handdator

Visa fullständig version : 3W60 åt fel håll



jurgen k
2009-01-04, 15:35
Hej
Har en liten fråga. Jag har en 3w60 som bara vill gå åt fel håll. Har bytt tändning, satt i den extra magnet det krävde. Motorn startar och går genast baklänges ,jämt o fint trottlar bra men som sagt baklänges.. Har provat med att backa tändningen mer och kan då få motorn att gå åt rätt håll men bara på tomgång. Tändningen är en 3w ver2.
Någon som spontant vet vad jag gjort för fel ?
Tacksam för tips. Har en YAK55 från PeakModel som väntar på att motorn skall gå åt rätt håll ..

Nyroth
2009-01-04, 15:50
Hej!
Dum fråga kanske, men har du tagit bort den gamla magneten?
Av vilken anledning var du tvungen att byta magnet?

Verkar som du inte får en ren indikation till givare, därav mina frågor ang magnet position.

Mvh,
Nyroth

jurgen k
2009-01-04, 16:17
Den nya tändningen kräver en extra magnet 55grader senare för styrningen av tändningen.
Jag har kollat att rätt magnet ger gnista när kolven är i topp.

bokis
2009-01-04, 16:21
Jöööörgen (I LIKE!!!) Enda anledningen att skrället går åt fel håll är att tändningen står fel i min hjärna..Något måste ha blivit tok..Kanske dags för en markerad skiva bakom proppen som berättar om var övre dödläge är o köra den utan stift i men en strob?

kenneth67
2009-01-04, 16:29
55 grader senare !!...vad i hela är det för tändning du har ??impulsen skall ju komma strax innan kolven når övre dödläge ! ...om den går jätte fint åt fel håll så har du nog fått tändningen för sent dvs efter övre dödläge .. annars ska den inte kunna gå "bra" baklänges ..utan å vara elak så säger jag gör om och gör rätt;) nånting har blivit galet ... sen ska du bara ha en magnet om du inte har boxer motor .. annars får du 2 tänd impulser ...

trapperwolf
2009-01-04, 17:36
Alla min motorer allså bensin står 30 före skonsamt för fingrarna:):):):):sarcastic::sarcastic::sarcastic:

Nyroth
2009-01-04, 18:02
Hej igen Jörgen,
Är polariteten samma på dessa 2 magneter?

De skall nämligen vara åtskilda(polariteten skall vara olika dem emellan, och det verkar, så som jag tänker, att dessa blivit växlade eller att båda ger signal för gnista.

3W har nyligen introducerat detta Hall givare system där en magnet ger gnist indikation och den andra sköter övriga varvtals relaterade funktioner.

/ Nyroth

kenneth67
2009-01-04, 18:15
då tar jag tillbaka att det bara skall vara en magnet ! ...det hadde jag ingen aning om nämligen ! :)

Ultra Bandit
2009-01-04, 18:48
Hej igen Jörgen,
Är polariteten samma på dessa 2 magneter?

De skall nämligen vara åtskilda(polariteten skall vara olika dem emellan, och det verkar, så som jag tänker, att dessa blivit växlade eller att båda ger signal för gnista.

3W har nyligen introducerat detta Hall givare system där en magnet ger gnist indikation och den andra sköter övriga varvtals relaterade funktioner.

/ Nyroth
Niklas,när började 3W med Hall givare systemet?

Hälsningar
Polaren
Lasse P

kenneth67
2009-01-04, 19:02
Niklas,när började 3W med Hall givare systemet?

Hälsningar
Polaren
Lasse Pnyligen tror jag han skrev ;)

kenneth67
2009-01-04, 19:05
du har inte fått fel motor ??? läste detta på 3W s hemsida
As standdard our engines will be delivered in tractor (anti - clockwise) or pusher (clock - wise) rotation. Please state when Ordering! This is important for:

Ultra Bandit
2009-01-04, 19:43
nyligen tror jag han skrev ;)

Kenneth67!
Tycker du har en dålig ovana att gå in och "svara" för andra!
Skulle uppskatta om Niklas fick svara så att jag slapp skriva det här inlägget...
Men du kanske vet om det var för en månad eller ett år sedan.

Lasse P

kenneth67
2009-01-04, 20:10
och du har en fruktansvärd ovana att ta allt negativt och personligt lasse ! trots att man lägger till ett skämtsamt blink!!
skit samma jag var inne på 3Ws hemsida men lyckades inte hitta nått om uppdaterade tändsystem men dock är hall givaren av bildad på de flesta motorer som finns med på foto ! hall givare har för övrigt alla motorer med batteri drivet tändsystem ..

Tobbe O
2009-01-04, 20:14
Våren 2004 kom det nya systemet och precis som Niklas skriver så är den ena magneten för "varvräknaren"

Hoppas att det var ett svar till belåtenhet:)

Ultra Bandit
2009-01-04, 20:15
jag var inne på 3Ws hemsida men lyckades inte hitta nått om uppdaterade tändsystem men dock är hall givaren av bildad på de flesta motorer som finns med på foto ! hall givare har för övrigt alla motorer med batteri drivet tändsystem ..

Kan du förstå!
Det var just därför jag ställde frågan till Niklas.

Kenneth67!
Om du hade haft ett bra svar så skulle jag uppskattat din blinkning.

Lasse P

Ultra Bandit
2009-01-04, 20:22
Våren 2004 kom det nya systemet och precis som Niklas skriver så är den ena magneten för "varvräknaren"

Hoppas att det var ett svar till belåtenhet:)

Tack Tobbe:)

Nyroth
2009-01-04, 20:48
Hej,
3W kallar detta system IIS 4.1 står för Intelligent Ignition System.

Precis som Tobbe säger så kom det 2004, vill minnas att det introducerades i USA under hösten 2003 då 3W hade väldiga problem med sina tändsystem (speciellt tändhattarna) just i USA.

Kenneth,
Inte helt sant att alla elektroniska tändsystem har hall sensor, DA och tidigare 3W har en spole som känner av magnetens kraftfält och när den är som högst släpper den en indikation till tändsystemet den typen kallas inte Hall givare, en äkta Hall givare har 3 kontakter medans den med spole bara har 2.

Vänliga hälsningar,
Nyroth

kenneth67
2009-01-04, 20:51
det kallas väll hallgivare ändå ?? fast det är en enklare form av den .. sen finns det ju bi polära och uni polära hallgivare med ... samt sk hall brytare

Nyroth
2009-01-04, 21:29
det kallas väll hallgivare ändå ?? fast det är en enklare form av den .. sen finns det ju bi polära och uni polära hallgivare med ... samt sk hall brytare

Hej igen,

Du har nog rätt i det, det heter Hall sensorer, men en del är givare och en del är brytare.
Kanske någon kunnig som kan förklara detta bättre?

/ Nyroth

Tobbe O
2009-01-04, 21:41
Jag är långt ifrån någon professor på området men jag måste nog ändå säga att Nyrot har rätt, det finns flera olika "pulsgivare" och dom heter och fungerar olika:lollypop: