handdator

Visa fullständig version : OS40 - 20 år gammal



MagnusStrömqvist
2008-12-28, 14:11
Ville bara berätta om en lite otrolig upplevelse. Hittade en gammal (ca 20 år) OS40 helt igenbäckad med gammal ingrodd ricinolja. Körde hela processen med uppvärmning i kylvätska och rengöring i ca 24 h. Skruvade isär den och snyggade till den invändigt (ingen rost :) ) samma stift.....Satt i hobbyrummet och kunde inte hålla mig...Upp med fönstret för ventilation, på med stick glowen, ström på, 25% gas, ett slag, till och med utan gummitotte (*****), PrrrrrrrrrRRRRRRR!!!!! Helt jä... otroligt! den gick 2-3 minuter då jag av stum förvåning bara satt och tittade på den. (Its a l i v e.....) Sedan vid gaspådrag dog den lite förskräckt.....

Men att starta på första efter 20 år????? Tycker jag är HELT FANTASTISKT...

I skrivandes stund är den intrimmad och vass. Och grym i kompet!! .... Fortfarande!!

Mvh Magnus

Palleman
2008-12-28, 15:27
Fortsätt köra maskinen på ricinsoppa så har du glädje av moroten många år till.. :)

MagnusStrömqvist
2009-01-10, 19:44
Gjorde lite efterforskningar och fann att den faktiskt är över 30 år gammal (Exakt ålder är ju lite svårt då jag misstänker den legat något/några år i kartong innan bruk)....Helt otroligt.
http://www.osengines.com/history/osm640/osm-1972-max-40rc.jpg

Taylorcraft
2009-01-10, 21:53
Den där har jag storbrorsan till! :)

http://www.osengines.com/history/osm640/osm-1963-max-50rc.jpg

Den heter OS 50 RC och var min allra första "riktiga" RC-motor, efter några illsinta Cox-motorer... Satt i min första RC-modell, en Graupner Maxi och snurrade en tvåblads Kavan 12x6 cirkelsåg (proppen var även blå...) Gissa vem som flera gånger fick fingrarna uppskurna av den där proppen... Those were the days! :)

Har din .40 samma konstruktion som min .50? Jag tänker på främre lagret. I min .50 sitter det ett lager framme som heter "OS 13", ett rullager där rullarna vilar direkt mot vevaxeln, ingen extra inre lagerbana där inte...

Nu ligger den och väntar på att jag ska få tummen ur 'umpan och beställa hem en Buccaneer (std.) från Ben Buckle, jag vet att dom kommer få det bra ihop. :)

BTW, min motor ser MYCKET finare och nyare ut än den på bilden! :cool:

Mvh