handdator

Visa fullständig version : Hur gör vi för att saluföra oss på klubbnivå?



Gyld
2008-12-30, 21:42
Hej!

Tänkte att vi kunde utbyta lite erfarenheter och tankar om hur vi går till väga för att saluföra våra lokala klubbar.

Hur gör man för att enklast visa att man finns och försöka fånga upp nya intressenter?

Fyll på med så många idéer som möjligt så kanske vi kan hjälpa varandra.


Här kommer några från oss i MFK Looping i alla fall.



Vi har gjort en ansiktslyftning av vår hemsida (http://mfklooping.se) så att det blivit mer tilltalande.
Adressen till sidan är: mfklooping.se (http://mfklooping.se) för dom som vill komma med fler tips och idéer om den.
Arbetet är långt ifrån klart, och kommer att fortgå löpande.
På denna ska man kunna finna så mycket information om klubben som möjligt.
På första sidan har vi även lagt upp en väldigt kort film som visar lite av bredden på vad vi sysslar med.

Viddler.com - MFK Looping - Uploaded by Gyld@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/15fea185/@@AMEPARAM@@15fea185/


Vi har fått till ett mycket bra samarbete med Hobbex som är vår enda lokala hobbyhandlare.
På deras butiksdisk så finns det informationsblad om vår klubb, och dom delar dessutom aktivt ut dessa till alla som köper någonting flygbart hos dom.
Observera att vi valt att använda samma grafiska layout på informationsbladet som på vår hemsida för att skapa en röd tråd. (just nu är det en annan logga överst på hemsidan, men det har med julen att göra, och återställs snart till det normala igen).
http://mfklooping.se/images/informationsblad.jpg


Vi har även en klubbtidning (http://mfklooping.se/page.asp?ID=194) som vi ger ut med ca 4 nummer per år. Denna går ut till alla medlemmar samt att den även går att läsa på vår hemsida (http://mfklooping.se/page.asp?ID=194) och hos Hobbex.
Denna har dock ännu inte fått ta del av samma layout som hemsidan (http://mfklooping.se) och infobladet (http://mfklooping.se/images/informationsblad.jpg). Men det ska vi försöka styra upp under våren/sommaren.



Sist men absolut inte minst så har vi skaffat oss någonting som vi kallar för SMS-lista. denna är tänkt mestadels för oss medlemmar internt för att skapa lite mer gemenskap inom klubben.
SMS-listan går ut på att alla kan skicka ett sms till ett förutbestämt nummer som går till en dator. Datorn skickar sedan vidare detta till alla medlemmar som valt att vara med i listan.
På så vis är det jätteenkelt och snabbt att meddela att man tex åker ut på fältet och räknar med att bli där i ca 4 timmar.
Om någon annan läser ett sådant meddelande så har det visat sig att det är många som hakar på.
För det är nog många som är lite småsugna på att åka ut, men dom tycker det är tråkigt om man blir själv.

Listan går givetvis att använda till mycket annat också när det gäller snabb informationsspridning inom klubben.
Dator i all ära, men långt ifrån alla kollar sin mail eller en hemsida dagligen. Men mobiltelefonen har dom flesta med sig mer eller mindre jämt.

Vill du läsa mer om SMS-listan så gör du det här (http://mfklooping.se/page.asp?ID=186) där du även kan ta del av ett arkiv med alla tidigare meddelanden (http://mfklooping.se/page.asp?ID=230).


Ja det var några tips på vad vi gjort i MFK Looping (http://mfklooping.se).


Nu vill jag att ni andra fyller på så att vi kan hjälpa varandra på att bli bättre på att framför allt saluföra oss och att fånga upp nya intressenter.


/Gyld

Sigun
2008-12-30, 22:04
Hur funkar det här med SMS listan ?, och vad behövs för att sätta upp en sådan ? En sådan funktion måste ju vara kanon för alla klubbar.

De är just de största problemet man har: att kunna meddela sig utan att behöva ringa runt till alla klubbkompisarna.
/Martin

Steffe
2008-12-30, 22:37
Hej Gyld

Bra initiativ.

Jag sitter själv på andra sidan, dvs är ny flygare som söker en klubb.
Jag tänkte berätta lite om mina erfarenheter.
Jag sökte på nätet efter klubbar i Stockholmsområdet och hamnade ganska naturligt hos bl a Stockholms radioflygklubb.
Tyvärr har dom låst sin interna klubbtidning med lösenord så där kunde man inte få någon information om verksamheten. Hade nog varit bra inför ett eventuellt medlemskap.
Då tänker man åka ut till fältet för att prata lite med medlemmarna, men ack nej, vägen är stängd med en grind som ALLTID ska vara låst enligt deras hemsida.
Det verkar alltså som man inte gärna vill se några nya medlemmar.
Hoppas någon i klubben ser detta och funderar över om man inte kan underlätta lite för kommande medlemmar. Det är säkert inte bara SRFK som gör så här men det var där jag ”fastnade i grinden”.

Gyld, ,dina idéer verkar lysande tycker.
Som ny vill man kunna läsa om klubben på nätet och redan där se vad dom gör och när dom gör det. Att bara skriva att man ska sätta in årsavgiften så skickar vi nyckel till grinden, känns inte riktigt som välkommen till klubben.
Informera gärna om vilka dagar och tider som man träffas så man kan droppa in för en första träff och se om man trivs med klubben.

Själv söker jag vidare för att hitta en bra klubb till våren.

/Steffe

Ultra Bandit
2008-12-30, 23:30
Hej Gyld

Bra initiativ.

Jag sitter själv på andra sidan, dvs är ny flygare som söker en klubb.
Jag tänkte berätta lite om mina erfarenheter.
Jag sökte på nätet efter klubbar i Stockholmsområdet och hamnade ganska naturligt hos bl a Stockholms radioflygklubb.
Tyvärr har dom låst sin interna klubbtidning med lösenord så där kunde man inte få någon information om verksamheten. Hade nog varit bra inför ett eventuellt medlemskap.
Då tänker man åka ut till fältet för att prata lite med medlemmarna, men ack nej, vägen är stängd med en grind som ALLTID ska vara låst enligt deras hemsida.
Det verkar alltså som man inte gärna vill se några nya medlemmar.
Hoppas någon i klubben ser detta och funderar över om man inte kan underlätta lite för kommande medlemmar. Det är säkert inte bara SRFK som gör så här men det var där jag ”fastnade i grinden”.

Gyld, ,dina idéer verkar lysande tycker.
Som ny vill man kunna läsa om klubben på nätet och redan där se vad dom gör och när dom gör det. Att bara skriva att man ska sätta in årsavgiften så skickar vi nyckel till grinden, känns inte riktigt som välkommen till klubben.
Informera gärna om vilka dagar och tider som man träffas så man kan droppa in för en första träff och se om man trivs med klubben.

Själv söker jag vidare för att hitta en bra klubb till våren.

/Steffe


Varför inte kontakta någon i klubben???

http://www.srfk.com/

Hälsningar
Lasse Palm
SRFK medlem

Rolle
2008-12-31, 01:45
Hej Steffe
Trist att läsa om dina motgångar
Om du följer länken som Lasse Palm lagt in eller den här http://www.srfk.com/medlem.html (http://www.srfk.com/medlem.html) så ska du se att det snart löser sig.

Anledningen till att grinden alltid är /ska vara låst är att vi delar fält med fullskalaflygarna ca ett dygn till (den officiellea versionen). Hade det stått öppet så hade det blivit "en riktig cirkus" av olika anledningar.

Rolle

Rolle
2008-12-31, 01:50
Bra ideér Gyld !!
Era ansträngningar borde få fart på modellflygeriet.

Lycka till och gott nytt år

Rolle

Gyld
2008-12-31, 07:57
Hur funkar det här med SMS listan ?, och vad behövs för att sätta upp en sådan ? En sådan funktion måste ju vara kanon för alla klubbar.

De är just de största problemet man har: att kunna meddela sig utan att behöva ringa runt till alla klubbkompisarna.
/Martin


Ja det var precis det vi kände i vår klubb, så därför började jag kolla på en SMS lösning.

Jag har kollat på olika lösningar, både sådana som man köper från något företag, men även de som man sköter själv.

Den lösning vi till slut valde består av ett program till PC som heter NowSMS (http://www.nowsms.com/).

Det man behöver för att få det att fungera med det programmet är följande:


En dator som alltid står på och som kommer att fungera som en server. Datorn skall köra Windows för just detta program.
På datorn installerar man sedan NowSMS.
För att skicka och ta emot SMS så behövs någon form av mobiltelefon eller GSM-modem som man kopplar till datorn. Ett GSM-modem är att föredra, då inte alla mobiltelefoner fungerar tillsammans med programmet.
Givetvis behövs även ett simkort till telefonen/modemet.


I programmet kan man sedan sätta upp olika regler som skall genomföras beroende på vad datorn får för kommandon via SMS.

Ett exempel:
Om du vill skicka ett meddelande till alla medlemmar så skapar man ett sms i sin telefon med tex ordet "medlemmar" följt av ett mellanslag, och skickar det till telefonnumret som datorn har.
Datorn kollar bland sina regler, och hittar regeln "medlemmar", och skickar då vidare meddelandet till alla som finns med i listan "medlemmar".

Samma sak har vi gjort med andra kommandon för att tex kunna skicka bara till styrelsen utan att störa alla medlemmar för det.


När det gäller antal SMS som datorn skickar ut så kan jag nu av erfarenhet meddela att det kan bli ganska många meddelanden framför allt under sommaren. Så det gäller att hitta någon som vill betala för kostnaden för alla meddelanden.
Endera så sätter man in ett abonnemang i datorn, eller som vi gjort, ett kontantkort från Telia.
På Telias alla kontantkort och abonnemang kan man nämligen lägga in en tjänst som heter "SMS till alla" och som ger en möjlighet att skicka upp till 5000 sms per 30-dagars period för endast 99 kr.
Vi har under sommar kommit upp till strax under 2000 skickade sms per månad från datorn.
Men hur många SMS det bler totalt beror ju helt och hållet på antalet mottagare i SMS-listan, samt hur många meddelanden som skickas till listan.

Säg att man har 20 medlemmar på listan. Varje gång som någon skickar ett meddelande till listan så blir det ju 20 meddelanden som skickas från datorn.
Efter endast 10 meddelanden skickade till datorn så blir det ju 200 meddelanden som datorn skickat.
Med ett normalt abonnemang där ett SMS kanske kostar 69 öre hade detta annars kostat 200x0,69= 138kr. Nu betalade vi endast 99kr, och har ytterligare 4800 sms kvar att skicka.

Så att använda Telias "SMS till alla" är nog ett klokt alternativ!


Efter att man har konfigurerat NowSMS så kan man administrera mottagarlistorna hur enkelt som helst via ett webinterface. Detta gör att man inte behöver ha fysisk tillgång till själva datorn för att kunna ändra i listorna, utan det kan vem som helst med rätt användarnamn och lösenord själv göra via sin webläsare.
Det är inte svårare än att lägga till flera mottagare på ett mail när man ska skicka det. Med andra ord rätt så enkelt.


Om någon skulle vilja ha mer ingående detaljer om detta så kan vi ju ta det i en separat tråd.
Jag hjälper gärna till ifall någon annan klubb vill göra en likadan lösning.

/Gyld

hakank
2008-12-31, 07:58
Jättefina ideer!

Som alternativ till SMS listan kan jag nämna något vi använder i vår klubb, google groups. http://groups.google.com/
Fungerar som så att man gör ett inlägg i gruppens forum och ett mail skickas till alla medlemmar i gruppen. Funkar utmärkt faktiskt och knappt någon administration. Det enda man behöver att göra är att lägga till (och ta bort) medlemmar. Ser ut så här hos oss: http://groups.google.se/group/afk-flight-time?hl=sv&pli=1

/Håkan

Gyld
2008-12-31, 08:34
Tyvärr har dom låst sin interna klubbtidning med lösenord så där kunde man inte få någon information om verksamheten. Hade nog varit bra inför ett eventuellt medlemskap.


Trist att höra enligt mig.
Som vi känner i vår klubb så vill vi hålla allt så öppet som möjligt.
Visst, dom kanske har en anledning till att hålla tidningen låst, men i längden tror jag nog att man förlorar på att hålla informationen "hemlig".
Allt som kan saluföra klubben borde ju vara till fördel att dela med sig av?




Då tänker man åka ut till fältet för att prata lite med medlemmarna, men ack nej, vägen är stängd med en grind som ALLTID ska vara låst enligt deras hemsida.

Ja detta finns det säkert en anledning till ur säkerhetssynpunkt med mera. Så det kan jag nog köpa rakt av.
Men precis som du påtalar så borde man kunna läsa sig till vilka dagar det normalt är aktivitet på fältet ifall man vill komma och titta eller skapa kontakt.
Ett anslag vid grinden som talar om just detta hade kanske inte skadat.




Som ny vill man kunna läsa om klubben på nätet och redan där se vad dom gör och när dom gör det. Att bara skriva att man ska sätta in årsavgiften så skickar vi nyckel till grinden, känns inte riktigt som välkommen till klubben.


Det är ju jättebra att du som eventuell ny medlem påtalar detta.
För lite av det jag vill åstadkomma med detta tråd är ju att få oss i våra egna klubbar att se nya öppningar till att få in nya medlemmar.
Det är rätt lätt att man blir hemmablind och inte ser hur man skulle kunna förbättra.

Just nu råkade en klubb bli utpekad, och i detta tar jag ingen ställning.
Jag är dock övertygad om att det är liknande inom många klubbar. Detta gäller kanske även MFK looping som jag kommer från. Men vi har i alla fall börjat arbetet med att se över alla informationsflöden för att försöka underlätta den första kontakten med en eventuell ny medlem.
Arbetet fortskrider...




Själv söker jag vidare för att hitta en bra klubb till våren.


Här har vi kanske det farligaste.
Om man inte känner sig välkommen på en gång så kanske man letar vidare. Om man befinner sig i en stor stad så kanske det finns andra klubbar som fångar upp en ny intressent, men i mindre städer finns oftast bara en klubb.
Och det vore ju synd om inte den som verkligen är intresserad och har tagit första steget genom att besöka en klubbs hemsida, sedan inte blir uppfångad och indragen i verksamheten.

För jag utgår från att de flesta klubbarna vill ha in så många medlemmar som möjligt?


Nu har vi fått lite värdefull input från Steffe.
Extra roligt med tanke på att du sett saken från "andra sidan". Tack så mycket!


Men just nu är det 130 stycken som läst denna tråd. Är det ingen ur någon klubb som har några fler idéer förutom Håkan (http://www.rcflyg.se/forum/showpost.php?p=195647&postcount=8)?


/Gyld

Steffe
2008-12-31, 10:01
God morgon igen.
Jag har visst hållit några vakna i natt med mitt inlägg i debatten.
Även om jag lät som en surgubbe i vissa delar så hoppas jag att ni tar det från den positiva sidan. Ni vill ju ha fler medlemmar har jag förstått och jag vill hitta en trevlig klubb.

Om jag ska vara lite mer kreativ så kanske man kunde :


Låta tidningen vara tillgänglig för alla, men bryta ut sådant som medlemslistor, mötesprotokoll osv och göra dessa tillgängliga bara för medlemmar.


Låta grinden vara olåst när medlemmar finns på fältet så man kan droppa in. Detta i kombination med en bra webbinformation om när det normalt är aktiviteter skulle göra det lättare att få första kontakten med klubbarna.


Alltid ha en uppdaterad webbsida med bl a tider för inomhusflygning på vintern, eftersom dessa tider säkert är bokade långt innan i hallarna. Webbsidan är ofta första första kontakten man tar. Jag tycker Södertälje MFK verkar vara duktiga på denna punkt.

Sorry om SRFK kände sig utpekade, men jag är inte bitter utan vill bara skicka ett riktat tips till dom som jag råkade träffa på först, och inte bara rakt ut i luften.
Mycket möjligt att jag gör ett nytt försök hos dom ( om jag inte är bannlyst efter detta ), klubben verkar ju trots allt vara en av dom mest aktiva i området.

Jag har dessutom minst 100 landningar i min flygdagbok med fullskala på Barkarby fältet.

Gott nytt år
Vi hörs säkert igen.

/Steffe

Ultra Bandit
2008-12-31, 10:50
[quote=Steffe;195652]God morgon igen.
Jag har visst hållit några vakna i natt med mitt inlägg i debatten.
Även om jag lät som en surgubbe i vissa delar så hoppas jag att ni tar det från den positiva sidan. Ni vill ju ha fler medlemmar har jag förstått och jag vill hitta en trevlig klubb.

Om jag ska vara lite mer kreativ så kanske man kunde :


Låta tidningen vara tillgänglig för alla, men bryta ut sådant som medlemslistor, mötesprotokoll osv och göra dessa tillgängliga bara för medlemmar.


Låta grinden vara olåst när medlemmar finns på fältet så man kan droppa in. Detta i kombination med en bra webbinformation om när det normalt är aktiviteter skulle göra det lättare att få första kontakten med klubbarna.


Alltid ha en uppdaterad webbsida med bl a tider för inomhusflygning på vintern, eftersom dessa tider säkert är bokade långt innan i hallarna. Webbsidan är ofta första första kontakten man tar. Jag tycker Södertälje MFK verkar vara duktiga på denna punkt.
Sorry om SRFK kände sig utpekade, men jag är inte bitter utan vill bara skicka ett riktat tips till dom som jag råkade träffa på först, och inte bara rakt ut i luften.
Mycket möjligt att jag gör ett nytt försök hos dom ( om jag inte är bannlyst efter detta ), klubben verkar ju trots allt vara en av dom mest aktiva i området.

Jag har dessutom minst 100 landningar i min flygdagbok med fullskala på Barkarby fältet.

Gott nytt år
Vi hörs säkert igen.







Låta grinden vara olåst när medlemmar finns på fältet så man kan droppa in. Detta i kombination med en bra webbinformation om när det normalt är aktiviteter skulle göra det lättare att få första kontakten med klubbarna.

Steffe!
Helt otänkbart med dom risker det kan innebära! Hur kul vore det om du som pilot skulle komma in för landning med en fullskala och upptäcka att det finns förvirrade civilister/modellflygare ute på landnings banan, dessutom har vi ett säkerhetsavtal med Barkarby flygklubb angående säkerheten ute på fältet som vi ska följa.

Jag har dessutom minst 100 landningar i min flygdagbok med fullskala på Barkarby fältet

Då borde du om någon kunna se riskerna med att låta grinden stå öppen för allmänheten!

Självklart så finns det saker man kan göra för att det kan bli bättre, men i det här fallet så köper jag inte Steffes synpunkter.

Jag tycker att i stället för att kritisera oss här på nätet, tar kontakt med någon i klubben för att få information om vad det är för regler och vilka möjligheter du har för att få flyga på vårt klubbfält.

Hälsningar
Lasse Palm
SRFK medlem

Gyld
2008-12-31, 11:13
Jag tycker att i stället för att kritisera oss här på nätet, tar kontakt med någon i klubben för att få information om vad det är för regler och vilka möjligheter du har för att få flyga på vårt klubbfält.

Lasse!

Först av allt... Jag är inte ute efter att peta specifikt i er klubb, så ta inte detta enbart riktat till er.
Men varför framgår inte just det du antyder lite tydligare på er hemsida?
För oss i "branschen" så kan det säkert för dom flesta tyckas vara solklart med varför en grind kan behöva hållas stängd för jämnan. Men för övriga kanske det ses som ett hinder, vilket det bevisligen gjort för bland annat Steffe.
Och om Steffe sett det som ett hinder, då har säkerligen fler gjort det.

Nu har jag kikat på er hemsida, och jag kan nog bara konstatera att det borde kunna framgå tydligare varför man har vissa säkerhetsregler. Då tror jag att även utomstående kan få förståelse i det.
och om det tydligt framgår att man inte bara kan klampa in på området, ja då kanske det skulle kännas mer naturligt att ta kontakt med någon representant för klubben för att få komma och hälsa på.


Vi i vår klubb har länge haft telefonnummer till medlemmarna i styrelsen ute på vår hemsida. Trots att jag stått som tredje eller fjärde man på listan så är det ändock oftast till mig de ringt, och inte till tex ordföranden som står överst!
Varför kan man undra??
Jo svaret har visat sig vara så enkelt som att det var bara jag som hade angivit ett mobilnummer. Dom andra hade deras hemnummer.
Detta gjorde att folk drog sig för att ringa hem till dom, utan tyckte det var mer legitimt att ringa till en mobiltelefon.


Det jag vill påvisa är att det är så många små detaljer som kan göra skillnaden på en kontakt med en eventuell ny medlem eller ej.


Därför efterlyser jag fler förslag på hur vi bäst saluför oss.
Vi kan nog alla lära oss av varandra, bara vi hjälps åt!


/Gyld

bokis
2008-12-31, 11:35
Bra och informativa hemsidor som gör det enkelt att komma o titta på vad vi pysslar med är väl en av grundstenarna idag när de flesta söker info på nätet..
Det ska vara enkelt att få kontakt med någon hos klubbarna en annan,Gyld´s exempel med mobnr. är ett exempel..Och har man konstrukriv kritik så vad är fel med att framföra dessa på ett forum som detta? Som det påpekas så är det mera ett allmänt problem,inte SRFK i synnerhet..
Om "vi" som är med redan får reda på av en nykomling att det är trassligt att ta kontakt eller få info så är det väl något att ta till sig eller?
Vi ska välkomna Steffe o andra nykomlingar ,inte skrämma bort dem!
Så alla tips är välkomna.:handkiss:

Ultra Bandit
2008-12-31, 11:38
[quote=Gyld;195662]Lasse!

med varför en grind kan behöva hållas stängd för jämnan. Men för övriga kanske det ses som ett hinder, vilket det bevisligen gjort för bland annat Steffe.
Och om Steffe sett det som ett hinder, då har säkerligen fler gjort det.

Gyld!
Grinden ska alltid vara stängd, så länge fältet är ett aktivt flygfält!

Inget konstigt med det..

Nu tycker jag vi skiter i att ha synpunkter på "enskilda" klubbar, eftersom alla klubbar har olika förutsättningar och alla ansvariga kanske inte vill eller har möjligheten att ta diskussion här på forumet

Hälsningar
Lasse Palm

Steffe
2008-12-31, 11:46
Ja där fick man bannor i fetstil.

Angående grindar så kan jag säga att de flesta fullskaleflygfält i mindre städer är helt öppna, utan grindar, staket eller trafikledning. Jag har själv landat på många sådana utan att köra över förvirrade civilister.
Jag har i stället erbjudit flera nyfikna som droppat in att följa med på en kortare gratis flygtur. Dom flesta är helt sålda efteråt och vill gärna börja flyga själva. Om dom börjar flyga så kommer dom säkert tillbaka till den klubb där dom fick sin första flygtur.

Jag förstår att det kan finnas tvingande regler för klubbarna i vissa områden, men klubbarna kan väl informera på webben om möjligheterna att nå dom ( på fältet ) och inte bara om hur man har avskärmat sig.

Visst kan man ringa till någon medlem och boka tid om man redan är såld på RC, men öppenhet och tillgänglighet tror jag är nyckeln för att skapa intresse och få nya medlemmar.
Det finns många där ute som inte vet att dom är intresserade.

Nu har jag i alla fall delat med mig av mina erfarenheter som ny RC-flygare. Om ni inte vill ta in dom synpunkterna så är det upp till er själva.

Flyga RC kommer jag säkert att göra någonstans.

/Steffe

Ultra Bandit
2008-12-31, 12:00
Ja där fick man bannor i fetstil.

Angående grindar så kan jag säga att de flesta fullskaleflygfält i mindre städer är helt öppna, utan grindar, staket eller trafikledning. Jag har själv landat på många sådana utan att köra över förvirrade civilister.
/Steffe

Vi kan inte påstå att Barkarby flygfält ligger i någon småstad precis!!!!

Dessutom är vi inte ensamma på fältet!
Vi delar fältet med körskolor,vägverket,försvaret,diverse privata bilföretag som absolut inte vill ha in massa obehöriga på området. Därav våra regler på modellflygfältet!

Men som sagt ta kontakt med nån i klubben så får du reda på vad som gäller för dagen...

Lasse P

bokis
2008-12-31, 12:01
Det vi syslar med lockar bäst på plats och genom att göra sig otillgängliga med div. hemlighetsmakeri och ett hårt tonläge är inte det bästa för någon part,oavsett var vi befinner oss på kartan..
Steffe,det finns ett antala klubbar i stockholmsområdet tex. http://www.akersbergaflygklubb.se/ som jag tycker har en bra hemsida dessutom!
vallentuna ,upplandsväsby kungsängen mfl..
Så hoppas du hittar något som passar!Gott nytt år!

Gyld
2008-12-31, 12:02
Vi kan inte påstå att Barkarby flygfält ligger i någon småstad precis!!!!

Lasse P

Ha ha ha!

Den här bjuder du på Lasse!

Om det då enligt Steffe inte behövs grindar på flygfält i mindre städer, men enligt dig behövs i större städer.
Betyder det då att civilister i storstäder är dummare än de på landsbygden eftersom man behöver grind i storstäder? :sarcastic:

nej skämt och sido....
Nu går vi vidare i debatten.

Jag hoppas att SRFK och andra berörda klubbar tagit till sig av det som framkommit hitentills.


Nu vill jag ha fler nya förslag!

/Gyld

Ultra Bandit
2008-12-31, 12:08
Det vi syslar med lockar bäst på plats och genom att göra sig otillgängliga med div. hemlighetsmakeri och ett hårt tonläge är inte det bästa för någon part,oavsett var vi befinner oss på kartan..
Steffe,det finns ett antala klubbar i stockholmsområdet tex. http://www.akersbergaflygklubb.se/ som jag tycker har en bra hemsida dessutom!
vallentuna ,upplandsväsby kungsängen mfl..
Så hoppas du hittar något som passar!Gott nytt år!


Vad menar du med Hemlighetsmakeri????

AM
2008-12-31, 12:10
Det är ju inte fel att hänga upp ett anslag med fältregler - men framför allt viktigare med information som upplyser besökande om vad som gäller. Exempelvis att det är bra om man är ansluten till ett av landets två förbund - annars får man lita till sin egen hemförsäkring. Det viktigaste är dock att skriva att besökaren är VÄLKOMMEN att flyga på fältet - även om ingen är där. Man kan ändå inte skydda sig mot olyckor, men ett modellflygfält ligger ofta bra till med hyfsat avstånd till grannar och risken för en olycka med skador på folk och fä är liten. Och har man besökt ett fält några gånger, och tänker fortsätta göra det, är det ju det naturligaste i världen att gå med i klubben.

Att skriva VÄLOMMEN är alltid mycket bättre än att i fetstil rada upp en massa förbud.

Tyvärr är det ofta så det ser ut på landets fält. Kort sagt, allt för många tar vår hobby på för stort allvar.

GOTT NYTT FLYGÅR!
Låt oss träffas under 2009 för FRI flygning (under ansvar) och öppna upp våra fält - och sinnen - för varandra, besökande och intresserade.

Mvh
Ove

LAB
2008-12-31, 12:17
Hej Steffe hoppas du inte tror att alla modellflygare är snorkiga o otrevliga.Det finns många goa hjälpsamma som kan hjälpa dej,tex Jaka verkar vilja ta emot alla med öppna armar.

Steffe
2008-12-31, 12:38
Hej Steffe hoppas du inte tror att alla modellflygare är snorkiga o otrevliga.Det finns många goa hjälpsamma som kan hjälpa dej,tex Jaka verkar vilja ta emot alla med öppna armar.

Jag har hängt med ett tag i forumet och har förstått att det är ett glatt gäng som gärna delar med sig av tips och skoj. Sen spårade tråden ur lite pga att jag nämnde en klubb. Undrar om Lasse Palm är arg annars kan han väl stänga av fetstilen ;-)

Nåja jag kommer i alla fall att träna vidare i sim för att göra take off live så snart jag vågar.

Hoppas du får tillbaka tråden snart Gyld.

/Steffe

wesse
2008-12-31, 12:48
Hej Steffe kom till Hultsfred o flyg med oss så ska jag lära dig saker som inte går lära sig yehhhhh

Munnen är för mig den bästa reklamen men är dock glad att inte alla har mitt munväder för hur skulle världen se ut då...:sarcastic:

Ultra Bandit
2008-12-31, 13:14
Jag har hängt med ett tag i forumet och har förstått att det är ett glatt gäng som gärna delar med sig av tips och skoj. Sen spårade tråden ur lite pga att jag nämnde en klubb. Undrar om Lasse Palm är arg annars kan han väl stänga av fetstilen ;-)

Nåja jag kommer i alla fall att träna vidare i sim för att göra take off live så snart jag vågar.

Hoppas du får tillbaka tråden snart Gyld.

/Steffe

Jag är inte arg!
Tycker bara det är dålig stil att hänga ut SRFK utan att ha varit i kontakt med någon i klubben.

Hälsningar
Lasse Palm

Gyld!
Åter tillbaka till tråden

Ripa
2008-12-31, 13:51
Hej!
Intressant debatt, och välbehövlig, många pratar om detta, från förbundshåll händer inte speciellt mycket trots flera års livliga diskussioner om hur vi övergripande kan hjälpas åt för fånga upp alla ”mörkerflygare”.

Och det är precis som Kenneth (Gyld) skriver, det är i klubbarna som vi skall fånga upp de nya utövarna, men det är som med prästen i kyrkan, ”dom” kommer inte alltid av sig själva, vi måste kalla in dem till församlingen.

Personligen tror jag att de ”nya” modellflygarna oftast köper färdiga ARF paket och tror sig bli modellflygare på egen hand, vi ser många komma ut till flygfältet på sommaren, många tittar i det tysta, modellflyg är svårt, de vågar inte fråga, med risk för att göra sig dumma.

Och tyvärr händer det att modellflygare med erfarenhet uppträder som besserwissers, talar inte om vad man skall börja med som nybörjare, vänder gärna samtalet till att prata om sin egen dyra och fina flygmaskin. Nu får jag väl på skallen , men jag har upplevt detta allt för ofta genom åren, hjälm på!

Det är inte heller lätt att ställa frågor om små enkla nybörjarplan när de ”stora” grabbarna i depån ”leker” med stora fina skalamodeller eller vrålande jetmodeller.

Nej låt oss vända på kuttingen, ser vi en intresserad person i depåområdet är det vi som skall ta initiativet, gå fram och fråga om personen i fråga är modellflygare eller en intresserad nybörjare, och genast går det mycket lättare att få till ett bra samtal och leda in vår nya modellflygarkompis på rätt väg. Det behöver inte vara svårt och dyrt att bli modellflygare.

Ny i klubben men, När, var, och hur?
Försök att organisera en fast tid i veckan året runt då intresserade kan komma ut till fältet eller in till idrottshallen för att få rätt hjälp.

Vi har en skylt på fältet som hälsar alla välkomna och erbjuder vår hjälp. Se bild nedan

Varje onsdag från första veckan i april träffas vi på fältet för att flyga, snacka, äta grillad korv, eller fika, kioskkassan från onsdagskvällar har blivit en av klubbens bästa inkomstkällor.
Det är kanske bara 10 av 30 som flyger men vi träffas och har trevligt.

Varje onsdagskväll fån början av oktober till slutet av mars träffas vi för att flyga inomhus. Att ta med en bärbar dator med simulator är uppskattat och lockar många nya utövare att prova spaka själv.

Syns man inte finns man inte, så hemsidan är viktig, på årsmötet tillsattes en av klubbens mer aktiva medlemmar som webbaktivist, (vår webbmaster hinner inte allt själv) han är tillika klubbens PR och informationsansvarige.

Kolla gärna i vårt bildarkiv med bilder från Ripaläger, Onsdagskvällar 2008 samt Inomhus hösten 2008
http://www.ripamfk.com/ripamfk/ripaweb.nsf/visabilder?OpenForm

Avslutar dessa rader med att önska alla glada modellflygare
Ett riktigt Gott Nytt År!

Mvh Mats Erlandsson
www.ripamfk.com

kenneth67
2008-12-31, 13:56
Jag är inte arg!
Tycker bara det är dålig stil att hänga ut SRFK utan att ha varit i kontakt med någon i klubben.

Hälsningar
Lasse Palm

Gyld!
Åter tillbaka till tråden
tycker inte han hängde ut klubben ! detta var hans reaktion på hur han såg klubbes sida samt hur han upplevde möjligheten att besöka er som eventuellt blivande medlem och hans upplevelse ledde tydligen till att han söker vidare efter en annan klubb jag tittade själv på eran hem sida lasse och det lilla jag tittade så fann jag ingen kontakt info utan blev istället mött av att fältet är stängt med en låst grind mm mm .. lite mer lätt hittat för ev nya medlemmar hur man tar kontakt med klubben ...vore inte fel

Sigun
2008-12-31, 14:44
Varje onsdagskväll fån början av oktober till slutet av mars träffas vi för att flyga inomhus. Att ta med en bärbar dator med simulator är uppskattat och lockar många nya utövare att prova spaka själv.
www.ripamfk.com (http://www.ripamfk.com)

Hur har de gått för nybörjaren på din sista bild ?? Tyckte jag såg honom i somras i Tingsryd och flyga jet !!.. :sarcastic::sarcastic:Men han kanske behöver öva på lite propellerplan på vintern med hehe.

/Martin

McRegor
2008-12-31, 15:05
Hej,
Jag lyfter verkligen på hatten för Gyld och Ripa - ni jobbar precis som man skulle vilja.
Men - tyvärr så är det idag väldigt svårt att engagera eldsjälar som vill och kan jobba med att utveckla Klubben. Vi är ett fåtal funktionärer som skall göra "allt" och eftersom man också har jobb och familj att ta hand om så räcker inte tiden riktigt till att båda hinna utöva hobbyn själv och likaså hinna med att utveckla Klubben. Jag ser alltså ett mera övergripande problem och det är hur man skall göra för att sprida sysslorna inom Klubben - alltså engagera flera som är villiga att jobba för att utveckla Klubben. DEN frågan skulle jag gärna vilja ha hjälp med att knäcka..:)
Det är bekvämt att nyttja det som "andra" gör - men inte lika enkelt för oss "andra" att få hjälp med de sysslor som måste utföras inom Klubben - inte minst för att utveckla den.
Hälsningar
Roger

Rolle
2008-12-31, 15:05
Hej igen.

SRFK tar del av den kritik/synpunkter som riktas mot vårt sätt att bedriva modellflyg på Barkarby Flygfält. Det tackar vi för. Mycket kan göras annorlunda och bättre.

Olika klubbar har som sagt olika förutsättningar. Vår verksamhet på Barkarby är en av många som Lasse redan nämnt. Hitills har det inte varit några problem att som nybörjare få komma ut till fältet för att prova på och få mer information om modellflyget.

Skillnaden mot eventuellt andra klubbar är att man måste kontakta någon först.

Ett sätt är att kontakta flygskolan eller dra iväg ett mail till någon av de kontaktpersoner som finns.
Orsaken till att vårat fält inte är öppet för alla och envar är som tidigare nämts.
Vi har som sagt ett väldigt utsatt läge där vi håller till just nu, men vi jobbar hårt för en ny plats att vara på, och då kanske vi slipper stängda grindar.

I övrigt så tycker jag att det är ganska naturligt att ta kontakt med en klubbrepresentant innan man besöker ett modelflygfält, oavsett om man är novis, nybörjare eller van pilot.
Det kan ju vara bra att få fältregler, flygområden, säkerhetsinfo mm. redogjort innan man flyger så man vet vad som gäller. Det spar oftast en massa bekymmer i efterhand.


Gyld ! Fortsät med dina kreativa ideer och hoppas tråden kan återgå till det den var tänkt för.

Gott nytt på er trots låsta grindar.

Rolle Kassör i SRFK

bokis
2008-12-31, 15:08
Förutom att Mats har ett mycket bra inlägg om problematiken så var det en rad som jag fastnade för:
"Och tyvärr händer det att modellflygare med erfarenhet uppträder som besserwissers, talar inte om vad man skall börja med som nybörjare, vänder gärna samtalet till att prata om sin egen dyra och fina flygmaskin. Nu får jag väl på skallen , men jag har upplevt detta allt för ofta genom åren, hjälm på! "

Det där var huvudet på spiken i min värld,just den där drygheten!Lite "klubben för inbördes beundran" som finns på en del meetings istället för o sprida hur kul detta är och att inga frågor är för korkade o besvara!
Har sett detta på flera håll framförallt när jag började flyga för 4 år sen o själv var nyfiken på hur man gjorde..


Lasse,två saker: När du skriver så kryddar du med mycket utropstecken o fet stil,i forumvärlden så är det att gapa,skrika även om du inte menar så..

Och när jag skrev "hemlighetsmakeri" så tänkte jag på SRFK:s hemsida där tex klubbtidningen var lösenordsskyddad men det finns säkert nån bra förklaring på det med..Jag tror personligen inte att man vinner nya medlemmar på det men det kanske inte är meningen heller..

Ripa
2008-12-31, 15:20
Hur har de gått för nybörjaren på din sista bild ?? Tyckte jag såg honom i somras i Tingsryd och flyga jet !!.. :sarcastic::sarcastic:Men han kanske behöver öva på lite propellerplan på vintern med hehe.

/Martin

Hej Martin!

Jag antar att du avser Kalle (Dragon) vid simulatorn, jo han har tränat sen mitten av sjuttiotalet och tränar fortfarande, träning ger färdighet.

Inför höstens inomhusaktiviteter började han helikopterflyga, jag tror hand drömmer om att en gång kunna flyga turbindriven helikopter i 100.000 kronors klubben

Mvh
Mats www.ripamfk.com

JerryD
2008-12-31, 15:30
Oh ja! Han ser ju ut att njuta i fulla drag(on) där han står och mekar med "vispen"!:sarcastic:

Sigun
2008-12-31, 15:43
Ojdå .. Helikopter det var värst .. varför inte göra som alla andra helikopter wannabies: Lär sig hovra med ett flygplan först och sedan gå över till att börja flyga helikopter :lollypop::lollypop:.
Nog om detta.

Som nybörjare idag så är det nog som många säger att idag söker man information om klubbar och liknande på nätet. Har man då ingen aktuell information på sin hemsida eller någon form att kontakt forumlär så är det säkert så att man tittar runt ikring ifall det finns någon klubb med mer uppdaterad information på sin hemsida.

Här nere i djupa småland så är det väl dock så att klubbarna ligger med en 5-6 mil mellanrum och då kanske det är lite värre med att hitta någon grannklubb om man bor på orten där klubben finns. Jag kollade runt lite bland de klubbar som finns på pappret här runt ikring i småland och det är flera som helt saknar hemsida !!.

Att man måste synas för att finnas gäller nog även idag. Gör man ingen reklam för sig så finns man inte. Vi kan ta vår egen klubb som jag gick med i förra hösten. Då en klubb med 4-5 halvt sovande medlemmar men som idag har runt 30 medlemmar och 10 riktigt aktiva som kommer på så gott som varje träff vi har i klubben. Klubben hade ingen hemsida förra året, nu har vi en kanske inte världens snyggaste och bästa men en fungerande hemsida iallafall. Jag har under senaste året besvarat många mail från nyfikna nybörjare och vi har även fått endel nya medlemmar via vår hemsida.

Så en fungerande hemsida är en väldigt bra start för att visa att man finns.

/Martin

Steffe
2008-12-31, 15:49
[quote=Rolle;195705]
I övrigt så tycker jag att det är ganska naturligt att ta kontakt med en klubbrepresentant innan man besöker ett modelflygfält, oavsett om man är novis, nybörjare eller van pilot.
Det kan ju vara bra att få fältregler, flygområden, säkerhetsinfo mm. redogjort innan man flyger så man vet vad som gäller. Det spar oftast en massa bekymmer i efterhand. /


Hej Rolle
Du har rätt i att det är viktigt med säkerheten, och den bör man ha klart för sig när man börjar flyga.

Men om jag en solig söndag bestämmer mig för att spontant besöka RC-klubben som jag länge tänkt, så vill jag nog inte möta säkerhetschefen i grinden med fältregler och säkerhetsinfo.
Jag vill nog bara komma in och titta på maskiner och motorer, prata lite med medlemmar, se dom flyga, höra vilka veckodagar som dom har regelbundna träffar mm. Dvs allt det där positiva som gör mig mer intresserad att komma tillbaka som medlem.
När jag sedan kommer tillbaka med min egen kärra för att flyga eller kanske gå flygskolan då är det läge för det lite mer formella reglerna.

Men nu ska vi ut å flyga raketer, det är ju nyårsafton.

Hare bra.

/Steffe

kenneth67
2008-12-31, 15:52
att marknadsföra sin klubb och flyg hobbyn torde ju egenteligen vara lätt ! dvs att få in nya medlemmar och med tanke på hur mycket modeller det säljs om man skall tro handlarna så borde varje klubb krylla av medlemmar !!

ett av problemen som mcregor talar om är att det oftast endast är ett fåtal som engagerar sig i att klubben skall fungera medans antalet som "bara" kommer och flyger å sen är det bra är ofantligt många fler är ett stort bekymmer
ett annat är tjafset som varit mellan olika förbund hit å dit ..
nåväl ! .. jag är numera invald i styrelsen i vår klubb hela gamla styrelsen avgick/byttes ut på mer eller mindre egen begäran, och vi har att slåss emot ett vikande intresse bland de som är medlemmar samt att återväxten med nya är i princip obefintlig ! ..och sanningen att säga så är det väl i princip endast jag och ngn till inom styrelsen som är skapligt aktiva att vara på fältet och just flyga ! ..

så hur gör man då ?? ja jag har inte den blekaste aning ! .. men från där vi just nu står så kan inget vi gör få det att bli sämmre än vad vi har i nuläget .. ! vi har ett ruskigt fint fält(gräs) som av en ensam kille hålls kort klippt som en golf green hela flyg sässongen --!! vi/jag håller i detta nu på att få igång en fungerande hemsida men då klubben i princip legat i träda några år så finns inte så mycket material att jobba med för att få den intressant .. ..vi har vår avgående ordförande (ssn) som sitter på en guldgruva när det gäller att locka in nya medlemmar i klubben/hobbyn --- (lärare på en skola) och det gör han -- i form av sk project arbeten .. där just flygplan är inblandat dessa får eleverna sedan testa och flyga ute på fältet .. .. då placeringen av fältet är ypperlig för att visa upp oss -- strax bredvid ulricehamns vägen så har vi ofta när det flygs folk som helt sonika stannar på p fickan utanför och står och tittar .. en del kommer även in på fältet ..
men som sagt då klubben inte varit aktiv på ett tag så slåss vi mot samma problem som en i princip helt nystartad klubb .. så denna tråd kommer jag följa med stort intresse och jag lovar er ! .. jag kommer stjäla av de ideer som jag finner att vi kan applicera i våran klubb ... men det var visst just det som var ett av syftena med denna tråd ! ..? ..

så under 2009 kommer ni nog få se lite mer av UMFK än vad ni har på många år ! .. iaf så länge man slipper vara den ende som brinner och försöker ! ...

Heliuffe
2008-12-31, 16:04
Hej alla flygkamrater.

Ja ,man kan ju inte annat göra än att insupa alla goda råd och göra det bättre.

Men , vart är alla ni experter när det är dags att ingå i en arbetande styrelse.
Att på diverse forum tala om hur det skall göras ser jag som en skymf mot de fåtal som lägger ner ett hästjobb på att klubbarna ska fungera.

Nä kom igen nu ,det är i de flesta klubbar dags för årsmöten nu i början på -09 se då till att finnas på plats och gör er röst hörd.
Vad gäller hur varje klubb hanterar sitt fält och regler därikring så finns det en anledning till det ,och den tycker jag att man skall ta reda på innan man kritiserar offentligt på forumen.

Det kan ju faktskt vara så att vilkoren gäller klubbens existens på platsen.

Mvh och Gott nytt år
Heliuffe

Rolle
2008-12-31, 16:13
Steffe, du slipper möta Patrik med säkerhetsreglerna i nypan om du vill komma ut och titta eller slänga käft.
Vi har förövrigt en driv-in läktare med plats för ca 140 bilar i bredd på första parkett. (Sibas eller Plantagens parkering) Inte illa för ett modellflygfält.
Tror inte du har några problem att besöka oss. Med 100 st logga landningar med fullskala så behöver du ju bara ta en promenad innanför grindarna så är du ju snart hos oss.
De aktiviteter som sker i klubbens regi hittar du i kalendern på SRFK´s hemsida.
Välkommen.

Rolle

Gyld
2008-12-31, 16:15
Vad gäller hur varje klubb hanterar sitt fält och regler därikring så finns det en anledning till det ,och den tycker jag att man skall ta reda på innan man kritiserar offentligt på forumen.

Det kan ju faktskt vara så att vilkoren gäller klubbens existens på platsen.

Heliuffe

Jag tror inte att det är någon som egentligen ifrågasatt reglerna. Snarare sättet att informera om dom, eller i vissa fall kanske avsaknaden av information.

Jag tror, och hoppas att alla kan ha förståelde för säkerhetsregler, men jag personligen kan i vissa fall känna att man kanske bör informera om VARFÖR det tex måste vara en låst grind som i detta fall.

Att informera genom att bara säga eller skiva att den ska vara låst, punkt slut! Det tycker jag känns lite fyrkantigt!


Men det känns skönt att debatten i alla fal börjat styra till det tråden var avsedd för från början.

Problemet med att man har många medlemmar, men få som aktivt arbetar tror jag många känner igen.


Vi har löst det med en liten skojig grej inför kommande sommar.
Vi har en sponsor som sponsrar med ganska mycket pengar (Elektriska Installationsbyrån, ett privat företag).
Dom har satt ett belopp som dom lovar att skänka till klubben OM det kommer minst 20 stycken till klubbens officiellt utlysta arbets/städdag. Givetvis så skall det vara 20 stycken som hjälper till, och inte bara sitter och fikar.

Kommer det färre, ja då blir det inga pengar! Hårt med rättvist! :boxing:



/Gyld

AM
2008-12-31, 16:31
Men , vart är alla ni experter när det är dags att ingå i en arbetande styrelse.
Att på diverse forum tala om hur det skall göras ser jag som en skymf mot de fåtal som lägger ner ett hästjobb på att klubbarna ska fungera.

Nä kom igen nu ,det är i de flesta klubbar dags för årsmöten nu i början på -09 se då till att finnas på plats och gör er röst hörd.
Vad gäller hur varje klubb hanterar sitt fält och regler därikring så finns det en anledning till det ,och den tycker jag att man skall ta reda på innan man kritiserar offentligt på forumen.

Det kan ju faktskt vara så att vilkoren gäller klubbens existens på platsen.


Det är till 99% medlemmarna i en klubb som sätter gränser och upprättar regler. Och visst ska det finnas regler, men tyvärr glömmer man lätt bort det som egentligen är viktigare - att öppna "grindarna" för alla nybörjare och intresserade. Det är viktigt att budskapet som möter nybörjarna på hemsidorna - och på fältets anslagstavla - verkligen inbjuder till gemenskapen. Och inte "...för att få flyga HÄR måste du vara medlem i klubben, förbundet och uppfylla tio andra villkor"...

En annan aspekt är att det är kul om det finns medlemmar i klubben som vill lägga tid och energi på skolflyg och att utveckla verksamheten. Men i verkligheten finns det många klubbar som är sig själva nog - en samling modellflygare som träffas och flyger på den arrenderade gräsytan. De har inget större intresse av att klubben växer. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra. Jag påstår att det måste finnas plats för alla - oavsett engagemang. Det kommer alltid vara så att det är eldsjälarna som driver den lokala verksamheten. Så är "naturens" lagar bara. En del bygger och flyger sina modeller och sköter sig själv, och trivs med det. Andra får en kick av att jobba med ungdomar och lära nybörjare flyga och jobba ör att klubben växer. Vi måste acceptera bägge delarna. En hobby bygger på frivillighet.

Mvh
Ove

Ultra Bandit
2009-01-01, 02:13
[quote=Rolle;195705]
I övrigt så tycker jag att det är ganska naturligt att ta kontakt med en klubbrepresentant innan man besöker ett modelflygfält, oavsett om man är novis, nybörjare eller van pilot.
Det kan ju vara bra att få fältregler, flygområden, säkerhetsinfo mm. redogjort innan man flyger så man vet vad som gäller. Det spar oftast en massa bekymmer i efterhand. /


Hej Rolle
Du har rätt i att det är viktigt med säkerheten, och den bör man ha klart för sig när man börjar flyga.

Men om jag en solig söndag bestämmer mig för att spontant besöka RC-klubben som jag länge tänkt, så vill jag nog inte möta säkerhetschefen i grinden med fältregler och säkerhetsinfo.
Jag vill nog bara komma in och titta på maskiner och motorer, prata lite med medlemmar, se dom flyga, höra vilka veckodagar som dom har regelbundna träffar mm. Dvs allt det där positiva som gör mig mer intresserad att komma tillbaka som medlem.
När jag sedan kommer tillbaka med min egen kärra för att flyga eller kanske gå flygskolan då är det läge för det lite mer formella reglerna.

Men nu ska vi ut å flyga raketer, det är ju nyårsafton.

Hare bra.

/Steffe
Problemet är att du inte kan besöka oss spontant! Du måste ta del av våra formella regler innan du "själv" kan besöka oss på fältet p.g.a vårat utsatta läge på Barkarby flygfält.
Det gör du enklast genom att ringa eller maila någon i klubben.

P.s Efter det att Barkarby flygklubb är uppsagd under 2009 kan vi bara hoppas att tillgängligheten till fältet blir bättre.

Lasse Palm

Ultra Bandit
2009-01-01, 03:25
Förutom att Mats har ett mycket bra inlägg om problematiken så var det en rad som jag fastnade för:
"Och tyvärr händer det att modellflygare med erfarenhet uppträder som besserwissers, talar inte om vad man skall börja med som nybörjare, vänder gärna samtalet till att prata om sin egen dyra och fina flygmaskin. Nu får jag väl på skallen , men jag har upplevt detta allt för ofta genom åren, hjälm på! "

Det där var huvudet på spiken i min värld,just den där drygheten!Lite "klubben för inbördes beundran" som finns på en del meetings istället för o sprida hur kul detta är och att inga frågor är för korkade o besvara!
Har sett detta på flera håll framförallt när jag började flyga för 4 år sen o själv var nyfiken på hur man gjorde..


Lasse,två saker: När du skriver så kryddar du med mycket utropstecken o fet stil,i forumvärlden så är det att gapa,skrika även om du inte menar så..

Och när jag skrev "hemlighetsmakeri" så tänkte jag på SRFK:s hemsida där tex klubbtidningen var lösenordsskyddad men det finns säkert nån bra förklaring på det med..Jag tror personligen inte att man vinner nya medlemmar på det men det kanske inte är meningen heller..

Min erfarenhet av dom här 25 åren inom modellflyget är att när en del grabbar/gubbar har klivit förbi nybörjarstadiet så tar dom på sig en alldeles för stor kostym! Helt plötsligt så vet och kan man allt, dessutom har personerna ifråga ofta svårt för att ta konstruktiv kritik.

Under alla dessa 25år har jag träffat ett fåtal dryga modellflygare,
men besserwissers finns det i varenda klubb, dryga! Nja det kan jag inte påstå.

Bokis, återigen!
Så länge jag inte är oförskämd, elak eller dum så väljer jag själv stilen på min text, utan att du behöver kommentera den.

Innan du lägger ut dina pladder mattor om hemlighetsmakeri, tycker jag du ska ta reda varför vissa klubbar väljer att ha klubbtidningen tillgänglig endast för medlemmar. Och som du själv skrev!
Det finns säkert en bra förklaring! Varför då överhuvudtaget snacka om hemlighetsmakeri?
Själv tycker jag att det måste vara upp till klubben att själv få avgöra om man vill att den ska vara tillgänglig för allmänheten. Det måste väl ändå räcka med en bra hemsida för oss andra/blivande medlemmar!

När vi ändå prata om öppenhet /frihet som du så starkt förespråkar, måste jag bara få fråga dig?
Kan vem som helst när som helst åka och flyga hos Östhammars MFK som du är medlem i?
Har ni någon hemsida som vi andra kan besöka?

Själv fick jag höra!
Om jag ville flyga på ert fält så måste jag bli "inbjuden" av någon av klubbens medlemmar.

Du har väl hört den där om att kasta sten i glashus?


Lasse Palm

Steffe
2009-01-01, 08:30
Tråden handlar ju om hur klubbarna ska fånga fler medlemmar.

Som ny så handlar det ju om hur man upplever den första kontakten med sin kommande klubb.
Min upplevelse så här långt är väl att en klubbrepresentant skriker ut att regler måste följas, fastän jag bara försöker få komma och titta till en början.
Tänk hur annorlunda min upplevelse kunde ha varit om jag redan i första inlägget hade fått en kort förklaring till varför grinden måste finnas och en inbjudan ”Vi ses på fältet på söndag så ska jag visa och berätta vad vi gör”.

Men nu är det nog för sent.
Stockholm har ju flera klubbar.

/Steffe

kenneth67
2009-01-01, 08:56
ja trådens ursprung har väl lite fallit ur ! ?? men som jag skrev tidigare så har vår klubb en del att lära för att väcka intresset igen .. förutom gylds start inlägg samt ripa som i mina ögon är ett föredömme bland klubbar när det gäller att visa sig (iafav de jag besökt) så har jag då åtminstånde fått några konkreta tipps på vad man INTE skall göra om man vill locka till sig flera medlemmar .. så tråden fyller sitt syfte på 2 sätt ! ...
en god fortsättning på det nya året kamrater ! ..

mulder
2009-01-01, 09:06
Hur har de gått för nybörjaren på din sista bild ?? Tyckte jag såg honom i somras i Tingsryd och flyga jet !!.. :sarcastic::sarcastic:Men han kanske behöver öva på lite propellerplan på vintern med hehe.

/Martin

Måste vara ett hopplöst fall han klarar aldrig att flyg prop :sarcastic: /Mulder

Mr X
2009-01-01, 09:55
Som flygare från ett annat land som läser på det här forumet får jag det intrycket att klubbarna inte vill ha gäster som flyger.
Folk tar även lite för mycket på näsan här på forumet och fräser av varandra utan att förklara vad som ligger till grund.

Fälten har börjat att bli mera öppna på sista tiden för gästflygare eller om dom alltid har varit det inte vet jag.
I alla fall har klubbarna blivit mera öppna enligt den informationen man får från nätet.

I verkligheten har jag bara fått öppna famnar och erbjudande att komma och flyga.
Har bara hållit på 1 1/2 år med den här härliga hobbyn å flera inbjudan har man fått till fält i Sverige.

Ska väl försöka att våldgästa något fält i sommar så se upp.

För att följa lite regler blev tanken att jag behövde ett medlemskap.
Valet blev då mellan SMFF eller RCFF och jag valde RCFF men varför just RCFF.
Troligen för att jag läst mera om RCFF här på forumet, nåja så ska man betala också.
Sökte lite kors och tvärs och hittade en massa info om varför, hur och div saker.
Hittade så äntligen i ett inlägg kontonummer men en adress för att kunna betala var omöjligt att hitta.
Nå det löste sig i alla fall och har nu betalt men den där tydliga informationen har inte RCFF i alla fall.
Kanske det är jag som har missat men mycket info bara drunknar på nätet.

Tanken är att när jag som gäst besöker er kan visa att jag är försäkrad.
Hur nu jag ska kunna bevisa det förstår jag inte och allt verkar vara lite luddigt.

Det jag nu vill säga är att var öppna och ta åt er kritik utan att fräsa av varandra.
Ge den informationen folk behöver för många är lite osäkra när man kommer till ett nytt fält.

Kanske det var just den där lilla osäkra personen som skulle ha blivit en eldsjäl som ni just stötte bort från er klubb.
Säkert gör vi också fel här på Åland för vi vet ju inte bättre men så har vi också nyligen börjat med rc flygningarna.


Några tankar från en person utanför ert långa land.
Mvh Dan

bokis
2009-01-01, 09:55
Oki..Pladdermattor var det.. Jag försökte bara förklara varför dina inlägg Lasse ses som aggresiva även om du inte menar det men det seglar tydligen förbi helt..
Läs gärna om Netikett om du inte förstår vad jag säger.. http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=18638&highlight=netikett (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=18638&highlight=netikett)
Läs också gärna Steffes sista inlägg så förstår du kanske vad jag menar..
Och vad gäller klubbar jag är med i så både hos ÅFK o hemma hos mig är alla välkomna,dom som har varit här o flugit har inte klagat på gästfriheten..
Östhammar är jag ny medlem i,får se vad vi kan göra där..

McRegor
2009-01-01, 10:00
Hej,
Kan inte annat än citera Steffe - "Tråden handlar ju om hur klubbarna ska fånga fler medlemmar.".
Låt oss alltså återgå till detta för det är en mycket intressant fråga där vi måste ta lärdom av varandra och inte minst av hur potentiellt nya medlemmar uppfattar oss - via hemsidor eller i samband med besök. Därför är jag tacksam om bl a Lasse Palms försvarstal för SRFK kan räcka nu - vi vet varför och i vart fall jag respekterar detta. Låt oss nu gå vidare istället enligt Gylds ursprungliga tanke med tråden - det leder nog längre än fortsatta diskussioner runt SRFK allenast.
Hälsningar
Roger

DrHanke
2009-01-01, 10:26
Mr_X all info finns på första sidan om detta, men som du säger är man inne i forumdelen så kan det vara riktigt marigt att finna det. Har du nått förslag på vad vi bör göra för att lättare finna denna information?

Mr X
2009-01-01, 10:59
Mr_X all info finns på första sidan om detta, men som du säger är man inne i forumdelen så kan det vara riktigt marigt att finna det. Har du nått förslag på vad vi bör göra för att lättare finna denna information?
Borde ju vara en av dom viktigaste trådarna för RCFF.
En tråd med tydlig information redan på rubriken och klistrad, kanske låst också.
Nu börjar ni också få medlemmar inte bara från Sverige så tänk på att ge tydlig information.

Övrigt.
Klubbarna blir egentligen lite hemkära och tycker att det ges tillräcklig information.
Som utomstående vill man bara åka till någon klubb och bara prata av sig.
Titta lite på flyg och killarna som flyger.
Genom att då få ett positivt bemötande reklamför man klubben på detta vis.

Den klart överlägsna och billigaste vägen att gå är genom att dokumentera flygningarna.
Filma, ta kort, bjud på er själva och lägg ut på nätet och alla får reda på er klubb.

Titta bara på Wesse hur hårt han reklamför sig.

Ultra Bandit
2009-01-01, 12:32
Fånga nya medlemmar!
För er som inte bara hakade upp sig på en mening på SRFK hemsida! (Grinden ska vara låst)

Ni såg kanske att vi även bedriver helikopter skola, tror det är nytt för i år.
Dessutom har vi bedrivit Modellflygskola för nybörjare ett antal år med stor framgång. Det har genererat många nya medlemmar till klubben.

Dessutom arrangerar vi träffar/tävlingar stora som små, tror det är ett bra sätt att knyta upp kontakter med eventuellt blivande modellflygare, själv fastnade jag för hobbyn vid ett besök av Skaladagarna i slutet på 70-talet

Vi brukar även finnas med på så många mässor vi bara kan i Stockholms området

En aktivitets kalender på hemsidan är ett måste där ”alla” kan se vad som händer under året

Att ha en lista på hemsidan på styrelsen och diverse funktionärer är en självklarhet!
Att styrelse medlemmar och funktionärer inte alltid vill lämna ut sina telefonnummer får man respektera. Det brukar i för sig aldrig vara något problem i dagens it samhälle.

Om man nu är intresserad av våran klubb så tar man bara kontakt med någon på listan för vidare information
Svårare en så ska det inte vara.


Steffo!
Som du själv skrev! Även om jag lät som en surgubbe i vissa delar så hoppas jag att ni tar det från den positiva sidan.
Jag tog det inte från den positiva sidan, tycker fortfarande du kunde ha tagit kontakt med någon i klubben innan du går ut och kritiserar klubben offentligt

Bokis!
På vanlig Bokis maner glider du undan mina relevanta frågor!
Även om du nu är en ny medlem i klubben så måste du veta vad det är för regler som gäller?
Får jag åter igen fråga!
Vad är det för regler, tillgänglighet för oss andra som vill flyga hos Östhammars MFK ?
Själv hittar jag ingen ingen info på nätet.
Hälsningar
Lasse Palm

McRegor
2009-01-01, 12:48
Får jag åter igen fråga! Vad är det för regler och tillgänglighet för oss andra som vill flyga hos ÖMFK ?
Lars !
Jag och säkert också många andra skulle uppskatta om vi håller oss till trådens tema - "Hur gör vi för att saluföra oss på klubbnivå? "
Dessa dina frågor kan du ta direkt med Klubben ifråga precis i enlighet med hur du tyckte att Steffe skulle ha agerat gentemot er.
Hälsningar
Roger

Ultra Bandit
2009-01-01, 13:04
Lars !
Jag och säkert också många andra skulle uppskatta om vi håller oss till trådens tema - "Hur gör vi för att saluföra oss på klubbnivå? "
Dessa dina frågor kan du ta direkt med Klubben ifråga precis i enlighet med hur du tyckte att Steffe skulle ha agerat gentemot er.
Hälsningar
Roger

Hoppas du kan läsa?
Dessutom framgår det klart och tydligt att frågan inte är ställd till dig.

Hälsningar
Lasse Palm

kenneth67
2009-01-01, 13:06
om man har synpunkter på andra så skall man iaf inte göra samma sak själv eller ?? då är det bättre man kniper näbb från start !

McRegor
2009-01-01, 13:25
Hej Lars !
Tack för det vänliga svaret.
Min enda tanke var att återföra tråden till det ursprungliga ämnet men det tycks inte vara lätt.
Hursomhelst så har vi ett Meeting på Trettondagen - http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=187118&page=&CurrentMainTopic=7 - och dit är alla välkomna !
Hälsningar
Roger

Rolle
2009-01-01, 13:33
Att få en klubb att växa eller få nya medlemmar var ju trådens ursprungliga tema.

Lasse Palm redogjorde i inlägget åvan (50) vad vi gör i vår klubb. Det skiljer sig troligen inte så mycket från vad andra klubbarkanske gör.
Då jag som kassör de senaste åren i klubben frågat de nya medlemmarna hur de kom i kontakt med oss var det ingen som svarade hemsidan. Den hade man tittat på i ett senare skede.

Alla som jag frågade hade kommit i kontakt med oss på annat sätt, framförallt Skaladagarna men även hobbymässan och SLM. Det fanns även några som kommit via arbetskamrater, grannar etc.

För att hålla säkerheten på vårt fällt på en så hög nivå det går har vi en riktigt bra flygskola. Med duktiga flyglärare och ett riktigt bra utbildningsmaterial som varvar både teori och praktik. Flera maskiner med dubbelkommand och ett webbaserat bokningssystem för eleverna. De elever som gått igenom flygskolan tycker att den har varit riktigt bra.

Nytt för i år är helikopterskola med dubbelkommando. Vi får se till hösten -09 hur det har gått.

Som Uffe skrev i ett tidigare inlägg så är det ju inte bara att värva nya medlemmar, man ska ta hand om dem. Nån borde ju göra det. Problemet är ofta att denna "Nån" alltid är samma figur. I och med vår flygskola så får våra elever/nybörjare en "egen lärare" han fungerar lite som mentor den första tiden efter att eleven är färdig. På så sätt slussas han (tyvär inga tjejer ännu, men vi jobbar på det oxo) in i klubben på ett bra sätt. Och det är fler som aktivt jobbar för klubben.

Så jobbar vi och det funkar för oss i den situation vi har på vårt fält. Då kan man ju undra varför vi ska va så annorlunda mot alla andra.

Jo, därför att vi är annorlunda!

Vårt fällt ligger inte 3 mil ut i busken där risken för folk å fä är minimal. Det gjorde det för 30 år sen. Då var det vischan. Vi är tvugna att ta hårt på säkerheten därav finns ett antal regler som måste följas för att vi ska få vara kvar.

Ser fram emot fler kreativa förslag som gynnar klubben och medlemmarna

Rolle

Ultra Bandit
2009-01-01, 13:42
Hej Lars !
Tack för det vänliga svaret.
Min enda tanke var att återföra tråden till det ursprungliga ämnet men det tycks inte vara lätt.
Hursomhelst så har vi ett Meeting på Trettondagen - http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=187118&page=&CurrentMainTopic=7 - och dit är alla välkomna !
Hälsningar
Roger

Se det positiva i mitt inlägg!

Stirra dig inte blind på min fråga till bokis!
Om du tycker det är jobbigt kan jag bara råda dig till att blunda när du kommer längre ner på mitt inlägg..

Hälsningar
Lasse palm

Gyld
2009-01-01, 14:42
Så jobbar vi och det funkar för oss i den situation vi har på vårt fält. Då kan man ju undra varför vi ska va så annorlunda mot alla andra.

Jo, därför att vi är annorlunda!

Vårt fällt ligger inte 3 mil ut i busken där risken för folk å fä är minimal. Det gjorde det för 30 år sen. Då var det vischan. Vi är tvugna att ta hårt på säkerheten därav finns ett antal regler som måste följas för att vi ska få vara kvar.

Ser fram emot fler kreativa förslag som gynnar klubben och medlemmarna

Rolle

Jag vet inte vad det är son är så annorlunda motför en annan klubb?
Att ni måste ha grind som debatten kört fast i, ser jag inte som något konstigt.

Men med risk för att Palm hackar ännu mer även på mig denna gång då så kan jag meddela att jag vid två tillfällen under de senaste två åren haft vägarna förbi Barkarby och tänkt att jag skulle svänga in för att säga hej och surra lite med dom som eventuellt var där och flög.
Men då jag möttes av en grind och ingen ytterligare info så blev det per automatik att jag åkte vidare istället.

Men något som jag tycker verkar bra är ju eran, som det låter, väl fungerande skolningsverksamhet.
Givetvis bedriver vi skolning även i våran klubb, men den är troligen inte lika organiserad.
Detta är kanske något som vi skall ta till oss av!


Vidare kan jag meddela att det jag berättade om i mitt första inlägg, nämligen vårt sammarbete med Hobbex har resulterat i att dom delat ut ca 200 - 300 informationsblad under julhandeln.
Och bladen har dom delat ut till alla som köpt något som kan flyga, samt att dom lagt ner dem i kartongerna i samband med att dom ändock lägger ner sina egna manualer till helikoptrar och flygplan.

Nu återstår att se vad detta kommer att ge för effekt gällande nya intressenter. Bara att hålla tummarna!

Givetvis kommer jag att återrapportera om utfallet så fort det går att utverdera.


/Gyld

Rolle
2009-01-01, 16:59
God fortsättning Kennet och ni andra modellflygare

Du har så rätt. Det är nog ingen skillnad på medlemmarna i SRFK kontra andra klubbar. Vi har också muntergökarna, tokstollarna, ensamvargar, lustikurrar mfl. åsså nån jetflygare.

Det som är annorlunda är att man inte kan komma och spontanflyga på vårt fällt. Det är inget som vi valt utan en koncekvens av att vi har vårt fällt där vi har det.
Jag tror inte det är vanligt att klubbar och medlemmar ute i landet gör vågen när de upptäcker en villt främmande pilot flygandes på "Deras"fällt utan att gästen ifråga anmält sig först till någon klubbrepresentant/medlem. Jag har också full förståelse för att det kan verka lite mystiskt med grindar etc. men det är som sagt inte vi som satt upp dem eller reglerna. Det är väl där skillnaden på modellflyg i storstad och ute i landet ligger.

Jag vill även passa på att gratulera till ert sammarbete med Hobbex. Det ligger ju i allas intresse att få lite styrning på modellflygverksamheten. Och jag hoppas att ert sammarbete faller bättre ut än det gjorde för oss. Att ha en driven handlare/sammarbetspartner som säljer hobbyprodukter och inte leksaker och har vett att förklara skillnaden är guld värt.

Vi hade också ett samarbete med Hobbex då de fanns vid Ikea Barkarby. Det funkade "så där". Vi informerade om att vi fanns och att de var välkomna. Det kom inte så många, om ens nån till vår klubb, men det fanns väldigt många som flög lite här och var med påföljd att både vi och de stördes i backen. När vi frågade om de visste om att vi fanns och att det var ett modellflygfält här svarade dom "javisst , men jag behöver ingen klubb, jag kan själv. Och dom på hobbex sa att jag får flyga överallt och det gör jag"

Och nu kommer det 48 inlägg, "-Ja men skyll er själva storstadsjon, ni har ju grind till fältet så det är bara att gilla läget."
Japp, det är ett I-landsproblem. Så är det. Och här hjälpte tyvär ingen hemsida.

Om man så här i efterhand orkar läsa denna tråd från början så kan man konstatera att sverige är ett långt land med olika förutsättningar och olika ideer hur denna hobby ska utövas.
Hoppas Kennet orkar sammanfatta vad som kommit fram som bra förslag.

Rolle

PS Hobbex Barkarby gick i konkurs och problemen har upphört vad det nu kan bero på.

DrHanke
2009-01-01, 17:21
Lasse svaret är enkelt, ÖMFK är en privat herrklubb därav ingen info om den nånstans, därav också bara inbjudna.

Nog för att jag inte vet vad den klubben har med det hela att göra men...

Då kan du får mer att reta dig på, vi har även en herrklubb för inomhusflygning med bara inbjudna...

Ultra Bandit
2009-01-01, 17:43
Jag vet inte vad det är son är så annorlunda motför en annan klubb?
Att ni måste ha grind som debatten kört fast i, ser jag inte som något konstigt.

Men med risk för att Palm hackar ännu mer även på mig denna gång då så kan jag meddela att jag vid två tillfällen under de senaste två åren haft vägarna förbi Barkarby och tänkt att jag skulle svänga in för att säga hej och surra lite med dom som eventuellt var där och flög.
Men då jag möttes av en grind och ingen ytterligare info så blev det per automatik att jag åkte vidare istället.

Men något som jag tycker verkar bra är ju eran, som det låter, väl fungerande skolningsverksamhet.
Givetvis bedriver vi skolning även i våran klubb, men den är troligen inte lika organiserad.
Detta är kanske något som vi skall ta till oss av!


Vidare kan jag meddela att det jag berättade om i mitt första inlägg, nämligen vårt sammarbete med Hobbex har resulterat i att dom delat ut ca 200 - 300 informationsblad under julhandeln.
Och bladen har dom delat ut till alla som köpt något som kan flyga, samt att dom lagt ner dem i kartongerna i samband med att dom ändock lägger ner sina egna manualer till helikoptrar och flygplan.

Nu återstår att se vad detta kommer att ge för effekt gällande nya intressenter. Bara att hålla tummarna!

Givetvis kommer jag att återrapportera om utfallet så fort det går att utverdera.


/Gyld




Kenneth!
Personligen kan jag tycka att det finns både för och nackdelar med att ha en grind till fältet.

Fördel! Jag slipper få oväntat och olämpligt besök ut till fältet, jag behöver inte svara på en massa korkade frågor från nybörjare, dessutom behöver jag inte spela trevlig mot nyfikna.

Nackdel! Måste kliva ur bilen för att öppna grinden

Eftersom jag gillar grindar!
Gick jag även med i annan grind älskande klubb! Tullinge modellflygklubb
Där har vi både grind och vägbom, tycker det borde borde räcka för att stoppa alla obehöriga,nyfikna.:sarcastic:

Med skämtsamma hälsningar

Lasse Palm

Stig H.
2009-01-01, 17:45
Nu när de mer störningsokänsliga RC-grejerna för 2,4 GHz kommit kan klubbaktiviteter läggas även nära där folk normalt vistas. Man behöver inte längre dra iväg till ett fält kanske 2-3 mil utanför samhällena. Det kan fånga upp många nya rekryteringar till hobbyn.

Tycker också att det kunde finnas större differentiering i klubbavgifterna. En ungdomstaxa, en pensionärstaxa och med valfri anslutnig till något förbund för dem som vill. Varför inte en tjejtaxa också - det vimlar ju inte av damer precis inom hobbyn/sporten.

M v h
Stig H.

Ultra Bandit
2009-01-01, 17:46
Lasse svaret är enkelt, ÖMFK är en privat herrklubb därav ingen info om den nånstans, därav också bara inbjudna.

Nog för att jag inte vet vad den klubben har med det hela att göra men...

Då kan du får mer att reta dig på, vi har även en herrklubb för inomhusflygning med bara inbjudna...

Hanke!
Eftersom inte bokis ville svara,så får jag tacka för ditt svar:1headbang:

Hälsningar
Lasse Palm

DrHanke
2009-01-01, 17:55
jo lasse, våran grind heter herrklubb :sarcastic::icon_butt:

mulder
2009-01-01, 18:36
I en av de klubbar/fält jag flyg på finns 2st grindar samt taggtråd runt hela fältet och dessa grindar skall vara stängda detta enligt överenskommelse med ägarna av fältet. Konstigare än så är det inte, vi har att gilla läget eller lämna och valet är enkelt. Det innebär att komma som gästflygare utan att meddela någon i klubben funkar inte, då får man bära prylarna långt, tyvärr.

För att veta om det är någon på fältet så har vi en telefon som sätts på när man tar nyckeln till grindarna, går det fram signaler så finns det någon där. /Mulder

Ultra Bandit
2009-01-01, 18:42
jo lasse, våran grind heter herrklubb :sarcastic::icon_butt:

Hanke!
Jag trodde RCFF jobbade för att riva allt vad grindar/murar heter.

Tycker själv att det låter lite underligt att halva RCFF styrelse är medlem i en så kallad herrklubb,när ni officiellt går ut med en annan policy och allt snack om andra klubbars hemlighetsmakeri!

Dessutom kunde jag inte få ett rakt besked angånde medlemskap i en så kallad "herrklubb" av den styrelsemedlem jag frågade.

För mig är det klart underligt!!:th_wink:

Hälsningar
Lasse Palm

DrHanke
2009-01-01, 19:03
Jo men nu är det väl ändå så att vi pratar om en klubbtidning i en öppen klubb? Dessutom var det inte ens "vi" som påpekade det hela utan en helt utomstående...

Vi har aldrigt påstått annat om våran herrklubb annat än att den är privat. Herrklubbar finns inom alla tänkbara områden. Jag ser inte att det är fult eller skulle strida mot någon av RCFF mål om öppenhet mm, du mernar att jag inte heller får vara med i nån av mina andra herrklubbar heller?

Kom igen nu Lasse, ta inte allt som skrivs så personligt. Att en utomstående kom med lite kritikt å frågor ska väl inte gå ut över alla? Man svarar sakligt och ärligt, har man inget bra svar så svarar man inte alls istället för att svamla runt om ingenting...

Nu lägger vi ner och hjälper Gyld med ursprungsfrågan det kommer vi alla tjäna på, och dessutom verkar ju även SMFF:are läsa och diskutera så bättre samarbete mot samma mål (fler medlemmar) var det väl ett tag sen vi lyckades med så nu kör vi på det vinner klubbarna på!

kenneth67
2009-01-01, 19:05
Hur gör vi för att saluföra oss på klubbnivå?
ja det var trådens namn !! men det verkar mer som tråden har blivit ett sätt att visa hur man inte marknadsför sig som klubb
..
att vända ett inlägg från ngn som inte uppfattat klubben( vilken du nu än månne vara) till nått som tillräckligt informativ och inte hittat den info han sökt på sidan , till ett personligt korståg där man vägrar ta till sig av detta ja ... och dessutom stå på sig och rent vägra ta till sig och ev ändra förutsättninganrna att få kontakt .. ..

tror inte det får fler till klubben iaf inte om dom läser denna tråd !

så stopp i maskin nu lägg ner era korståg och håll er till ämnet .. dela med av tips för att underlätta för varandra istället för att tala om hur jä*la dåliga alla andra är

DrHanke
2009-01-01, 19:10
oj vad du skriver kenneth, vill du ha lite the å en halstablett? :icon_pai:

jocke1963
2009-01-01, 19:13
.....Jag slipper få oväntat och olämpligt besök ut till fältet, jag behöver inte svara på en massa korkade frågor från nybörjare, dessutom behöver jag inte spela trevlig mot nyfikna.


Ja, detta lockar ju verkligen nya flygare till vår underbara hobby...?

Ultra Bandit
2009-01-01, 19:17
Ja, detta lockar ju verkligen nya flygare till vår underbara hobby...?

Jag hoppas att du förstår att inlägget var på ett skämsamt sätt..

Hoppas det framgår!

Lasse P

DrHanke
2009-01-01, 19:21
men lasse, handen på hjärtat ibland anser nog även jag att vara ensam är skönt. Man vill flyga eller kanske ta upp en ny kärra och då kan det vara jobbigt å ha hela sverige där med 5000 frågor å pladder.

Sen grind eller inte? tja om man ser på herrklubbs fältet så har vi en tokig dam som kommer cycklandes på banan vilket inte alltid är speciellt bra så beroende på vad syftet med grinden är så tyvärr nog är en grind bra...

Jag tror mer att på inomhusflygningarn vintertid är ett riktigt bra ställe å finna medlemmarna, sekundärt ute på fältet på sommaren? Vad tror ni om det?

Taylorcraft
2009-01-01, 19:21
Hur gör man så för att saluföra sig?

Just my two cents worth...

En av mina visioner är att arrangera en dag utanför en av dom stora affärerna, med utställda plan, bilar, båtar, helis, whatever, så folk får se vad som finns. Kan man då t.ex. flyga med små plan och helis, köra med bilar, (självklart inom säkra gränser!) spaka simulator och visa upp vad man håller på med (video från klubbens flygningar borde fungera bra), tror jag det börjar suga lite i "vill-ha-tarmen" hos folk. Och man måste vara utåtriktad, ta kontakt med dom som kommer och tittar på, istället för att bara stå och prata med varann. - Vara världens bästa säljare så att säga...

Information är alfa och omega. Arrangera klubbdagar, öppna dagar, meetings, whatever, och spika upp stora och fina affischer (minimum A3!) i god tid innan man drar igång så folk får tid att förbereda sig. (Kom med en liten A4- eller A5-sida på ICA samma dagen det börjar, och se hur många som dyker upp...) Prata med folk, använd dom resursser som finns tillgängliga; be släkt, familj och vänner att sprida budskapet att "nu har vi något på gång! Vi finns och vi vill ha med DIG!" Några kan även tipsa lokalmedia (tidningar, radio och TV) och få publicitet den vägen.

Om man så vänder på diamanten och tittar genom andra fasetter, ser man att detta kan bli svårt. Det finns kanhända inget datum som passar för absolut alla i klubben, det kommer alltid upp nånting som betyder mera än att vara med att arrangera ett evenemang - specielt för en liten klubb. Så man bör ha en stor portion smidighet, tålamod och idealisme för att få klubben att växa. Men planläggning i god tid brukar hjälpa.

Samtidigt behöver det inte kosta all världen att arrangera nåt, det viktigaste är att få med klubbens grabbar och tjejer att jobba. Sälj lite fika, korv och läsk men låt informationen vara det viktigaste: "Vi finns, våran klubb lever, vi har kul med våran hobby och vi vill ha med DIG!".

Mvh

trapperwolf
2009-01-01, 19:24
Har jag kommit till en sandlåda för modellflyggare eller vad är det frågan om

jocke1963
2009-01-01, 19:28
Jag hoppas att du förstår att inlägget inte var på ett skämsamt sätt..

Hoppas det framgår!

Lasse P

Suck !!

Hoppas o tror att du egentligen inte skulle skrivit "inte" mellan "inlägget" och "var"...?

Tyckte efter mässan på Frescati att du verkade vara en trivsam, ja rentav med Wesseord, sällsam person, men ser nu att du verkar vara en inskränkt människa, som gillar att hacka ner på andra människor, som inte tycker som du.... :(
Tycker mest synd om dig, trots att du flyger otroligt fina jetkärror,
vilka jag är kraftigt avis på... :)

kenneth67
2009-01-01, 19:30
oj vad du skriver kenneth, vill du ha lite the å en halstablett? :icon_pai:NÄÄ jag tog en kopp kaffe å trodde det skulle gå över ...;) detta är ju fasiken nästan värre än rcff vs smff !!

Mr X
2009-01-01, 19:51
Har jag kommit till en sandlåda för modellflyggare eller vad är det frågan om

Håller med för det här blir tydligen bara värre och värre.
Och inte blir det flera nya medlemmar till klubbarna med dom råd ni ger.

Dom yngre har för länge sedan valt en annan klubb.

Ultra Bandit
2009-01-01, 19:54
Suck !!

Hoppas o tror att du egentligen inte skulle skrivit "inte" mellan "inlägget" och "var"...?

Tyckte efter mässan på Frescati att du verkade vara en trivsam, ja rentav med Wesseord, sällsam person, men ser nu att du verkar vara en inskränkt människa, som gillar att hacka ner på andra människor, som inte tycker som du.... :(
Tycker mest synd om dig, trots att du flyger otroligt fina jetkärror,
vilka jag är kraftigt avis på... :)

Självklart var det på ett skämtsamt sätt..
tycker själv att det framkom i mitt inlägg!

Vet inte varför jag fick in inte i inlägget, kanske va ett önske tänkande:sarcastic:

Hälsningar
Lasse Palm

Ultra Bandit
2009-01-01, 20:12
Jag tror mer att på inomhusflygningarn vintertid är ett riktigt bra ställe å finna medlemmarna, sekundärt ute på fältet på sommaren? Vad tror ni om det?

Hanke, helt rätt
Inomhusflyg är verkligen något alla klubbar borde utnyttja till att marknadsföra sig på.
Där tror jag alla klubbar har något att hämta!
Man kan visa upp sig på exempelvis Gallerier,skolor,köpcenter,idrotts arenor,mm.
Själv tror jag att det handlar om att så det där fröet hos folk, sen får det ligga och "gro" tills det mognar.
Då kanske man tar kontakt med den klubb som visade upp sig på någon av dessa tillställningar.

Lasse P

Sigun
2009-01-01, 20:17
Med skämtsamma hälsningar

Lasse Palm

Du skrev ju klart och tydligt ovanstående Lasse ! .. så de som inte förstår sig på detta behöver nog skaffa glasögon :).

Sigun
2009-01-01, 20:20
Hur gör man så för att saluföra sig?

Just my two cents worth...

En av mina visioner är att arrangera en dag utanför en av dom stora affärerna, med utställda plan, bilar, båtar, helis, whatever, så folk får se vad som finns. Kan man då t.ex. flyga med små plan och helis, köra med bilar, (självklart inom säkra gränser!) spaka simulator och visa upp vad man håller på med (video från klubbens flygningar borde fungera bra), tror jag det börjar suga lite i "vill-ha-tarmen" hos folk. Och man måste vara utåtriktad, ta kontakt med dom som kommer och tittar på, istället för att bara stå och prata med varann. - Vara världens bästa säljare så att säga...

Information är alfa och omega. Arrangera klubbdagar, öppna dagar, meetings, whatever, och spika upp stora och fina affischer (minimum A3!) i god tid innan man drar igång så folk får tid att förbereda sig. (Kom med en liten A4- eller A5-sida på ICA samma dagen det börjar, och se hur många som dyker upp...) Prata med folk, använd dom resursser som finns tillgängliga; be släkt, familj och vänner att sprida budskapet att "nu har vi något på gång! Vi finns och vi vill ha med DIG!" Några kan även tipsa lokalmedia (tidningar, radio och TV) och få publicitet den vägen.

Om man så vänder på diamanten och tittar genom andra fasetter, ser man att detta kan bli svårt. Det finns kanhända inget datum som passar för absolut alla i klubben, det kommer alltid upp nånting som betyder mera än att vara med att arrangera ett evenemang - specielt för en liten klubb. Så man bör ha en stor portion smidighet, tålamod och idealisme för att få klubben att växa. Men planläggning i god tid brukar hjälpa.Mvh

Detta tror jag själv på. Vi i vår klubb var i höstas inbjudna att delta på en stor kommundag där vi visade upp oss genom att flyga våra modeller och att visa upp vår hobby för intresserade. Vi fick många besökare som undrade mer om vår hobby och även folk som var intresserade av att gå med oss.

Så gör som Taylorcraft sa, ta och samla ihop ett gäng från klubben och visa upp er utan för ICA eller på föreningsdagar eller någon annan form av aktivitet där ni visar att ni finns.

mvh Martin

kenneth67
2009-01-01, 20:35
i min gamla klubb (ÅMFK) var man himla frammåt när det gällde att visa upp sig --
bland annat så på nått som kallas fest i stad här i falköping var man nere på torget och visade upp sig med både modeller och flygning samt även på lokala idrotts föreningar utanför stan var man med när det var "fester" mm så möjligheterna att visa upp sig begränsas egenteligen bara av fantasin ! .. samt av antalet medlemmar som är villiga att lägga tid och energi på att göra det ! ..

och som sagts inomhus flyget är kanon då det inte ser så stort å farligt ut .. och långsamma lätta modeller är ju ett bra insteg ..! ..

dess värre så lider vi av att vad jag vet är det ingen i klubben som flyger inomhus .. och klubben ordnar inget heller då intresset bland medlemmarna inte finns ...

Ultra Bandit
2009-01-01, 20:47
Klubben kan tillsammans med förbundet hyra in någon,exempelvis Claes Meijer för någon typ av uppvisning på något stort inomhus evenemang typ! Stadsfest,galleri invigning, hockey/Basket match,mm.

Såg Claes live på hobby mässan,blev klart impad! Karln kan både flyga och prata för hobbyn..

Lasse Palm

Rolle
2009-01-01, 20:58
Tycker det mellan varven dyker upp flertalet possitiva och bra idéer på hur klubben kan utvecklas/öka medlemsantalet. Tror på en kombination av flera av idéerna.

Det som är A och O i det hela är att det finns flera i klubben, gärna fler än hälften som är intresserade av just detta med att öka i volym. Och vad det innebär att var 28 man i depån mot normalt 7 st en lördagsförmiddag i juni.

Sen kanske man ska fråga sig vilka man vänder sig till. Alla, ungdomar eller bara de som kan frakta sig själv och prylarna för egen maskin. Det ställer helt olika krav på insats beroende på till vilka man vänder sig till.

När man väl fått ut den nya medlemmen till fältet, hur det nu än gått till, så är min erfarenhet att bra och saklig info över en kopp kaffe och sen klämma å känna lite på prylarna ger resultat. Får de sen provflyga med dubbelkommando så brukar de vara ganska sålda direkt.

Med en väl fungerande flygutbildning/flygskola ger man den nye medlemmen självförtroende att våga prova sina nya vingar på ett vettigt sätt. Även de mer rutinerade medlemmarna känner en trygghet i att veta att den där killen har gått igenom flygskolan, han vet vad som gäller.

Hoppas på fler kreativa idéer likt Taylorkrafts och hankes mfl.

Rolle

firstflight
2009-01-02, 08:19
Hej!
Mitt första inlägg i det här forumet.

Är själv inte medlem i någon klubb, men har funderat på att bli det. Har dock inte lyckats ta reda på vad det skulle ge mig att bli medlem i en klubb genom att surfa runt på hemsidorna. Det som inte hittas på en hemsida idag finns inte, är ett faktum idag hos många intresserade inklusive mig.

Jag tänkte ge några tips och funderingar från en annan "bransch". Gick för några år sedan med i en halvt avsomnad fotoklubb med ca 15 medlemmar. Klubben hade en inaktuell hemsida och hade sedan många år ett standardutbud av månadsmöten med mer eller mindre fast agenda.

Vi var ett par nya i styrelsen som bestämde oss för att dubbla medlemsantalet och få mer liv i aktiviteterna. Vi började med att fundera på vad som lockat oss att bli medlemmar och vad som skulle vara intressant för oss. En enkät lades ut på hemsidan både för medlemmar och andra besökare för att få reda på vad som lockar andra fotointresserade. För att få många enkätsvar gjorde vi smygreklam för enkäten på välkända fotositer.

Resultatet blev att vi byggde en ny hemsida och utsåg redaktörer som såg till att informationen alltid var aktuell. Vi skapade artiklar på hemsidan om hur man fotograferar med digitalkameror, hur man fotograferar på bröllop etc för att locka läsare till hemsidan.

Vi skapade ett mer dynamiskt aktivitetsprogram som speglade intresset hos oss och nybörjare. Vi arrangerade fotoutflykter till intressanta platser i närheten. Vi hade bildverkstäder där vi arbetade med bilder i studios och i datorn. Vi försökte kort sagt att fokusera mer på att tipsa nybörjare om teknik, komposition och bildseende än att besservissra oss om vår egen utrustning och våra egna fina bilder...

Vi arrangerade utställningar på centrala lägen i staden och i samband med det hade vi öppna föredrag kring exempelvis "så tar du bättre bilder" och strapatsrika fotoresor i exotiska länder.

Resultatet av satsningen blev att antalet besökare till hemsidan mer än 100-dubblades och att antalet medlemmar nästan fyrdubblades.

Nyckeln till att lyckas med en sådan här satsning tror jag är att ha ett antal engagerade och öppensinniga medlemmar, samt att lyckas hantera det faktum att alla gamla medlemmar inte kommer att uppskatta den nya utåtriktade klubben.

/mvh Mattias
som kanske blir medlem i en rc-klubb en dag.

Per P
2009-01-02, 08:49
Ok, orkar inte läsa allt tjafs som varit i tråden, men ska man svara på vad som tråden från början handlar om, så är (som framgått av några tidigare inlägg när jag skummat över tråden) inomhusflygningen något att satsa på. I vår klubb flygs det inomhus hela vintern och det kommer fler o fler o provar inomhus - för det är ett bra sätt att testa modellflyg utan att det kostar mer än några hundra för exempelvis en X-twin. De som sen känner att de är sugna på att vidareutveckla sig inom hobbyn flyger med klubbens skolflygplan med dubbelkommando och får sedan (om de fortfarande är sugna) hjälp med att montera ihop sin egna trainer. Detta har hittills funkat rätt bra, och just för att få med fler i hobbyn - ALLA KAN LÄRA SIG FLYGA X-TWIN.....:)

Ultra Bandit
2009-01-02, 08:58
i min gamla klubb (ÅMFK) var man himla frammåt när det gällde att visa upp sig --
bland annat så på nått som kallas fest i stad här i falköping var man nere på torget och visade upp sig med både modeller och flygning samt även på lokala idrotts föreningar utanför stan var man med när det var "fester" mm så möjligheterna att visa upp sig begränsas egenteligen bara av fantasin ! .. samt av antalet medlemmar som är villiga att lägga tid och energi på att göra det ! ..

och som sagts inomhus flyget är kanon då det inte ser så stort å farligt ut .. och långsamma lätta modeller är ju ett bra insteg ..! ..

dess värre så lider vi av att vad jag vet är det ingen i klubben som flyger inomhus .. och klubben ordnar inget heller då intresset bland medlemmarna inte finns ...



Kenneth67!
I det här läget kanske du är den personen som din klubb behöver! Med den tid och energi som du lägger ned här på forumet och den idespruta som du verkar vara så bör det inte vara några svårigheter för dig att få igång din klubb.

Mattias!
Ditt inlägg tycker jag var mycket bra!
Speciellt det där sista om att gamla medlemmar inte alltid uppskattar nymodigheter och förändringar. Jag har själv upplevt samma sak i flera klubbar.

Hälsningar
Lasse Palm

DrHanke
2009-01-02, 08:59
Firstflight det var riktigt bra inputs!

Gyld
2009-01-02, 09:16
Strålande firstflight!

Det finns några inlägg i denna tråd som jag verkligen gillar.

Ditt inlägg ovan var verkligen ett av dom. Tack så mycket!


Nu börjar tråden kanske ta form... Efter drygt 2000 besök :thumbup:


/Gyld

Ultra Bandit
2009-01-02, 09:24
Strålande firstflight!

Det finns några inlägg i denna tråd som jag verkligen gillar.

Ditt inlägg ovan var verkligen ett av dom. Tack så mycket!


Nu börjar tråden kanske ta form... Efter drygt 2000 besök :thumbup:


/Gyld

Kenneth!

2000 besök på några dar!

Tror inte vi skulle haft det utan allt tjafs,tråkigt men sant!

P.s ska försöka hålla mig till tråden hädanefter

Gott nytt år på dig

Hälsningar
Lasse Palm

Gyld
2009-01-02, 09:26
Kenneth!

2000 besök på några dar!

Tror inte vi skulle haft det utan allt tjafs,tråkigt men sant!

P.s ska försöka hålla mig till tråden hädanefter

Gott nytt år på dig

Hälsningar
Lasse Palm


Nej det har du nog helt rätt i.
Men jag personligen hade hellre sett låt säga 200 besök och kanske 10 riktigt konstruktiva inlägg istället för tjafset. även om jag själv till viss del deltagit! ;)


/Gyld

McRegor
2009-01-02, 09:40
Hej igen,
Inomhusflyget är helt klart en vettig inkörsport och jag har själv utövat det under flera år - dock tyvärr inte inom min egen Klubbs "hägn".
Det finns nämligen ett stort MEN ibland (kanske inte alltför sällan heller) och det är tillgången till lämpliga lokaler.
På vår ort är det närmast omöjligt att få tillgång till någon lokal - och OM man lyckas så talar vi om hyror runt 300 kr/tim eller t o m högre och dessutom lyckas vi inte få tillgång till dessa attraktiva lokaler mera än vid enstaka tillfällen ("riktiga" idrottsföreningar har alltid första tjing). Alltså ca: 900 kr för ett "flygpass" och de pengarna har inte Klubben för vi talar ju inte om ett enskilt tillfälle utan en regelbunden aktivitet - även med en "flygavgift" så fixar vi det inte, tyvärr. De "marknadsmässiga" hyror som vissa kommuner envisas med slår i detta fall mycket hårt mot en mindre Modellflygklubb. Och även om vi den vägen kan rekrytera en och annan junior och därmed möjligen få något i bidrag så är det en process innan vi är där och kostnaden för den processen är tyvärr idag alltför stor för oss. Så vi får nog t v koncentrera oss på den verksamhet som vi har på våra flygfält även om vi givetvis skulle vilja ha inomhusflygning på programmet.
Det finns alltså anledning att ta sådana konsekvenser i beaktande för jag är övertygad om att vi inte är ensamma om den begränsningen.
Inomhusflyget i all ära - men vi kan inte koncentrera diskussionerna här runt detta utan jag hoppas på mera tips som passar även för vår reguljära utomhusaktivitet.
Vi har dock under senare år försökt "hålla igång" utomhusaktiviteten även under vintertid genom att tillse att fältet går att komma ut till genom att t ex ploga vägen, ha tillgång till värme i stugan och allmänt göra reklam för vinterflyget - det är faktiskt rätt kul att vinterflyga också vilket många tyvärr inte upptäckt ännu. För mig som gammal Norrrlänning var det naturligt att vi även flög utomhus under vintern men för mina nya kamrater lite längre söderut var det tyvärr rätt sällsynt..:)
Hälsningar
Roger

kenneth67
2009-01-02, 10:12
Kenneth67!
I det här läget kanske du är den personen som din klubb behöver! Med den tid och energi som du lägger ned här på forumet och den idespruta som du verkar vara så bör det inte vara några svårigheter för dig att få igång din klubb.



Hälsningar
Lasse Palmtackar för det lasse ! .. men det hänger ju inte endast på mig nu står vi inför ett nytt år med en helt ny styrelse så förhoppningsvis så kommer det friska ideer och mer energi som kan få liv i den tynande tillvaro som klubben har haft ett par år !

så denna tråden är iaf för mig och vår klubb kanske en "gulg gruva" där man kan hitta ideer och annat som en hjälp på vägen ! ..

Ultra Bandit
2009-01-02, 12:46
Hej igen,
Inomhusflyget är helt klart en vettig inkörsport och jag har själv utövat det under flera år - dock tyvärr inte inom min egen Klubbs "hägn".
Det finns nämligen ett stort MEN ibland (kanske inte alltför sällan heller) och det är tillgången till lämpliga lokaler.
På vår ort är det närmast omöjligt att få tillgång till någon lokal - och OM man lyckas så talar vi om hyror runt 300 kr/tim eller t o m högre och dessutom lyckas vi inte få tillgång till dessa attraktiva lokaler mera än vid enstaka tillfällen ("riktiga" idrottsföreningar har alltid första tjing). Alltså ca: 900 kr för ett "flygpass" och de pengarna har inte Klubben för vi talar ju inte om ett enskilt tillfälle utan en regelbunden aktivitet - även med en "flygavgift" så fixar vi det inte, tyvärr. De "marknadsmässiga" hyror som vissa kommuner envisas med slår i detta fall mycket hårt mot en mindre Modellflygklubb. Och även om vi den vägen kan rekrytera en och annan junior och därmed möjligen få något i bidrag så är det en process innan vi är där och kostnaden för den processen är tyvärr idag alltför stor för oss. Så vi får nog t v koncentrera oss på den verksamhet som vi har på våra flygfält även om vi givetvis skulle vilja ha inomhusflygning på programmet.
Det finns alltså anledning att ta sådana konsekvenser i beaktande för jag är övertygad om att vi inte är ensamma om den begränsningen.
Inomhusflyget i all ära - men vi kan inte koncentrera diskussionerna här runt detta utan jag hoppas på mera tips som passar även för vår reguljära utomhusaktivitet.
Vi har dock under senare år försökt "hålla igång" utomhusaktiviteten även under vintertid genom att tillse att fältet går att komma ut till genom att t ex ploga vägen, ha tillgång till värme i stugan och allmänt göra reklam för vinterflyget - det är faktiskt rätt kul att vinterflyga också vilket många tyvärr inte upptäckt ännu. För mig som gammal Norrrlänning var det naturligt att vi även flög utomhus under vintern men för mina nya kamrater lite längre söderut var det tyvärr rätt sällsynt..:)
Hälsningar
Roger

Roger!
Om klubbens ekonomi inte tillåter den kostnaden, får väl medlemmarna själva vara beredda på att betala för den tid man vill ha i hallen.
900 kr delat på, låt oss säga 10 st är inte mer en 90 kr per gubbe.
För mig låter det helt överkomligt!

Vi som flyger på Bosön betalar 50-100 kr per tillfälle.

För mig personligen räcker det med att flyga en till två gånger i månaden.

En sak jag har upptäckt med den här hobbyn är att den äldre generation har en inställning av att den här hobbyn inte får kosta något.
Som tur är har den nya generationen en helt annan inställning, vill man ha kul så får det kosta!

Vinterflyg för mig = Fakirflyg:)

Lasse Palm

kenneth67
2009-01-02, 14:36
tyvärr så är det alltför många som tycker att allt skall vara gratis ! ...personligen så tycker jag att det är helt ok om det kostar en mindre slant och som deltagare i div mettings så lägger jag gärna en peng om det är det som behövs för att vi skall kunna träffas och ha kul en dag ! i glada vänners lag !

och lasse !! visst är det lite pina och flyga vinter tid ... men man får klä sig efter vädret ;)
titta här ! :)http://www.rcflyg.com/News_View.aspx?Articleid=446

McRegor
2009-01-02, 16:51
Hej Lars,
Ja, visst finns det enstaka som är villiga att betala en 100-lapp för ett flygtillfälle - men knappast ett par gånger i månaden.
Det är möjligt att detta fungerar bland Get-flygare men inte bland den stora massan av tänkbara inomhusflygare.
Så tyvärr - oavsett om vi får tag i lokal eller ej så klarar vi inte av 900 kr/tillfälle.
Det finns betydligt billigare alternativ inom några mils avstånd och det påverkar givetvis också.
Det är nog dags för dig att prova på vinterflyg - en vacker lördag med solsken och snö är faktiskt en flygupplevelse. Men det kanske är för oss "hårdingar"...:)
Hälsningar
Roger

Sigun
2009-01-02, 20:49
Hej Lars,
Ja, visst finns det enstaka som är villiga att betala en 100-lapp för ett flygtillfälle - men knappast ett par gånger i månaden.
Det är möjligt att detta fungerar bland Get-flygare men inte bland den stora massan av tänkbara inomhusflygare.
Så tyvärr - oavsett om vi får tag i lokal eller ej så klarar vi inte av 900 kr/tillfälle.
Det finns betydligt billigare alternativ inom några mils avstånd och det påverkar givetvis också.
Det är nog dags för dig att prova på vinterflyg - en vacker lördag med solsken och snö är faktiskt en flygupplevelse. Men det kanske är för oss "hårdingar"...:)
Hälsningar
Roger

Gäller dessa priser verkligen för föreningar ?.. i vår kommun är det samma timpriser som du pratar om 300kr/timmen men hyr man lokalen som förening så får man den för 100kr/timme.

/Martin

McRegor
2009-01-02, 21:03
Hej Sigun,
Jodå - stora kommuner = höga priser och dålig tillgänglighet. Det gäller i vart fall hos oss och priserna är nog dessutom ett par år gamla.
Men personligen släpper jag gärna denna fråga om inomhusflyg i Västerås eftersom det f n inte är så lätt att ordna.
Hälsningar
Roger

Sigun
2009-01-02, 21:07
Tråkigt att de inte kommunerna hjälper sina föreningar. Men de är ju som du sagt inte mycket att göra åt då ni redan försökt.

/Martin

Rolle
2009-01-02, 21:24
Nu börjar det bli svårt att komma med idéer. Om allt ska vara fritt, öppet, gratis och kräva nästan noll i arbetsinsats blir det liksom inte så mycket kvar att jobba med.

Den här hobbyn, liksom andra ex. hockey, fotboll mfl. kräver eldsjälar, stålar, lite kreativitet och en jävla massa ideelt arbete.

Skillnaden är att den här hobbyn är BILLIG !!

Ett depronflyg kostar mellan 600 och 1200 kr beroeende på utrustning.
En skaplig innebandyklubba 8-900 kr.
Fältarrende för en RC-klubb säg 10 000 kr/år.
Grabbens hockeyträngng, alltså istiden bara, 4500 kr/barn. Tillkommer gör utrustning,matchavgifter, lagkassa, kläder, träningsläger etc + 16-20 timmar ideellt arbete i veckan 40 veckor /år. Totalkostnad för ett barn ett år i pojkhockey i storstadsregion, 35-40 000/år. Att ha i beaktande är att dessa sportaktiviteter är anslutna till RF vilket gör att de får ganska stora lokalsubventioner och ungdomsstöd/bidrag/tillskott i kassan.

Om man nu vill få klubben att växa så kanske man kan anslå en slant för att hyra en idrottshall, tillämpa ett eller flera av de ideer som kommit fram för att se om man är på rätt spår.

Ett annat tips som kan kollas upp är Ridhus, Funkar förträffligt att flyga i, är dock betydligt kallare än gympasalar men det är innomhus och oftast gratis efter att lektionerna slutat vid 21-tiden

Rolle

Ultra Bandit
2009-01-04, 09:07
men lasse, handen på hjärtat ibland anser nog även jag att vara ensam är skönt. Man vill flyga eller kanske ta upp en ny kärra och då kan det vara jobbigt å ha hela sverige där med 5000 frågor å pladder.

Sen grind eller inte? tja om man ser på herrklubbs fältet så har vi en tokig dam som kommer cycklandes på banan vilket inte alltid är speciellt bra så beroende på vad syftet med grinden är så tyvärr nog är en grind bra...

Jag tror mer att på inomhusflygningarn vintertid är ett riktigt bra ställe å finna medlemmarna, sekundärt ute på fältet på sommaren? Vad tror ni om det?

Hanke!
Morgonstund har guld i mun.
Mina guldstunder är när jag en vindstilla högsommarmorgon sparkar tuppen i röven och tar mig ut till klubbfältet, vid dessa tillfällen brukar jag få 2-4 timmar för mig själv, så när första klubbmedlemmarna kommer har jag hunnit med 2-4 repor.
För mig är de här tillfällena värda sin vikt i Norrlands Guld om jag nu ”vill” vara ensam.:sarcastic:
Hälsningar
Lasse P

mulder
2009-01-04, 09:40
Hanke!
Morgonstund har guld i mun.
Mina guldstunder är när jag en vindstilla högsommarmorgon sparkar tuppen i röven och tar mig ut till klubbfältet, vid dessa tillfällen brukar jag få 2-4 timmar för mig själv, så när första klubbmedlemmarna kommer har jag hunnit med 2-4 repor.
För mig är de här tillfällena värda sin vikt i Norrlands Guld om jag nu ”vill” vara ensam.
Hälsningar
Lasse P

Håller med dig Lasse, en tidig sommar morgon då fåglarna kvittrar är något blad det bästa som finns, packa upp prylarna i morgonsolen tända fotogenlampan och dra iväg allt vad det går. Efter ett par flygningar kommer sambon o pojken till fältet och man äter frukost ihop, mmmmm kan det inte vara sommar nu. Ha det gott /Mulder

kenneth67
2009-01-04, 09:44
att flyga ensam i all ära ... men ändå så är det ju iaf för mig gemenskapen som oftast ger mer än "ensam" flygningen och på vårt fält är man tyvärr oftast ensam

men fördelen med det är ju att man kan ta i utav bara den och inte behöver bry sig i att nån ska komma ivägen samt att man kan "träna" på dom där manövrarna i lugn och ro .. utan störande med flygare ..

vad vore flygandet utan alla dessa "depå" flygare som minnsan har en 3 meters extra hemma som aldrig blir klar ??:girl_cray3::girl_cray3: eller den som faktiskt har flugit sedan 60 talet men aldrig har nån kärra med sig ?? nej flygare eller inte flygare hellre 10 pers på fältet varav 2 flyger än att stå där själv ...även om ensamheten har sin tjusning ibland ! ..

mulder
2009-01-04, 10:30
att flyga ensam i all ära ... men ändå så är det ju iaf för mig gemenskapen som oftast ger mer än "ensam" flygningen och på vårt fält är man tyvärr oftast ensam

men fördelen med det är ju att man kan ta i utav bara den och inte behöver bry sig i att nån ska komma ivägen samt att man kan "träna" på dom där manövrarna i lugn och ro .. utan störande med flygare ..

vad vore flygandet utan alla dessa "depå" flygare som minnsan har en 3 meters extra hemma som aldrig blir klar ??:girl_cray3::girl_cray3: eller den som faktiskt har flugit sedan 60 talet men aldrig har nån kärra med sig ?? nej flygare eller inte flygare hellre 10 pers på fältet varav 2 flyger än att stå där själv ...även om ensamheten har sin tjusning ibland ! ..

Helt klart så är gemenskapen på fältet viktig o rolig, jag ***** när jag står o flyger och klockan börjar bli sent och alla åker hem fast det går att flyga ett par timmar till. Jag vill ha ett gäng att prata o flyga med MEN det finns tillfällen där jag gärna åker ut tidig morgon helt ensamm och tar den där underbara morgonturen när fåglarna precis vaknat till liv och solen är på väg upp. /Mulder

McRegor
2009-01-04, 11:30
Hej,
Håller helt med Kenneth - visst är det gemenskapen med andra "tokar" som gör att man åker ut till fältet. Visst vill man flyga också men är man ute några gånger utan att finna kompisar där så är det definitivt inte lika kul längre. Och det spelar mindre roll om det är "brygg-flygare" eller de som verkligen flyger - det är den sociala delen som man uppskattar och att få "ljuga" lite bland likasinnade.
Hälsningar
Roger

Ultra Bandit
2009-01-04, 11:38
Hej,
Håller helt med Kenneth - visst är det gemenskapen med andra "tokar" som gör att man åker ut till fältet. Visst vill man flyga också men är man ute några gånger utan att finna kompisar där så är det definitivt inte lika kul längre. Och det spelar mindre roll om det är "brygg-flygare" eller de som verkligen flyger - det är den sociala delen som man uppskattar och att få "ljuga" lite bland likasinnade.
Hälsningar
Roger

Roger!
Det är det som är så bra med den här hobbyn, det finns utymme för "allas" tycken och smak.

Det handlar bara om att välja rätt tidpunkt på dan!

Hälsningar
Lasse P

kenneth67
2009-01-04, 14:31
sen är det ju när alla dom andra är där som alla ideer föds .... om vad och varför man ska göra si eller så ... det är svårt å få synpunkter på sina ideer om man bara jagar bort morgon fåglarna ...;)