handdator

Visa fullständig version : Räckviddskontroll.



kay.krut
2009-01-08, 12:20
Med min Futaba 2,4 gHz kan jag göra räckviddskontroll med den smarta funktionen som finns i anläggningen. Men hur gör man när man kollar räckvidden med Coronasystemet.
Man kan ju inte skruva av antennen!
Jag har även detta system och jag tänkte utvärdera det under våren. Förlåt en okunnig modellflygare. Men det är ju bättre att fråga först.

Kay krut

Krille
2009-01-08, 12:39
Har inte en aning om hur man gör räckviddstester med 2,4 men oavsett vilket system som man använder rekomenderar jag full räckviddstest, kräver 2 pers och en stoooor yta men det är det enda som är helt rättvist.

Dock har jag aldrig hört talas om någon som har räckvidsproblem med 2,4 :)

Och för övrigt så gör jag sällan räckviddstest, under mina 11 år som modellflygare har jag endast haft problem med räckvidden på en elheli som resluterade i en krash, annars har det varit små elplan som ryckt då och då men aldrig så jag har krashat.

kay.krut
2009-01-08, 13:00
Krille !
Jag tror Du missuppfattade mig. Jag undrade hur man gör kontrollen. Du förklarade hur man inte gör det. Jag har tagit för vana att alltid göra en kontroll med jämna mellanrum. Och det gör jag framför allt för andras säkerhet men även för min egen. Jag har modellflugit i 35 år och har varit med om en och annan incident då modellflygaren kanske kunnat rädda situationen om en enkel räckviddskontroll hade företagits. Antennsladdar kan trampas/brytas av, accar kan lägga av, annan elektronik också. Därför hävdar jag att en funktionskontroll med räckviddstest kan vara av godo. Rätta mig om jag har fel. Att det har kommit ett nytt system på marknaden innebär ju inte med automatik att det är bombsäkert. Det kan vi ju se på 35-bandet. Det skulle vara *****säkert när det kom ut. Resultatet vet vi.
Så frågan kvarstår, hur gör man räckviddstest med ett Coronasystem.

Kay krut

Impulze
2009-01-08, 13:31
Detta kanske hjälper..

http://www.rcflight.se/pdf/corona_24.pdf

//Matte

kay.krut
2009-01-08, 13:41
Tack Impulze !

Kay krut.