handdator

Visa fullständig version : ersättaren till herr cub !



kenneth67
2009-01-02, 17:51
jo var ju tvungen handla nått när cub sa upp sig ! .. nu vart det inte en likadan då utan en extra 300 i 60 storlek ... hadde sådan tur att man trilalde över en transport skadad kartong ... med repig canopy ! annars ok !
för halva priset ! MEN ... nu faller ju detta på motor!! upp till 75 2 takt å från 91 fyrtakt --- 2 takt har jag en 120!!:vroam::vroam::vroam: å fyrtakt en 75 ... 75 fyrtakt blir ju klent ! 120 2 takt lär ju räcka till men .. ja ... liiite mycket över motor blir det ju nåväl ... återstår att se vad som landar i nosen på den ! .....brukar ju över motorisera ! ...

DrHanke
2009-01-02, 18:06
då undrar ju en nyfiken vad är det för cub och storlek?

kenneth67
2009-01-02, 19:10
då undrar ju en nyfiken vad är det för cub och storlek?
hanke ! ... har du varit å tullat i skåpet ???? min cub dog ju i en skogs dunge ! men ok det var en great planes cub 193 cm spännvidd! dvs drygt .46 storlek

denna ersättare är en EXTRA 300S .60 storlek .. dvs en myyyyycket mer kul kärra strax över 160 cm spännvidd .. mina andra extra börjar bli lite sliten nu och är dessutom storleken mindre ...

kenneth67
2009-01-02, 19:17
hmmm nu kikade lite .. asp 120 2 taktare är "bara" dryga 100 gram tyngre än en asp 91 fyrtakt .. så just vikten torde man ju kunna leva med undrar bara hur väl en 60 kärra mår med en 120 ... risken är väl att man flyger ifrån vingen ! ..

DrHanke
2009-01-02, 19:32
ah missade att du skrev extra var så rörigt i texten... då är en 120 4pangare lagom :)

Ja sen Extra 300 finns det typ ett antal av, fabrikör?

kenneth67
2009-01-02, 19:39
har ingen aning om vad det är för fabrikat aircpro hadde den på först till kvarn.. beställde för någon timme sedan och nu har han plockat bort bilde å märke .. men bilden var snarlik black horse extran ! jo en 120 fyr plutt vore kanon men har ju ingen ! .. däremot en 120 2 plutt vroooooom han hadde bara ett ex .. så antar att det var nån "test" kärra för kommande leveranser ??

mulder
2009-01-02, 21:21
Kolla in vad Saito har att erbjuda, ofta har Saito lägre vikt än os,asp mfl. /Mulder

kenneth67
2009-01-02, 21:28
när det kommer till 4 pluttare så vet jag vad jag SKULLE vilja ha i den .... en ys 110 jag vill även ha de slantarna och köpa den ! ....

kenneth67
2009-01-03, 12:24
så om jag hittat rätt så är det en kines så klart fly modell är väl troligen märket ! ..
spec kommer här
Product Description
Wing span: 63 in / 1600mm
Wing area: 695sq in /44.8 sq dm
Flying weight: 7 lb / 3200g
Fuselage length: 53 in / 1340 mm
Engine Required:
2c 0.61-0.75 cu in
4c 0.91 cu in
Radio Required: 4 channels, 5 servos

Krille
2009-01-04, 10:40
Det är väll bara å stoppa i 120 motorn du har liggande.
Bara för man har stark motor så behöver man ju inte flyga på fullgas (iaf inte i något annat läge än uppåt)
Man har väll ett trottelservo att använda å inte någon microbrytare som endel verkar tro när man ser dom flyga :)

kenneth67
2009-01-04, 10:53
hahaha sant sant gasen är ju som bekant justerbar .. nåväl får se när kärran kommer hem om det passar med den motorn tror inte vikten blir nått större problem frågan är ju om kärran håller ihop med dubbelt så stor motor..
skulle ju kunna peta i ys 63an jag har i den mindre extran då den ju säkert motsvarar en 91 4 plutt men då är det väl inte mer än att den flyger .. och har för lite ork om man vill busa runt ! ..

kenneth67
2009-01-06, 14:47
hmmm motor velande ... hittade delar till min havererade ys 63 för en billig peng ! så snart har man 2 st ys 63or så min fundering är då .. sätta den andra i denna extra ! .. med en enligt spec flygvikt på 3200 gram så torde ju motorn räcka?? har en 63 i min mindre extra och den ligger på drygt 3 kilo dvs inte lätt ! ..inte direkt hissnande vertikal prestanda .. men helt ok .. hovring är ju inte å tänka på iaf pga väldigt små roder ytor för detta ! ..

så undrar finns där någon som haft en ys 63 i ett plan av .60 storlek ?? och hur funkade det ?? 63an är ju vad jag förstått jämförbar med en 91 i styrka .. å det är ju vadsom rekomenderas till den ! .. känner att 120 2 takt är väl ....häftigt .. skillnaden i vikt är ju ganska markant med ca 800 gram på 2 takt å ys dryga 400... halva vikten ! ..

kenneth67
2009-01-07, 19:16
idag kom den lille extran med posten !
positivt överraskad ..verkar stabilt byggd inget hafs med limmningar mm dvs ingen kina skit fast det är en "kina kärra" .. skall bli spännande och se pass form mm
delad vinge som skall limmas ihop men ett rejält vingrör istället för plyfa bitar som man brukar svära över slät och fin i klädseln enda nackedelen var att den är GUL hmm nåväl den var ruskigt billig ! strax över 800 kr ! ehh och ja det är ju en 60 kärra ! som sagt ..brandväggen är rejält tilltagen tjockare än på min stora cap ! .. så att den skulle "orka" med vikten från asp 120 2 takt tror jag utan bekymmer .. efter lite grov mätning så går den tillåmed innanför kåpan som det ser ut ..nåväl den får ligga till sig .. mitt ca lim var slut märkte jag annars skulle limmning av roder varit i full gång .. gotte påsen med alla tillbehör verka med vara ok rejäla roder horn inget vekt plast skit detta var vid en första titt vid lådöppning utförligare rapport och bilder kommer ..
lägger till att ving belastning enligt tillverkaren vid rek flygvikt ligger på 73 gram vilket jag tycker är väl godkänt !??

kenneth67
2009-01-10, 13:05
lite har fixats med lille extran ... limmat ihop vingen samt testat passform dvs torr monterat , överraskad av kvaliten !! mycket fin kärraasp 120 2 takt fick en test montering i nosen och den känns tung i nosen med den ! .. men skam den som ger sig tämkte försöka slippa dödvikt i form av bly så metoden för detta blir då att flytta servon för höjd och sida bakåt i kroppen troligen så blir det längst bak som på de lite större maskinerna !
men nu kommer det lite roliga ..kastade upp maskinen på vågen med denna motor i ! enligt tillverkaren så skall "flygvikt" landa på ca 3,2 -3,3 kilo vilket väl får ses som lätt får den storleken av kärra ..med vingservon och motor på plats så väger den nu 2150 gram !! detta med en motor som cäger precis 800 gram med pitts dämpare..
jag räknar med att det sista som ska i 3 servon acc mottagare samt lite smått landar på ca 6-700 gram till och då är vi fortfarande under 3 kilo ! ..hmm spännande å se vad slutvikten hamnar på .. men över 3,3 kilo lär jag inte hamna ! ..nåväl lite bilder med ! även en dålig på den repade canopyn som inte alls ser så illa ut som på bilden !