handdator

Visa fullständig version : 2,4GHz radio, FPV?



kalleT
2008-12-29, 21:54
Ny i hobbyn och FPV lockar. Men nu sitter man ju med en 2,4GHz radio och överallt står det att FPV kitten med 2,4GHz utrustning inte går ihop med 2,4GHz radio.

Varför?

Om man flyger med 2,4FPV och någon annan startar sin radio(2,4), vad händer då?

"Here you can see what happens when someone flies with a 2,4 Spektrum or futaba close to you "
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=804528&highlight=2+4+futaba

Alltså 2,4GHz kommer med tiden att bli helt värdelöst!

Det kan visst fungera bra också.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=934134

---
Vad skall man använda istället här i landet? 900MHz krockar visst med GSM. Har sett FPV med 1,3GHz samt 5,8GHz, men är det lagligt? VAd skulle krävas i form av tillstånd från PTS?

*suck* det verkade ju så enkelt!

Funderar på att skaffa något lite enklare och nätt system och sätta på E-sky LAMA v3.(35MHz radio) och om det fungerar med Futaba FAAST så är det bonus (T-REX 450 eller annat).

Impulze
2008-12-29, 22:24
Om man flyger FPV med 2.4Ghz videolänk och nån startar sin 2.4Ghz radio så kommer man få störningar i videobilden. Varför? Jo..videolänken är analog med en fast frekvens och kommer det en störning så påverkar det videobilden, detta kan man se om man flyger över ett samhälle med mkt trådlösa routrar etc.

Det är nog så att han som flyger med 1Watts videosändare har så stark överföring så länge han håller sig i närheten att hans egen 2.4Ghz radio inte påverkar länken. Men på längre avstånd så kommer ränderna garanterat att dyka upp.

Ska man då vara laglig så ser du till att hitta en exempelvis beggad FF9 35Mhz som kommer funka bra ihop med 2.4Ghz videolänk.

Finns några som flyger 1.3Ghz ihop med 2.4Ghz radio och det funkar bra, men 1.3 är inte avsett för trådlös videoöverföring enligt PTS frekvensplan. Men med dom effekterna som används så sänder man inom en kort avstånd (km).

5.8Ghz finns redan för trådlös videoöverföring så den frekvensen borde vara OK, nackdelen är att den är dyr och i regel så brukar högre frekvens ge "smalare" sändningsområde.


//Matte

kalleT
2008-12-29, 22:39
"Ska man då vara laglig så ser du till att hitta en exempelvis beggad FF9 35Mhz som kommer funka bra ihop med 2.4Ghz videolänk. "

Det är åt det hållet tankarna har gått, MEN som du skriver "Om man flyger FPV med 2.4Ghz videolänk och nån startar sin 2.4Ghz radio så kommer man få störningar i videobilden."

Finns en "Dadde" på rcgroups från Tibro(finns du här?) som tydligen flyger 2,4GHz (Futaba) med en 1,3GHz videolänk. Olagligt?

Jag bor nära både flygplats och militärt område, kan det bli problem då?

Impulze
2008-12-29, 22:45
Jo flyger man i en stor flygklubb så kan det vara bekymmer med 2.4Ghz radioflygarna. Men om du åker till en plats där du är själv så är det inga problem.

1.3 är olaglig..nej du kommer inte störa ut en flygplats eller nån militär facilitet. Men om du är nära en flygplats så rekommenderar jag inte att flyga FPV inom dess TMA.

Jo jag vet fler som flyger på 1.3Ghz...vet många som kör för fort med :)


//Matte

Sigun
2008-12-29, 22:45
1,3Ghz ligger väl ett amatörradio band på ?.. så om man tar radioamatör certifikat så borde det inte vara några problem med 1,3Ghz heller :) men utan så vet jag inte.. allt går ju men frågan är hur laglydig man själv vill vara.

/Martin

DrHanke
2008-12-29, 22:48
hehe tur man e det då sigun... får ju dessutom brassa på med 1kw :)

Impulze
2008-12-29, 23:03
1,3Ghz ligger väl ett amatörradio band på ?.. så om man tar radioamatör certifikat så borde det inte vara några problem med 1,3Ghz heller :) men utan så vet jag inte.. allt går ju men frågan är hur laglydig man själv vill vara.

/Martin


Trådlös video får bara skickas/ta emot på 2.4Ghz och ev 5.8Ghz. Så fastän man har amatörradio licens så får man ju bara använda rätt grejjor på rätt frekvens.


//Matte