handdator

Visa fullständig version : Ripaläger 2009



Ripa
2008-12-27, 22:14
RIPA MODELLFLYGKLUBB INBJUDER TILL
RIPALÄGER VECKA 29 2009

DEN SKÅNSKA MARKNADSVECKAN

Vi inleder med att tacka alla modellflygare med familjer som besökt Ripalägret och klubbens övriga arrangemang under 2008, målsättningen med våra meetings är att hela modellflygfamiljen skall trivas på flygfältet, allt handlar inte om modellflyg.

Vecka 29 är traditionsenligt den skånska marknadsveckan, med marknader i Degeberga, Kivik, Tomelilla och Sjöbo.
30 min till Österlen och allt vad detta turistparadis har att erbjuda
Beachhandboll festival i Åhus hela veckan, kusten erbjuder kilometervis med vita sandstränder för sol och bad.

På Ripa Modellflygfält kommer vi att planera något extra varje dag och kväll.

Vi återkommer med mer information på klubbens hemsida varefter programmet blir klart.
www.ripamfk.com

VÄLKOMNA TILL RIPA!

Frågor? Kontakta Mats Erlandsson 044-350202 0705-350202
alt. Håkan Lindstöm 044-71157 0709-400581

Sigun
2008-12-27, 23:13
Tack Mats för att ni orkar arrangera detta jätteevenmang än en gång :). Ska se om man kan få med sig fruga på att hyra en husvagn.. och ta en semester vecka nere i skåne.

/Martin

jugg
2008-12-28, 08:56
Tack själva för den fina träffen och spännande blandningen av folk.

Ska försöka komma ner till v29 2009 me..

Per P
2008-12-28, 09:14
Underbart! Efter det trevliga meeting som anordnades i somras lär det inte komma färre besökare 2009! Jag kommer dit =)

wesse
2008-12-28, 17:10
Tack själva för den fina träffen och spännande blandningen av folk.

Ska försöka komma ner till v29 2009 me..

ska nog försöka ta mig dit vill se jugg kikna o snappa efter luft en gång till..yehhh

kenneth67
2008-12-28, 18:25
ja ripa 09 får man ju inte missa ... med 08 i minne så blir nog 09 ändå bättre !!

Ripa
2009-03-27, 22:46
Vi får många frågor om årets Ripaläger, de flesta frågar när man kan komma, och vad det kostar att bo på Ripa.

Årets campingkostnad är bestämd till
600 kr för hela veckan (8 nätter).
80 kr dygn vid enstaka nätter under Ripalägret. Tält halva priset
För ”långliggare” som vill komma tidigare och/eller stanna längre är kostnaden 60 kr/dygn
220 volt till laddning/kylskåp och TV ingår ( Max 5 kWh per husvagn/dygn).
Campingen på flygfältet är öppen från april - september


JETFLYG PÅ ASFALTSBANOR

I samarbete med Åhus Mfk är asfaltbanorna på Rinkaby flygfält ( 1 mil från Ripa) öppna för för jetflyg under Ripalägret onsdag – fredag kl 10 – 18

VÄLKOMNA TILL RIPA!

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

Sigun
2009-03-27, 23:00
Hur mycket campinggäster räknar ni med iår ? hörde någon siffra på över 50 vagnar i fjol hos er !

/Martin

Ripa
2009-03-27, 23:13
Hur mycket campinggäster räknar ni med iår ? hörde någon siffra på över 50 vagnar i fjol hos er !

/Martin

Hej Martin!

Jag vill minnas att vi räknade in 64 husvagnar i fjol, vi har 70 markerade platser på fältet varav ett 20 tal redan är bokade.

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

Thomas
2009-03-28, 07:56
Då är det bäst att boka plats redan nu då!
En st husvagnsplats bokas härmed av ett par flygtokar ...

Dragon
2009-03-31, 19:41
Hej alla Jet-flygare!
Vi i Åhus Modellflygklubb hälsar er välkomna till vårt lilla Jet-meeting på Rinkabyfältet!
Som sagt vi flyger från onsdag 15/7- fredag 17/7 mellan kl.10:00-18:00
Vi följer RCFF-s säkerhetsregler och då vår klubb nu lämnat SMFF så gäller för Svenska piloter att ni är medlemmar i RCFF!
Välkomna!
Kalle och Patrick
http://www.ahusmfk.net/galleri/bilder/213-1.jpg

Snickarjävel´n
2009-03-31, 19:50
Tack :icon_pidu:

Sigun
2009-03-31, 20:50
Plats bokat :), om jag är rätt underrättad så kommer det FEM husvagnar från Dackeflyers i Tingsryd i år :)

pilotkalle
2009-03-31, 20:56
Hej alla Jet-flygare!
Vi i Åhus Modellflygklubb hälsar er välkomna till vårt lilla Jet-meeting på Rinkabyfältet!
Som sagt vi flyger från onsdag 15/7- fredag 17/7 mellan kl.10:00-18:00
Vi följer RCFF-s säkerhetsregler och då vår klubb nu lämnat SMFF så gäller för Svenska piloter att ni är medlemmar i RCFF!
Välkomna!
Kalle och Patrick
http://www.ahusmfk.net/galleri/bilder/213-1.jpg

Jag kommer:lollypop:!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Thomas
2009-04-01, 07:55
Citat:
Ursprungligen postat av Dragon http://www.rcflyg.se/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?p=205391#post205391)
Hej alla Jet-flygare!
Vi i Åhus Modellflygklubb hälsar er välkomna till vårt lilla Jet-meeting på Rinkabyfältet!
Som sagt vi flyger från onsdag 15/7- fredag 17/7 mellan kl.10:00-18:00
Vi följer RCFF-s säkerhetsregler och då vår klubb nu lämnat SMFF så gäller för Svenska piloter att ni är medlemmar i RCFF!
Välkomna!
Kalle och Patrick
http://www.ahusmfk.net/galleri/bilder/213-1.jpg (http://www.ahusmfk.net/galleri/bilder/213-1.jpg)

Jag kommer:lollypop:!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
__________________
Peter


Så förvånad jag blir... :dancing2:

mulder
2009-04-01, 08:30
Hej alla Jet-flygare!
Vi i Åhus Modellflygklubb hälsar er välkomna till vårt lilla Jet-meeting på Rinkabyfältet!
Som sagt vi flyger från onsdag 15/7- fredag 17/7 mellan kl.10:00-18:00
Vi följer RCFF-s säkerhetsregler och då vår klubb nu lämnat SMFF så gäller för Svenska piloter att ni är medlemmar i RCFF!
Välkomna!
Kalle och Patrick
http://www.ahusmfk.net/galleri/bilder/213-1.jpg


Dragon kan vi införa en flygstopp under någon av dagarna på ca 2sek då Wesse skall vissa när han backar med sin DA85A:sarcastic: dä lär gå ganska fort att konstatera att det inte går:sarcastic: ELLER ??????? /Mulder

wesse
2009-04-01, 09:53
Dragon kan vi införa en flygstopp under någon av dagarna på ca 2sek då Wesse skall vissa när han backar med sin DA85A:sarcastic: dä lär gå ganska fort att konstatera att det inte går:sarcastic: ELLER ??????? /Mulder


stackars Mulder :girl_cray3:

QatHome
2009-04-01, 11:26
Äh, borde väl inte vara nåt problem, bara för Wesse att starta den baklänges :stupido2:

mulder
2009-04-01, 11:29
Wesse jag gillar dig du är för go, bare ä så.
Ps Jessica hälsar. Ds /Mulder

pilotkalle
2009-04-01, 13:11
Wesse, ska du till ripa?

Jakob
2009-04-01, 13:39
Jag kommer också som ett skott! Ett Ripa-meeting får man absolut inte missa!

Mr J
2009-04-01, 18:43
Jag längtar redan... :crazy_pilot:

Dragon
2009-04-01, 20:19
Dragon kan vi införa en flygstopp under någon av dagarna på ca 2sek då Wesse skall vissa när han backar med sin DA85A:sarcastic: dä lär gå ganska fort att konstatera att det inte går:sarcastic: ELLER ??????? /Mulder

Tjena Mulder!
Vi får väl försöka ta ett brake så Wesse får visa när han
startar den där bling bling motorn baklänges!:thumbup: Yeehhhhhhhhhh

Sigun
2009-04-02, 22:37
Fixade en liten PDF från Ripas hemsida med informationen om Ripa veckan. Lätt för alla att skriva ut och klistra upp på fältet :)

/Martin

lassebetong
2009-04-10, 20:05
Givetvis räknar vi att göra ett besök på erat meeting i år också.
Förhoppningsvis så blir vi en fyra fem st.

/lasse

dacke jocke
2009-04-10, 21:19
jag kommer nog dit.
träffa lite idoler!!

Ripa
2009-07-06, 09:14
Nu är det dags att lyfta tråden.

Ripalägret drar igång på fredag, de första gästerna har redan anlänt, ytterligare ett 40 tal husvagnar är inbokade sen tidigare.

Flyggolftävlingen blev ett populärt inslag 2008, vi har blivit ombedda att köra denna skojtävling i repris i år, hovringssläpp av bollen gjorde det hela lite för enkelt i fjol och är inte godkänt i år, bollen skall släppas från ett "flygande" flygplan.

Flyggolftävlingen genomförs på onsdag eftermiddag.
Segelflygtävling är planerad till torsdag em.
Linkontrollens snurriga afton genomförs på måndag kväll.

Välkomna till Ripalägret 2009!

Mvh
Mats Erlandsson
www.ripamfk.com

Glawe
2009-07-06, 11:03
Skall du Peter ? Jag, frugan och grabben dyker nog upp till helgen.


Wesse, ska du till ripa?

pilotkalle
2009-07-06, 12:20
Jag o Empan dyker upp på tisdag eller onsdag :).

wesse
2009-07-06, 13:17
om jag tar mig dit så blir det i slutet på veckan har inte bestämt mig ännu...är fullt upp med festivalen fram till söndag just nu:lollypop:

Sigun
2009-07-06, 23:30
om jag tar mig dit så blir det i slutet på veckan har inte bestämt mig ännu...är fullt upp med festivalen fram till söndag just nu:lollypop:

Klart du kommer Wesse, vem kan missa ripa veckan :). Har med mig en pool till grabben som du kan få hovra i och göra splashasaursar.

Åker ner på söndag 12/7 och måste tyvärr åka hem lördag förmiddagen helgen efter då de är någon person som lyckats planera in ett barndop den helgen :banghead::banghead: förstår inte hur man tänker när man planerar in ett barndop i ripa veckan.. :sarcastic::sarcastic:.

/Martin

Mr J
2009-07-07, 11:18
om jag tar mig dit så blir det i slutet på veckan har inte bestämt mig ännu...är fullt upp med festivalen fram till söndag just nu:lollypop:

Hörrudu!

Kan vi samla in stålar för att skicka dig till USA så är jag rätt säker på att vi kan få ihop en insamling för att hämta dig i Hultsfred om du inte dyker upp... :sarcastic:

kim
2009-07-07, 12:43
Hej vänner.

Jag har letat som en dåre efter Ripas lokala flygregler, men jag kan inte hitta dem någonstans. Nu menar jag inte RCFF:s säkerhetsregler utan generella regler som gäller på Ripafältet. Vill gärna titta igenom dem innan jag åker dit och speciellt nu när jag har hört rykte om att det inte skulle vara tillåtet att flyga bensinmodeller på Ripas flygfält. Stämmer verkligen detta och var kan jag hitta de lokala reglerna?

Tack på förhand.

Sigun
2009-07-07, 13:28
De flög ju bensin där förra året... så det vore nått nytt för iår isåfall :stupido2::stupido2:
Mats borde väl kunna svara på detta

Ripa
2009-07-07, 16:12
Rykten skapas snabbt och är oftast av ondo.

Eftersom Åhus Modellflygklubb har förlorat det permanenta tillståndet att flyga på Rinkaby övningsfält har jetflygarna stundtals sökt sig åter till Ripa vilket är helt okej, detta har dock föranlett att vi blivit tvungna att se över våra fältregler.

Ni som besökt Ripa vet att vi har Motocrossbanan som god granne ca 300 meter från vårt flygstråk, vi värnar om säkerheten, god grannsämja, och framtida utövande av modellflyghobbyn i Ripa, detta har medfört att vi normalt inte tillåter jetflyg och flygning med stora bensinmodeller när det pågår samtidig verksamhet på motocrossbanan normalt torsdagar mellan kl 15 – 20 och lördagar kl 10 – 15.

Under Ripalägret pågår det samtida tävlingar på motocrossbanan vilket medfört att vi inte kommer att tillåta något jetflyg under veckan, vilket inte bör vara något problem eftersom Åhus Modellflygklubb arrangerar jetmeeting för RCFF´s medlemmar på Rinkabyfältet.

Vad gäller bensinmodeller kommer dessa att tillåtas flyga på Ripafältet hela veckan från kl 9.00 – 21.00, vi har lagt in följande tilläggstext i fältreglerna under vecka 29.
”Flygning med bensinmotordrivna modeller är tillåten under veckan, dock måste extra sunt förnuft råda, såsom nogsamt planerad flygning inom tillåtet flygområde.”

Sunt förnuft för oss innebär att man inte provflyger en ny stor bensinmodell på vårt fält med första sväng in mot motocrossbanan, vi värnar om ordning och reda och ser inte att disciplinerad och säker flygning skulle vålla några problem.

Alla modellflygare oavsett förbundstillhörighet är välkomna att flyga på Ripa Modellflygfält.

Välkomna till Ripa!

Mvh
Mats Erlandsson
Ordf.

Dragon
2009-07-07, 16:34
Hej alla glada Bensinflygare!
Känner ni er lite osäkra att flyga med era bensinmodeller på Ripa
så låt inte det avskräcka er för ett besök på Ripameetinget.
Vi i Åhus Modellflygklubb har beslutat att vi hälsar er välkomna
att flyga med dem ihop med oss Jetflygare på Rinkabyfältet under
onsdag, torsdag och fredag mellan 10:00-18:00. Det har ju bevisats på andra ställen i landet att det funkar bra att kombinera båda dessa typer av modellflygplan! Tänk bara på att ni skall vara försäkrade i RCFF för att få flyga hos oss! (Anl. till detta är att vår klubb numera ej är medlem i SMFF längre och då kan vi inte godkänna fältet för att deras försäkring ska gälla där)
Hälsningar
Styrelsen i
Åhus Modellflygklubb g:m
Kalle Nilsson

kim
2009-07-07, 16:48
Åhh, jag tackar så hemskt mycket. Vill ju inte missa skön flygning hos vännerna i Ripa.

mulder
2009-07-07, 17:52
Åhh, jag tackar så hemskt mycket. Vill ju inte missa skön flygning hos vännerna i Ripa.

Lite Jet-flyg är väl inte heller fel? /Mulder

pilotkalle
2009-07-07, 18:05
Åhh, jag tackar så hemskt mycket. Vill ju inte missa skön flygning hos vännerna i Ripa.


Ska inte du på marknad tors-fredag?
O vakna upp med att blått öga på lördag:sarcastic:?

wesse
2009-07-07, 18:34
en tråkig nyhet har jag :girl_cray3: ljudämparen till min sukhoi har gått sönder o denna kan ej följa med till Ripa:girl_cray3::girl_cray3: har dock lite annat som kan få tjänsgöra för jag måste ju dit annars kommer mr J förmodligen klå upp mig:boxing:

mulder
2009-07-07, 18:46
en tråkig nyhet har jag :girl_cray3: ljudämparen till min sukhoi har gått sönder o denna kan ej följa med till Ripa:girl_cray3::girl_cray3: har dock lite annat som kan få tjänsgöra för jag måste ju dit annars kommer mr J förmodligen klå upp mig:boxing:


Ingen klår upp vår Wesse, :viking:/Mulder

pilotkalle
2009-07-07, 19:18
en tråkig nyhet har jag :girl_cray3: ljudämparen till min sukhoi har gått sönder o denna kan ej följa med till Ripa:girl_cray3::girl_cray3: har dock lite annat som kan få tjänsgöra för jag måste ju dit annars kommer mr J förmodligen klå upp mig:boxing:

Ljudämparen till DA-50:an?
Jag har en till en DL-50:a om du vill låna!

wesse
2009-07-07, 19:34
Ljudämparen till DA-50:an?
Jag har en till en DL-50:a om du vill låna!

Snällt av dig Peter men det är svetsarna i kröken på 85cc som bråkat och upphägningen inne i kroppen som måste byggas om... Blir diablotinen o lite elkärror som får tjänstgöra i stället...

Mr J
2009-07-07, 19:46
en tråkig nyhet har jag :girl_cray3: ljudämparen till min sukhoi har gått sönder o denna kan ej följa med till Ripa:girl_cray3::girl_cray3: har dock lite annat som kan få tjänsgöra för jag måste ju dit annars kommer mr J förmodligen klå upp mig:boxing:
Inte då, men det skulle vara hemskt kul om du kommer, ta med dig Slammis och Söndagsgänget också.

Ripa
2009-07-09, 12:18
Många frågar om vilka hobbyhandlare som kommer till Ripalägret.

Utan att lova för mycket tror vi oss kunna lova att följande finns på plats inför helgen v 29.

AiR/Cpro Kristianstad
Hobbyborgen Klavreström
Modeltech Moheda
RC - Maffian Sölvesborg


Ove på Air Media har också sagt sig komma men då under första delen av Ripalägret.

Fler hobbyhandlare på gång? Hör gärna av Er!

Mvh
Mats Erlandsson
www.ripamfk.com

Sigun
2009-07-11, 09:13
Jaha.. imorgon bär det iväg till Ripa :). Vädret för veckan ser ju med ut att bli bra :)

Vi syns på Ripa
/Martin

Per P
2009-07-11, 12:55
Hoppas det blir lite mindre blåsigt i år.... gick ju förvisso o flyga ändå, men det är roligare om det blåser mindre =) Husvagnen städad o har nu börjat packa. 4st modeller verkar följa med i år, så det står på laddning för fullt nu =)
Vi åker från Mönsterås runt kl12 imorgon, 4st husvagnar precis som förra året!
Ses på Ripa =)

lassebetong
2009-07-11, 20:42
Härligt att se väderprognsen, hoppas att den håller i sig.:thumbup:
Själva åker vi ner på Torsdag morgon, vi blir 5st som kommer från Tranås.

/Lasse

Sjuntorparn
2009-07-17, 11:25
Hej Hopp Alla!

Hade nöjet att besöka Ripa under gårdagen och vara med i Segelflygtävlingen (trots att min modell saknade krok och hade en liten hjälpsnurra i nosen). Det bar sig inte bättre än att jag förärades ett förstapris och framförallt ett mycket trevligt umgänge under dagen.

Maken till fin anläggning får man leta efter, bra flygförutsättningar oavsett vindriktning, toppenfina lokaler (med superfräscha toaletter) och som sagt många trevliga människor.

Det blev tyvärr inte så mycket fotograferat eftersom jag spenderade mycket tid åt flygandet men det kommer lite filmsnuttar (när jag kommer åt ett nät med lite fart i ;-))

Kan dock bjuda på lite grafer över mina tre flygningar i tävlingen, håll till godo.


mvh Abbe från det natursköna Sjuntorp på utflykt i det naturfagra Skåne :)


PS. Som ni ser så blåste inte all termik bort, åtminstone inte en av flygningarna :sarcastic:

dacke jocke
2009-07-17, 15:42
japp då är man hemma efter 6 dagar på ripa:)

jugg
2009-07-18, 20:01
ripa var som vanligt roligt och givande med massa roligt folk, tack Mats och ni andra som ordnat detta
vi ses nog nästa år me, kanske med lite nya trix.

// Tim

lassebetong
2009-07-18, 22:15
Tackar för ett riktigt bra meeting, mycket fin flygning blev det :thumbup:
Trevliga och hjälpsamma människor att umgås med.
Tyvärr blev det lite väl blött i natt och med blött menar jag förstås regnvatten.
Vi kommer säkerligen igen till er, om bara chauffören hittar.:sarcastic:
På hemvägen bestämde sig nämligen chauffören att inte riktigt lyssna på kartläsarens tydliga instruktioner.
Vilket resulterade i att jag fått se betydligt mer av skånes landsbyggd.
Tror nog att "genvägen" skulle platsa som en specialsträcka i svenska rallyt.:lollypop:

/Lasse

Sigun
2009-07-18, 22:57
Får väl med instämma i hyllningskören till Ripa gänget !. Dessutom ett stort tack till de som sköter om toaletter och allt annat runt ikring. Allt i toppskick hela veckan. Hoppas Mats kan vidarebefordra detta till alla i Ripaklubben och tack för en väldigt trevlig vecka på Ripa.

/Martin

LAB
2009-07-19, 05:58
Tackar för ett riktigt bra meeting, mycket fin flygning blev det :thumbup:
Trevliga och hjälpsamma människor att umgås med.
Tyvärr blev det lite väl blött i natt och med blött menar jag förstås regnvatten.
Vi kommer säkerligen igen till er, om bara chauffören hittar.:sarcastic:
På hemvägen bestämde sig nämligen chauffören att inte riktigt lyssna på kartläsarens tydliga instruktioner.
Vilket resulterade i att jag fått se betydligt mer av skånes landsbyggd.
Tror nog att "genvägen" skulle platsa som en specialsträcka i svenska rallyt.:lollypop:

/Lasse


Kartläsare brukar säga till när man ska svänga.Inte sitta o säga``Du skulle nog ha svängt av``efter att man passerat avfart el korsning med flera hundra meter:icon_butt:.

Vill tacka Ripagänget o alla andra trevliga flygare man träffade:thumbup::thumbup::thumbup:

Ripa
2009-07-19, 21:59
Hej alla!

På Ripa Modellflygklubbs vägnar vill jag framföra klubbens tack till alla ”goa” modellflygare med släkt, vänner och familjer som besökt oss under Ripalägret 2009.

Extra tack till er som lägger ut bilder och filmer från Ripalägret.
Ett reportageteam bestående av två unga och mycket intresserade kvinnor från ortens lokaltidning fick till en helsida om modellflyg och Ripalägret.
http://www.kristianstadsbladet.se/article/20090718/KRISTIANSTAD/474130107/1338/&/Mer-action-pa-Ripafaltet

Vi har i likhet med i fjor många att tacka för en minnesvärd lägervecka, vi känner gemenskapen som en enda stor modellflygfamilj och gör ingen urskiljning, vi framför därför ett jättestort TACK till Er alla, ingen nämnd och ingen glömd.


Mvh
Mats Erlandsson
Ripa Modellflygklubb

Thomas
2009-07-19, 22:17
Tack Mats!
Det känns lika fint varje år att komma til Ripa, som att komma hem till 'familjen´!
Och tack för det fina vädret under veckan!
Många fina minnen blev det att berätta under kommande lägereldar...
'Måste' (som vanligt!) fixa en ny kärra till kommande år!

anpe
2009-07-19, 23:22
Kan bara instämma, en FANTASTISK vecka. 9 dagar på RIPA är välinvesterad tid. (ja,ja det blev lite beachhandboll i Åhus också) Bra ordnat med fin service för oss campare med bl.a nybakat på morgonen. Vi som stannade till idag söndag fick ett par fina flygningar mellan regndropparna i morse så det var väl värt att stanna hela veckan.
Hoppas att vi kan återkomma nästa år.
Tack till dig Mats och dina medhjälpare för ett fint och välplanerat meeting.

/ Anders