handdator

Visa fullständig version : Luftintag i kroppen?



MagnusStrömqvist
2009-01-09, 15:34
Hej,
lite intresserad av bensinare nu och har tittat på olika motorer mm. B la Zenoah 26 som verkar vettig.
1) De rekommenderar att man gör luftintaget till förgasaren in i kroppen för att dämpa missljud??? Låter det väldigt högt från förgasaren eller går motorn bättre eller vad?

"The new Walbro pump carburettor with choke, simplifies the fitting of the intake bend #2587, allowing the air to be sucked out of the fuselage, and thereby silencing the intake noise. The choke eases starting and avoids the stink of petrol on the respective digit. The bellmouth intake tube is supplied with the engine. "
Källa: http://www.zenoah-engines.com/index_en.htm ZG26SC


2) Det kan det väl inte vara önskvärt med hål genom brandväggen både ur hållfasthets- och bränsleläckagesynpunkt? Om man chokar för mycket har du bensin rätt in i kroppen på modellen ju?


Eller alternativt, har jag missuppfattat hela setupen?

Mvh Magnus (Bensin nybörjare)

Denke
2009-01-09, 22:23
Att göra hål i brandväggen är oftast inga problem enligt mig, dem är ju så förstärkta.
På de två bensinmodeller jag har så var jag tvungen att göra hål.
Jag har en DL50 och en DA50 och har aldrig upplevt något problem med bränslestänk men kör dock på aspen.
/Dennis

DrHanke
2009-01-09, 22:33
brukar vara normalt att kapa bort halva spantet... Dock målar jag alltid spantet med bränsle fast färg innan slutmonteringen för att säkerställa så inte bensinen gör skada på "träet".

MagnusStrömqvist
2009-01-10, 10:58
Och om man då har förgasaren på framsidan eller sidan av cylindern.....Då drar man en slang bak och igenom brandväggen eller?

Denke
2009-01-10, 12:01
Du köper till insugskröken så förgasaren vinklas bakåt sen sätter du på en tratt (tror den köps separat, "trumpet") som förlänger insuget så att den når in i kroppen. Även tratten ändrar ljudet har jag förstått.
/Dennis

th
2009-01-10, 15:32
Kunde man ha en riktig insugnings dämpare på motorn, hade den blivit väldigt tyst. Insugiet är lika störande som dämparen. Men inte så lätt med utrymme ock vikt.

Thomas