter... 10 liter... ja så länge jag orkar eller tills moroten rasar :sarcastic:

Edit:
Kör med Shell Advance Racing M Ricinolja och normalt brukar oljekladdet bli ganska mörkrött, men nu så var färgen på oljesölet MKT mörkare så visst märkt det att kolinnehållet är mkt större i denna soppablandning :vroam:

Palleman
2008-12-27, 18:05
YouTube - 20081227

Kenna
2008-12-28, 15:33
Med etanol menar du E85 då eller tar du direkt ur "sipparatorn"? :)

Palleman
2008-12-28, 15:45
Nej nej... inte E85.. bara rediga grejjer :sarcastic:

Taylorcraft
2009-01-17, 20:38
What The Hey??

Lite frågor:
1: Hur kom du på den blandingen?
2: Vad kostar det jfr med "standard" modellflygsoppa?
3: Kan blandningen uppväga/ersätta/ha samma effekt som nitrometan?
(4: hur får du tag på "ren" etanol/alkohol på lagligt sätt?) :D

Mvh