handdator

Visa fullständig version : FPV i mellandagarna



lassebetong
2009-01-02, 21:01
Mycket fritid har man haft nu, mycket flygning har jag också hunnit med.
Här kommer några klipp från tre tillfällen då jag stillat mitt flygsug.


http://www.vimeo.com/2698331


/lasse

Sigun
2009-01-02, 21:58
Hej Lasse..
ser som vanligt mycket bra ut :). Hur lång flygtid har du på Easystaren ?. Har du vågat testat räckvidden på videolänken än :). Gissar att den har sämre räckvidd än din radio ?

/Martin

taygher
2009-01-02, 22:16
Härlig film igen, Lasse!

Och musiken återigen mycket trevlig med en riktig favorit till att börja med! Tom Petty har gjort några riktigt bra låtar och Free fallin´ är en av dem.

Den nya kärran är ju en riktigt bra plattform för FPV, det blir betydligt stadigare film och sen är det ju coolt att se proppen när motorn går igång.
Det är helt klart lockande att skaffa ett lämpligt FPV-system, men just nu passar det inte in i budgeten..

Impulze
2009-01-02, 23:05
Härliga flygpass Lasse!

Nu kommer snart min mottagare :) då ska det nog bli ett klipp ska du se.

Vad haru för grejjor i Easyglidern? (video)


//Matte

lassebetong
2009-01-02, 23:18
Hej Lasse..
ser som vanligt mycket bra ut :). Hur lång flygtid har du på Easystaren ?. Har du vågat testat räckvidden på videolänken än :). Gissar att den har sämre räckvidd än din radio ?

/Martin

Tack Sigun.

Nej jag har inte gjort några större utsvävningar ännu, mycket pga att FunJeten inbjöd till lite mer fartfylld flygning och det passar ju lika bra i närområdet.
Nu med EasyGlidern så kan man börja utforska området lite mer.
Flygtiden har förbättrats avsevärt, vet inte hur mycket längre tid.
Har bara en handfull flygningar med den än.
Vad beträffar räckvidden så tror jag att videolänken når längre än min radio. Jag har förvisso inte skaffat någon patchantenn ännu, men utefekten på sändaren är ganska hyffsad.:)

Hej Matte.

Jo jag har för stunden plockat över prylarna från Funjeten.
Mest för att jag inte fått tummen ur och beställt något annat.

Tack Lasse.
Jo Tom petty är en gammal goding som spelas aldeles för lite.

/lasse

Sigun
2009-01-02, 23:33
Tack Sigun.

Nej jag har inte gjort några större utsvävningar ännu, mycket pga att FunJeten inbjöd till lite mer fartfylld flygning och det passar ju lika bra i närområdet.
Nu med EasyGlidern så kan man börja utforska området lite mer.
Flygtiden har förbättrats avsevärt, vet inte hur mycket längre tid.
Har bara en handfull flygningar med den än.
Vad beträffar räckvidden så tror jag att videolänken når längre än min radio. Jag har förvisso inte skaffat någon patchantenn ännu, men utefekten på sändaren är ganska hyffsad.:)
/lasse

finns det OSD som visar signalstyrkan även från radiomottagaren ? hade ju varit kanon så att man vet när man befinner sig i gränslandet :).

/Martin

Impulze
2009-01-02, 23:55
Till DMD:s 868Mhz system så får man dBm och packet loss data. Men annars en OSD med GPS så ska man nog kunna flyga 1-1.5km med en fullräckviddsmottagare utan att vara orolig för avståndet.

Med 438Mhz länken så har jag sett en video där man flyger 15km. DMD har nått 25km om jag inte minns fel.

Så går man över på nån av dom frekvenserna så behöver man inte vara orolig alls :)

//Matte

Sigun
2009-01-03, 00:03
Najs.. :)

Här är mitt lilla roliga försök i helgen, flög en kort sväng över husen i byn med min Flycamone2 påmonterad på en P47 depron kärra från Östling :). Det blåste lite väl mycket för att den lilla kärran skulle tycka det var roligt.

http://www.viddler.com/explore/Sigun/videos/60/

/Martin

TomasE
2009-01-03, 13:25
Jag ser att du har valt ett bra flygställe enligt Rcff:s säkerhetsregler.

Citat ur säkerhetsreglerna:
"Val av plats för flygning samt saker att tänka på vid flygning

OBS! Flyger du på ett klubbfält ska den lokala klubbens regler följas i första hand

Av säkerhetsskäl rekommenderar RCFF att du i första hand flyger på de cirka 200 klubbfält som finns i Sverige. Sker flygning på annan bör denna jämställas med ett godkänt modellflygfält.

Flyg aldrig i närheten av bebyggelse, gator, vägar, samt gång och cykelvägar. Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du inte riskerar att ställa till skada på människor, djur och materiel."
//TomasE

Sigun
2009-01-03, 14:26
Tror nog att en 150gram depron skiva inte ställer till några större skador om den skulle krasha men visst finns det bättre ställen att flyga på :).

hakank
2009-01-03, 14:52
I jämförelse med fyrverkeripjäser som dalar ner och dessutom brinnande i vissa fall definierar jag nog detta som en rökare i det i stort sätt oändliga universum.

Bra låtval (även om jag föredrar motor och vindljud) Påminner mig om att jag skall titta om filmen.

/Håkan